Telescoophuiven en "rolgordijntjes" worden het meest gebruikt voor afschermingen..
één les die ik wel geleerd heb.. ontwerp de afschermingen meteen mee met je machine.. achteraf krijg je ze niet echt goed meer pas..
zou ik nu nog afschermingen moeten plaatsen.. en dat moet ik eigenlijk wel doen.. vanwege de vele fijne Titaniumspaantjes die overal in komen.. dan moet ik van alles aan gaan passen..
ik zit wel te denken aan "rolgordijntjes .. op de X-as kan ik die links en rechts wel aan de tafel maken, en dan om de koppen van het zadel geleiden.. met een veertje aan de onderkant om ze op spanning te houden... voor de Y as kan er mogelijk een telescoopgeleiding op,, maar achter de tafel moet ie dan wel uit meer dan 4 delen gaan bestaan..anders raaik ik daar slag kwijt.. een rolgordijn past er ook niet.. mogelijk kan ik er een telescoop kwijt tussen kolom en tafel.. scharnierend.. dan heb ik meer ruimte.. maar dan moet dat niet in de weg zitten voor de kop.. onder de kop kan dan een "gordijntje, of een telescoop tussen de geleidingen.. 't is een hele puzzel..
Vouwbalgen worden ook veel gebruikt.. op de Z as nog wel een optie.. X en Y?.. daar blijven toch spanen op liggen.. en die raak je niet kwijt... moet ik er alsnog met een stoffer bij blijven staan.. en da'was'k net niet van plan..