Macro's, wizards: Maak het jezelf makkelijk interface
Moderator: Moderators
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Re: Macro's, wizards: Maak het jezelf makkelijk interface
Je mag hopen.. tuurlijk.. maar als je het gratis wilt.. ga zelf wat schrijven..
zo moeilijk is het niet.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Voor wat betreft de 'Flatten' macro zou ik persoonlijk liever in vierkantjes van buiten naar binnen gaan.
( maximaal 70% freesdiameter opschuiven )
Dan ben je altijd met dezelfde richting de boel aan het belasten, ( mee of tegenloop frezen )
En bij meeloopfrezen druk je je spaan naar binnen, zodat er geen braam ontstaat.
Maar de keuze laat ik volledig aan de vrijheid van de maker over.
Verder vond ik de text bij de ingave velden een beetje summier.
( maximaal 70% freesdiameter opschuiven )
Dan ben je altijd met dezelfde richting de boel aan het belasten, ( mee of tegenloop frezen )
En bij meeloopfrezen druk je je spaan naar binnen, zodat er geen braam ontstaat.
Maar de keuze laat ik volledig aan de vrijheid van de maker over.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Ik heb ook zo'n 'shopfloor programming'-dingus als je dat setje subroutines van me een dure naam wil geven. Het probleem blijft echter dat dat soort macro's beter passen bij 'langzaam-ploegen-met-HSS' machines dan 'snel-afpellen-met-VHM' machines.
Mijn idee om zoiets te bouwen zou ongeveer zijn:
1) Ik maak een 2D constante-belasting gereedschapspad-generator. Als input wil dat ding onder andere:
- Een circelvormig of rechthoekig model van het materiaal.
- Een dimensieloos getalletje gerelateerd aan de basis snijsnelheid voor je frees/materiaal.
- diameter van je frees, aantal snijtanden frees.
- Een lijst met vectoren voor contour en eilanden. Een kamer heeft dan enkel een contour, een echte contour heeft een contour en eiland dat net iets kleiner is, etc.
Uiteraard moet het ding ook weten wat je maximale voeding, koppel/toerenkromme van je spindel, etc. is, maar dat is configuratie.
Ding kan omdat-ie 2D is lompweg een grote 2D bitmap aanmaken van het werkgebied, de vectorlijsten rasteriseren, en morphing spiral/voronoi/floodfill-algorithmen gebruiken om de bitjes die nog op 1 staan 0 te maken. Intersectie van een circel (in 2D is die ronddraaiende frees altijd een circel) op de bitmap geeft een maat voor de freesbelasting, en zo zijn de paden, toerental en voeding te optimaliseren zodat de belasting constant blijft en vooral geen piek ziet.
Technisch is die bitmap een beetje lompe oplossing, maar wel robuust en relatief simpel te implementeren. Bestaande libraries als OpenVoronoi kunnen handig zijn daarvoor.
De 'shopfloor-applicatie' hoeft vervolgens alleen nog maar vectorlijsten naar de 2D generator te sturen en eventueel leadin/leadouts te genereren al dan niet met een 'doe het op locatie XY met radius niet groter dan R want anders raak je wat' hint vanuit de 2D generator.
Kijk, en dan word 't leuk. De generator kost wat tijd om te bouwen, maar die verdien je naderhand rap terug als je wat complexere dingen in je shopfloor-app wilt stoppen. Sub-D uitfrezen? Da's 1 vectorlijst. Text graveren? Vectoriseer een fontje. Bedrijfslogootje? Extraheer de lijnen uit een DXFje of SVG-tje en maak ze schaalbaar. Booleaanse bewerkingen? Simpel zat. Enzovoorts.
't is dat ik eerst nog 500 projecten eerder op de lijst heb staan
Mijn idee om zoiets te bouwen zou ongeveer zijn:
1) Ik maak een 2D constante-belasting gereedschapspad-generator. Als input wil dat ding onder andere:
- Een circelvormig of rechthoekig model van het materiaal.
- Een dimensieloos getalletje gerelateerd aan de basis snijsnelheid voor je frees/materiaal.
- diameter van je frees, aantal snijtanden frees.
- Een lijst met vectoren voor contour en eilanden. Een kamer heeft dan enkel een contour, een echte contour heeft een contour en eiland dat net iets kleiner is, etc.
Uiteraard moet het ding ook weten wat je maximale voeding, koppel/toerenkromme van je spindel, etc. is, maar dat is configuratie.
Ding kan omdat-ie 2D is lompweg een grote 2D bitmap aanmaken van het werkgebied, de vectorlijsten rasteriseren, en morphing spiral/voronoi/floodfill-algorithmen gebruiken om de bitjes die nog op 1 staan 0 te maken. Intersectie van een circel (in 2D is die ronddraaiende frees altijd een circel) op de bitmap geeft een maat voor de freesbelasting, en zo zijn de paden, toerental en voeding te optimaliseren zodat de belasting constant blijft en vooral geen piek ziet.
Technisch is die bitmap een beetje lompe oplossing, maar wel robuust en relatief simpel te implementeren. Bestaande libraries als OpenVoronoi kunnen handig zijn daarvoor.
De 'shopfloor-applicatie' hoeft vervolgens alleen nog maar vectorlijsten naar de 2D generator te sturen en eventueel leadin/leadouts te genereren al dan niet met een 'doe het op locatie XY met radius niet groter dan R want anders raak je wat' hint vanuit de 2D generator.
Kijk, en dan word 't leuk. De generator kost wat tijd om te bouwen, maar die verdien je naderhand rap terug als je wat complexere dingen in je shopfloor-app wilt stoppen. Sub-D uitfrezen? Da's 1 vectorlijst. Text graveren? Vectoriseer een fontje. Bedrijfslogootje? Extraheer de lijnen uit een DXFje of SVG-tje en maak ze schaalbaar. Booleaanse bewerkingen? Simpel zat. Enzovoorts.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
@NielsNiels schreef:Mooi dat er al wat input ontstaat met verbeterpunten!
@Andre, kan je deze parameters ook in dezelfde groepen zetten zoals ik gebouwd heb?
Of het uit komt met de nummering weet ik niet. Mogelijk dat je een overlap krijgt ergens bij langere parameterlijsten.
Er zit nog een optimalisatieslag in het concept. Deze zal ik verwerken in de opvolgende versies.
Ik heb idd gezien dat je parameterlijsten gebruikt, maar ik kon daar niets mee i.v.m. overlap.
Vandaar dat ik hoog in de 40xx lijst ben gaan zitten, ik heb dan ook alleen #4098 en #4099 gebruikt, met de reden dat de parameters die daar tussen zitten nog vrij (door jou) gebruikt kunnen worden. En ook in iedere cyclus dezelfde parameters voor de spindelspeed en Z-axle speed gebruikt worden, zodat in iedere cyclus de oude waarden bewaard blijven. Ben altijd bereid om mee te denken en/of te helpen.
Andre.
Dat blijkt. Ik ben lekker op weg zeg ik maar.Arie Kabaalstra schreef:Je mag hopen.. tuurlijk.. maar als je het gratis wilt.. ga zelf wat schrijven..zo moeilijk is het niet.
Ik heb goed afgekeken van slecht programmas.hugo stoutjesdijk schreef:Voor wat betreft de 'Flatten' macro zou ik persoonlijk liever in vierkantjes van buiten naar binnen gaan.
Deze ga ik dus aanpassen zodat het wel goed werkt zoals je zegt.
Was mijn bedoeling maar stronteigenwijs-doen-wat-een-ander-ook-doet-modus stond aan...
Begeleidende info ga ik aanvullen in de tekening ernaast. De Macro beperkt me veel info in het veld te laten zien.
Ik nu ookDaBit schreef:Ik heb ook zo'n 'shopfloor programming'-dingus.....
Mijn idee om zoiets te bouwen zou ongeveer zijn:......
Ook mijn idee: beperking = de macro code set
12 projecten en een drukke baan lijkt er wel op
Ik ga hem aanpassen zodat alles beter gaat passen.andrefc101 schreef: Ik heb idd gezien dat je parameterlijsten gebruikt, maar ik kon daar niets mee i.v.m. overlap.
Vandaar dat ik hoog in de 40xx lijst ben gaan zitten, ik heb dan ook alleen #4098 en #4099 gebruikt, met de reden dat de parameters die daar tussen zitten nog vrij (door jou) gebruikt kunnen worden. En ook in iedere cyclus dezelfde parameters voor de spindelspeed en Z-axle speed gebruikt worden, zodat in iedere cyclus de oude waarden bewaard blijven. Ben altijd bereid om mee te denken en/of te helpen.
Andre.
Daarnaast zal ik ook alles documenteren zodat iedereen die er zelf aan wil proggen er ook makkelijk aan kan werken.
Heb er ook al een aantal ideeën over hoe ik de opvolgende onderdelen in ga bouwen.
De volgende versie gaat de volgende extras krijgen:
Toolcompensatie,
Teach-in volledige programmas,
Nieuwe cycli,
Meerdere cycli aaneengesloten frezen,
Feed/speed settings per cyclus,
Koeling/mist optie,
Logging
Tijd is nu een issue dus het kan even duren.....
Volgens mji is het veel sneller en goedkoper om gewoon ff Solidcam te downloaden, die doet dat allemaal voor je zonder gedoe, heb je weer wat tijd over..DaBit schreef:Ik heb ook zo'n 'shopfloor programming'-dingus als je dat setje subroutines van me een dure naam wil geven. Het probleem blijft echter dat dat soort macro's beter passen bij 'langzaam-ploegen-met-HSS' machines dan 'snel-afpellen-met-VHM' machines.
SolidCam kan ik niet betalen - nog niet ... maar zodra er winst gemaakt gaat worden staat iets als FeatureCam of SolidCam wel op mijn lijstje.
enne...
Wat je als hobby, puur voor jezelf, doet moet je helemaal zelf weten. Maar ik zie hier ook nog wel eens dingen langs komen van mensen van wie ik weet dat ze ook voor anderen frezen - al dan niet betaald - en dat kan echt niet
Ik had een eigen bedrijf en heb altijd voor al mijn software betaald. Illegaal gebruik drijft de prijs van software steeds verder op en legt steeds meer beperkingen aan legaal gebruik en daar baal ik van.
Ik heb nooit iets voor iemand gemaakt zonder daarvoor naar illegale software terug te moeten grijpen. Het zou mooi zijn als iedereen dit zou doen, maar dat is helaas een utopie.
Graag de forumregels in acht nemen: illegale download (links of tips) worden hier niet geaccepteerd.
enne...
dit is een rechtstreekse aanmoediging om software illegaal te gaan gebruiken.veteq schreef: Volgens mji is het veel sneller en goedkoper om gewoon ff Solidcam te downloaden
Wat je als hobby, puur voor jezelf, doet moet je helemaal zelf weten. Maar ik zie hier ook nog wel eens dingen langs komen van mensen van wie ik weet dat ze ook voor anderen frezen - al dan niet betaald - en dat kan echt niet
Ik had een eigen bedrijf en heb altijd voor al mijn software betaald. Illegaal gebruik drijft de prijs van software steeds verder op en legt steeds meer beperkingen aan legaal gebruik en daar baal ik van.
Ik heb nooit iets voor iemand gemaakt zonder daarvoor naar illegale software terug te moeten grijpen. Het zou mooi zijn als iedereen dit zou doen, maar dat is helaas een utopie.
Graag de forumregels in acht nemen: illegale download (links of tips) worden hier niet geaccepteerd.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
- audiomanics
- Donateur
- Contacteer:
Lees dat nog eens... misschien iets langzamer...Rob65 schreef:Ik heb nooit iets voor iemand gemaakt zonder daarvoor naar illegale software terug te moeten grijpen.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Ik weet wat SolidCAM doet en kan; als je 'm installeert heb je 30 dagen speeltijd. Geweldig mooi pakket, en levert de mooiste freesbanen af die ik tot nu toe gezien heb met minimale input.veteq schreef: Volgens mji is het veel sneller en goedkoper om gewoon ff Solidcam te downloaden, die doet dat allemaal voor je zonder gedoe, heb je weer wat tijd over..
Maar bij relatief simpele enkele-stuks delen ga je het kwa tijd daarmee echt niet winnen van iemand die bedreven is in aan de machine wat programmeren en die macro's of een interactieve dialoog ter beschikking heeft voor veelvoorkomende operaties.
(lijkt me een leuk probeersel. Iemand als Hugo achter z'n geliefde besturing en iemand die zeer bedreven is in SolidWorks/SolidCAM achter z'n werkstation en eens kijken waar het omslagpunt ligt)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Ik heb een dergelijke vergelijking al eens meegemaakt.. werkte met een Heidenhain besturing.. moest een gietvorm nabewerken.. geen spectaculair ding.. maar gewoon een rondje met een rechthoekig eiland iets dieper zetten..
Mijn Collega zei "ik maak wel even een programma voor je " mijn reactie"hoezo?.. ik kan em toch zelf programmeren"...
- "ja.. maar je kan dat niet zo aan de machine proggen.. dat moet met Cam"
"nee hoor. dat kan prima aan de machine.. "
affijn.. hij liep naar het kantoortje om het programma te maken.. ik duimde even snel een SL Cyclus in.. simuleerde.. zag er goed uit.. drukte op de grote groene knop, liep naar het kantoor.. en vroeg mijn Collega : " hoe ver ben je?"..
- bijna klaar.. ik ga em nu overzetten..
"Laat maar.. de machine draait al... :)"
zeker voor stukswerk kan cyclus gestuurd programmeren veel krachtiger zijn dan menigeen denkt ..je bouwt je programma in blokken op..
Mijn Collega zei "ik maak wel even een programma voor je " mijn reactie"hoezo?.. ik kan em toch zelf programmeren"...
- "ja.. maar je kan dat niet zo aan de machine proggen.. dat moet met Cam"
"nee hoor. dat kan prima aan de machine.. "
affijn.. hij liep naar het kantoortje om het programma te maken.. ik duimde even snel een SL Cyclus in.. simuleerde.. zag er goed uit.. drukte op de grote groene knop, liep naar het kantoor.. en vroeg mijn Collega : " hoe ver ben je?"..
- bijna klaar.. ik ga em nu overzetten..
"Laat maar.. de machine draait al... :)"
zeker voor stukswerk kan cyclus gestuurd programmeren veel krachtiger zijn dan menigeen denkt ..je bouwt je programma in blokken op..
Ik ben weer een hele stap verder!
Contour binnen en buiten rond en vierkant met toolcompensatie en lead in helix formaat.
Slobgaten met automatische breedte hoogte detectie, toolcompensatie, lead in helix.
Vierkante pocket zojuist de laatste hoofdbreker opgelost.
In het center een helix lead in met een halve tool diameter radius met op te geven indaal in z per helix vorm. Daarna gaat hij met de per z increment het laagje pellen.
Resteert ronde contour en met een paar wijze tips van een forumlid het vlakken.
Contour binnen en buiten rond en vierkant met toolcompensatie en lead in helix formaat.
Slobgaten met automatische breedte hoogte detectie, toolcompensatie, lead in helix.
Vierkante pocket zojuist de laatste hoofdbreker opgelost.
In het center een helix lead in met een halve tool diameter radius met op te geven indaal in z per helix vorm. Daarna gaat hij met de per z increment het laagje pellen.
Resteert ronde contour en met een paar wijze tips van een forumlid het vlakken.