kawarider schreef: 02 feb 2023 21:46
Schuurvondst! Nog 5 paneeltjes gevonden.
Netjes!
Enne, ik heb nog wel een buffervaatje voor je Dabit. Geen idee hoe groot, ik schat 20 liter.
Mooi. Nog even rekenen of het zin heeft, wat inlezen, en kijken welke addertjes onder het gras ik nog om moet toveren tot handtasje.
Met de huidige buitentemperaturen kan ik zuiguitdeduim geschat een procent of 30-40 aan gas inwisselen voor elektra, maar zo gauw de temperaturen iets stijgen niet meer want dan heb ik geen warmte meer in het CV-water zitten.
Misschien is een extra compressortje maatje koelkast gebruiken nog wel een beter plan. Dan heb je grofweg 1-2kW aan voorverwarmvermogen, warmte voor de verdamper kan ik ten aller tijde wel aan het CV-water ontrekken, ik heb geen koppeling meer met de CV-watertemperatuur, en het spul draait redelijk onafhankelijk van elkaar dus als er een keer wat stuk gaat stort de hele boel niet af. Jaar-rond bekeken lijkt dat de betere oplossing te zijn.
Maar dan heb ik eigenlijk gewoon een warmtepompboiler gemaakt. Kan ik net zo goed ergens een kleintje op de kop tikken, afstellen op 30 graden, en die in de koudwaterleiding monteren.
serum schreef: 02 feb 2023 22:03
Hey! Dank voor je uitgebreide reactie. Dan moet de 5kw bij ons ook wel voldoen denk ik. Hij gebruikt dus een aparte thermostaat? Das jammer, want 1 graad hysteresis is voor onze vloerverwarming echt ruk.
Die warmtepomp heeft een bedieningspaneel nodig voor het doen van alle instellingen. Dat ding zit met een 2-draadsverbinding aan de binnenunit vast en kan ook dienst doen als kamerthermostaat. Wat er in de praktijk gebeurt bij installatie is dus oude thermostaat van de muur af, Daikin-kastje erop, en dan heeft de installateur een stabiele situatie waarin hij prima kan verifieren of alles naar behoren werkt. Tot zover dus logisch dat het zo gaat.
Maar het is niet verplicht om dat kastje als thermostaat te gebruiken. Je kunt je Tado ook aansluiten, in aan/uit mode, en tegen het apparaat zeggen dat-ie niet het eigen kastje moet gebruiken voor temperatuurregeling.
en weer een fanatiek werkende verwarming.
Dan zorg je toch voor een tikje lagere aanvoerwater-temperatuur? Dan werkt de verwarming, maar niet te fanatiek.
Waarom zet je geen temperatuurgestuurde aan/uit schakelaar op je vv pomp? Bij ons is de vv pomp uit als de leiding onder de 27 graden is. (En in de zomer zet ik hem op 35 ).
Eerst voldeed een tijdschakelaar; die had ik er ooit een paar gekregen van de gemeente.
Nu heb ik een systeem dat ook kan koelen. Niet dat ik daar wonderen van verwacht, maar als het ding het kan dan zal-ie het ook doen ook.
Dan werkt dat grapje met een temperatuurgestuurde schakelaar niet meer (en Tado ook niet zomaar, btw..)
Maar geen nood, we hebben HomeAssistant als reddende engel. En daar komt inmiddels data van de warmtepomp binnen, waaronder de status van de pomp:
Een regeltje 'if ketelpomp aan dan slimmestekker aan, else slimmestekker uit na een minuut of wat' doet de truuk dan ook wel
Kjelt schreef: 02 feb 2023 22:44
Ik ga nog eens €270 uitgeven om mijn 3x25A smeltzekeringen te laten vervangen door 3x25A automaten.
Bezint eer ge begint. Smeltzekeringen hebben 1 groot voordeel: je kunt ze ontzettend hard overbelasten voor ze gaan. 35-40A houden ze uren vol voordat ze gaan. Eigenlijk kun je je 3x25A aansluiting met smeltzekeringen dus beschouwen als een 3x35A aansluiting die je zo af en toe even rust moet geven. Met steeds meer elektrische grootverbruikers, het lastige verdelen van al dat 2kW+ spul over de slechts-25A fasen en de akelige meerprijs van een >3x25A aansluiting is het misschien nog niet zo'n dom plan om de robuustheid van die smeltzekeringen te handhaven zolang je kunt.
En ja, in theorie doen C/D-karakteristiek automaten dat ook allemaal. In de praktijk niet.
Maar 2.1kW ? Niet nodig.
Dat vond ik zelf dus ook, en de installateur was het met me eens. Fabrikanten hebben sowieso nogal de neiging om een forse marge op het gewenste aansluitvermogen te rekenen.
En voor mij is het zowiezo simpel; ik weet hoe een schroevendraaier werkt. Als het misgaat met m'n 16A automaatje dan mik ik er wel een ander in.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'