Toolpath buiten stock material

Moderator: Moderators

Plaats reactie
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Toolpath buiten stock material

Bericht door niek_saxofoon »

Beste CNC'ers,

zoals de titel al suggereert, Cambam genereert toolpaden buiten de stock material. Hoe kan ik dit voorkomen, Ik probeer gewoon een vak uit te frezen (contour) uit een plaat. Maar twee kanten van dit vlak liggen op de rand van de plaat. Cambam knalt alleen wel de frees langs de rand en dat is helemaal niet nodig, en alleen maar lastig, want dat betekend dat ik die plaat niet op kan spannen, want dan komt die frees daar langs. Wie verlost mij? Alvast bedankt.

Gr. Niek
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Toolpath buiten stock material

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat ben je precies aan het doen?.. 2½D. of 3D?
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: Toolpath buiten stock material

Bericht door niek_saxofoon »

2,5D

9132

Beetje slecht te zien, maar je ziet dus de blauwe tooling lijn buiten de stock lijn (bruin) lopen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Toolpath buiten stock material

Bericht door Arie Kabaalstra »

als ie daar moet frezen.. dan is je Stock te klein..
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Toolpath buiten stock material

Bericht door Dingenman »

Heeft dit te maken met het feit dat Cambam altijd een gesloten contour nodig heeft?
De frees zou eigenlijk omhoog kunnen naar de veilige hoogte en naar volgende stap moeten?
Oeps, nog meer vragen en geen antwoorden... :x
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: Toolpath buiten stock material

Bericht door niek_saxofoon »

Heb al geprobeerd de stock kleiner te maken, maakt niet uit, toolpath blijft de tekening volgen.
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Toolpath buiten stock material

Bericht door w.rusman »

Ik vermoed dat je bedoeld dat je toolpath ook op X=0 recht omhoog/omlaag gaat en voor de tabjes buiten het materiaal gaat? (dat is tenminste wat ik uit het kleine plaatje kan opmaken)
Dan moet je cad tekening denk niet op 0,0 laten beginnen maar iets ruimte houden voor je freesbanen en tabjes.
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Toolpath buiten stock material

Bericht door DaBit »

Cambam volgt simpelweg de contour met de frees. als die controur een vierkant is, maakt CamBam een vierkant.
Wil je 2 zijden niet doen, dan kun je eventueel de zijden die je wel wilt doen doen door lijnen te tekenen die een freesradius van de gewenste contour af liggen en die vervolgens met een 'graveer-operatie' frezen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: Toolpath buiten stock material

Bericht door niek_saxofoon »

DaBit schreef:Cambam volgt simpelweg de contour met de frees. als die controur een vierkant is, maakt CamBam een vierkant.
Wil je 2 zijden niet doen, dan kun je eventueel de zijden die je wel wilt doen doen door lijnen te tekenen die een freesradius van de gewenste contour af liggen en die vervolgens met een 'graveer-operatie' frezen.
Als dat waar is, waarom kun je dan überhaupt een stock ingeven. Het hele idee is dan toch dat het programma weet waar hij moet frezen en waar niet? Het enige wat ik me kan bedenken wat hij dan met de stock doet is aan de hand van de z hoogte automatisch de cut diepte kan instellen voor de gehele z. Mis ik iets hier?
Nog mooier zou het zijn als je een complexere vorm kan opgeven als stock, en dat je spanelementen kan ingeven zodat hij deze kan vermijden. Weet iemand een programma wat dat kan?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Toolpath buiten stock material

Bericht door DaBit »

Ik heb eigenlijk ook geen flauw idee wat CamBam met die stock doet. Ik heb nog nooit een voordeel kunnen ontdekken van stock opgeven.

Wat jij wil met definieren van je stock/machine/opspanning/etc. kan in de meeste professionele CAM-pakketten wel. MasterCAM, SolidCAM, HSMWorks, bla. Dat zijn echter wel pakketten waar een stevig prijskaartje aan hangt, en de leercurve is een aardig eind steiler dan die van CamBam.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: Toolpath buiten stock material

Bericht door niek_saxofoon »

Ik kan zelf wel aardig overweg met Unigraphics/NX en EdgeCam (en kan ik ook aan komen) . Daar kan dat allemaal ook mee volgens mij. Voor mij is een obstakel het schrijven van een postprocsessor voor UsbCnc. Daar heb ik geen ervaring mee. Het mooie van Cambam is dat het direct werkt met UsbCnc....
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Toolpath buiten stock material

Bericht door DaBit »

Meestal heeft een generieke Fanuc postprocessor weinig aanpassing nodig om met 'hobby-besturingen' te werken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: Toolpath buiten stock material

Bericht door niek_saxofoon »

DaBit schreef:Meestal heeft een generieke Fanuc postprocessor weinig aanpassing nodig om met 'hobby-besturingen' te werken.
Thanks! ik zal er eens naar kijken.
Plaats reactie