Ferm md 350

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Weske12
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jun 2014 23:26

Ferm md 350

Bericht door Weske12 »

Hallo

Ik ben hier dus nieuw en kan ergens een frem md350 op de kop tikken, deze is gewoon voor thuis gebruik
Nu zal ik willen vragen of ik deze kan ombouwen op cnc?

En kan iemand zeggen wat ik kan draaien van diameter lengte is normaal 350mm dus 35cm?
Kan ik groter gaan dat ik grote klauwplaat steek
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Ferm md 350

Bericht door michel pet »

ik heb zelf een ferm maar als ik nou iets zou kopen zou ik zeker voor een beter merk gaan.
het giet ijzer is erg bros en grof en breekt snel.
ik heb me complete boven bed er al eens af getrokken onder het draaien heb dit zelf weer kunnen fixen en werkt nog ok maar wat ik al zij koop een beter merk en als het geld er voor heb wat groter dat is mijn ervaring.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Weske12
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jun 2014 23:26

Re: Ferm md 350

Bericht door Weske12 »

Draaid deze draaibank goed of niet goed wat is de Max diameter?
Of kan je die klauw veranderen mvg
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Ferm md 350

Bericht door ruudpg »

Wat ik zo vind na even een seconde of 2 "mijn vriend" Google te raadplegen is de maximale draaidiameter boven het support 115mm en boven het bed 200mm, maar met zomaar een andere klauwplaat ben je er niet, deze zal meestal niet op de huidige adapterplaat passen, en als je al bijvoorbeeld 180mm diameter zou gaan bewerken zal waarschijnlijk het beperkte motorvermogen van 375W al snel een probleem gaan worden schat ik zo in, maar als je alleen kunststoffen wil bewerken met een lichte aanzet zal het misschien kunnen, maar verwacht er niet te veel van, deze draaibankjes zijn in het verleden bijvoorbeeld verkocht bij de Kijkshop, persoonlijk zou ik nog even verder kijken, er wordt genoeg tweedehands aangeboden.
Gebruikersavatar
Johan Bos
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:52
Locatie: [GR]

Re: Ferm md 350

Bericht door Johan Bos »

Mijn ervaring met Ferm; gewoon rommel
RC & Modelbouw
Weske12
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jun 2014 23:26

Re: Ferm md 350

Bericht door Weske12 »

Ik heb 350 euro ter beschikking wat kan ik daar voor kopen
baakman
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 apr 2010 20:44
Locatie: Apeldoorn

Re: Ferm md 350

Bericht door baakman »

Gewoon de Ferm kopen lekker leren draaien en ondertussen dromen van een Schaublin.
mijn eerste draaibank was ook een Ferm MD 500 maar ik heb met alles wat ik daarna gekocht heb niet zoveel plezier gehad, ik droom er nog wel eens van

Will
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ferm md 350

Bericht door Arie Kabaalstra »

350?.. weinig.. zoveel is zeker..

Hou Marktplaats in de gaten.. daar komen nog wel eens leuke bankjes voorbij..

't hoeft niet meteen een schaublin te zijn.. een Boley reken ik ook goed.. :).. Bergeon.. ook prima.. nee zonder dollen... dat zijn echte horlogemakers draaibanken.. weer een trapje verder dan de toch al vreselijk goede Schaublins

Mijn eerste draaibank was een Contimac 8 ( Emco 8 kloon.. ) voor 800 gulden gekocht.. en heel veel plezier van gehad.. even doorsparen levert vaak meer kans op een goede aankoop..

Nieuw heb je voor 399,- een HBM C0, erg klein bankje.. maar wel met een prisma bed.. niet gek. nou zijn die draaibanken ook niet de allerbeste.. maar met mijn HBM C1, draai ik ook passingen.. in titanium.. ik moet mijn horlogekasten toch ergens op draaien.. ( Ok.. sinds kort gaat dat op de Emco Compact 5 CNC.. maar da's ook maar een licht bankje )

de C1 die ik heb heeft HBM niet meer zonder freeskolom.. en dat maakt em een stuk duurder.. Drijfhout in Amsterdam verkoopt deze machine nog wel zonder freeskolom.. en daar staat ie voor 435,- in de catalogus
Weske12
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jun 2014 23:26

Re: Ferm md 350

Bericht door Weske12 »

Ik kan een andere draaibank kopen een new granville tussen de centers 600mm staat op 380 maar wordt op lichtnet gezet deze is wel beter dan de frem?
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ferm md 350

Bericht door FSSF »

Heb hier ook ooit eens een Ferm 350 of 500 gehad. Was geen heel verkeerd ding. Als het allemaal niks mag kosten is zon Ferm best leuk, wel even controleren of de boel nog een beetje spelingsvrij is.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ferm md 350

Bericht door assink »

Heb hier een ferm md500, met veel toebehoren. Is eigenlijk niet geschikt voor mijn doeleinden, dus is ook te koop. Wil zelf een zwaardere machine kopen.
DAZ
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 apr 2013 19:42
Locatie: Huijbergen

Re: Ferm md 350

Bericht door DAZ »

Lasapparaat van ferm ook niet verkeerd voor de hobby. Mijn broer heeft er een.

Op de fabriek plotsklaps extra tafelboormachientje nodig.

Naar de karwei ofzo .weet ik niet meer. Voor een paar rot centen.
De V-snaar was van karton. Maar de rest ok. Jaren plezier van gehad.

Kees
mfdealer
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 jun 2012 16:01

Re: Ferm md 350

Bericht door mfdealer »

je hebt Ferm en je heb Ferm....

de ene komt idd bij de bouwmarkt vandaan de andere bij de speciaalzaken/groothandel.
de ene is maar zo zo de ander is helemaal zo slecht niet.
zo zijn er zeer goede draaibankjes, kolomboormachines en cirkelzagen geleverd maar waar die gebleven zijn weet ik niet (op gegaan in een ander merk?!?).

zo hebben ze bij bosch ook de groene en blauwe uitvoeringen en moet je bij Makita goed opletten welke letters er op het type plaatje staan.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Ferm md 350

Bericht door keesijp60 »

Ik heb een ferm 350, en wil de drieklauw vervangen door een 4klauw omdat de 3 klauw niet precies is, de bekken zijn
nog wel compleet spelingsvrij alsmede de rest. QWeet iemand waar? is een 4 klauw die zelfcentreert een optie?

Deze komt van een machinehandel en heb ik gekocht voor 400 euro.

Wat dingen heb ik wel verbeterd zoals de backlash van de beitelhouder en zo.

Jammer dat je hier niet rechtstreeks een foto kan plaatsen.

vrg kees
Plaats reactie