2 jaar geleden zat het al in mijn gedachten om een cnc freesbank te bouwen.
Na wat meer inzicht in gekregen te hebben wil ik het draadje weer eens oppakken.
Ik zal mij klein beetje voorstellen als ik dat nog niet gedaan heb.
Mijn naam is Erik Bos. 24 Jaar Wonend ik provincie Groningen.
Als werk en leer plek ben ik gereedschap maker bij de RUG. Ik volg een opleiding voor werkvoorbereider fabricage.
Daar voor heb ik niv 2 en 3 fijnmechanica gedaan. Heb geleerd als machine bankwerker en alround verspaner.
In mijn vrije tijd zit ik liefst niet te veel stil. Mijn grootste hobby is modelstoom. In middels een kolen gestookte locomotief gebouwd in spoor 1 schaal 1:30. Dit is mijn 2e locomotief. Deze gaat binnen kort zijn kleurtje krijgen.

De machine
De gedachte was ook om een machine compleet van 0 op te bouwen met epoxy-graniet als basis, maar ivb met tijd toch maar een BF25 met grote tafel ombouwen.
Wensen die ik heb:
Vanzelf sprekend kogelomloop spindels. Ik hoor van Chai goede verhalen.
Centrale smering.
Verbeterde Stabiliteit.
Rappe ijlgang (welke motoren?)
4e as (latere uitbreiding)
Handwiel Bediening
Y-as verlengen
Etc
De machine komt op een stalen constructie te staan met een (eiken)houten werkblad van zo'n 50mm dik.
Het werkblad wordt stevig blank gelakt zo dat deze makkelijk schoon te houden is.
De constructie komt op demper poten om stabiliteit te behouden. Het is nog niet zeker of ik deze poten ook borg aan de grond. Het is wel beter. De machine moet iig niet er vandoor 'dansen'.
De gehele machine probeer ik zo veel mogelijk in 3D over te zetten. incl aansturing etc
In middels de tafel al overgetekend.
Als stepper driver zat ik eerst aan digitale te denken. Ivb met budget en om het compact te houden wil ik waarschijnlijk een TB6560 voor 4 assen gebruiken.
Voor de X en Y wil ik Nema 23 gaan gebruiken met zo'n 3nm koppel
De Z as krijgt meer te verduren en wil hier een Nema 34 op zetten met wat meer koppel.
Deze worden rechtstreeks gekoppeld aan de spindels met flexibele koppelingen.
Voor de Y as steekt het mij te ver uit en wil hier 1:1 tandriem overbrenging op zetten zo dat de motor onder de tafel kan.
Als programma wil ik Mach3 gebruiken voor het aan sturen. Maar ben hier nog niet helemaal uit wat de mogelijkheden zijn.
Als cam pakket weet ik ook nog niet wat er beschik baar is. Wil het overzichtelijk hebben in 3D en niet in 2D werken. Als teken programma gebruik ik Solidworks.
Tips and trick are welcome