Erik's BF25 CNC Ombouw

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

Hallo CNC Heren

2 jaar geleden zat het al in mijn gedachten om een cnc freesbank te bouwen.
Na wat meer inzicht in gekregen te hebben wil ik het draadje weer eens oppakken.

Ik zal mij klein beetje voorstellen als ik dat nog niet gedaan heb. :mrgreen:
Mijn naam is Erik Bos. 24 Jaar Wonend ik provincie Groningen.
Als werk en leer plek ben ik gereedschap maker bij de RUG. Ik volg een opleiding voor werkvoorbereider fabricage.
Daar voor heb ik niv 2 en 3 fijnmechanica gedaan. Heb geleerd als machine bankwerker en alround verspaner.
In mijn vrije tijd zit ik liefst niet te veel stil. Mijn grootste hobby is modelstoom. In middels een kolen gestookte locomotief gebouwd in spoor 1 schaal 1:30. Dit is mijn 2e locomotief. Deze gaat binnen kort zijn kleurtje krijgen.

Afbeelding

De machine

De gedachte was ook om een machine compleet van 0 op te bouwen met epoxy-graniet als basis, maar ivb met tijd toch maar een BF25 met grote tafel ombouwen.

Wensen die ik heb:
Vanzelf sprekend kogelomloop spindels. Ik hoor van Chai goede verhalen.
Centrale smering.
Verbeterde Stabiliteit.
Rappe ijlgang (welke motoren?)
4e as (latere uitbreiding)
Handwiel Bediening
Y-as verlengen


Etc

De machine komt op een stalen constructie te staan met een (eiken)houten werkblad van zo'n 50mm dik.
Het werkblad wordt stevig blank gelakt zo dat deze makkelijk schoon te houden is.
De constructie komt op demper poten om stabiliteit te behouden. Het is nog niet zeker of ik deze poten ook borg aan de grond. Het is wel beter. De machine moet iig niet er vandoor 'dansen'.

De gehele machine probeer ik zo veel mogelijk in 3D over te zetten. incl aansturing etc

In middels de tafel al overgetekend.

Afbeelding

Als stepper driver zat ik eerst aan digitale te denken. Ivb met budget en om het compact te houden wil ik waarschijnlijk een TB6560 voor 4 assen gebruiken.

Voor de X en Y wil ik Nema 23 gaan gebruiken met zo'n 3nm koppel
De Z as krijgt meer te verduren en wil hier een Nema 34 op zetten met wat meer koppel.
Deze worden rechtstreeks gekoppeld aan de spindels met flexibele koppelingen.
Voor de Y as steekt het mij te ver uit en wil hier 1:1 tandriem overbrenging op zetten zo dat de motor onder de tafel kan.

Als programma wil ik Mach3 gebruiken voor het aan sturen. Maar ben hier nog niet helemaal uit wat de mogelijkheden zijn.
Als cam pakket weet ik ook nog niet wat er beschik baar is. Wil het overzichtelijk hebben in 3D en niet in 2D werken. Als teken programma gebruik ik Solidworks.

Tips and trick are welcome :mrgreen:
Laatst gewijzigd door EBos op 17 jun 2014 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
tomkamion
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 feb 2010 16:29
Locatie: Hamme (Belgie - OVL)
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door tomkamion »

Leuk project.
Uit eigen ervaring - gebruik geen TB6560, je gaat hier zwaar teleurgesteld in zijn. Ik haalde (op mijn portaalfreesje) met mijn TB6560 bordje een ijlgang van maximum 800mm/min. Nadat ik deze vervangen heb door leadshine drivers (en de voedingsspanning verhoogt heb van 24V naar 72V), haal ik zonder problemen 8m/min (hoger gaat niet wegens aantal microstappen en sturing).
Groeten tom
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

Ik had al iets gelezen over dit soort boardjes.
Vond het zelf handig om dat dit alles in één is.

Hoe gaat dit dan met losse drivers? Dit gaat dan naar een controler kaart? En welke is goed geschikt van 4 assig (of meer) aandrijving en alle toepassingen die er op komen)

Zal een deze dagen eens werkplaats foto maken. afgelopen weekend wezen opruimen om een en ander te kunnen verplaatsen.

Gr
Erik

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door DaBit »

EBos schreef: Wensen die ik heb:
Vanzelf sprekend kogelomloop spindels. Ik hoor van Chai goede verhalen.
Alles relatief. De kogelomlopen zijn niet heel best, maar daar staat tegenover dat ze onderhand minder kosten dan een stuk draadeind uit de bouwmarkt.
Als je het kwijt kunt: 2 moeren per as gebruiken om de speling eruit te stellen.
Rappe ijlgang (welke motoren?)
Met de zwaluwstaartgeleidingen zou ik niet veel hoger gaan dan 3 a 4 meter/minuut. Anders begint de boel te piepen en te knarsen (al zal centrale smering daar wel wat tegen doen)
Handwiel Bediening
Als je een handwiel op je CNC-controller bedoelt: prima.

Als je mechanische handwieltjes bedoelt: daar ben ik persoonlijk op tegen. Die rotdingen draaien rap rond en kunnen alles wat loshangt pakken en meetrekken. Verder geven ze onbalans als je de 'slinger' handhaaft en gebruik je ze zelden tot nooit als het CNC-deel eenmaal werkt. Joggen in stapjes is veel handiger, en G91G0X25 in het MDI venster intikken om de X-as 25mm op te schuiven ook.

Magoed, anderen vinden het wel prettig.
Y-as verlengen
Als het nodig is moet je het doen, maar bezint eer ge begint. De kolom van die BF2x is al niet zo superstabiel. Door van tafel-kolom-freeskop een grotere 'C' te maken ga je heel erg rap nog meer inleveren op stabiliteit.
De machine komt op een stalen constructie te staan met een (eiken)houten werkblad van zo'n 50mm dik.
Bouw er dan een behuizingkje omheen om de spanen binnenboord te houden en zet dat op de stalen constructie. CNC-machines kunnen in een hele korte tijd een hele grote bende maken.
Als stepper driver zat ik eerst aan digitale te denken. Ivb met budget en om het compact te houden wil ik waarschijnlijk een TB6560 voor 4 assen gebruiken.
Ben slim, spaar iets door, en koop een setje Leadshine DM/EM/AM-serie drives+voeding. Vroeg of laat doe je dat toch.
Als cam pakket weet ik ook nog niet wat er beschik baar is. Wil het overzichtelijk hebben in 3D en niet in 2D werken. Als teken programma gebruik ik Solidworks.
Voor 2,5D freeswerk en werken met Solidworks kun je HSMExpress gebruiken. Gratis te downloaden en gebruiken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
tomkamion
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 feb 2010 16:29
Locatie: Hamme (Belgie - OVL)
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door tomkamion »

Losse drivers hoeven op zich geen probleem te zijn. In het opensource portaalfrees project (http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=7 ... e&start=98) staat een en ander nauwkeurig beschreven. Indien je met mach werkt komen de stuursignalen natuurlijk uit de parallelle poort in plaats van uit een besturingsprint (usb cnc, eding cnc, ...). Makkelijkst hiervoor is een break out bordje aan te schaffen, moet volgens mij wel te vinden zijn op ebay. Welke signalen uit welk pinnetje komen, weet ik niet, zal vermoedelijk wel ergens in een manual staan. Allicht zijn hier wel nog wat mach gebruikers aanwezig die je hierover verder kunnen inlichten...
Gebruikersavatar
Johan Bos
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:52
Locatie: [GR]

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door Johan Bos »

Ook mijn ervaring is; neem losse drives. Als er wat mee is kun je 1 vervangen, ipv dat je dat complete board oprookt ;-)

Spoor 1 is toch 1:32? Want in die schaal bouw ik ook :lol:
RC & Modelbouw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Johan Bos schreef:Spoor 1 is toch 1:32? Want in die schaal bouw ik ook :lol:
Zal wel in de naam zitten. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

Johan Bos schreef:Ook mijn ervaring is; neem losse drives. Als er wat mee is kun je 1 vervangen, ipv dat je dat complete board oprookt ;-)

Spoor 1 is toch 1:32? Want in die schaal bouw ik ook :lol:
Hey wat leuk!
Klopt, Officeel is spoor 1 1:32. Echter is de NS3400 die ik bouw 1:30 getekend. Het rekent makkelijker en kom je op betere maten uit. Mijn volgend model wordt een NS6100 (tender verzie van de NS3700) en teken ik ook op 1:30 schaal.
Alleen het frame wordt aan gepast zo dat de wielen een spoor breedte van 45mm krijgen.

Ontopic:

Losse drivers word het dan.
Heb een setje bij Impulse cnc gezien.
- Digitale DM556 drives
- voeding 48 VDC - 6,6 Amp
- 3x Nema 23 3NM
- 10 meter kabel

http://www.impulsecnc.nl/en/webshop/bes ... -nm-detail

Mooi setje dacht ik zo

Dan nog zoeken naar de juiste Breakout board. :!:
DaBit schreef:
EBos schreef:
Handwiel Bediening
Als je een handwiel op je CNC-controller bedoelt: prima.

Als je mechanische handwieltjes bedoelt: daar ben ik persoonlijk op tegen. Die rotdingen draaien rap rond en kunnen alles wat loshangt pakken en meetrekken. Verder geven ze onbalans als je de 'slinger' handhaaft en gebruik je ze zelden tot nooit als het CNC-deel eenmaal werkt. Joggen in stapjes is veel handiger, en G91G0X25 in het MDI venster intikken om de X-as 25mm op te schuiven ook.

Magoed, anderen vinden het wel prettig.
Y-as verlengen
Als het nodig is moet je het doen, maar bezint eer ge begint. De kolom van die BF2x is al niet zo superstabiel. Door van tafel-kolom-freeskop een grotere 'C' te maken ga je heel erg rap nog meer inleveren op stabiliteit.
De machine komt op een stalen constructie te staan met een (eiken)houten werkblad van zo'n 50mm dik.
Bouw er dan een behuizingkje omheen om de spanen binnenboord te houden en zet dat op de stalen constructie. CNC-machines kunnen in een hele korte tijd een hele grote bende maken.
Ik bedoel idd een handwiel op een cnc controler.
Om een groter bereik te krijgen op de y-as is er een aanpassing die je kunt doen. Wat het zo is weet ik niet. Scheelt zo'n 40mm.
Behuizing of spatscherm komt er ook op. Ik ben er bekent mee dat er meer verspaand op een cnc machine. Op mijn werk sta ik regelmatig achter een Schaublin 130 CNC. Je hebt zo een zwarte kliko bak vol.
Laatst gewijzigd door EBos op 17 jun 2014 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
Johan Bos
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:52
Locatie: [GR]

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door Johan Bos »

EBos schreef: Hey wat leuk!
Klopt, Officeel is spoor 1 1:32. Echter is de NS3400 die ik bouw 1:30 getekend. Het rekent makkelijker en kom je op betere maten uit. Mijn volgend model wordt een NS6100 (tender verzie van de NS3700) en teken ik ook op 1:30 schaal.
Alleen het frame wordt aan gepast zo dat de wielen een spoor breedte van 45mm krijgen.
Zonder al te veel off-topic te gaan, iets andere tak van sport;
http://s113.photobucket.com/user/Diesel ... y/Modellen
Werk ook alles uit in Solidworks, daarna delen frezen en eventueel gieten uit PU hars.

Zelf ook leadshine drives op mijn portaal, zeer te vreden over. Verder een simpel board met relais voor spindel en koeling en Mach3. Als ik nu zou moeten kiezen zou ik denk ik iets zoeken met USB voor de toekomst, hetzij Mach of EdingCNC.
RC & Modelbouw
orderit
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 feb 2007 22:22
Locatie: beets
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door orderit »

waarom neem je voor de assen geen servo motoren
makkelijk aan te sturen en nauwkeurig
geen extra voeding nodig alles zit in de controller
en echt het is niet duurder dan stappenmotoren
als het goed is komen mijn motoren binnen deze week
heb ze al op meerdere machines bebruikt en ben zeer tevreden
ook kogelomloopspindels zijn niet duur als je ze op het goede adres haalt
betaal voor een spindel 40x5 van 1600mm lang compleet met twee moeren en lagers
230 euro en de uiteinden worden bewerkt zoals jij dat wilt hebben.
als je het kan bedenken dan kan je het ook maken
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door DaBit »

orderit schreef:waarom neem je voor de assen geen servo motoren
makkelijk aan te sturen en nauwkeurig
geen extra voeding nodig alles zit in de controller
en echt het is niet duurder dan stappenmotoren
Dan ben ik wel benieuwd wat jij voor servomotoren gebruikt?

Die motoren statisch op de goede positie zetten is overigens niet zo lastig, maar dat zegt weinig over de manier waarop ze op hun positie uitkomen. Die dingen zodanig tunen dat ze zich dynamisch ook goed gedragen is nog een beste klus. Met moderne drives vast minder complex en gevoelig dan met het oude spul wat ik gebruik, maar simpelweg de autotune draaien en er vanuit gaan dat het goed is? Hmm, ik heb mijn twijfels.

Vooralsnog zie ik closed-loop steppers als de meest ideale asaandrijving voor hobbymachines die niet meer nodig hebben dan enkele tientallen Watten aan mechanisch vermogen. Dat combineert mooi de voordelen van steppers en de voordelen van servo's. Maar we gaan offtopic.
ook kogelomloopspindels zijn niet duur als je ze op het goede adres haalt
betaal voor een spindel 40x5 van 1600mm lang compleet met twee moeren en lagers
230 euro en de uiteinden worden bewerkt zoals jij dat wilt hebben.
Niet dat ik ze momenteel nodig heb, maar zou je dat adresje willen delen? 230 euro voor zo'n dikke spindel met lagerblokken is een spotprijs.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

Dan ben ik wel benieuwt naar de servomotoren.

Ik hou de stappen motoren eerst nog als 1e optie aan gezien de meeste hier mee werken kan ik hier makkelijker mee geholpen worden als er iets niet goed is.

Voor de rest van de besturing ga ik USBCNC nemen. Heb even snel gekeken en dit lijkt mij aardig uitgebreid.

Gister avond nog wezen tekenen. :mrgreen:
Tafelblad wordt wel wat groter zo dat de tafel bij zijn uiterste slag niet uitsteekt.

Afbeelding

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Het tekenen heb je in elk geval onder de knie!.. Mooie render zo..

Tip van Flip.. Ik heb mijn machine (eigenbouw) op een gereedschapkast van Lista staan.. was een mazzeltje, kostte me niets.. die dingen zijn aardig aan de prijs..

Maar.. als je je onderstel zelf gaat bouwen.. maak er een paar lades in.. voor je freesjes, spanmiddelen, gereedschap, tastertje, meetklokje.. dat soort zaken..

Wat stappenmotoren betreft.. ja.. er zijn betere oplossingen.. maar eh.. Ik maak Titanium horlogekasten op een machine met stappenmotoren van slechts 1.6 Nm.. met 3 meter ijlgangen op 12x2 kogelomloop spilletjes.. ( steppers draaien dus 1500 Rpm... )

USBCNC, is inderdaad aardig uitgebreid, en je kunt het zelf ook eenvoudig uitbreiden.. als je een beetje kunt programmeren.. allerlei standaard dingetjes schrijf je in een macrootje, en die hang je onder een User-button. zo maak je een snelkeuzemenu met standaard bewerkingen..

een Toolsettertje is ook lekker.. zo kun je een gereedschap inzetten.. lengte meten.. dan je werk nullen.. ga je naar een andere tool.. dan meet je die automatisch op.. en hoef je niet meer opnieuw te nullen.. scheelt enorm in tijd en gemak.. en het gemak dient de mens.. :)

Verder.. anderen gaven het ook al aan.. maak er een kast omheen.. Ik heb eens een model gemaakt van een vliegtuig.. toen zat er nog geen kast omheen.. gevolg?.. de fietstassen van mijn moeder zaten vol met alu snippers.. was ze niet blij mee..
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door diode »

Johan Bos schreef:
EBos schreef:
Zonder al te veel off-topic te gaan, iets andere tak van sport;
http://s113.photobucket.com/user/Diesel ... y/Modellen
Werk ook alles uit in Solidworks, daarna delen frezen en eventueel gieten uit PU hars.
Johan, bouw jij die veenhuis tanks zelf? Heb er wel wat over gelezen in de agritoy, mooi stukje modelbouw!
Plaats reactie