Draaibank advies gevraagd

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Andre-vh

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door Andre-vh »

MichielB schreef: Het voornaamste is toch alu draaien en staal zal er waarschijnlijk nooit in komen.
Dat geloof je toch zelf niet eens je een draaibank hebt ga je daar meer keren staal in bewerken dan je denkt.
bvb een busje,boutje ,rondsel ,iets aanpassen de mogelijkheden zijn onbegrensd .
Maar ook dit zal wel gaan op een kleine machine maar alleen iets trager.
Je zal er in ieder geval een hoop plezier aan beleven en als het je bevalt en de draaibank heeft een beetje te weinig vermogen zet je er toch gewoon een andere motor op zet je er 2000 watt motor op ipv de bestaande dan kan je tenminste eens stevig afruwen :lol:
Elektronica werkt met rook maar heb moeite die erin te houden eens de rook eruit is het heel moeilijk om de juiste soort rook er terug in te krijgen.
MichielB
Contacteer:

Bericht door MichielB »

DAZ schreef:
Thanx voor de info. Ik ga zaterdag naar de andere kant van het land om de hbm 450 van een paar post terug alsnog te kopen. Dus met frequentie regelaar en andere spulletjes erbij.
Andre-vh schreef:
Nu je het zegt neem ik mijn woorden terug. Ik weet zeker dat ik in de toekomst metaal ga bewerken :lol: .

Iemand nog tips wat voor beitels ik het beste kan aanschaffen bij HBM ? HSS, Wildia of met wisselplaatjes ect. ?
Mijn voornaamste doel op het begin is alu draaien en dan bussen zoals in de begin post.
DAZ

Bericht door DAZ »

Beitels HSS. Vind ik dan toch. Voor staal en gietijzer is plaatjes OK maar duurder.
Dus als je de tijd hebt kan dan HSS ook heel goed.
Gehard staal is andere koek. Maar voorlopig ga jij niet je hamers afdraaien denk ik.

En als je op die 450 een freq regelaar wilt plaatsen, dan moet er een andere motor op. Zou dat eerst maar is goed vragen bij HBM.

Ik heb een 1450 rpm motor van een voor mijn baas incourante reductiebak geschroefd, het voorschild (de montageflens dus) afgedraaid en een kennis heeft de V-snaarschijf uitgedraait.

De motor ipv in ster in driehoek gezet en een 3 fasen 230V regelaar aangesloten. Regelen doe ik van 5 tot 85 Hz.
En dan kan je zonder de snaren te verleggen al veel doen.
Alleen bij zwaar werk moet je terug met de overbrenging.

Elektrisch is voor een leek nog niet zo simpel. Zomaar de spanning op en af de regelaar om te starten en stoppen vind die regelaar niet leuk. En met de knopjes op regelaar veilig stoppen en je vingers er dan tussen steken....

De start knop kon ikniet gebruiken. Is een ding wat mechanisch een relais in drukt.
De veiligheidskap moet ook intact blijven. Wel zo prettig dat je bank niet kan starten als sleutel in de klauwplaat zit.
Dan kan die kap niet dicht.

Kees
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Die "veiligheidskappen" over de klauwplaat, dat zijn toch dingen waar ik moeite mee heb.. je wilt niet weten wat er gebeurt als je langspanig materiaal hebt, en een "vogelnestje" krijgt.. je trekt alles naar de verdommenis.
Bovendien.. veelal passen die kappen niet over een grotere klauwplaat.. wil je een vierklauw monteren.. dan zit die kap in de weg.. wil je een opspanplaat gebruiken.. dan zit die kap in de weg.. werk je met een spantang.. dan zit je met je beitel onder de kap, en zie je niet wat je aan het doen bent..

't belangrijkste is.. geduld.. nooit wat gehaast doen.. sleutel altijd vasthouden.. altijd checken of de sleutel eruit is als je de bank aanzet..
(wat ik ook wel gelezen heb.. veiligheidscircuitje maken.. met een schakelaartje in de houder voor de sleutel. als je de sleutel op zijn plek gehangen hebt.. dan pas kun je de bank starten.. probleem is alleen.. dat is makkelijk te omzeilen.. maar de gedachtengang is goed..
MichielB
Contacteer:

Bericht door MichielB »

DAZ schreef:
Kees
Thanx. Waarvoor zijn die Wildia dingen geschikt, die zijn namelijk spot goedkoop ?

De bank die ik waarschijnlijk ga kopen is het al aangepast zie http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr .

Er zit eigenlijk alles bij zodat ik meteen en goed aan de slag kan en dat voor een zeer nette prijs naar mijn idee.
De machine is wel jaartje of 7 a 8 oud, maar dat mag geen probleem zijn als die goed is onderhouden.
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

Klauwplaat sleutel met een veer. Deze moet je indrukken wil de sleutel blijven zitten, anders springt ie er vanzelf uit. Zo simpel is het gewoon.. :lol:
Simpel maar doeltreffend:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... gheidsveer
Arie Kabaalstra
Contacteer:

ook zo'n onding...we hebben ze op de zaak ook gehad.. 't eerste wat we gedaan hebben.. nadat die dingen tig keer uit de klauwplaat vielen.. Tik met een drevel.. veer gebroken.. nu blijft ie in de klauwplaat staan als we dat willen..

Leer jezelf gewoon aan, Voor je de machine aanzet.. klauwplaatsleutel uit de klauwplaat.. 't is net zo'n gewoonte als je gulp dichtdoen nadat je je blaas geleegd hebt..
DAZ

Bericht door DAZ »

Eens Arie. Maar op scholen misschien nog niet zo gek.

Daar vlogen wel meer spullen door de lucht.

Wat ik oa heb gezien:
Sleutel door de lucht en een door een ruit naar buiten.

Klem van een freesbank 3 meter van de machine vandaan. Bouten stonden los.

Steen van een vertikale vlakslijper incl uit elkaar gespetterde gietijzeren schermkap door het lokaal.

Op mijn draaibankje zit een schermkap. Heb die er niet afgehaald maar zo aangepast dat ik er geen last van heb met 4-klauw oid.
Van de boormachine is hij wel af. Wil graag zien waar ik boor.
En die op freesbank zat telkens tegen de klem of opspan spul. Dus ook weg.

Ben niet tegen veiligheid, absoluut niet. Maar het moet wel werkbaar zijn.

Kees
Andre-vh

Bericht door Andre-vh »

Één ding onthouden de machine wint altijd.
Als je er tussen zit of je krijgt er een mep van de de schade aan lijf en leden zal er zijn hoe klein de machine ook is. :mrgreen:
Elektronica werkt met rook maar heb moeite die erin te houden eens de rook eruit is het heel moeilijk om de juiste soort rook er terug in te krijgen.
deckel515
Contacteer:

Bericht door deckel515 »

Laatste opmerking is een goede , als je dus hersenen hebt , heb je die veiligheid niet nodig ,
Kap om je klauwplaat ?
Dodelijk , ik heb m naar mn hoofd gekregen op een forse bank door een spaan zoals Arie al zij ...
MichielB
Contacteer:

Bericht door MichielB »

Mannen veiligheid is prio 1, het is duidelijk :lol: .

Kan iemand mij vertellen waar die Widia goed voor zijn en wat het verschil is met de HSS?

Heeft iemand een handige link met uitleg, welke beitel waar voor is en info over hoe daarmee alu te draaien. Dus toerentallen, hoeken, ect.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Widia beitels zijn zoals de naam al zegt gemaakt van "WIDIA" een "afkorting" van Wie Diamant, Duits voor "als diamant" zo hard.. bijna dan.. maar voor je gevoel.. inderdaad Knetterhard..

't is een vinding van Krupp, de duitse staalgigant.. als je zoveel staal verwerkt als zij.. ja. . dan zou je ook flauw worden van al dat slijpwerk aan je HSS beitels.. Daarom vonden ze Widia uit.. Hardmetaal dus..

Hardmetaal heeft de prettige eigenschappen dat het veel harder is dan "Gewoon" HSS, en dat het beter tegen verspaningswarmte kan, en dat het slijtvaster is, en dus als snijmateriaal uitstekend geschikt voor het bewerken van metalen.. tot gehard staal aan toe.. (HSS bijvoorbeeld.. kun je bewerken met Widia gereedschappen)

Vooral voor "abrasieve" materialen, zoals RVS en Gietijzer is Widia een fijn snijmateriaal..

Widia als handelsnaam is dus gewoon een naam voor Hardmetaal, of "volhardmetaal" zoals het ook wel genoemd word.. meestal afgekort tot VHM.. 't bestaat uit WolfraamCarbide.. in het engels noemt men het dan ook "Solid Carbide"

't wordt in 3 vormen gebruikt.. als gesoldeerde wisselplaatjes, middels hardsolderen wordt een plaatje op een beitel gezet.. je kunt ze slijpen met een diamantsteen, en als het plaatje "op" is.. heetstoken, plaatje eraf. nieuwe erop solderen.. en je kunt weer een poosje.. alleen dat wordt in de praktijk eigenlijk niet veel meer gedaan..
Vorm 2.. die is iedereen bekend.. wisselplaatjes met een klemsysteem, kniehebel, schroefje in het midden, kikkertje.. of een klemmende houder.. de welbekende wisselplaatjes dus.. in allerlei vormen en samenstellingen te verkrijgen.. met allerhande coatings.. of juist zonder coating..
en tenslotte Vorm 3.. Toolbits.. ronde, rechthoekige of vierkante baartjes.. die je naar believen kan slijpen in de vorm die je nodig hebt.. er worden ook compleet geslepen beiteltjes aangeboden.

HSS is gewoon snelstaal, een hooggelegeerd staal, meestal 1.2210 een staal met 1.2%Koolstof, 0.7% Chroom en 0.1% Vanadium.
't is als toolbit te koop in vierkant, rond en afsteek mes vorm.. te slijpen met een gewone slijpmachine (al is het dat ding van 3 tientjes bij de Lidl)
Ook leuk.. "Zilverstaal" is HSS in ongeharde vorm.. en.. 't is makkelijk te harden.. hoe makkelijk?.. gewoon kersenrood stoken.. even op die temperatuur houden.. afschrikken in een bakkie water.... en klaar..
Ik heb zelf in het verleden ook wel zelf freesjes en beiteltjes gemaakt van zilverstaal,
Als het nog niet gehard is.. dan is het goed te verspanen met HSS gereedschappen.. zo kun je zelf van een stukje rond makkelijk een binnendraaibeiteltje maken..

Voor het verspanen van Aluminium, zoals jij hoofdzakelijk van plan bent.. is HSS "luxe" genoeg.. Widia is leuk.. maar het slijpen is een verhaal apart... slijpstenen houden niet allemaal van VHM/Widia, HSS levert over het algemeen geen enkel probleem op..
Ohja.. Ik gebruik zelf ook gewoon HSS Toolbit.. en ik draai er ook gewoon Titanium mee.. kwestie van goed slijpen.. Titanium is taai.. dus een grote wighoek, geen spaan hoek.. en een klein vrijloopje is genoeg. voor Alu.. gewoon de bovenkant ook wegslijpen vanaf de snijkant om een spaanhoek te krijgen.. en klaarrrr.. :)
Veiligheid tenslotte.. zit em tussen de oren.. zoals motorrijders onder elkaar wel zeggen.. "the most dangerous part of a motorcycle.. is the nut that's holding the throttle.. ME that is.. "
henkzelf
Donateur
Contacteer:

Bericht door henkzelf »

Sorry als ik inbreek, maar wat is 'kersenrood' Zo licht als meikersen of zo donker als ze in de zomer zijn?
Achtergrond: Oom Herman had zilverstaal in de aanbieding en dus draaide en freesde ik een HOB voor het maken van tandwielen. (Toch eens proberen). Maar harden heeft deze vonkentrekker nog nooit gedaan.
frank
Donateur
Contacteer:

Bericht door frank »

Hoi Henk

Kun je eens een plaatje laten zien van die HOB. Ben me net aan het verdiepen in deze materie en wil ook tandwielen gaan maken.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Plaats reactie