Draaibank advies gevraagd
Moderator: Moderators
Re: Draaibank advies gevraagd
Dit lijkt me inderdaad een veel beter bankje om mee te starten kompleet met snelwissel of die nu zelf gemaakt is of niet dat maakt niet uit het zal heel wat handiger werken.
Elektronica werkt met rook maar heb moeite die erin te houden eens de rook eruit is het heel moeilijk om de juiste soort rook er terug in te krijgen.
Bedankt voor de info. Helaas wil de verkoper van de bank niet echt reageren en het is zo handig als mensen adverteren zonder telefoonnummer erbij.Arie Kabaalstra schreef:
Dat ga ik vast en zeker zelf ook wel een keer ervaren als het de 450 word.DAZ schreef:
Bedankt voor de zeer nuttige info. Hopelijk vind ik snel een bank waar ik mee kan beginnen.Roetsj schreef:
Dat lijkt mij ook. Nu nog de verkoper zien te bereiken en naar de andere kant van Nederland rijden.Andre-vh schreef:
Helaas zitten er geen beitels bij dus dat overige geld gaat daar naar toe mocht ik hem kopen.abs02 schreef:En geld overhouden voor extra tools aan te schaffen.
Laatst gewijzigd door MichielB op 01 jun 2014 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Beitel zelf te slijpen 12x12 mm kost Eur 5
Ding weegt 120 kg. Vervormen kan alleen met een grote hamer.
En in die auto krijgen. Ik kom kijken. Moet nog een camera kopen.
200 km aanhanger al een probleem
Dan ga je nog wel meer groene sneeuw zien.
Kees
Ding weegt 120 kg. Vervormen kan alleen met een grote hamer.
En in die auto krijgen. Ik kom kijken. Moet nog een camera kopen.
200 km aanhanger al een probleem
Kees
Je staat er nog versteld van wat ik in de auto krijg, 120 kg valt nog mee. Maar ik bedacht me na het bericht dat mijn broer een mooie bestelwagen heeft die ik kan lenen
. Maar de verkoper heeft niet meer gereageerd, schiet dus niet echt op.
Beitels zelf slijpen word hem nog niet denk ik.
Beitels zelf slijpen word hem nog niet denk ik.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
beitels slijpen is heel makkelijk..je hebt maar een paar basishoeken.. zorg dat je aan de kant waar ie je werk raakt wat vrijloop hebt.. en dat het snijvlak een iets achterover geslepen is, en je bent eigenlijk al klaar..
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=4 ... pen#p15582
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=4 ... pen#p15582
Ik zie dat Rene ponsen ook word aangegeven als leverancier van snijgereedschap
http://www.ponsentrading.nl/aanbod.asp? ... edschappen
Daar heb ik ook al verschillende malen in het verleden snijgereedschap gekocht en die heeft soms ook tweedehands materiaal .
Mijn ervaring met Rene is dat dit een betrouwbare man is .
en de prijs valt ook best mee.
http://www.ponsentrading.nl/aanbod.asp? ... edschappen
Daar heb ik ook al verschillende malen in het verleden snijgereedschap gekocht en die heeft soms ook tweedehands materiaal .
Mijn ervaring met Rene is dat dit een betrouwbare man is .
Elektronica werkt met rook maar heb moeite die erin te houden eens de rook eruit is het heel moeilijk om de juiste soort rook er terug in te krijgen.
Wat Arie zegt is waar.
Punt aan de beitel wringen en draaien maar. Hartsikke simpel.
Een boor fatsoenlijk slijpen is ook makkelijk, maar vele malen moeilijker dan een beitel.
Tabellen hebben het over hoeken van 12 graden voor materiaal X en zoveel graden voor materiaal Y
Niets van aan trekken als starter. Slijp alles op het zicht 10 - 15 graden naar achter. Werkt altijd.
Kees
Punt aan de beitel wringen en draaien maar. Hartsikke simpel.
Een boor fatsoenlijk slijpen is ook makkelijk, maar vele malen moeilijker dan een beitel.
Tabellen hebben het over hoeken van 12 graden voor materiaal X en zoveel graden voor materiaal Y
Niets van aan trekken als starter. Slijp alles op het zicht 10 - 15 graden naar achter. Werkt altijd.
Kees
Ja zeker, alle boren en wellicht ook de frezen slijper slijpers kunnen nu de deur uit!
Cees
Cees
Heb je het woord starter niet gezien?
Velen zijn benauwd om het zelf te doen terwijl dat wel degelijk eenvoudig kan.
Als je max wil verspanen met serieus motor vermogen en lange standtijd is het een heel ander verhaal.
Ik heb pas nog diam 200 mm gietijzer gedraaid met 0,75 kw. Dan moet je niet met negatieve spaanhoek beginnen.
En wat dacht je van uit het handje beitelradius slijpen die cnc moet compenseren op gekromde figuren.
Dus prof slijpen is echt niet uit de mode
Kees
Velen zijn benauwd om het zelf te doen terwijl dat wel degelijk eenvoudig kan.
Als je max wil verspanen met serieus motor vermogen en lange standtijd is het een heel ander verhaal.
Ik heb pas nog diam 200 mm gietijzer gedraaid met 0,75 kw. Dan moet je niet met negatieve spaanhoek beginnen.
En wat dacht je van uit het handje beitelradius slijpen die cnc moet compenseren op gekromde figuren.
Dus prof slijpen is echt niet uit de mode
Kees
Dank u. Ga het zeker proberen zodra ik een bank heb. De HBM 450 van marktplaats word hem niet.Arie Kabaalstra schreef:
Het is het proberen altijd waard. Zo duur zijn ze niet.DAZ schreef:
Nu de HBM 450 van de advertentie hem niet word twijfel ik een beetje. Budget €500 omhoog en een nieuwe kopen ?
Of wachten op een mooie 2dehands of een iets kleinere machine. Helaas heb ik niet de ruimte om een grote oude beer neer te zetten en ben ik dus opzoek naar een compacte bank. Iemand suggesties voor een degelijk nieuw of 2dehands bankje ? Dat het een chinees is maakt me niet zo veel uit maar er moet wel goed en nauwkeurig mee te werken zijn.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
die chinese bankjes moet je vaak gewoon goed uitlijnen en afstellen.. dat is even een klusje.. maar dan heb je er ook plezier van..
zolang je geen lange passingen moet maken.. dan valt het alles mee.. pas boven de 30 mm lengte ga je het echt merken. zeker bij dunne diameters buitendraaiwerk.. dan telt de buiging van je werk ook nog eens mee.
Losse kop die je dwars kunt instellen is wel prettig.. dan kun je met een omslag meting de center in lijn met de klauwplaat zetten..
Ohja!. Reminder.. een statiefje met een zwenktaster is een MUST'.. veel veelzijdiger dan een meetklok.. neem ook een knik-arm statief.. en niet zo'n rampending met een pen ø12 met een klem en een 2de pen met een scharnierstukje erin.. die lorren zitten altijd in de weg..
dus.. zo eentje:
http://www.buitelaar.nl/producten/geree ... ef-model-1
en niet zo een..
http://www.buitelaar.nl/producten/geree ... eetstatief
daarmee leer je alleen vloeken..
http://www.buitelaar.nl/producten/geree ... orizontaal
en zo'n taster eraan.. die tastnaald kun je verdraaien.. in allerlei standen.. ik gebruik niet anders.. de enige meetklok die ik gebruik, zit op een Intramess.. die is bedoeld om Cilinders te meten..
zolang je geen lange passingen moet maken.. dan valt het alles mee.. pas boven de 30 mm lengte ga je het echt merken. zeker bij dunne diameters buitendraaiwerk.. dan telt de buiging van je werk ook nog eens mee.
Losse kop die je dwars kunt instellen is wel prettig.. dan kun je met een omslag meting de center in lijn met de klauwplaat zetten..
Ohja!. Reminder.. een statiefje met een zwenktaster is een MUST'.. veel veelzijdiger dan een meetklok.. neem ook een knik-arm statief.. en niet zo'n rampending met een pen ø12 met een klem en een 2de pen met een scharnierstukje erin.. die lorren zitten altijd in de weg..
dus.. zo eentje:
http://www.buitelaar.nl/producten/geree ... ef-model-1
en niet zo een..
http://www.buitelaar.nl/producten/geree ... eetstatief
daarmee leer je alleen vloeken..
http://www.buitelaar.nl/producten/geree ... orizontaal
en zo'n taster eraan.. die tastnaald kun je verdraaien.. in allerlei standen.. ik gebruik niet anders.. de enige meetklok die ik gebruik, zit op een Intramess.. die is bedoeld om Cilinders te meten..
Bedankt Arie. Die info ga ik zeker meenemen. Er staan echter zo veel draaibanken op de site van HBM dat ik een beetje twijfel. Dit aangezien ik alleen maar korte maar brede bussen draai en ik niet echt verwacht in de toekomst lange dingen te draaien. Is een vario handiger in plaats van tandwielen, het nadeel is dat die minder kracht heeft toch ? Een kleiner bankje aanschaffen zoals de vario 210, 250 en dan geld overhouden voor gereedschap of voor een 450 gaan. Het voornaamste is toch alu draaien en staal zal er waarschijnlijk nooit in komen.
Is het uitlijnen en afstellen makkelijk te doen of staat dit vaak in de handleiding van de hbm machines ? Ergens een bruikbaar linkje ?
Is het uitlijnen en afstellen makkelijk te doen of staat dit vaak in de handleiding van de hbm machines ? Ergens een bruikbaar linkje ?
Er valt niet veel uit te lijnen. De losse kop kun je horizontaal veerschuiven middels 2 boutjes.
Zet een asje tussen de centers, draai het af en meet op de uiteinden de diameter. Dan weet je welke kant die kop op moet. Simpel eigenlijk.
En de spieen in supports moet je zelf afstellen. In elke spie zit een aantal boutjes. Die draai wat vaster totdat de handwielen te zwaar gaan. Voel je van zelf. Na wat inlooptijd moet je dat nog weer eens herhalen. Merk je vanzelf als je het bankje een tijdje kent. Ik heb een van de boutjes uit gehaald en een vleugelmoer in gezet. Kan je het support vastzetten zodat het niet vergaat als dat niet mag.
Dat vario is erg fijn. Heb mijn 450 zelf vario gemaakt. Werd een beetje gek van die snaren verleggen.
Schijfje rond 100 draaien, dan weer boortje 2mm.........enz.
Draaistroom motor gekregen en 3 Hitachi freq regelaars die preventief gewisseld werden meegenomen bij de baas.
Nou hebben die HBM's een 1 fase koolborstelmotor en regelprintje. Hebben niet zo'n beste reputatie begrijp ik.
Alle kleinere draaibanken in dit genre hebben zover ik weet V-snaar aandrijving. Die 210 en 250 hebben 2 snelheden via de V-snaren. Dus zeg maar hoog en laag toerental.
Maar die 210 bv kan 210mm draaien boven het bed. Forget it, dat trekt die niet.
Die 450 heeft er 9 en op laagste (=125RPM) heb ik 200mm gietijzer gedaan. Dat was de limit voor de motor en de snaar. Kon maar 0,1mm voeding geven bij 0,75mm diameter afname.
Die tandwielen die zijn voor de automatisch voeding en draadsnijden.
Wil op deze bankjes van grof voordraaien naar fijn nadraaien, dan moet je tandwielen wisselen.
Weet niet hoe dat gemaakt.
Op de 450 heb je 3 verschillende voedingen die je met een knop kiest. Soort versnellingsbakje dus.
Bij draadsnijden moet ik ook tandwielen wisselen. Maar zo dat gemaakt is....
Steeksleutel, inbus boutje en twee segeringen. Ga ik veranderen.
Maar als jij overwegend alu doet en geen hele grote diameters is zo'n vario best een leuk ding.
Als je dan je de voeding zo kiest waar je daar meestal mee weg kan, is dat wisselen van tandwielen ook geen probleem meer.
Kees
Zet een asje tussen de centers, draai het af en meet op de uiteinden de diameter. Dan weet je welke kant die kop op moet. Simpel eigenlijk.
En de spieen in supports moet je zelf afstellen. In elke spie zit een aantal boutjes. Die draai wat vaster totdat de handwielen te zwaar gaan. Voel je van zelf. Na wat inlooptijd moet je dat nog weer eens herhalen. Merk je vanzelf als je het bankje een tijdje kent. Ik heb een van de boutjes uit gehaald en een vleugelmoer in gezet. Kan je het support vastzetten zodat het niet vergaat als dat niet mag.
Dat vario is erg fijn. Heb mijn 450 zelf vario gemaakt. Werd een beetje gek van die snaren verleggen.
Schijfje rond 100 draaien, dan weer boortje 2mm.........enz.
Draaistroom motor gekregen en 3 Hitachi freq regelaars die preventief gewisseld werden meegenomen bij de baas.
Nou hebben die HBM's een 1 fase koolborstelmotor en regelprintje. Hebben niet zo'n beste reputatie begrijp ik.
Alle kleinere draaibanken in dit genre hebben zover ik weet V-snaar aandrijving. Die 210 en 250 hebben 2 snelheden via de V-snaren. Dus zeg maar hoog en laag toerental.
Maar die 210 bv kan 210mm draaien boven het bed. Forget it, dat trekt die niet.
Die 450 heeft er 9 en op laagste (=125RPM) heb ik 200mm gietijzer gedaan. Dat was de limit voor de motor en de snaar. Kon maar 0,1mm voeding geven bij 0,75mm diameter afname.
Die tandwielen die zijn voor de automatisch voeding en draadsnijden.
Wil op deze bankjes van grof voordraaien naar fijn nadraaien, dan moet je tandwielen wisselen.
Weet niet hoe dat gemaakt.
Op de 450 heb je 3 verschillende voedingen die je met een knop kiest. Soort versnellingsbakje dus.
Bij draadsnijden moet ik ook tandwielen wisselen. Maar zo dat gemaakt is....
Steeksleutel, inbus boutje en twee segeringen. Ga ik veranderen.
Maar als jij overwegend alu doet en geen hele grote diameters is zo'n vario best een leuk ding.
Als je dan je de voeding zo kiest waar je daar meestal mee weg kan, is dat wisselen van tandwielen ook geen probleem meer.
Kees