Profielen/ sheet metal een schuine variabele kant geven

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ThomHeintjes
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 feb 2014 09:26
Locatie: Lisse

Profielen/ sheet metal een schuine variabele kant geven

Bericht door ThomHeintjes »

Beste Forumleden/ Solidworks gebruikers,

aangezien ik al een paar keer goed geholpen ben kom ik met nog een vraag.

ik weet nu hoe ik een design tabel kan maken. nu heb ik wel eens een onderdeel die aan 1 kant schuin loopt onder bijvoorbeeld een hoek van 45 graden. nu kan het ook wel eens voorkomen dat deze hoek onder een andere graden moet staan bijvoorbeeld 70 graden. kan je dit ook veranderen door middel van een tabel?

in de bijlage vind je een tekening die mijn vraag hopelijk duidelijker maakt.

alvast bedankt voor de moeite
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meten is weten, gissen is.....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Profielen/ sheet metal een schuine variabele kant geven

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat is dan toch ook een variabele in de design table.

Met zo'n design table moet je wel goed nadenken wat van wat afhankelijk is.
Jou maten 500,300 breedte 200 geeft vanzelf 45 graden. dus ergens staat er iets teveel, wanneer je de hoek wilt veranderen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ThomHeintjes
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 feb 2014 09:26
Locatie: Lisse

Re: Profielen/ sheet metal een schuine variabele kant geven

Bericht door ThomHeintjes »

Beste Hugo,

bij deze tekeningen hebben wij meestal alleen de langste maat en de graden van de hoek. de maat van 300mm heb ik nu zelf bemaat en om dit nou heel de tijd te voorkomen dat we elke tekening moeten maken wil ik hier een tabel voor maken.

dit ook omdat mijn collega's waarschijnlijk met solidworks gaan werken wil ik zoveel mogelijk tabels maken van de veelvoorkomende tekeningen.

Ik ben nu aan de schuine kant gekomen door Extrude Cut te gebruiken. maar werkt dit ook een een design tabel?
Meten is weten, gissen is.....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Profielen/ sheet metal een schuine variabele kant geven

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ThomHeintjes schreef: Ik ben nu aan de schuine kant gekomen door Extrude Cut te gebruiken. maar werkt dit ook een een design tabel?
Die extrude Cut komt voort uit een sketch, daar zit een maat in, en die komt uit de design table.
Maar zoals ik eerder al zei, je je goed nadenken op welke manier je die maat vastlegt, zodat het vanuit de design table logisch blijft.

Ik zou er niet al teveel werk in stoppen voordat je doorhebt wat handig is, anders heb je een hoop werk voorniets gemaakt. Er mee experimenteren kan natuurlijk geen kwaad.

Ik zie tegenwoordig ook steeds vaker makro's langskomen om standaard producten te generen, is misschien veel handiger. ( als ik van fabrikanten 3D tekeningen van producten download ) Heb geen idee hoe ze die maken, en of je dat makkelijk zelf kunt met een configuratie tool.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ThomHeintjes
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 feb 2014 09:26
Locatie: Lisse

Re: Profielen/ sheet metal een schuine variabele kant geven

Bericht door ThomHeintjes »

Hallo Hugo,

het is gelukt hoor de schuine kant heb ik in een design tabel gekregen en het werkt!

dank je voor de moeite!
Meten is weten, gissen is.....
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Profielen/ sheet metal een schuine variabele kant geven

Bericht door clements »

even een aanvulling.
Een design table werkt op meer parameters, dan alleen die van een schets.
Je kan met een table hele features aan en uit zetten, ook de kleur en materiaal soort, benaming, artikelnummer etc kun je hier mee regelen. Ook gaten patronen etc etc.
Als je er een beetje mee overweg kan, werken tables heel snel en makkelijk. Maar het blijft een kwestie van plannen.

Die optie met macro's heb ik nooit mee gewerkt. Maar in principe wordt niets vastgelegd, alleen getekend.
Als je na het runnen van een macro toch nog iets wil aanpassen, moet je wel wat werk verzetten om het goed te houden.
ASS-U-ME
Plaats reactie