Tip: MPG voor LinuxCNC

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

DaBit
Donateur

Tip: MPG voor LinuxCNC

Bericht door DaBit »

Als je geen zin hebt om zelf met pulswieltjes in een kastje aan de gang te gaan is een XHC-HB04 misschien wel wat voor je. De postbode bracht de mijne vandaag, gekocht op Ebay bij verkoper hittime_hk voor $109 incl verzenden.

Werkt prima. De functies van de knopjes had ik zo naar smaak ingericht en coordinaten, spindelsnelheid en overrides worden netjes op het schermpje getoond.

Afbeelding

Afbeelding

Met de 'wireless' ook geen storingen gezien. Spindel draaiend via z'n onafgeschermde kabel, motoren draaien, en dan nog kan ik met dat ding gewoon een aardig eind de straat op lopen voordat-ie de communicatie kwijt is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Re: Tip: MPG voor LinuxCNC

Bericht door janplastiek »

echt wel netjes :shock: , via welke wireless communiceert die mpg met jouw besturings pc?
Breek de dag, frees een lijntje.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Een eigen protocolletje denk ik.

Werkt ongeveer hetzelfde als een draadloos toetsenbord of muis: je stopt het USB pikkie in je PC en het ding doet het. Toch eens uitzoeken wat ze nu precies gebruiken (iets van Silicon Labs in ieder geval), kan ooit handig zijn voor een project wat ik nog niet verzonnen heb.

Hetzelfde ding is trouwens ook bekabeld te krijgen. Dat wilde ik eerst niet riskeren omdat de 'plugin' voor deze was. Maar nu ik zie hoe het werkt was dat ook geen probleem geweest als was-ie anders.

Ik vermoed dat ik heel snel gewend ben aan zo'n MPG/pendant/afstandbediening/hoehetbeestjeookheet. Knap handig, zo'n ding.

Overigens is het eigenlijk een Mach3 afstandbediening, dus voor Mach3 gebruikers moet het ding ook bruikbaar zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Bericht door janplastiek »

ik weet niet op welke basis de besturing van mijn machine gemaakt is, en ik ken ook niks van elektronica, anders was dit wel iets voor op mijn verlanglijstje. :mrgreen:
Breek de dag, frees een lijntje.
hilberth
Contacteer:

Bericht door hilberth »

Dat zou dan dezelfde als deze http://www.ebay.nl/itm/270977546451?ssP ... 1423.l2649 zijn?
Think it, draw it, make it.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

janplastiek schreef:ik weet niet op welke basis de besturing van mijn machine gemaakt is, en ik ken ook niks van elektronica, anders was dit wel iets voor op mijn verlanglijstje. :mrgreen:
Ja, dat weet ik ook niet :P
Maar ook voor jouw besturing is er wel zo'n MPG te krijgen, daar ben ik niet bang voor.
hilberth schreef:Dat zou dan dezelfde als deze http://www.ebay.nl/itm/270977546451?ssP ... 1423.l2649 zijn?
Yep, krek dezelfde.
Razor91
Contacteer:

Bericht door Razor91 »

Ziet er goed uit!

Zijn er al mensen die dit werkend op EdingCNC hebben?
Lude

Bericht door Lude »

Netjes, als dit op edingcnc zou werken kocht ik het direct!
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Daarvoor moet je bij Bert wezen. Voor de PC is het gewoon een USB HID-device, en de pakketjes die heen en weer gestuurd moeten worden zijn ook bekend. Het zou dus in theorie samen moeten kunnen werken met EdingCNC.
hilberth
Contacteer:

Bericht door hilberth »

En hij doet ut....
8791
Moest nog wel linuxcnc-dev spulletjes installeren, maar toen was het ook een fluitje van een cent.
Nu alleen nog een knopje programmeren om het werkstuk te wisselen na voltooien programma.... :lol:
Think it, draw it, make it.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

In de master (2.6 prerelease) zit de driver tegenwoordig kantenklaar in. Dan hoef je 'm niet meer zelf te compileren.
javanree
Contacteer:

Bericht door javanree »

Misschien nog even goed te melden :

Ik heb de bekabelde versie van deze pendant aangeschaft en ook die werkt moeiteloos met LinuxCNC (versie 2.6.7 hier) Maakt het werk een stuk aangenamer :)
Guvner
Donateur
Contacteer:

Bericht door Guvner »

javanree schreef:Misschien nog even goed te melden :

Ik heb de bekabelde versie van deze pendant aangeschaft en ook die werkt moeiteloos met LinuxCNC (versie 2.6.7 hier) Maakt het werk een stuk aangenamer :)
Andere prijs?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Lude schreef:Netjes, als dit op edingcnc zou werken kocht ik het direct!
+ 1
maar, kun je ook het uit te voeren bestand kiezen va deze MPG ?

( dat is nl de reden waarom ik nog steeds niet echt over ben gegaan naar E-cnc maar nog steeds werk met de ~20jr oude besturing die dat wel heeft )
Plaats reactie