Centraal smeerpunt lagerblokken + kogelomloop

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Centraal smeerpunt lagerblokken + kogelomloop

Bericht door DaBit »

Jawel, maar als ik naar jouw plaatje kijk is het nog steeds vrij grofstoffelijk.
Dit is het krapste deel bij mij:

Afbeelding

Plaatje is niet meer helemaal actueel, maar groter is het allemaal niet geworden.
Vergelijk de breedte van die 15mm rail maar eens met de hele opbouw. Daar passen niet veel slangen meer tussen hoor, en knelkoppelingen waar een 6mm slang in moet al helemaal niet.

De 4 stuks KO-moeren kan ik smeren door een vetkanaal in het midden uit te laten komen en van elke moer een schraper weg te laten (dus alleen schrapers aan de buitenzijden). Levert wel wat meer draaiweerstand op omdat de ruimte tussen die 4 moeren zich ook vult met vet. Maar dat levert 1 vetnippel op voor 4 moeren, heel acceptabel.

De 4 karretjes (met 8 smeerpunten; 4 voor X, 4 voor Z) is een ander verhaal. Of gewoon nippels aan de buitenzijden, en ik kan er vrij makkelijk bij met de vetspuit, hooguit een afdekking loshalen oid. Bij de onderste karretjes ga ik dan tegen de richtlijnen in, want die schrijven voor dat de vettoevoer bij verticaal gebruik van bovenaf moet gebeuren. Boeien.

Maar opzich zouden een paar koperen leidingkjes ook niet verkeerd zijn. Zeer compact; 3,2mm buitendiameter voor 2,3mm binnendiameter, 4,75mm buitendiameter voor 3,2mm binnendiameter, etc. Kan voldoende druk hebben; 150-200 bar. Geen volumineuze koppelingen nodig; metaal-metaal kan met een drupje (hard)soldeer. Buigradius is erg klein. Eenmaal in de goeie vorm gebogen blijven ze ook zo staan.

Moet je ze alleen allemaal op een losse smeernippel uit laten komen (dat vind ik niks; kan ik ze net zo goed op de karretjes houden), of er zeker van zijn dat de vetstroom enigzins evenredig verdeeld word. Een gedefinieerde restrictie bij het afleverpunt lijkt mij daar wel een prima middel voor, maar is dat ook zo? En welke dimensies hou je daarvoor aan?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Centraal smeerpunt lagerblokken + kogelomloop

Bericht door janplastiek »

Als je zoals ik enkele nippels op een moeilijke plaats hebt staan, loop je het risico dat nadat je een paar keer smeert, er een nippel aan de pomp blijft hangen.
Laat de koperen leidingen ergens aan de zijkant in of aan een blokje eindigen, pers de leiding van 3,2 mm in een klauwplaat naar 3mm daar trek je M3 op
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie