Litz freesmachines

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Litz freesmachines

Bericht door joopbos »

Wie kent het merk Litz en specifiek de TV 500?

http://www.litzhitech.com/tv-500.html

Op onze zoektoch naar een, voor ons ( Nederlands Hersen Instituut) geschikte machine, kregen we deze aangeboden.
Litz is voor mij een onbekend merk.
Als een van jullie er ervaring mee heeft hoor ik het graag.

Joop
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Litz freesmachines

Bericht door Swake »

Nooit van gehoord, maar Ik ben zeker geen referentie op dit vlak, voor hetzelfde geld is het de meest verkochte bank van het jaar 2013.

Uit de documentatie is te zien dat het ding een 'boor en tap center' is. Waarschijnlijk kan het ook wel wat frezen, mechanisch zijn dat echter 2 verschillende dingen (voornamelijk axiale belasting vs radiale belasting). Als je er dus voornamelijk wilt mee gaan frezen zal er wel wat anders op de markt te vinden zijn dat beter gaat voldoen.

Wat is het lastenboek? Wat moet een machine voor jullie allemaal kunnen doen? En wat betreft support en onderhoud en zo? Budget (inclusief installatie, opleiding, etc...)
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
alexbrem
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 jun 2009 19:58
Locatie: gouda
Contacteer:

Re: Litz freesmachines

Bericht door alexbrem »

ik heb litz op de emo mogen bewonderen. (heb zelfs een offerte liggen voor de 620)
hun machines worden ook onder een andere naam door de grote jongens verkocht.
het zijn goede degelijke machines voor een goede prijs.

ik weet niet wat voor werkbereik je zoekt?
maar ja zou ook eens naar de milltap van dmg kunnen kijken (daar waar de ipads mee gefreesd worden)
die zijn ook nog redelijk geprijsd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Litz freesmachines

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zo te zien, is het een Taiwanees bedrijf... de ervaringen die ik heb met Taiwanese machines zijn GOED..
zo op het plaatje zien ze er netjes uit.. dat geeft de burger moed... en ze hebben nog veel meer dan deze "tap-automaatjes"...
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Litz freesmachines

Bericht door joopbos »

Naar de milltap kijken we ook:
http://be-nl.dmgmori.com/sites/products ... illtap-700

In het instituut bouwen we onderzoeksapparatuur voor wetenschappelijk hersen onderzoek. Dit kan varieren van een werkstuk van enkele mm3 tot platen waar optische opstellingen op worden gebouwd. Voornamelijk aluminium en kunststof wordt verspaand. Een enkele keer RVS of titanium.
Waarom de milltap "milltap"wordt genoemd is niet duidelijk. Er kan goed mee gefreesd worden.
Een extra eis die we stellen is dat de machine gedemonteerd kan worden tot kleine brokken. De werkplaats zit op een verdieping en de liften zijn niet zo groot.
De Litz wordt vertegenwoordigd door firma de Ridder in Best. Dus wel support in NL.

Ik ben op zoek naar iemand die er echt mee werkt.

Joop
VDFman
Donateur
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Litz freesmachines

Bericht door VDFman »

Misschien OT, maar als gewicht en (de)montage een issue is, is mischien de Fehlmann Picomax 54 een optie?Ziet er misschien uit als een veredelde boormachine, maar kan weldegelijk frezen.Echt een Zwitsers toppertje.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Litz freesmachines

Bericht door joopbos »

De Fehlmann 54 is er niet meer.
Vervangen door de 56:

http://www.fehlmann.com/de/produkte/fra ... index.html
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Litz freesmachines

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waarom de milltap "milltap"wordt genoemd is niet duidelijk. Er kan goed mee gefreesd worden.
Mill is ook het eerste stukje van milltap, en na frezen kan ie ook nog goed tappen.

Ik zou eerst de maten van de liftschacht eens uitzoeken, en de breedte van de deur. Er zijn wel vaker machines door de schacht gehesen. En dan is er ook nog een gevel, die zal er toch ook wel uit kunnen.
En soms komen machines ook wel door het dak.
Een machine demonteren, als het meer dan plaatwerk is, moet je niet willen.
Misschien een Z-as motor die er boven uitsteekt, of ander simpel werk.
En kan de vloer het verder wel aan ?
Wel jammer als de innovatie tegengehouden wordt als zoiets banaals als een verdieping. :evil:
(daar waar de ipads mee gefreesd worden)
volgens mij is het de i-phone 5.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Litz freesmachines

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wat me opvalt, stellen jullie geen eisen hoe je die machine gaat bedienen.
Of is alles bij jullie CAD-CAM, groene knop drukken ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Litz freesmachines

Bericht door Arie Kabaalstra »

DIe Fehlman heeft nog een Heidi.. die zijn makkelijk "effe snel" te proggen.. Ik weet niet wat de Misubishi op de LITZ kan.. maar Mitsubishi besturingen zie je niet veel hier.. dan is Heidenhain wel prettig.. daar is veel kennis van beschikbaar..
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Litz freesmachines

Bericht door joopbos »

Of is alles bij jullie CAD-CAM, groene knop drukken
Voorkeur gaat uit naar Heidi of Siemens
Litz kan ook met Siemens 828 worden geleverd

http://www.ridder.net/frezen/fabrikant/ ... -1188-1-0/
bridge
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 dec 2008 17:44

Re: Litz freesmachines

Bericht door bridge »

Dus jullie zijn aan het kijken naar een zogenaamd Tapecenter. Ooit ontwikkeld door Fanuc onder de naam robodrill. Kleine snelle freesmachines Hoge ijlgangen en toerentallen.
Kijk ook eens naar Haas DT1 en hardinge DT480/710. Of zelfs de nieuuwe type Fanuc Robodrill
Een nadeel van de Litz vind ik het type magazijn. Weinig ruimte tussen de spil en tafel. Besturing is vaak in verschillende type verkrijgbaar. De laatste tijd is inderdaad mitsubishi weer in opkomst. Zelfs de nieuwe DMG-Mori zijn daar mee uitgerust. Komt omdat fanuc weinig mogelijk heden geeft voor een grafische interface.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Litz freesmachines

Bericht door Arie Kabaalstra »

Haas?.. zou ik persoonlijk overslaan.. wat een baggerbesturing vind ik dat.. veel te veel knoppen.. geen logische indeling.. op en top amerikaans.. Machines bouwen moet je aan duitsers of Aziaten overlaten..

't feit dat ze mensen op de maan hebben gezet.. is dankzij het gegeven dat een Duitser daar de leiding had...
bridge
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 dec 2008 17:44

Re: Litz freesmachines

Bericht door bridge »

typische een kabala uitspraak.
Nee heidenhain is lekker. Haas besturing zit best goed doordacht in elkaar. Knoppen op de besturing zijn goed gerangschikt. Bovendien een uitstekende programma/machine recovery als er wat mis gaat met toolmagazijn of palletwisseling. Dus eerst eens goed kijken voor je wat zegt. Een machine hebben we van haas de rest is bridgeport/hardinge met gelukkig fanuc. Altijd storingsvrij. Kan ik van siemens/heidenhain absolut niet zeggen
Plaats reactie