BF20 vragen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20 vragen

Bericht door DaBit »

Dat een beetje serieuze machine best handig is wil ik best geloven. Ik ben blij dat ik niet ervaringsloos begonnen ben met een machine bouwen, want inmiddels zou het wensenlijstje er heel anders uitzien dan voordat ik besloot een paar stappenmotoren op de BF20 te mikken omdat dat goedkoper en flexibeler was dan een fatsoenlijke digitale uitlezing erop...

Maar veiligheidsdingen of niet: zo'n taster met 10000rpm rond laten draaien is gewoon OerStom en bovendien levensgevaarlijk. Ik kan aardig pissig zijn op mezelf na zo'n actie. Magoed, aan de andere kant: de enige manier om nooit wat verkeerd te laten gaan is niks doen. 't ging gelukkig goed, we leren d'r maar van, op naar de volgende domme actie. :roll:

Ander webcammetje monteren met de huidige optica zie ik trouwens niet zo zitten; die sensor die er gebruikt word bij zo'n USB-microscoopje is er eentje die relatief goed overweg kan met weinig licht. Module kopen met zo'n ding erop kan ($18 op Fleabay), maar de kans dat de sensor zich niet zonder schade laat transplanteren is nog redelijk groot.
Ik zal de importeur van Aptina hier in NL eens een mailtje doen of-ie een betaalde sample kan regelen; ik ken de verantwoordelijke accountmanager wel en da's geen onaardige. Maar veel hoop heb ik niet; Broadcom, Qualcomm, Marvell, Intel, Aptina, allemaal fabrikanten waarbij het 2 maanden duurt voordat al het papierwerk rond is en je toegang krijgt tot datasheets en samples. Ik vrees dat een vers USB-microscoopje kopen de veiligste weg is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20 vragen

Bericht door DaBit »

Hee, bedankt!

Ziet er redelijk hetzelfde uit dat ding, dus het zou me niks verbazen als de binnenkant ook vrijwel identiek is. Zowiezo: als de buitendiameter van dat ding 33mm is dan is de kans dat het printje in het huisje past al vrij groot.

Ik heb 'm maar besteld.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: BF20 vragen

Bericht door Swake »

Let op, dit is geen 2 megapixel cameraatje. Die komt er pas na interpolatie met de software die er bij zit.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20 vragen

Bericht door DaBit »

Sja, 2 megapixels is ook nergens voor nodig. Dat heeft alleen commerciele waarde; de optica die in die dingen zit haalt de 2Mp toch al niet. Ik liet 'm ook gewoon in 800x600 pixels (=0,5 megapixels) draaien, en in feite zijn 4 pixels al genoeg voor het gebruiksdoel en zouden 9 pixels al luxe zijn :lol: .

Sensortje dat overweg kan met weinig licht en een passend printje, da's het belangrijkste. 't is voor nog geen 15 euro thuisbezorgd de gok wel waard, en wie weet komt er nog wat terug op mijn uitgezette vislijntjes naar zo'n sensortje.
Conrad-ding kost toch weer 69,99 inmiddels (is-ie nog in prijs gestegen sinds ik 'm gekocht had ook...).

Je moet alleen zo lang op wachten op China-spul, en daar ben ik met de finishlijn in zicht heel slecht in.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF20 vragen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Eigenlijk is het toch gewoon een webcam printje/sensortje ? Alleen een ander objectief ?
Kun je niet op een standaard webcammetje je objectief overzetten ? Die heb je gewoon om de hoek wel voor €15.-
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20 vragen

Bericht door DaBit »

De lens zit apart in het huis, dus wat dat betreft is het knap simpel om een ander cameraprintje te monteren mits dat in het gat past (en dat gat is ook nog wel op te rekken naar een mm of 35 diameter als het moet).

(mogelijk) probleem bij een gewone webcam is de lichtgevoeligheid van de sensor. Het microscoopding kijkt naar een vlakje van 3x2mm, een webcam kijkt naar een veel groter gebied. Nu word dat microscoopbeeld wel actief verlicht met een bergje LED's, maar dan nog komt er niet veel licht op de sensor.

In die USB-microscoopjes gebruiken ze dus sensoren die wat beter dan gemiddeld overweg kunnen met weinig licht (ik vond 'm ook al behoorlijk groot). Pak ik een webcam met gewone sensor dan heb ik of veel beeldruis, of vreselijk lange sluitertijden. Beeldruis zal me een zorg wezen; is in deze toepassing knap onbelangrijk. Lange sluitertijden is onprettig: dan moet je elke jog even wachten tot het beeld gestabiliseerd is.

Als de andere opties op zijn dan zal het ook best werken, maar als het niet hoeft dan liever spul dat gemaakt is om naar een paar vierkante millimeter te kijken of om 's nachts dienst te doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20 vragen

Bericht door DaBit »

Nou, Chinees USB-webcammetje is nog niet binnen, dus dat ligt even stil. Maar na anderhalve week strontverkouden niet in de schuur geweest te zijn begint het te kriebelen, dus na eerst wat opruimen de Z-as lagerplaat maar eens opgepakt, een shimmetje gemaakt en de 7203 lagertjes gemonteerd:

Afbeelding

Ging uiteraard weer eens niet vanzelf. Bij het erin persen (plaat heet stoken, passende dop op de buitenring, bankschroef) van lager nummer 2 ging er iets mis blijkbaar; de binnenring van het onderste lager lag los. Hoe dat nou gekomen is? Misschien de boel toch net iets te warm gemaakt; kogeltjes hebben een kunststof kooi en lager 2 schoot op een gegeven moment 'floep' op z'n plek.

En denk nou niet dat je die binnenring weer op de plek krijgt he?. Bij de kogeltjes kom ik niet, want daarvoor is het gat onderin niet groot genoeg. Dus weer warm en die een tikje aan de kanten proberen te werken ging niet.

Na 25 methoden die niet wilden werken uiteindelijk maar het niet-kogelbaan-deel van die binnenring iets dunner geslepen zodat het net niet past, lagerplaat heetgestookt, binnenring diepgevroren, en de binnenring op z'n plek geperst. Ik kan me niet indenken dat het lager blij is met dat soort acties, maar het heeft het toch overleefd blijkbaar.

Loopt wel verrekte mooi soepel en met weinig weerstand, twee van die hoekcontactlagertjes. Is ook zowel axiaal als radiaal geen beweging in te krijgen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20 vragen

Bericht door DaBit »

De lieve dame van de post bracht vandaag het Chinese USB-microscoopje.

Afbeelding

Met een heel erg ienemiene sensortje erin:

Afbeelding

Beeldkwaliteit is uiteraard niet al te best. Slechte kleuren, veel ruis, maximale resolutie 640x480. allemaal prima hoor, daar gaat het mij ook niet om.
De lichtgevoeligheid is wel redelijk in orde; ook met weinig licht geeft-ie niet gauw een 'smerend beeld' omdat de sluiter te lang open moet blijven staan. Mooi, da's belangrijker.

Printje pastte in de behuizing, maar de boutjes vanaf de deksel niet. Nouja, epoxy doet de truuk wel voor zowel dekseltje als printje. Ik heb Bison Kombi Snel gebruikt; dat is zo'n waardeloos spul dat het alsnog zo open is als het moet.

Diffuser voor de LED-ring (stukje mat acrylaat) heb ik maar weggelaten; zonder dat ding zijn randen scherper. Beschermglaasje aan de onderkant zit met wat frictie en een drupje hotmelt op z'n plek. Dat maakt 'm makkelijk vervangbaar, want ik verwacht geen eeuwig leven van dat glaasje.

Gemonteerd:

Afbeelding

Beeld:

Afbeelding

Wederom de maatstreepje van de schuifmaat. Vanwege dat kleine sensortje vergroot het allemaal nog meer.

En hoe werkt het nu? Fantastisch! Een rand vinden lukt op zo'n 0,01mm. Moet ik wel moeite voor doen; de positionerings-onnauwkeurigheid van de frees is standaard groter dan dat.
Als ik de camera wegneem, in de la mik, uit de la haal, en weer op z'n plekje klik, dan komt-ie op krek dezelfde positie terug. Waarbij ik ' krek dezelfde' definieer als 'op een pixel , twee pixels nauwkeurig', royaal <0,005mm.

Mwoah, ik heb wederom weer eens niks te klagen :mrgreen:

Onregelmatigheden uit het alu huisje schuren, twee boutgaatjes in de deksel afdichten, lik verf er overheen en 't is klaar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF20 vragen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Toch mooi om te horen dat het ook echt zo mooi reproduceert als dat het zou moeten. :P
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20 vragen

Bericht door DaBit »

Blijkbaar heb ik meer vertrouwen in jou dan jij in jezelf :mrgreen:
Het was (en is) nog steeds een wereldidee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF20 vragen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Blijkbaar heb ik meer vertrouwen in jou dan jij in jezelf :mrgreen:
Het was (en is) nog steeds een wereldidee.
Tsja, eerst zien he. ( en ik maak niet dagelijks USB-microscoop opspanplaatjes )
En het is natuurlijk een constructie-klassieker uit het schoolboekje. ( staan er toch nog goede dingen in ;-) )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20 vragen

Bericht door DaBit »

Nee, maar constructies die deelbaar moeten zijn en nauwkeurig uit moeten lijnen maak je vast wel vaker :P

En mijn schoolboekjes stonden vol met andere dingen; de enige kogeltjes die daarin stonden moesten elektronen voorstellen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20 vragen

Bericht door DaBit »

Eens kijken of ik een fatsoenlijke screw map kan maken door er een glaslineaal langs te leggen:

Afbeelding

Kabeltje solderen van 9-pins sub-D vanaf de lineaal naar 25p sub-D parallelle poort en het intikken van de paar extra regels configuratie kostte 25 minuten.
Glaslineaal in de machineklem, leeskop aan de spindel, en joggen maar.

't is jammer dat die glaslineaal niet al te gek fris meer is, anders had er een P-controller tussen

net xpos-cmd axis.0.motor-pos-cmd => stepgen.0.position-cmd
net xpos-fb stepgen.0.position-fb => axis.0.motor-pos-fb


gezeten :P
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie