Advies over stepperdrivers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tomkamion
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 feb 2010 16:29
Locatie: Hamme (Belgie - OVL)
Contacteer:

Advies over stepperdrivers

Bericht door tomkamion »

Allen,

ik ben de 'trotse" :oops: :roll: :oops: bezitter van een tb6560-driver board. Met 24V voedingsspanning haal ik hier snelheden mee (1/2 step) van +- 1000mm/min in ijlgang en 600 mm/min verspanend. Dat moet natuurlijk sneller ;-) Hoewel ik ooit gezworen heb dat snelheid geen rol ging spelen...

Nu twijfel ik tussen 2 drivers : eentje van gecko (http://www.geckodrive.com/geckodrive-st ... g203v.html) en eentje van leadshine (http://www.leadshine.com/productdetail. ... odel=DM870). Heeft er iemand ervaringen met deze drivers? En misschien nog de belangrijkste: hoeveel sneller zou ik kunnen gaan met deze drivers? Laat zeggen met een voedingsspanning van plus minus 70V.

Groeten,
Tom
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Advies over stepperdrivers

Bericht door ruudpg »

Op een TB6560 board zitten de drivers ingebakken, dus lijkt het me lastig om hier losse STEP en DIR signalen vanaf te halen om losse drivers aan te sturen. Dus vermoed ik dat je ook een ander besturing zal moeten gebruiken als je losse drivers wilt gebruiken.

Als iemand een zinnig antwoord moet geven op je vragen over het snelheidspotentieel zal je vermoed ik ook wat meer informatie moeten geven, zoals het type stappenmotor, soort en maat spindels, geleidingen, gewicht, te verspanen materiaal, vermogen/toerental van je spindel en het soort frees, etc.
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Advies over stepperdrivers

Bericht door wilfred1970 »

hoi,
ik heb zelf de M542 van Leadshine aan mn steppers zitten en bevallen bijzonder goed!
en sinds kort deze ertussen:
http://www.ebay.com/itm/330884056116?ss ... 1439.l2649

werkt prima voor mij!
Gebruikersavatar
minitreintje
Berichten: 145
Lid geworden op: 10 mar 2012 12:21
Locatie: België
Contacteer:

Re: Advies over stepperdrivers

Bericht door minitreintje »

wilfred1970 schreef:hoi,
ik heb zelf de M542 van Leadshine aan mn steppers zitten en bevallen bijzonder goed!
en sinds kort deze ertussen:
http://www.ebay.com/itm/330884056116?ss ... 1439.l2649

werkt prima voor mij!
Zelfde opstelling hier en werkt prima.


groeten Dylan
tomkamion
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 feb 2010 16:29
Locatie: Hamme (Belgie - OVL)
Contacteer:

Re: Advies over stepperdrivers

Bericht door tomkamion »

Bedankt voor de reacties zover. Ik stuur mijn TB6560-bordje aan via usbcnc, dus losse drivers zullen geen probleem zijn. Voor een advies qua snelheid: de machine is gebouwd naar het voorbeeld van arie (met de hoge zijkanten...), ik gebruik kogelomloopspindel van chai de 1605, mijn rails zijn 20mm van bosh rexroth. Mijn steppers zelf zijn van impulse (http://www.impulsecnc.nl/en/webshop/sta ... -as-detail).

Als ik het goed heb draaien mijn steppertjes nu (op 24V dus) 200 toeren/min, maar met zeer lage acceleratie. Iemand enig idee wat de snelheid zou kunnen worden met de andere drivers?

Alvast bedankt...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Advies over stepperdrivers

Bericht door DaBit »

Met 75V voeding en fatsoenlijke drivers halen de meeste mensen toch wel zo'n 1000-1500 toeren uit hun stappenmotoren. In jouw geval dus 5-7,5m/min.

Garantie op deze getallen: tot aan de deur :P
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Advies over stepperdrivers

Bericht door skillalot »

Dat haal ik met mn 3NM nema 34 motoren op 48 volt ook al.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Advies over stepperdrivers

Bericht door audiomanics »

Die leadshine M542 zijn toch tot 50V, ik zag dat wetronics nog een hele leuke 48V Voeding met een bulk vermogen te koop had voor weinig.. Anders even op Ebay wat scoren 48V voedinkjes van 6-700W genoeg voor, ook, weinig..
Heb je snelheid en ben je meteen klaar..
En je TB-bordje proberen te slijten op Marktplaats of voor een ander speelprojectje..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
tomkamion
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 feb 2010 16:29
Locatie: Hamme (Belgie - OVL)
Contacteer:

Re: Advies over stepperdrivers

Bericht door tomkamion »

Zo, de eerste update is een feit. Ik gebruik nu volgende drivers: leadshine dm856 en volgende voeding: Leadshine 68 VDC - SPS705. Zalig!!!

Even een overzichtje:
TB6560 : snelheid moeizaan 1m/min; acceleratie 30; beginsnelheid 30mm/min; 1/2-stap
Met de nieuwe opstelling : snelheid met gemak 6m/min; acceleratie 600; beginsnelheid 300mm/min; 1/25-stap.

Een gelukkig man, is er 2 waard :P
Plaats reactie