verschil stappen en servomotor

Moderator: Moderators

Plaats reactie
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

verschil stappen en servomotor

Bericht door microstep »

hallo

een simpel vraagje ,ik werk met stappenmotoren en bijhorende drivers ,maar nu bied een kennis
mij servomotoren aan in alle soorten,zonder drivers,is deze driver hetzelfde als van een stappenmotor qua
bestuuring ,ik bedoel met dir en step en encoder (voor servo)kan je met verschillend merken eenzelfde servo stuuren? of zelfbouw driver

groeten
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: verschil stappen en servomotor

Bericht door cocodile »

Een servo heeft vele voordelen boven een stepper, je hebt feedback, als een stepper het ff niet trekt dan merk je dat (pas later) aan je eindresultaat, maar een servo corrigeert de positie, uiteraard tot op zekere grenzen.
De snelheid van een servo ligt hoger, een servo heeft nauwelijks nullast.

De controller voor een servo is echter wat gecompliceerder, deze maak je niet met standaard componenten, maar alles in aanmerking genomen is servo "the way to go" :mrgreen:
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: verschil stappen en servomotor

Bericht door Erik »

cocodile schreef:maar alles in aanmerking genomen is servo "the way to go" :mrgreen:
Als het hele leven zo simpel was reed ik in een Mercedes S-klasse, had ik een villa aan het water met zwembad etc.

Een stappenmotor is goedkoper en de drivers zijn goedkoper. Mits de machine goed is geconstrueerd "missen" stappenmotoren geen stappen. Persoonlijk denk ik dat de voordelen van servomotoren pas gaan spelen bij de grotere, zwaardere machines die een hoge snelheid moeten halen. Voor het meeste hobbygebruik voldoen stappenmotoren.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: verschil stappen en servomotor

Bericht door boutje »

Erik schreef:
cocodile schreef:maar alles in aanmerking genomen is servo "the way to go" :mrgreen:
Als het hele leven zo simpel was reed ik in een Mercedes S-klasse, had ik een villa aan het water met zwembad etc.

Een stappenmotor is goedkoper en de drivers zijn goedkoper. Mits de machine goed is geconstrueerd "missen" stappenmotoren geen stappen. Persoonlijk denk ik dat de voordelen van servomotoren pas gaan spelen bij de grotere, zwaardere machines die een hoge snelheid moeten halen. Voor het meeste hobbygebruik voldoen stappenmotoren.

Toch zijn er ook zat professionele machines/merken die met stappenmotoren werken.En ik heb eigenlijk niet of nooit problemen met deze machines gezien.(heb al aardig wat van deze machines gezien)
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: verschil stappen en servomotor

Bericht door cocodile »

Erik schreef:
cocodile schreef:maar alles in aanmerking genomen is servo "the way to go" :mrgreen:
Als het hele leven zo simpel was reed ik in een Mercedes S-klasse, had ik een villa aan het water met zwembad etc.

Een stappenmotor is goedkoper en de drivers zijn goedkoper. Mits de machine goed is geconstrueerd "missen" stappenmotoren geen stappen. Persoonlijk denk ik dat de voordelen van servomotoren pas gaan spelen bij de grotere, zwaardere machines die een hoge snelheid moeten halen. Voor het meeste hobbygebruik voldoen stappenmotoren.
Ik heb ook niet gezegd dat gewone steppers niet voldoen, heb alleen gezegd wat de voordelen van servo's zijn, en niet te vergeten, als je de encoder op de as monteert ipv. op de motor dan kun je de evt. backlash ook elimineren.
Vergeet ook niet dat de OP reeds in het bezit is van een aantal servo's wat de keuze redelijk vergemakkelijkt.

Ben het wel eens over de villa etc, alleen ipv de Merc. neem ik wel genoegen met een mooie M5. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: verschil stappen en servomotor

Bericht door Markus »

Hmmm,

Servo's hebben het nadeel dat je weinig kracht hebben bij een laag toerental en je zult dus een vertraging (beste is met tandriemen) gebruiken. Je kunt servo's kopen met een fiks koppel maar die zijn echt heel erg duur.

Een ander nadeel is dat betaalbare servo's met betaalbare drivers, vaak nog koolborstels gebruiken, die slijten, zullen vervangen moeten worden. Ja je kunt 3 fase borstelose servo's kopen en bijbehorende drivers maar als je daarvan de prijzen ziet dan schrik je even.

Nauwkerigheid is ook een punt waar ik mijn vraagtekens bij zet. De positie nauwkeurigheid is afhankelijk van de resolutie van je (rotary) encoders (en goede encoders met heel veel stapjes zijn erg duur) en het vermogen van de sturing in combinatie met de motor om de boel af te remmen en te stoppen op precies de juiste plek (op de juiste encoder tic).

Maar goed ze zijn wel duidelijk sneller dan stappenmotoren, klinken ook leuker

Bij echte grote machines worden de positie meetlinealen gebruikt als terugkoppeling en dat is ook meteen de beste oplossing, ik vermoed dat systemen met alleen roterende encoders en systemen met lineaal encoders (en ook nog roterende) nogal eens door elkaar gehaald worden en daarom soms de servo's met alleen roterende encoder meer lof krijgen dan ze verdienen.

Tis eigenlijk puur een vraag van hoeveel meer kost het en hoeveel meer (snelheid) krijg ik ervoor terug
En servo's ipv van stappenmotoren kan makkelijk een factor 2 tot 6 keer duurder worden. Ik vraag me dus af of het een factor 2 tot 6 beter is. En heb je dan ook echt die snelheid nodig ?

Greezt,

Markus
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

Re: verschil stappen en servomotor

Bericht door microstep »

hallo

bedankt voor de uitleg,ben nu nog bezig met mijn kleine cnc freesmachine te maken heb al x en y as
maar mijn y as koppenstuk van kogelomloop is krom (0,2mm) dus aanpassen en opnieuw herbeginnen
busje opkloppen (lijmen)en afdraaien met zachte bekken ,deze eerst centeren natuurlijk
alles werkt naar behoren via computer en breakout van markus ,heb dus nog maar een as, hahaha
er moeten er in totaal 4 komen , en dan kan ik stukjes frezen ,waarschijnlijk tegen de winter ;-)
ik vind wel mijn motor van 2.5A staat op2.1 A driver krijgt warm mijn ander motor3.5 A ook op2.1a
krijgt zo warm niet en werkt evenveel tijdens testen ,ik heb mijn driver eens op 1.4A gezet maar dan kreeg mijn
driver zeer warm ,is dit normaal

groeten
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: verschil stappen en servomotor

Bericht door Markus »

De meeste driver kaarten en modules hebben een blok aluminium nodig en/of actieve koeling met ventilatoren als ze op 75% of zelfs 50% van hun maximale vermogen zitten.

Als je motoren te warm worden dan gaat er gewoon teveel stroom doorheen. Als je geen datasheet van de motoren hebt dan moet je oppassen, als de text op de motor 2,5 Ampere zegt dan kan dat best de max stroom zijn bij Unipolaire aansturing. Als je zo'n motor dan Bipolair aanstuurt met dezelfde stroomwaarde dan gaat er te veel doorheen.

Wat ook wel eens gebeurt is dat bij motoren die 6 of 8 draadtjes hebben de motoren bipolair serieel aangesloten worden waar ze bipolair parallel aangesloten hadden moeten worden. Dan gaat er 2x teveel stroom door heen.

Te warme motoren, leid tot het demagnitiseren van de motoren en echt veel te veel stroom tot het smelten van de laklaag van het koperdraad en dan krijg je dus kortsluitsing en mischien wel een brandtje

Greezt,

Markus
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

Re: verschil stappen en servomotor

Bericht door microstep »

hallo

mijn motoren hebben 6draaden ,ik heb er de spoel met op twee draden de hoogste weerstand aan de driver
gekoppeld en driver op 2.1A gezet,op motor staat 2.5
waarschijnlijk is dit goed? ik denk dat dit unipolair aangsloten is :shock: maar weet het niet zeker

groeten
de beginner
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: verschil stappen en servomotor

Bericht door Markus »

Nee dat lijkt meer op Serieel Bipolair aangesloten

Als de stroomwaarde die op je motor is geschreven de waarde is voor Unipolair gebruik dan moet er iets van 0,7 keer die waarde door heen als je um Serieel Bipolair aansluit dus iets van 1,75 Ampere.

Maar goed zonder datasheet weet je dus niet of de waarde die geschreven staat de unipolaire waarde is, maar omdat de motor te warm wordt is het dus wel waarschijnlijk.

Ik denk dat je dus beter iets van 1,7 Ampere door de motoren kunt jassen, want motor te warm betekend altijd te veel stroom er door heen.

Greezt,

Markus
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

Re: verschil stappen en servomotor

Bericht door microstep »

hallo

bedankt markus zal mijn driver op 1.7A instellen en zo eens testen ,mach is nu gedemonteerd
ben bezig z as te monteren , hierop moet dan nog een dc motor komen met spindel die ik nog moet
bouwen,

groeten
Plaats reactie