CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Na toch regelmatig stukken te lezen over mensen die nog niet de ervaring hebben machines ontwerpen waar toch het nodige aan mankeert, en mensen die afhaken omdat ze gewoon nog niet weten hoe ze moeten beginnen, wil ik een topic starten waar de krachten van de ervaren zelfbouwers gebundeld worden tot een machine. Daarbij moet het natuurlijk wel mogelijk blijven om dingen naar eigen inzicht anders te doen.
In principe wil ik de zaak opbouwen (theoretisch want ik zal de machine zelf niet gaan bouwen) uit onderdelen die gewoon te koop zijn, of in Nederland of de omringende landen of gewoon via eBay.
Het zal gaan om een portaalfrees met een werkbereik van ca 600x900x120mm, tenminste daar ga ik van uit.
Kleiner of groter kun je dan zelf aanpassen. Kwestie van de onderdelen korter of langer te bestellen
Bij een aantal dingen ontkom je niet aan custom-made: de plaat waar de freesspindel aan vast zit bijvoorbeeld.
Ik wil gewoon voor "goed" gaan. Dat houdt wel in dat er een paar componenten prijzig uit zullen vallen:
Het bed van dik aluminium met T-sleuven (100x60 in een stuk ca 500euro), de schroefspindels op maat (isel 5mm-pitch 16mm > 800 euro) en de geleiderails met wagens (HiWin > 800 euro).
Ook zal er een stukje electronica komen waarbij ik wil uitgaan van EdingCNC, Leadshine stepperdrivers, 3NM Nema23 motoren en een chinese freesmotor.

Uiteindelijk moet iemand met niet al te veel kennis en ervaring dit machien tot een goed einde kunnen brengen..

Kan dit project op brede steun rekenen??
Het moet natuurlijk niet ontaarden in een topic met 10K berichten en oeverloos gezemel..
De meesten hebben hebben al ervaring opgedaan en weten wat wel en wat niet goed is.

Voorzetje: tafel: http://www.maschinen-werkzeuge.com/tnut ... -1403.html

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door ArealSense »

wellicht is mijn build een goede start? Jouw open source idee was iets waar ik ook mee zat te spelen, vandaar de uitgebreide boodschappenlijsten en prijsopgave van de onderdelen die ik gebruik.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Dat machien ziet niet eens zo heel ver naast mijn eerste schetsen.. Ik moet nog even de datasheets downloaden van de diverse profielen, lineaire geleidingen en kogelomloopmoeren en ander klein spul om mijn tekening af te maken.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je wilt als het ware komen tot een "pakket tekeningen" van een makkelijk zelf te bouwen machine?..
is wel een leuk initiatief..
zo'n tafel..daar kun je natuurlijk ook voor een Betonplex tafel met inserts voor kiezen.. als je 't goedkoper wilt doen.
even verder denkend.. Add-ons?.. zoals een 4de As?..
dan zit je met een Z-hoogte van 120 mm wel weer aan de lage kant.. of.. je maakt het frame zo dat ie op pootjes staat.. en dat je de tafel eraf haalt, en de vierde as IN het frame hangt..
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door ruudpg »

Om met de hoogte rekening te houden met de mogelijkheid van een 4e as lijkt me een goed idee, echter als je hiervoor de t-slot plaat moet verwijderen lijkt me weer niet zo handig om even snel te doen, de voorgestelde plaat weegt tenslotte 36kg ! Ook voor de kogelomloopspindels weet ik niet of Isel nu de eerste keus moet zijn voor dit soort "open source" machine waarbij je denk ik ook een acceptabel budget in de gaten moet houden, zou onze vriend Chai en consorten geen beter alternatief zijn?

Ik vind het overigens wel jammer dat ik nu al bijna klaar ben met mijn machine anders had ik hier mooi aan mee kunnen doen :evil: nu heb ik zonder enige ervaring het wiel zelf uit moeten vinden... maar gelukkig natuurlijk met de goede hulp van het forum en zijn leden!
jostestelt
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 jan 2013 11:32
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door jostestelt »

Me even voorstellen, ben Jos, 56 jaar uit België (Hageland) en volg dit forum al een tijdje. Enkele maanden terug heb ik een cnc-concept basic 1500 voor een prikje op de kop kunnen tikken, maar deze heeft enkele gebreken die hier op het forum al meermaals zijn aangehaald. Zwevende ronde geleiders, trapezium spindels om ze maar op te noemen. Vermits ik de machine ook wil gebruiken om nauwkeurig aluminium mee te frezen, dienen er wat aanpassingen te gebeuren. In eerste instantie de geleiders vervangen door Hiwin geleiders, en de trapezium spendels vervangen door omloopspindels. Daarnaast wil ik ook de electronica (motoren en sturing...) veranderen. (orginele sturing is defect). Ik denk dat uw topic mij zou kunnen helpen, zeker wat betreft de electronica want daar ben ik redelijk leek in en het aanbod is enorm. Dus ik zal alvast uw topic met de nodige aandacht volgen en hopelijk kan je mij een goeie complete kit aanbevelen wat betreft stappenmotoren en sturing. Ik heb alvast een vraagje. Als ik op de Y as Hiwin geleiders plaats, kan ik de aandrijving van de brug met 1 omloopspindel verzorgen, of toch maar kiezen voor links en rechts een exemplaar. (scheelt hem wel een paar 100 €) alvast bedankt en veel succes met uw initiatief.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Nederbelg »

Kees, mijn steun heb je al kan ik waarschijnlijk niet heel veel meer betekenen dan het uiteindelijke ontwerp gaan bouwen en de boel goed fotograferen en documenteren.

Ik heb niet de mogelijkheid om 'riskant proefkonijn' te zijn, want mijn budget kan ik maar één keer uitgeven, maar gezien er al twee knappe CNC koppen gaan meedoen, zit het wat dat betreft vast goed!

Kan je hier op CNC forum je eigen berichten oneindig blijven aanpassen? Ik voel een draadje van 3 kilometer aankomen en wat je een beginner zeker niet wilt aandoen is hem de informatie in 25+ pagina's laten terugzoeken.

Ik stel voor alle belangrijke informatie steeds in het eerste bericht van dit topic te plaatsen, of het geheel op te splitsen in een 'discussie topic' en een 'instructie topic'.

Een andere optie kan zijn, hier de discussie te voeren en de bouw-informatie op een eigen website te plaatsen. Ik kan dat realiseren als daar behoefte aan is.

Met vriendelijke groet,

Michel
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door DaBit »

Ik zou persoonlijk beginnen met een iets kleiner formaat. 60x40cm werkbereik of zelfs nog een tikje kleiner. Dan komt het voor dezelfde stijfheid en nauwkeurigheid allemaal net wat minder kritisch en is er wat minder materiaal nodig.

Opensource-portaalmachines zullen voornamelijk gebouwd worden door hobbyisten met een niet al te royaal budget schat ik zo, en die hebben aan 60x40cm werkbereik vaak royaal genoeg. Dan valt het wat goedkoper uit en is de machine makkelijker ergens te plaatsen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Nederbelg »

Ik denk dat er al genoeg laag budget machines en open source projecten zijn in die maat.

We gaan hier ook niet voor een laag budget, maar over een redelijk budget en een goede machine in een redelijke afmeting.

Met vriendelijke groet,

Michel
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Kijk, dat zijn weer een paar opmerkingen waar we wat aan hebben..
Ik zal er op proberen te reageren:
een extra optie 4e as.. Een leuk en betaalbaar dinkje op ebay is deze:
7476
(of hij ook goed is?? ... ziet er wel goed genoeg uit..)
Het hele bulletje is 100mm hoog en het center staat op 49mm (volgens de tekening, volgens de omschrijving 105 resp. 65mm) Doe er nog wat freeslengte bij, dan kan een brug van 130mm hoog er ruim overheen.. Ik moet ook even kijken welke profielen beschikbaar zijn en vooral bruikbaar.. Hoger is minder stabiel/stijf en ga maar even uit van "neem nu mijn geval" (zonder ook maar meteen mijn geval ter hand te nemen) mijn langste frees is iets van 60mm en het dikste dat ik bewerkt heb is niet meer dan 55mm dik geweest..
Ik ga uit van een werkbereik van 100 x 60 (ongeveer) iemand die het kleiner wil hebben, kan de onderdelen korter bestellen (en is mogelijk goedkoper uit, als is dat verschil echt marginaal). Want met welke maat je ook komt.. er zijn er net zoveel die het groter willen hebben als dat er liefhebbers zijn van iets kleiner..
We gaan hier inderdaad niet uit van hoe kan ik zo goedkoop mogelijk een machine maken.. Daar zijn voorbeelden te over van (lade geleiders, MDF frames etc etc.) Het moet gewoon een goede machine worden IN PRINCIPE, waarmee ik bedoel dat het model, naar eigen believen uitgevoerd kan worden met schroefspindels van merk X,Y of Z, maar dan moet je zelf ook de bijbehorende dingen gaan zoeken en pas maken want veel merken zijn niet onderling uitwisselbaar.. Als het ontwerp gebaseerd is op een 16/5 iselspindel met eindbewerkingen en je hoopt bij Chai 50 euro goedkoper uit te zijn, prima..maar wel zelf aanpassen dus..

Als we er goed aan werken kan zo'n model in een paar weken redelijk uitgecrystaliseerd zijn. Een apart topic dat mogelijk de status van sticky krijgt kan dan altijd nog gemaakt worden. Lijkt me ook niet wenselijk om er dingen als copyright aan te verbinden (de intentie is open source) zodat het iedereen vrij staat om er een website van te gaan maken. (Jan uit-de-ketting's CNCZONE.NL-Portaalfrees, bijvoorbeeld..)

Kees

Hee dat is apart: mij geuploade plaatje is ineens weg (nr7475) opnieuw dan maar...
Laatst gewijzigd door audiomanics op 29 mei 2013 20:20, 3 keer totaal gewijzigd.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Nederbelg »

Jouw afbeelding staat in een privéalbum en kan dus door ons niet worden bekeken.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

En nu? Plaatje was gewoon weg :shock:
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Nederbelg »

ja, nu kan ik m zien.
Gebruikersavatar
mark v
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 mar 2013 10:43
Locatie: heemskerk

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door mark v »

Ik ga dit zeker nauwlettend volgen.... :mrgreen:
if everything else fails... read the manual
Plaats reactie