Aluminium zagen op een zaagtafel

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Aluminium zagen op een zaagtafel

Bericht door Leeuwinga »

Ik heb een foto van DaBit "in aktie "kunnen maken...
7139
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium zagen op een zaagtafel

Bericht door DaBit »

Nee, da's mijn motorpak :mrgreen:

Ik leer overigens alleen maar snel door op m'n bek te gaan.
Paar keer een goeie jaap in je vingers omdat het werkstuk onder de kolomboor mee gaat draaien en je leert handschoenen en een boorklem wel waarderen. Een keer de dokter met z'n boor naar je oog zien komen, en je leert een veiligheidsbril wel waarderen. Keertje een betontegel op je sportschoentjes laten vallen, en je leert werkschoenen wel waarderen. Enz.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Aluminium zagen op een zaagtafel

Bericht door Leeuwinga »

Je hebt volkomen gelijk ! Met alle machines moet men met voorzicht omgaan
Dat geldt in bijzonder met cnc bestuurde machines en die met veel vermogen.
Kijk maar eens naar filmpjes op youtube wat er allemaal kan gebeuren.
Als dat afschrikt moet je maar postzegels gaan verzamelen ??
Maar DaBit een grapje moet toch kunnen....?
Cees
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Aluminium zagen op een zaagtafel

Bericht door AnkoD »

DaBit schreef:werkstuk onder de kolomboor mee gaat draaien en je leert handschoenen en een boorklem wel waarderen.
paar keer een handschoen die in een boor/zaag/frees pakt en je leert een paar kunstmatige handen waarschijnlijk niet waarderen.... :roll:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium zagen op een zaagtafel

Bericht door DaBit »

Leeuwinga schreef:Je hebt volkomen gelijk ! Met alle machines moet men met voorzicht omgaan
Dat geldt in bijzonder met cnc bestuurde machines en die met veel vermogen.
Ja, dat CNC-spul is ook wel link. Die stappenmotortjes kunnen toch uiterst stevig doorduwen, en als je staal freest vliegen de spanen zo onderhand roodgloeiend in het rond. Maar daar heb ik geen behoefte om dicht in de buurt van die frees te komen.

Ik ben niet bang voor gereedschap, maar ik ben wel van mening dat je het met een gepaste hoeveelheid ontzag moet behandelen. Zeker als je het wat vaker doet wil dat er nog wel eens bij inschieten; iemand die voor het eerst achter een zaagtafel staat zal z'n vinger er niet vanaf zagen. Dat doet degene die 5 jaar lang dagelijks achter dat ding staat.
Maar DaBit een grapje moet toch kunnen....?
Geen probleem hoor. :mrgreen:
AnkoD schreef: paar keer een handschoen die in een boor/zaag/frees pakt en je leert een paar kunstmatige handen waarschijnlijk niet waarderen.... :roll:
Sja, het autogordel-verhaal. Meestal helpt het, soms werkt het tegen je. Totdat iemand met steekhoudende argumenten aankomt ben ik van mening dat stugge leren handschoenen gemiddeld genomen meer goed dan kwaad doen. Zeker bij het kolomboormachientje, wat samen met de Dremel verreweg het gevaarlijkste gereedschap in m'n hobbyhok is.

't is overigens wel dat of niks. Boren/zagen/etc. kun je inderdaad maar beter niet met flexibele handschoentjes die zich makkelijk ergens om wikkelen doen.

Ik ben overigens geen veiligheids/PBM freak. Meer ooit wat verstrooid, en oeps-momentjes kunnen zo verrekte veel zeer doen en overal die rooie verf vanaf poetsen is ook niet wat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Aluminium zagen op een zaagtafel

Bericht door AnkoD »

Tja sorry dabit, maar ik heb op school mensen vingers zien verliezen omdat ze dachten met handschoenen beter af te zijn.... Ik waarschuw doorgaans 1x, negeer je de 2e keer dat ik t opmerk, kijk ik niet om als ik iemand hoor schreeuwen... Ter uwen informatie, tegen beide die personen heb ik gemeld dat ze ze beter af waren zonder die dingen....

Is overigens niet kwaad bedoeld echt niet , en ik heb zelf ook wat domme dingen met mm cnc gedaan, maar ik zeg t gewoon uit bezorgdheid :) vingers kunnen niet gereconstrueerd worden. Weg is weg en we hebben ze hard nodig in de hobby.....
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium zagen op een zaagtafel

Bericht door DaBit »

En niet alleen in de hobby....
Het motorrijden heeft me al wat minder functionerende lichaamsdelen opgeleverd; het moet niet gekker worden.

OK, ik zal er nog eens goed over nadenken.
Ik ben een groentje zonder enige educatie op 'werken met gereedschap lomper dan een telefoontangetje'-gebied. Het scenario 'boor zegt hap, werkstuk trekt uit de klem en draait met z'n scherpe net gezaagde kanten met een paar honderd toeren rond' vind/vond ik altijd linker.

Ik zie alleen zo gauw nog niet hoe een dikke lashandschoen modelletje 'goed genoeg voor 10 kilo lasmetaal per uur' gegrepen kan worden en zich om een draaiende boor kan wikkelen (dit in tegenoverstelling tot die dunne rubber/stof werkhandschoentjes overigens), want daar is-ie veel te stug voor. Overigens ook de reden dat ik ze niet meer gebruik voor het lassen; daar heb ik van iemand van die hele zachte handschoentjes met hele hoge aaibaarheidsfactor voor gekregen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aluminium zagen op een zaagtafel

Bericht door skillalot »

Lintspanen om je boor, haakt in je handschoen, en je hand/arm wordt met dikke stevige handschoenen als een dropveter om je boor gewikkeld.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Aluminium zagen op een zaagtafel

Bericht door hrscharft »

Nou heb ik hier zo'n el cheapo ferm kolommetje staan en die stopt in het bovengenoemde geval eerder dan dat ie je arm om de boorkop wikkelt maar je hebt wel een punt.
Is het alleen niet verstandiger om die lange rondvliegende slierten (die met een beetje pech zo je handen open halen) te voorkomen?
Bijvoorbeeld door tijdens het boren af en toe even de spaan te breken? Mijn ervaring is dat als je de boor heel even optilt (0,5 tot 1mm is al genoeg) en dan weer verder boort de spanen mooi afknappen en je dus helemaal geen last hebt van die lange rondzwiepende dingen.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aluminium zagen op een zaagtafel

Bericht door Arie Kabaalstra »

"Spaantje Breken" is inderdaad een goede!.. zowel voor de veiligheid als voor de levensduur van de boor, de gatkwaliteit en de rommel achteraf..

leg ik even uit.. Spaantje breken zorgt ervoor dat je geen lange spanen krijgt die je handen kunnen beschadigen, of je kleding kunnen grijpen ( ik werk zelf altijd met korte mouwen.. liever een schram, dan dat de machine mijn mouwen grijpt.)

Spaantje breken zorgt er ook voor, als je de boor ook "lost", dus even uit het gat trekken om de spanen ook uit het gat te halen dat de boor niet "vol loopt" waardoor ie kan breken

Spaantje breken zorgt er ook voor dat de gatwand niet te veel beschadigd door wrijving van de spanen

en.. korte spaantjes.. veeg je makkelijker bij elkaar dan lange lintspanen.. die krengen blijven altijd in je bezem hangen..

't is door anderen ook al gemeld.. handschoenen dragen bij een boormachine ( of freesmachine , draaibank, slijpmachine ) is een NO-GO.. gewoon NIET doen.. als een spaan je handschoen grijpt.. ach.. na 3 rondjes om de spil zet ik je wel stil...

Als ik dat zie, inderdaad.. ik waarschuw 1 keer.. onder bedreiging van een welgemikte "Size 12" tegen de edele delen.. dat is minder ernstig dan gegrepen worden door een machine..
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Aluminium zagen op een zaagtafel

Bericht door keesfrees »

aluminium zagen met cirkelzaag gaat perfect, met het juiste zaagblad !
ik ken zo'n blad als "om en om daktand negatief"
3 soorten tanden wisselen elkaar af, 1 snijd links, 1 snijd rechts, en een daktand
de tanden staan licht achterover cq sleept dus (kan dus niet happen)
ook mooi voor trespa(-achtigen)

ik heb gezocht op wikipedia ed voor een mooi plaatje of uitleg maar kan ik zo snel niet vinden
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
DAZ
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 apr 2013 19:42
Locatie: Huijbergen

Re: Aluminium zagen op een zaagtafel

Bericht door DAZ »

Heb een 300 mm blad van HBM. Eur14,99 120 tanden.Als de brandweer.
Wel smeren anders plakt het.

6082 vierkant 30 bv.

Als het toch plakt door geen smering, dan betreffende tand schoon vijlen.
Dus niet alleen met tangetje de plak verwijderen.

Tandjes zijn om en om verhoogt puntje en gewoon plat. Zoals langzaam draaiende zagen voor staal.
Lawaai valt reuze mee.

Ook een Kees
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Aluminium zagen op een zaagtafel

Bericht door keesfrees »

http://www.ecotools.nl/zaagblad-trespa-160x20/
dit bedoel ik
qua specs heb ik deze maar dan voor meer €'s gekocht, een tijd terug, dat wel
slijpen kost me meer dan dit blad nieuw (?/!)

plakken heb ik bij deze sneldraaiende zaag nooit last van gehad, bij de langzaamdraaiende in de metaalafkortzaag ken ik dat maar al te goed, zal ook afhangen van de soort aluminium, en dat zijn er nog al wat
maar dat is eigenlijk niet meer nodig behalve bij een groot profiel
het voordeel van een sneldraaiend blad is natuurlijk dat je er ook mee kun freezen cq een haartje er af halen om iets mooi pas te maken, en ingewikkelde verstekken te kunnen maken
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Zweitse
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 mar 2013 13:22

Re: Aluminium zagen op een zaagtafel

Bericht door Zweitse »

Wat ik allemaal wou doen is gelukt :mrgreen:
Plaats reactie