Kress toerenregeling

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Ian schreef:Heb het wel vaker gehoord dat de 230v ietsjes hoger uitviel
Ja, ietsjes wel. Maar ca. 350V is dan wel weer veel. Overigens gaan normale nettrafo's bij dat soort spanningen vrolijk in verzadiging, en als dat bij een ringkern van 1kW gebeurt dan zegt de zekering van de groep 'poef'.
Meten is weten
228V rms, verandert niet hard met belasting.
Jij zal vast wel een of andere "bewaker" er tussen kunnen hangen die het registreerd/tegenhoud
Ik heb een paar MOV's (overspanningsbeveiligingen) mee laten komen samen met die transistortjes om het orderbedrag van 42 cent wat op te hogen :)
Idaps schreef:Je zou bij alle personen waar wat opgeblazen is eens de spanning tussen nul en aarde kunnen meten, dit Moet altijd 0 volt zijn en niets anders.
Bij mij is dat verschil een Volt of 2. Dat vind ik nog wel acceptabel; zo laagimpedant is de aarding bij oudere huizen meestal niet en moderne apparatuur dumpt stiekum best wel wat energie in de aarde
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: Kress toerenregeling

Bericht door Ian »

Ken iemand die de opdracht had om op een bepaalde plek te gaan meten
Op verschillende tijden omdat daar de spanning soms veel te hoog was
Zeker boven de 250 v
Dit is al wel een paar jaar geleden

Wat daar toen uitgekomen is weet ik niet meer

Het probleem was er dat er heel veel apparaten kapot gingen

Waarom het kapot ging weet ik niet , daar mijn kennis op dat gebied nogal tekort schiet :oops:
Gebruikersavatar
alexbrem
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 jun 2009 19:58
Locatie: gouda
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door alexbrem »

wij hebben op de zaak sensoren ingebouwd zitten in de draaibanken.
die schakelen de machine direct uit als er een piek of daal van meer dan 10 procent wordt gemeten.
in de anderhalf jaar dat die erin zit is dit 3 keer voorgekomen.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door rkr »

ooit eens bij werk aan de weg een stroomkabel doormidden getrokken, netbeheerder erbij om de boel te repareren, echter deze knoopte de verkeerde kleuren aan mekaar, gevolg 380 op de 230 lijn

er zaten 2 huizen op die ene kabel, een huis, een oud vrouwtje, met oude apparaten alles netjes uit, en elke keer als ze een apparaat inschakelde dan klapte het apparaat, of de zekering
het andere huis, een jong stel, alles op standby,,, alles stuk

was toen nog een heel gedoe, netbeheerder vond dat wij de schade moesten betalen bij die mensen omdat wij de kabel hadden beschadigd, wij wilde wel de kabelschade vergoeden, maar natuurlijk niet de stommiteit van de monteur


voordat de secundaire kant van een trafo van 70 naar 110 volt gaat, moet de primaire kant dusdanig hoog worden dat alle andere apparaten ook stuk zouden moeten zijn, dus ik verwacht niet dat de spanning te hoog is geweest
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

voordat de secundaire kant van een trafo van 70 naar 110 volt gaat, moet de primaire kant dusdanig hoog worden dat alle andere apparaten ook stuk zouden moeten zijn, dus ik verwacht niet dat de spanning te hoog is geweest
Nee, ik eigenlijk ook niet. Maar het blijft wel vreemd dat die 75VDC het enige is wat de printen delen. Computeringangen zijn optisch geisoleerd, stappenmotoren maken ook geen onderling contact op de windingen.
En als dan in 1 simultane knal op alle 3 de printen dezelfde transistor plof doet, en een andere print er ook last van heeft...

Nouja, het is weer gerepareerd en er is piekspanningsbeveiliging toegevoegd.

En toen stond de bout toch aan, dus maar gelijk het minimale te testen deel gebouwd van de toerenregeling, namelijk de voeding. 230VAC spul, gelijkrichter, afvlakking, geschakelde voeding naar 13V en de 5V regelaar+LED.

Waarom is dit het minimale?

De afvlakking los testen is link. Zonder belasting staat er een dag later nog 200+ Volt op die dikke condensator, en als je kortsluit vonkt het heel onbehoorlijk.
De 325VDC -> 13VDC geschakelde voeding belast de condensator zodat die iets sneller leeg is. Die heeft echter op zijn beurt ook weer een kleine belasting nodig, wat de 13V->5V regelaar+LED doet.

Onderkant met wat SMD spul:
Afbeelding

Nogmaals: ook bij de weerstandjes staan de 'pootjes' verder uit elkaar dan bij een normaal IC.

Bovenkant.
Afbeelding

Lampje aan, goed gedaan! :mrgreen:

Wel een zekeringhouder die niet past. EAGLE footprints zijn niet altijd even betrouwbaar, en ik had verzuimd om die te controleren. Nouja, voordeel van enkel- / dubbelzijdige print is dat je d'r makkelijk gaatjes bij kunt boren. Een van de draadbruggen moest ook naar de onderkant, maar da's niet spannend.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door PaulBng »

Mooi project, en we krijgen er ook nog een gratis les electronica bij :lol:
Altijd leuk als je ongeveer begrijpt wat je probeert te maken.

@Dabit heb je nog een dxf file of dwg of zoiets weten te maken?

@Arie kun je in cambam een g-code file zo bewerken dat ie het als lijnen en curves ziet zodat je hemeen beetje kan aanpassen, of moet dat dan direct in de g-code?

Vandaag zouden de printplaten en de v-cutter binnen moeten komen....
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Ahja, DXF posten had ik nog niet gedaan. Bij deze: klik.

Ik zou overigens deze print niet zo maken; eerst maar eens zien dat-ie werkt. D'r zal nog wel ergens een gremlin inzitten.
Zowiezo past de zekeringhouder al niet. Da's met 2 extra gaatjes boren en een draadje aan de onderkant leggen ipv bovenkant (omdat die houder in de weg zit) wel opgelost, maar dan past de X2-condensator (CX1) niet meer. Die heb ik overigens maar weggelaten; is geen essentieel ding voor de functionele werking.

Maar tot nu toe ben ik tevreden; geschakelde voedingen zijn altijd 'eng' om er voor het eerst prik op te zetten en ze willen wel eens ooit weerbarstig zijn.

Volgende stap is de vermogenstrap met de IGBT's en aansturing daarvan. Als dat geen stukjes epoxy in de veiligheidsbril laat smelten gaat de rest wel meevallen.
Laatst gewijzigd door DaBit op 20 mar 2013 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door PaulBng »

Ik heb 5 pcb besteld (en binnen). Geloof nl niet dat t in een keer lukt dus kan ik eerst de techniek even oefenen...
En zien op mijn plan gaat lukken....
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Tsja, die print van mij is best aardig gelukt. Niet perfect, wel bruikbaar.

Goeie software om van PCB-layout naar G-code te gaan zoek ik wel nog steeds, want waar ik tot nu toe mee gespeeld heb kan me niet echt bekoren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door Leeuwinga »

Deskcnc?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Kost ook alweer $250 na de demo. Daar kan ik aardig wat printjes voor laten maken.

Hier trouwens nog een test met pcb2gcode vanuit een Gerber file: klik

De .pho file is de Gerber, direct uit de Eagle CAM, de .ngc de resulterende G-code. De .png's en .svg zijn intermediate bestandjes.
Heb er niks aan ge-finetuned, meer gekeken of het spul wat doet. Lijkt wel in orde te wezen.

Dit is overigens zonder gebruik van Voronoi-diagrammen. Da's voor een gemiddelde logica-PCB een erg bruikbare feature en de reden dat ik bovengemiddeld interesse heb/had in pcb2gcode. Maar voor deze specifieke PCB is het niet zo geschikt, want dat botst met een losse freesgang voor de isolatie van hoogspanningsdelen.

Hebben we weer gelijk een minpuntje te pakken van de meeste PCB-frees-software, inclusief pcb2gcode: ik wil gebieden op kunnen geven waar het koper echt gewoon weg moet en delen waar ik extra isolatie wil frezen. Hoogspanning, RF, gevoelig analoog, er is altijd wel een stukje van de print die extra aandacht nodig heeft. Officieel moet je voor 24 Volt al een clearance van 0,6mm aanhouden..

[edit]
Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden.

Dit is zonder Voronoi-spul. Geeft een isolatiefreeslijn langs elke printbaan, dus veelal dubbel werk voor de frees en veel zwevend koper dat nergens elektrisch aan vast zit (al het zwarte, zeg maar):
Afbeelding

Met Voronoi-diagrammen:
Afbeelding

Dat geeft 1 isolatielijn tussen verschillende signaalnetten en weinig tot geen 'zwevend koper'. Best ideaal.

Zie alleen maar eens uit te vissen waar je SMD-componentjes ookalweer moesten komen te zitten...
[/edit]
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door AnkoD »

Waarom kan het niet met een gewoon cam programma en gewoon outlines of contour frezen?

Als je me de dxf stuurt wil ik t wel even door aspire halen... ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

DaBit schreef:Ahja, DXF posten had ik nog niet gedaan. Bij deze: klik.
;-)

Moet ook kunnen, behalve dan misschien dat de DXF-export vanuit de meeste PCB-pakketten best rot is.
Wel heb je naderhand uiteraard nog de file met boorgaatjes nodig, maar da's al niet zo'n ramp als de sporen zelf.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door PaulBng »

Naar mijn idee is de dxf file niet echt helpvol, tenzij je alles met hand opnieuw wil definieren.
Daar gaat zoveel tijd inzitten dat we beter de frees wat langer kunnen laten lopen.

Tenzij AnkoD er wat van kan brouwen.
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Plaats reactie