Betaalbaar beginnen

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Betaalbaar beginnen

Bericht door floriske.nl »

Ok, als het goed is ga ik op korte termijn mijn machine bestellen, maar nu de software nog.

2D/2,5D

Ik wil graag enigszins betaalbaar of misschien zelfs "gratis" beginnen met 2- en 2,5D werk.

Ik wil de basis van het 2- en 2,5D werk in eerste instantie in Adobe Illustrator gaan doen, deze heb ik al in bezit en hier werk ik al jaren dagelijks mee en het is voor mij weinig moeite om hier de meest complexe 2D vormen uit te halen (Illustrator werkt tot 0.001 mm nauwkeurig). De DXF/DWG export van Illustrator is echter niet van heel betrouwbare kwaliteit.

Hetgeen ik dus eigenlijk zoek is een goedkoop/gratis CAD pakket dat deze kan importeren en weer om kan zetten naar bruikbare DXF bestanden.

Daarnaast zoek ik uiteraad nog een CAM pakket, zit te denken aan CamBam, maar wellicht dat er voor het beginnerswerk een gratis alternatief is?

3D

Wat betreft 3D wil ik natuurlijk ook wel wat gaan rommelen, maar daarbij heb ik nog niet echt een idee welke software ik wil gaan gebruiken.

Ik heb aardig wat ervaring in 3Ds Max, maar dat is al wel heel wat jaartjes geleden. Bovendien zou de aanschaf hiervan me wat te gortig worden (€ 4.700,- valt niet echt onder betaalbaar ;-) ) en het "zwarte pad" wil ik liever niet meer gaan bewandelen.

Het nadeel van deze ervaring is dat ik dezelfde features nooit van een gratis- of betaalbaar pakket kan verwachten.

Ik zit er aan te denken om uiteindelijk de combi Rhino (ik weet dat deze erg goed met AI bestanden uit de voeten kan, dat is ook voor 3D een aangename feature) / Deskproto te gaan gebruiken, maar ook hiervoor geld weer hetzelfde: liefst eerst een betaalbaar/gratis alternatief.

Tips?
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Betaalbaar beginnen

Bericht door skillalot »

Draftsight is gratis cad, lijkt op autocad, alleen even registreren.
Voor 3D is alibre een mooi pakket, gebruik zelf de pro, de PE versie kost maar 199euro.

Vectric heeft mooie cam software zoals photovcarve, vcarve, cut2d, cut3d en het hele mooie niet te betalen aspire :mrgreen:
Cambam is ook goed om je gcode mee t genereren, weet niet wat dat kost, dacht onder de 100 euro.
Ariekabaalstra verkoopt daar licentie's van dacht ik.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Betaalbaar beginnen

Bericht door Hessel Oosten »

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betaalbaar beginnen

Bericht door DaBit »

Voor 2D is er genoeg. Ik gebruik zelf SolidEdge 2D (gratis), maar dat doet behalve DXF en DWG niet veel kwa vreemde formaten.

Google Sketchup en Blender zijn bruikbaar voor 3D en gratis.
Blender zou wel eens wat aan kunnen sluiten bij jouw 3dsmax ervaring. Er bestaat volgens mij ook zoiets als BlenderCAD, maar daar heb ik nog niet naar gekeken.

Voor het 3D CAM en beperkt 2D kun je PyCAM gebruiken. Die kan STL imprteren voor 3D, en DXF/SVG/PS voor 2D contouren. GCam is er nog zoeentje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
roger de poger

Re: Betaalbaar beginnen

Bericht door roger de poger »

QCad.
Prima en uitermate betaalbaar pakketje voor 2D werk.
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Betaalbaar beginnen

Bericht door floriske.nl »

Thx allen! Ik heb hiermee al behoorlijk wat om me eens in te verdiepen!
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Betaalbaar beginnen

Bericht door AnkoD »

Cut2d is 110 euro ofzo.. ben daar ook mee begonnen en werkt prima.
markvdb
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mar 2013 03:45

Re: Betaalbaar beginnen

Bericht door markvdb »

Librecad http://librecad.org . Vrije 2D-software, windows/linux/mac.

En freecad voor 3D.
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Betaalbaar beginnen

Bericht door floriske.nl »

Ik heb nog wat zitten neuzen en zit er asn te denken om Cut 2D aan te gaan schaffen vanwege de betaalbare prijs en de mogelijkheid om direct AI files te importeren.

Ik vroeg me echter af hoe de ervaringen met de 2,5D mogelijkheden zijn? Het ziet er allemaal wel heel simpel uit. Ik ga sowieso de demo proberen maar omdat ik nog geen machine heb en nul ervaring hoop ik dat iemand met wat meer ervaring hier eens een lichtje op kan laten schijnen.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Betaalbaar beginnen

Bericht door Oscar f1 »

floriske.nl schreef: ......... in eerste instantie in Adobe Illustrator gaan doen, deze heb ik al in bezit en hier werk ik al jaren dagelijks mee en het is voor mij weinig moeite om hier de meest complexe 2D vormen uit te halen (Illustrator werkt tot 0.001 mm nauwkeurig). De DXF/DWG export van Illustrator is echter niet van heel betrouwbare kwaliteit.

Ik zit er aan te denken om uiteindelijk de combi Rhino (ik weet dat deze erg goed met AI bestanden uit de voeten kan...............

Tips?
Ik heb de zelfde ervaring als jij,
blind kunnen werken met Illustrator.
Bereid je voor op grote frustraties,
een aantal dingen moet je echt opnieuw leren met CAD tekenen.
De meeste Cad programmas zijn niet te bedienen met Bezier curves ( ook Rhino niet)

Ik heb na wat uitproberen besloten Rhino te gebruiken ( Vanaf versie 4 is ok)
Als je uit de Adobe wereld komt is dit nog redelijk toegankelijk.
Ook gaat het importeren uit illustrator erg goed ( als je eenmaal de goede instellingen gevonden hebt)
Voor het 2D en 2,5D frezen gebruik ik Pcnc.
Maar dan moet je eerst PLT ( hewlett packard Plotter files) maken met bijvoorbeeld Bocnc.
Dat Bocnc maakt dan keurig de frees contouren en bruggetjes.

Wat ik ook veel doe als ik in Rhino net niet de vorm kan tekenen wat in Illustrator wel lukt,
dan exporteer ik uit Illustrator en improrteer in Rhino.
Een DWG of DXF file uit illustrator werkt namelijk niet in BOcnc.

Succes en blijven posten!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Betaalbaar beginnen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb de zelfde ervaring als jij,
blind kunnen werken met Illustrator.
Bereid je voor op grote frustraties,
een aantal dingen moet je echt opnieuw leren met CAD tekenen.
De meeste Cad programmas zijn niet te bedienen met Bezier curves ( ook Rhino niet)
Grappig, ik moet deze opmerking als het ware omdraaien. :lol:
'blind tekenen in autocad, opnieuw leren werken in illustrator' zo zie je maar dat elk vak toch een andere benadering heeft. Al leer je wel vaak door je in zo'n andere benadering te verdiepen, kunt soms toch best vertalen naar de 'andere' zijde.
De meeste Cad programmas zijn niet te bedienen met Bezier curves ( ook Rhino niet)
Ja dat heb je als je een tekenbord met lineaal en passer vertaald naar software. ;-)

Al vind ik het wel een uitdaging om een keer te kijken hoe dat dan werk met die Bezier curves, en wat je daar mee kunt, en misschien toch meer uit die CAD hoek te halen. ( ander onderwerp misschien een keer ?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Betaalbaar beginnen

Bericht door floriske.nl »

Dat ik enigszins "opnieuw" moet beginnen daar ben ik me uiteraard van bewust, maar ook al ben ik over het algemeen vrij snel met het oppikken van dergelijke software wil het het liefst opbouwen.

Cut 2D schijnt met AI bestanden overweg te kunnen dus dat leek me een goede start, kan ik in ieder geval ook alvast met m'n machine aan de slag.

Het nadeel is dat je met de demo, voor zover ik het begrijp van de website, alleen standaard voorbeelden kan frezen en niet met je eigen bestanden aan de slag kan, vandaar mijn vraag of iemand weet hoe Cut2D met AI bestanden om gaat.

Ik zal de demo dit weekend wel eens downloaden om te kijken of het niet toch gaat. Zo ja dan ga ik denk ik de bundel Cut2D / PhotoVcarve aanschaffen.

Welk CAD/ 3D design pakket er bij komt kan ik dan eens op mijn gemak bekijken. Maar naar aanleiding van mijn bezoek aan Bert van EdingCNC (voorheen USBCNC) neig ik toch wel naar Rhino. Enigszins betaalbaar, kan goed overweg met diverse bestandsformaten en schijnt inderdaad redelijk eenvoudig op te pakken zijn als je Adobe software gewend bent.
eliebaele
Berichten: 107
Lid geworden op: 15 sep 2012 18:48

Re: Betaalbaar beginnen

Bericht door eliebaele »

Als ik me niet vergis heeft topsolid ook een lite instapversie uit nu. prima programma, gebruiksvriendelijk en zeer goede uitbreidingsmogelijkheden
Plaats reactie