3D printer / CNC frees in één?

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

3D printer / CNC frees in één?

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik ben op dit moment bezig met de bouw van een portaalfreesbank en zit ook te kijken
naar 3D printers. Nu vroeg ik me af: is het niet mogelijk om mijn freesbank een dubbele rol te geven als 3D printer?
Ik zat hierbij te denken om dan de printkop naast de spindel te plaatsen.

Nu vraag ik me af:
- Zou dit schadelijk kunnen zijn voor de kop? (of moet deze verwijderbaar zijn in een handige klem zodat tijdens het
frezen hij verwijderd kan worden)
- Is mijn freesbank aan te sturen door 2 programmas? (mach3 of usbcnc voor het frezen en dan nog een ander programma met net iets andere instellingen voor 3d Printen?)

Het zou opzich mooi zijn, ik heb dan een mooi groot werkbereik van de 3D printer en ik bespaar ruimte door 2 in 1 te doen.
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: 3D printer / CNC frees in één?

Bericht door AnkoD »

Waarom zou t niet kunnen... Eventueel n bescherm kap erop tegen de spaanders.
Ik gebruik mn portaalfrees zelfs als draaibank.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3D printer / CNC frees in één?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je een frees zoals een kress gebruikt, zou ik me voor kunnen stellen dat je die kop om te printen met dezelfde aansluiting maakt als de frees, kun je ze zo omwisselen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: 3D printer / CNC frees in één?

Bericht door stef stuntpiloot »

Top dat dacht ik ook al. Ik heb straks aansturing voor de frees met mach3 in eerste instantie.
Wat kan ik het beste nemen als aansturing/programma voor de frees als hij als 3D printer werkt?

Ik heb toch nog extra de volgende zaken nodig:
- Complete hotend met verwarmingselement en extruder
- Een plek om het plastic te laten
- Buisje voor voeding van plastic naar hotend
- Extra controlplaat?

Moet ik dan zowel de printplaat voor mach3 en de 3D print optie op de motor drivers aansluiten? En kan dit of
moet hier een schakelaar ofzo tussen zodat er geen direct contact is tussen de beide aansturings boards?
brandaris
Berichten: 280
Lid geworden op: 19 feb 2012 21:00
Locatie: Vlaardingen

Re: 3D printer / CNC frees in één?

Bericht door brandaris »

AnkoD schreef:Waarom zou t niet kunnen... Eventueel n bescherm kap erop tegen de spaanders.
Ik gebruik mn portaalfrees zelfs als draaibank.
Hoi AnkoD,
wat kan ik me daarbij voorstellen ,? ,
Gebruik je dan een 4e as, of heb je op de Z-as een klauwplaat of een boorkop voor je materiaal en plaats je een beitel op de tafel??
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: 3D printer / CNC frees in één?

Bericht door stef stuntpiloot »

dat laatste heeft hij gedaan
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: 3D printer / CNC frees in één?

Bericht door AnkoD »

brandaris schreef:
AnkoD schreef:Waarom zou t niet kunnen... Eventueel n bescherm kap erop tegen de spaanders.
Ik gebruik mn portaalfrees zelfs als draaibank.
Hoi AnkoD,
wat kan ik me daarbij voorstellen ,? ,
Gebruik je dan een 4e as, of heb je op de Z-as een klauwplaat of een boorkop voor je materiaal en plaats je een beitel op de tafel??
Materiaal in de spantang, beitel op t bed inspannen.
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=6652&start=56
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: 3D printer / CNC frees in één?

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik kopieer en plak het hier nog even om het onder de aandacht te brengen, kunnen jullie (3D printer veteranen) mij wat op weg helpen met de volgende punten?

Ik heb straks aansturing voor de frees met mach3 in eerste instantie.
Wat kan ik het beste nemen als aansturing/programma voor de frees als hij als 3D printer werkt?

Ik heb toch nog extra de volgende zaken nodig:
- Complete hotend met verwarmingselement en extruder
- Een plek om het plastic te laten
- Buisje voor voeding van plastic naar hotend
- Extra controlplaat?

Moet ik dan zowel de printplaat voor mach3 en de 3D print optie op de motor drivers aansluiten? En kan dit of
moet hier een schakelaar ofzo tussen zodat er geen direct contact is tussen de beide aansturings boards?
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: 3D printer / CNC frees in één?

Bericht door rkr »

zelf was ik hier ook aan begonnen, alleen door tijdgebrek nog niet afgemaakt

via samenkopen hadden ze een actie voor prusa mendel onderdelen, daar had ik de:

-hotend
-extruder
-electronica ( besturingsboard )

had uit een ver verleden nog een " printer switch" staan, kastje met 1 schakelaar en 2 + 1 printerpoort, kon je 2 printers aan 1 computer hangen of 1 printer aan 2 computers, deze heeft een 2-standen schakelaar met heel veel contacten

de besturingsprintplaat geeft STEP en DIR signalen voor de stepperdrivers, net zoals mach3 of usbcnc dat doet

mijn portaalfrees op mach3 heeft al een printeraansluiting, op de besturingsprintplaat de step en dir aangesloten op de juiste pinnen op een losse printerpoort, switch ertussen, uitgang naar portaalfrees, ingang op pc andere ingang op printplaat... klaar

besturings electronica is dus gescheiden, drivers kun je gewoon hergebruiken, had wel 1 extra driver voor de extruder motor, heeft je cnc frees al een 4e as, dan kun je die driver natuurlijk ook hergebruiken
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: 3D printer / CNC frees in één?

Bericht door stef stuntpiloot »

Een extra driver voor de extruder, daar had ik niet aan gedacht! Nou het is duidelijk ik ga eerst even het apparaat verder afmaken en goed laten werken met de frees. Het is in ieder geval fijn om te weten dat dit werkt!

Dit weekend krijg ik mijn frame, Yay!
Plaats reactie