CNC laser vragen/ontwerpen......

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC laser vragen/ontwerpen......

Bericht door Arie Kabaalstra »

Een korte lens heeft ook een heel korte DOF. Als je op de oppervlakte staat ingesteld krijg je aan de onderzijde een kegel.. Maar er is nog wel meer waar je rekening mee moet houden als je plexiglas gaat snijden.
Wacht even.. ik heb weliswaar GEEN verstand van Lasers.. ik heb er wel mee gewerkt.. maar echt de materie kennen is een ander verhaal.. Optiek echter.. ja.. daar heb ik wel het nodige kaas van gegeten.. ook door mijn opleiding aan de Fotovakschool.. een lens met een korte brandpuntsafstand (groothoek) heeft een grote scherptediepte, lenzen met een grote brandpuntsafstand echter.. die hebben een veel kleinere scherptediepte...
de "kegelhoek" van de stralenbundel van een lange lens is wel veel kleiner dan die van een korte natuurlijk.. die begrippen staan in de fotografie bekent als "beeldhoek", de beeldhoek van een groothoek kan oplopen tot 170°maar daarmee heb je ook zoveel scherptediepte.. dat scherpstellen meestal gewoon achterwege gelaten kan worden..

mijn vraag is dus eigenlijk.. wat is nou belangrijk.. de beeldhoek, of de scherptediepte?.. want die twee zijn omgekeerd evenredig met elkaar..
zeeschuim

Re: CNC laser vragen/ontwerpen......

Bericht door zeeschuim »

over "vertel"... heb je die link
nee, eigenlijk niet.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: CNC laser vragen/ontwerpen......

Bericht door Mcgyver »

mijn vraag is dus eigenlijk.. wat is nou belangrijk.. de beeldhoek, of de scherptediepte?.. want die twee zijn omgekeerd evenredig met elkaar..

Het is BEIDE belangrijk... EN het is afhankelijk van het vermogen van de machine


Het ideaal is als je zat vermogen hebt om de beeldhoek zo klein mogelijk te houden, zo blijft je snede bij dikkere materialen het best...... alleen bij dunnere materialen "verstook" je dat vermogen weer omdat niet al hjet vermogen is gefocusd in je dunne plaatje



Als je machine te weinig vermogen heeft dan neem je een wat grotere beeldhoek... dan kan je toch een ïets dikker plaatje laseren en kan je toch nog lekker snel door dun heen..


Op de zaak hebben we 2 lenzen een 5inch lensmet een grotere beeldhoek en een 7,5inch lens met een kleinere beeldhoek


Met de 7,5 inch lens kan ik behoorlijk recht tot 40mm snijden en alle diktes daaronder gaan ook perfect.

Toch heb ik eigenlijk altijd de 5 inch lens in gebruik... waarom? dunnere materialen gaan zooo veel sneller dan ;-)

De 7,5 inch lens gebruik ik eigenlijk alleen als ik echt mooi werk moet maken in dikke materialen vanaf 15mm


met de 350w die onze machine heeft zou ik dun staalplaat kunnen snijden mits er een hulpgasinstallatie op zou staan... En er een 2,5 of 3 inch lens op zou zitten...... je focust dan je vermogen het meest op 1 punt waar het echt nodig is :lol:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC laser vragen/ontwerpen......

Bericht door audiomanics »

Arie, Bij fotografie wordt je DOF mede bepaald door je diafragma.. Dat is hier geen issue.
In de bijlage heb ik een excelfile waar je de diverse dingen uit kan halen..
Bij een laser spreken ze van DOF als de afstand tussen de twee punten waar de diameter van de straal 1,4 x de diameter op het brandpunt is. Bij een Lange brandpuntafstand is niet alleen de diameter op het focuspunt een stukje groter maar de bundel loopt ook minder puntig dus de afstand tussen die twee punten is dan ook meteen een stuk groter..
Kort door de bocht:
Snijden met een lens met een lange focusafstand (bijv 4") en graveren (vanwege die kleinere diameter op het focuspunt) met een korte (1-1,5")

Mogelijk hebben we het over hetzelfde maar praten we langs elkaar heen..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC laser vragen/ontwerpen......

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee.. ik denk dat het al duidelijk wordt aan deze kant van de tunnel :lol:

zeg dat je een focuspunt hebt van 0.1, dan kun je werken met het gebied waar de diameter van de bundel de 0.14 niet overstijgt..
met een lange brandpuntsafstand is die "lengte van die 2 kegels, boven en onder het focuspunt" dus een stuk groter.. en dus beter geschikt om te snijden..

zoja.. dan snap ik em
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC laser vragen/ontwerpen......

Bericht door audiomanics »

Ik wil er nog even aan toevoegen dat het snijden door dun materiaal vaak beter gaat met een korte focale lens:
hoewel het DOF een stuk kleiner is kan dat nog voldoende zijn voor het materiaal MAAR het meest belangrijke is dat je door de kleinere diameter meer energiedichtheid krijgt en dus sneller door je materiaal kan fikken.
Bij mijn fröbelstuk is de kerf, in een 6mm dikke plaat multiplex, bij gebruik van een 1,5" lens ca 0,09mm en bij een 4" lens komt dat aardig in de buurt van 0,25mm

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
zeeschuim

Re: CNC laser vragen/ontwerpen......

Bericht door zeeschuim »

en waar zitten die verwisselbare lenzen? bij dat pijpje waar je mee kunt focussen?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC laser vragen/ontwerpen......

Bericht door audiomanics »

Precies...
Ik heb even een filmpje op youtube gezet hoe dat bij mij in zijn werk gaat:
https://www.youtube.com/watch?v=EnaLNZPRrwo
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
zeeschuim

Re: CNC laser vragen/ontwerpen......

Bericht door zeeschuim »

duidelijk! En dat inductieve naderingschakelaartje gebruik je dan om te auto focussen ?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC laser vragen/ontwerpen......

Bericht door audiomanics »

Ja.. Die dingen zijn heel handig. Hele hoge herhalingsnauwkeurigheid, makkelijk aan te sluiten en nog goedkoop ook.. Voor mij geen microswitches meer in ieder geval.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Ben
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 feb 2007 00:40
Locatie: Oostende, Belgie
Contacteer:

Re: CNC laser vragen/ontwerpen......

Bericht door Ben »

hanske schreef:Zijn er nog geen diode lasers die dit kunnen ipv laserbuizen?
Bij ons word kantenfolie op hout geplakt met laserlicht.3 diode lasers met een totaal vermogen van 3kw.
De golflengte van diodelasers is volledig anders (rode diode 808nm, CO2 10600nm). Hierdoor zijn diode- of solidstate lasers minder of niet geschikt voor het snijden of graveren van organische materialen (bvb plexiglas, glas, hout,...).
Diodes op zich hebben ook een belabberde straalvorm (mode) en zijn bijgevolg slecht focuseerbaar...
Gebruikersavatar
3DDaniël
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 dec 2007 19:14
Locatie: Scheemda
Contacteer:

Re: CNC laser vragen/ontwerpen......

Bericht door 3DDaniël »

Deze webwinkel doet niet aan geld teruggave als je iets koop wat je niet aan de praat krijgt......
Ik mag eventueel wel iets anders uitzoeken. Vandaar deze link van een 60 watt power supply voor een laser. Zal dit iets zijn of.......
http://www.ebay.nl/itm/New-60W-CO2-Lase ... 1e76a104a6

Mvg,
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC laser vragen/ontwerpen......

Bericht door audiomanics »

Deze is dezelfde alleen veel goedkoper (inclusief verzendkosten)
http://www.ebay.com/itm/HQ-Professional ... 4d0976a032
Als je trouwens voor 60W wil gaan.. ik heb nog een nieuwe buis teveel en te koop..
Scheelt je in ieder geval het gevaar van kapot arriveren
(maar ook nog wel wat meer spulletjes zoals stukken tandriem, slangen etc..)

Maar begrijp ik uit je post dat je al iets gekocht had en dat het niet werkt? (bij betaling met paypal ben je verzekerd voor DOA's)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
3DDaniël
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 dec 2007 19:14
Locatie: Scheemda
Contacteer:

Re: CNC laser vragen/ontwerpen......

Bericht door 3DDaniël »

He das vreemd. Ik heb van de week een bericht gepost en nu staat die er niet op?? Nog nooit eerder meegemaakt.

Kees, ik heb wel interesse maar ik wil eerst alles uitwerken voordat ik iets ga kopen.

Hoe werkt dat dan met PayPal. Zit daar ook een tijdlimiet aan want ik heb dit in december vorig jaar gekocht.

Kun je zeggen welk materiaal en tot welke dikte je met een 60 watt kunt snijden. Zou op mooi zijn als je er ook 3 mm berkentriplex mee zou kunnen snijden.

Mvg,
Plaats reactie