LM rails inkorten

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
singlefonts
Berichten: 92
Lid geworden op: 21 okt 2007 13:42
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

LM rails inkorten

Bericht door singlefonts »

Twee vragen met betrekking tot lineaire geleiders. Tweedehands 2 lineaire geleiders met 8 wagens gekocht van het merk THK:
Wagens zijn SSR-20W (https://tech.thk.com/en/products/pdfs/en_a01_110.pdf)
en de rail SSR 20X (https://tech.thk.com/en/products/pdf/en_a01_106.pdf#11)

-De rails zijn net iets te lang. Hoe kun je die het beste inkorten? IJzerzaagje is dat mogelijk of is een slijpschijf een beter optie?
-Heb maar 2 wagens per rail nodig. Zoek nog wat extra rail voor de overige wagens. Dat rail type van THK is dat een standaard die ook door andere merken wordt gebruikt? Of zijn deze rails alleen voor dit type wagens en merk?
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: LM rails inkorten

Bericht door michel pet »

slijptol met een dun blad er op moet het wel lukken.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: LM rails inkorten

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vraag 1: die rails kun je heel goed inkorten met een dunne doorslijpschijf.. ze zijn aan de oppervlakte gehard, dus daar kom je met een ijzerzaag niet doorheen.
na het doorslijpen wel de koppen netjes afbramen.. dat kun je bijvoorbeeld doen met een lamellenschijf.

Vraag 2: het profiel van de rails is merkgebonden.. de hoofdmaten zijn vaak wel standaard, dus hoogte van de rail, hoogte van de samenstelling rail/wagentje, en de gaten zijn wel min of meer gestandaardiseerd..
een Bosch rail zal niet in een THK wagentje passen..
Gebruikersavatar
singlefonts
Berichten: 92
Lid geworden op: 21 okt 2007 13:42
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: LM rails inkorten

Bericht door singlefonts »

Bedankt voor de tips.

Eens na gevraag wat alleen nieuwe rails zonder wagens zou kosten, 2 stuks van 640mm. Kwam uit op €100 zonder belasting.
Thomas Edison (1847-1931): "Ik heb niet gefaald. Ik heb enkel 10.000 manieren gevonden die niet werkten."
Plaats reactie