automatisch g-code uit automatische tekening

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: automatisch g-code uit automatische tekening

Bericht door hugo stoutjesdijk »

zeeschuim schreef: De door Arie veelbesproken en wat in Mach3 niet kan radiuscompensatie?
Ik begrijp dat Arie niks heeft met mach3 ( ik misschien ook niet :mrgreen: maar ik heb een Dialog11) maar dat neemt niet weg dat ik in de manual van mach3 gewoon lees dat er cutter-compensation op zit (G40-G41-G42) dat dat niet veel gebruikt wordt omdat de meeste via CAM werken is iets anders.

Misschien op de CNC-zone dag een mini cursusje CNC programmeren ? ( heb ik maar een jaar of 11 gedaan ;-) )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: automatisch g-code uit automatische tekening

Bericht door Arie Kabaalstra »

Radiuscompensatie is eigenlijk niet eens aan de orde.. als je het programma met parameters kan schrijven.. en dat kan volgens mij in Mach ook prima, dan verreken je de radius gewoon in je programmaatje.. in mijn eigen macro doe ik niet anders.. dan hoef je ook geen rekening te houden met de vereiste aanloop en uitloop met radiuscomp..

gewoon ingeven wat je moet hebben.. en daar waar nodig een equidistante baan genereren.. is echt geen raketwetenschap.. meer zeepkist-technologie.. en we zijn hier ook met een doos bezig..

voor de vouwlijnen is compensatie niet eens nodig.. bij het frezen van de omtrek wel.. maar dan tel je de radius van je tool gewoon op bij de variabele voor lengte, breedte of hoogte.. of.. je trekt ze er vanaf.. afhankelijk van naar welke kant je moet compenseren..

je freesdiepte is een vaste waarde.. , snijsnelheid is een vaste waarde.. voeding is makkelijk in een formuletje te vangen afgaande van snijsnelheid, en diameter/voeding per tand.. je kunt dat ook gewoon in je dialoog erbij inkloppen.. wat je wilt..
lengte, breedte en hoogte van de doos zijn WEL variabel.. die moet je zeker in je dialoog hebben..
dan is het een kwestie van de bodem, en de omtrekken frezen.. en dat is "appeltje eitje"..

Code: Selecteer alles

(vaste waarde, freesdiepte)
#4=-3
(variabelen)
#1 ingave lengte
#2 ingave breedte
#3 ingave hoogte
(nulpunt ligt linksonder)
(Verplaatsen naar startpunt bodem: )
G00 X#3 Y#3 Z100
G00 Z20 M3 (spindel aan) 
G01 Z#4 F100
G01 G91 X#1 F500
G01 Y#2
G01 X-#1
G01 Y-#2
G00 G90 Z20
dat is dan de bodem.. voor de zijkanten moet je ook verstek frezen, maar dan moet je WEL door de onderste laag heen.. moet je 2 mm dieper.. dan moet je 2 mm opzij met je tool.. is niet zo spannend..

wat mijn afkeer van MACH betreft.. de GUI vind ik al blaartrekkend, en.. net zoals LinuxCNC en USBCNC in het verleden is MACH's trajectgenerator gebaseerd op de NIST G_Code interpreter.. en die is zwaar achterhaald..

Ik heb er even de Manuals van MACH op nageslagen ,, maar de tekst over Radiuscompensatie is heel summier.. en vertelt me niet wat ik wil weten.. ook iets waar ik een hekel aan heb.. halve en nutteloze informatie in een manual

Met de Standaard NIST interpreter was het zo dat je bij Binnenhoeken zelf een radius moest programmeren.. leuk als je een binnenhoek hebt die GEEN 90° is.. ga er maar aanstaan.. dat helpt geen nut.. bovendien moet je dan voor elke tool een aparte contour schrijven.. dan kun je dus net zo goed een equidistante uitrekenen.. als je een binnenradius kan berekenen.. dan is een equidistante ook geen moeite..

zolang je alleen RECHTTOE_RECHTAAN sneden maakt.. dan is en equidistante nog te berekenen uit het hoofd.. en met parameters makkelijk genoeg te programmeren..
zeeschuim

Re: automatisch g-code uit automatische tekening

Bericht door zeeschuim »

dat geemmer over de gui en de nist inteprutter dat weten we nu wel zo'n beetje Arie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: automatisch g-code uit automatische tekening

Bericht door Arie Kabaalstra »

zeeschuim schreef:....
maar ik ben niet opgegroeid met wat er achter de schermen van mijn cadcam progje gebeurd....
..
De door Arie veelbesproken en wat in Mach3 niet kan radiuscompensatie?...
Ehh Cees.. je vroeg er zelf om.. niet emmeren dus..

kwartbochtjes worden vaak door de Camsoftware ook wel gegenereerd.. een goed werkende radiuscompensatie doet dat ook.. blijft ten allentijde "tegen de contour aan" werken.. als een verdwaalde in een doolhof..
zeeschuim

Re: automatisch g-code uit automatische tekening

Bericht door zeeschuim »

een Wizard!
in mach heet het een wizard, ik zal een wizard moeten maken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: automatisch g-code uit automatische tekening

Bericht door Arie Kabaalstra »

Geef 't beestje maar een naam.. Ik weet niet of Mach ook met Dialogen IN programma's kan werken?..
zeeschuim

Re: automatisch g-code uit automatische tekening

Bericht door zeeschuim »

ik weet niet wat je bedoeld, maar dit is een voorbeeld van een rechthoekige pocket in Mach3http://cncfrees.nl/tek/Knips3.JPG en zo kan ik ook een wizard maken voor mijn dozen
zeeschuim

Re: automatisch g-code uit automatische tekening

Bericht door zeeschuim »

Was het voorbeeld van de rechthoekige pocket hetgeen wat je bedoeld met
Mach ook met Dialogen IN programma's?
zeeschuim

Re: automatisch g-code uit automatische tekening

Bericht door zeeschuim »

ik ben lekker bezig met mijn doos!

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: automatisch g-code uit automatische tekening

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. in die zin zou je het als een dialoog kunnen zien.. 't is alleen dat in USBCNC de vensters niet in het plaatje staan.. maakt dat je het makkelijker zonder muis kan invullen..

Heb je nu alleen de invul-wizzard, of zit het reken en programmeer werk er ook al achter?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: automatisch g-code uit automatische tekening

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dus eigenlijk kun je het heus wel. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: automatisch g-code uit automatische tekening

Bericht door AnkoD »

mr. Kabaalstra aan de Mach3 binnenkort! :lol:
zeeschuim

Re: automatisch g-code uit automatische tekening

Bericht door zeeschuim »

ik ben er nog lang niet, maar dat komt nog wel. Het gaat allemaal in vb script en dat is ook niet iets wat ik beheers. Op zich vind ik het wel een uitdaging.
mr. Kabaalstra aan de Mach3 binnenkort!

ik denk dat hij nog eerder zijn muis opvreet.
zeeschuim

Re: automatisch g-code uit automatische tekening

Bericht door zeeschuim »

drie lijnen doetut!

Code: Selecteer alles

Sub Main()
Flap1X			= GetUserDRO (2001)
BodemX		= GetUserDRO (2002)
Flap2X			= GetUserDRO (2003)
BodemY		= GetUserDRO (2004)
Flap3Y			= GetUserDRO (2005)
Feed					= GetUserDRO (2006)
OpenTeachFile "Dozen.tap"

Code "G00 G21 G17 G40 G43 G80 G90 G71 G91.1 "
Code "M6 T5" 
Code "G0X0Y0Z0"
Code "F"& Feed
If GetUserLED(1000) Then
Code"G0 Z6 X-25 Y" & BodemY
Code"G1 Z-20"
Code"G1 X" & Flap1X + BodemX + Flap2X + 25 
Code"G1 Z6"
End If
If GetUserLED(1001) Then
Code"G1 Z6"
Code"G0 Y-25 X" & Flap1X
Code"G1 Z-20"
Code"G1 Y" & BodemY + Flap3Y  + 25 
Code"G00 Z6"
End If
If GetUserLED(1002) Then
Code"G1 Z6"
Code"G0 Y-25 X" & Flap1X + BodemX
Code"G1 Z-20"
Code"G1 Y" & BodemY + Flap3Y  + 25 
Code"G00 Z6"
End If




Code"M30"
CloseTeachFile

Call LoadTeachFile()
End Sub
Main




Plaats reactie