statische electriciteit

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
slotracers-nl
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 feb 2012 23:17
Contacteer:

statische electriciteit

Bericht door slotracers-nl »

Hallo,
sinds kort heb ik op mijn portaalfrees problemen met statische electriciteit. Mach tripped na een korte tijd met de melding: Limit switch triggered. Er is geen limit switch geactiveerd.
Het probleem heb ik al gevonden maar mijn vraag is hoe kan ik het voorkomen.

Door de stofzuiger (die de GFK stof opzuigt) wordt de statische lading opgewekt. Dat de stofzuiger en stof het probleem is weet ik zeker, tig keer het programma laten lopen zonder stozuiger, geen probleem. Een paar seconden nadat ik de stofzuiger aanzet, tript deze weer. (ook voel je de ontlading wanneer je de tafel aanraakt)
De frees voorzien met een aardkabel, freesbed, frame en besturing naar de aardkabel van de 220v. zonder stofzuiger geen probleem, met stofzuiger aan nog steeds trippen van Mach3.

Mijn setup:
Alu bed met vacuumtafel
Stalen frame
kogelomloopspindels
Chinese spindel watergekoeld 1,5kW met freq regelaar toerental geregeld via software
voeding Siemens 24v 10A
TB6560 chinese besturingskaart 3 assen
laptop met software
Stofzuiger nat/droog (kunststofhuis en slang)
wie weet raad?

Slotracers-nl
It is all about Timing
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: statische electriciteit

Bericht door michel pet »

ontstoor filter tussen de 220 hangen en afgeschermdekabels gebruiken die aan aarde liggen aan 1 kant.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: statische electriciteit

Bericht door Mcgyver »

het hoeft trouwens nog niet eens statische electriciteit te zijn, het kan ook goed zijn dat de motor van je stofzuiger stoort , via het lichtnet of whatever.


bij general config kan je (rechts bovenaan het scherm) een "debounce interval"instellen,


zet die waarde wat hoger... dan ben je waarschijnlijk al van je probleem af ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: statische electriciteit

Bericht door lelieveld »

Als je last hebt van statische elektriciteit is dat goed mogelijk in deze vorst periode
Wat je daar snel en goedkoop aan kan doen is de luchtvochtigheid verhogen
simpel water verdampen met een fluitketel ofzo :P
hang een hygrometer in je werkruimte en laat het niet te nat worden
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
roger de poger

Re: statische electriciteit

Bericht door roger de poger »

lelieveld schreef:de luchtvochtigheid verhogen door simpel water te verdampen
is by far the beste oplossing. We gaan er gemakshalve vanuit dat de boel elektrisch/aardetechnisch klopt. In de winter daalt de luchtvochtigheid altijd enorm. Bliksem in het klein...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: statische electriciteit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er is al eerder over statische elektriciteit bij stofafzuiging gesproken hier.
Buiten storing op je besturing ( als dat idd niet gewoon via het net oid komt ) is het ook nog eens een gevaar voor explosies. Om die reden zou je een electrisch geleidende draad (blank dus) door je stofzuigerslang kunnen leggen, vanaf de zuigmond tot aan de stofzuiger. En er voor zorgen dat die goed geaard is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: statische electriciteit

Bericht door AnkoD »

Ik heb er ook last van... Als ik mn katten aai, vanaf t koppie naat de staart, dan weer naar t koppie op t moment dat ik de oren weer raak KLATS!..........
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: statische electriciteit

Bericht door DaBit »

Heb je wel limietschakelaars? En zijn dat mechanische?
Werk je met de printerpoort?

Zo ja:
- Verlaag de pullup/pulldown weerstand voor je limiet/homeswitches. Ik ga er even vanuit dat dat deel op 5V werkt, en dan zou ik een weerstand van 220-470Ohm aanraden (10-20mA door de schakelaars heen; dan leven ze ook langer)

- Zet tussen de printerpoortpen en massa een klein condensatortje. Ik gebruik 2.2nF omdat ik die als eerste tegenkwam in de bak met onderdeeltjes, maar in feite is alles tussen de 1nF en 100nF wel goed.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: statische electriciteit

Bericht door tantan »

hi,

ik heb het probleem ook gehad. dit los je op door de volgende acties:
1. leg alle "minnen" van alle gelijkspanningsvoedingen aan aarde
2. ik heb ook de massa's van de BreakOut Boards aan aarde gelegd
3. gebruik (zoals dabit aangeeft) pull up weerstanden voor de ingangen op je BOB, ik zelf gebruik meestal 2k2
4. en inderdaad afgeschermde kabel waarvan de afscherming aan 1 kant aan aarde ligt.
5. ook je stofzuiger slang en zuigmond moet je aan aarde leggen. in de industrie zijn ze als de dood voor statische elektriciteit door fijnstof omdat het stofexplosies kan veroorzaken. ik heb het gevolg van een dergelijke explosie gezien: dat ga je niet willen!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: statische electriciteit

Bericht door DaBit »

tantan schreef:ik zelf gebruik meestal 2k2
Even in het algemeen: die fout met hoge pullupwaarden en dus lage stromen door de schakelaars word vaker gemaakt. Schakelaars hebben een 'minimum load' die ze willen hebben om de contacten schoon te houden.

Datasheet van een willekeurig microswitchje: http://www.omron.com/ecb/products/pdf/en-d2jw.pdf
Zie pagina 2, bij de 'contact specifications'. Daar staat 'minimum applicable load: 5VDC, 1mA'. En dan is dit een heel ienemienerig switchje; de normale switches die ook 230VAC bij een paar Ampere mogen schakelen zitten zo rond de 10mA. Doe je dat niet, tsja, daar krijgen mechanische schakelaars de 'onbetrouwbaar'-reputatie van. Ligt niet aan de schakelaar, maar aan de implementatie.

2k2 is in de regel dus een veel te hoge waarde voor de pullupweerstand. Ik zou 470 Ohm als maximum beschouwen, en liever nog in het 220-330 Ohm bereik gaan zitten, uitgaande van een 5V voeding.

Bijkomend voordeel van die 'hoge' stromen is dat de storingsgevoeligheid aanzienlijk afneemt. Als je ook nog een 2.2nF-10nF (en niet meer) condensatortje tussen massa en signaal plaatst vlak bij 'de verwerker' (printerpoort-connector op de PC, USBCNC kaart, etc.) ter onderdrukking van HF-storing dan is er eigenlijk geen enkele reden meer waarom je met afgeschermde kabel zou willen werken voor je schakelaars.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: statische electriciteit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

AnkoD schreef:Ik heb er ook last van... Als ik mn katten aai, vanaf t koppie naat de staart, dan weer naar t koppie op t moment dat ik de oren weer raak KLATS!..........
Moet je ze een geaarde malieënkolder aantrekken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: statische electriciteit

Bericht door ruudpg »

Voor het verkomen van opbouw van statische electriciteit bij bijvoorbeeld stofafzuiging wordt in de industrie speciale slang gebruikt, waarbij of geen opbouw ontstaat of waarbij de slang geleidend is waardoor deze aan aarde verbonden kan worden en continue kan ontladen.
6896
Gebruikersavatar
slotracers-nl
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 feb 2012 23:17
Contacteer:

Re: statische electriciteit

Bericht door slotracers-nl »

Hallo allemaal,

wat een hoop reacties, mijn dank hiervoor.

De aanpassingen met weerstanden/condensators ed. wil ik later gaan bekijken wanneer ik er iets meer vertrouwd mee ben.
De Debounce waarde ga ik aanpassen, ik neem aan dat dit werkt als een "buffer" welke ruis ed "opvangt" zodat kortstondige storingen niet direct de machine stopt.

De andere opgegeven oorzaken, droog/vries, water, slang met aardkabel, zijn me vanuit mijn werk bekend (kunststof folie verwerking) daar knetterd het nu ook. Zie video....

Kan ik alle onderdelen van de machine aarde naar een centraal punt welk aan de randaarde van de 220v wordt verbonden? ok, geen lussen maar gewoon bv vanaf de frees motor naar het centrale punt, het bed/frame ed naar het centrale punt??

En anders maar wachten totdat het weer gaat regenen :p.

https://www.dropbox.com/s/ofq7nw02i18z649/Video0006.mp4
It is all about Timing
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: statische electriciteit

Bericht door michel pet »

draka enkhuizen??
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Plaats reactie