Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door AnkoD »

Hoekcontact , zoals de naam zegt, zijn lagers waarop de kogels in een hoek contact maken ipv recht zoals normale groefkogellagers.

daarom mag je ze ook in 1 richting!!! axiaal belasten, iets wat met gewone lagers niet goed is voor de levensduur.

dubbelrijige hoekcontactlagers zijn eigenlijk 2 losse lagers, in 2 schalen. ze zijn tegenover elkaar gesteld in elkaar gezet, en dus mag je die in 2 richtingen axiaal belasten.

aangezien een spindel bijna geen radiale krachten krijgt, maar wel veeeeeel axiale(je beweegt er immers iets mee in de lengterichting) heb je die lagers nodig.

Ik gebruik zelf gewone groefkogellagers in combinatie met een druklager.. waarom? omdat ik het had liggen.. zou ik het weer doen? nee.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12052
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Om dat even kort door de bocht uit te leggen is nog niet zo makkelijk. ( zonder tekeningetje )
Een 'gewone' kogellager ( voor wat gewoon is ) is meestal een radiaal lager. Die kan de meeste kracht opvangen in radiale richting ( dwars op de as ) dat betekend dat ze in lengte (axiale ) richting speling hebben. Wanneer je nu de kontaktvlakken van een lager een beetje schuin legt, komt de 'lijn' waaronder een kogeltje kontakt heeft met binnen en buitenring onder een hoek te staan. Hierdoor kan dit lager kracht in radiale en 1 axiale richting opvangen. Als je nu 2 hoekkontakt lagers in tegengestelde richting toepast kun je dus in alle richtingen de kracht opsluiten, en ook de speling er uit drukken.
Ze hebben het dan over X of O opstelling.
Een 'gewoon' lager heeft nl. ook speling, en bij kleine axiale belasting zal die kontakthoek ook een beetje scheef gaan staan, wat nodig is om de kracht op te vangen.

( hopelijk is het gelukt om het iets te verduidelijken :P )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Bikertje
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 aug 2012 10:32

Re: Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door Bikertje »

Dus met enkele hoekcontactlagers mag je druk uitoefenen in 1 richting langs de as van de spindel en bij dubbele hoekcontactlagers in twee richtingen (duwen en trekken)?
Jij heb dus gewone lagers genomen Anko. En dat zou dan resulteren in het kapot gaan van de lagers omdat je er eigenlijk geen druk langs de assen mag uitoefenen?

Dus bij enkele hoekcontactlagers moet je zien in welke richting de druk zich opbouwt.
Bv. assen die verticaal gemoneerd staan op hoekcontactlagers en die een groot gewicht moeten dragen, daarvan moet men zorgen dat de enkele hoekcontactlagers (onderaan de assen) in de juiste richting gemonteerd staan zodat ze de druk van de zwaartekracht kunnen opvangen?

Klopt dat allemaal zo'n beetje?
Bikertje
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 aug 2012 10:32

Re: Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door Bikertje »

Verdomme, ik sta voor aap... :lol:
(mijn excuses)
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door AnkoD »

Idd, ik heb gewone, maar wel in combinatie met 2 voorgespannen druk lagers (die mogen weer alleen axiale kracht opvangen) tis wel stevig en speling vrij, maar heb nu dus 10 onderdelen om t te lageren...
Bikertje
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 aug 2012 10:32

Re: Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door Bikertje »

Gemakkelijkheidshalve kun je dus best voor de BK12/BF12 blokken kiezen om je kogelopen in op te hangen.
Ik ben ondertussen een eigen ontwerp beginnen tekenen, binnenkort post ik hier een render van.
Aangezien ik tot voor een week nog nooit een 3D-tekening heb gemaakt en totaal geen tekenervaring heb, moeten jullie er niet teveel van verwachten. (het is niet zo gemakkelijk) ;-)

Maar om nog even terug te komen op kogellagers, ik begrijp nog niet heel goed waar een kogelomloop precies vastgeklemd wordt en wat er nu precies voor zorgt dat er geen speling zit op de aandrijving.
Stel dat we nu uitgaan van een heel makkelijke situatie: simpele diy mdf router met gewone draadstangen en gewone lagers. (dit om het makkelijk te kunnen uitleggen)
De lagers zitten zogezegd vastgedrukt in het mdf met waarschijnlijk aan beide kanten plaatjes om de lager in de mdf te houden. Waar "klem" je de draadstang dan precies in? (ik weet niet of het duidelijk is wat ik bedoel) Aan de kant van de stepper motor de lager vastzetten door aan beide kanten van de lager een moer tegenaan te draaien?
Of werk je de speling weg over de hele lengte van de machine? D.w.z. aan beide kanten van de machine aan de buitenkant van de lagers een moer plaatsen?
Gewoon een kwestie van het principe te begrijpen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12052
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als we het even zo eenvoudig mogelijk houden.
1 einde van de as zwevend, het andere einde voorzien van een kogellager.
Wanneer dat kogellager vastgezet wordt op de as (ring met moer of schroef) en ook vastgezet in het mdf.
Dan heeft de as dus in de lengte richting enige speling die gebruikelijk is bij kogellagers.
Wanneer je die ene kogellager vervangt door 2 hoekkontaktlager die tegengesteld gericht staan, dan kun je met de juiste afstelling de speling er uit stellen (er zijn soorten hoekkontaktlagers die je als set kunt monteren, welke bij voldoende vastzetten juist spelingvrij zijn)
Wanneer nu de spil spelingsvrij is, moet vervolgens de moer dat ook nog worden.
Bij kogelomloopspillen worden dan 2 moeren gebruikt, die aan elkaar gemonteerd zijn ( via fijne schroefdraad ).
Die moeren kunnen dus door tov elkaar te verdraaien ook de speling er uit stellen.
Dat ruukje kun je met gewone draadspillen natuurlijk ook doen, echter doordat de spoed en diameter niet 100% overal gelijk is moet er altijd een minimale speling zijn om nog te kunnen werken.
Dus als je nu het andere einde van de as wilt lageren, moet je er voor zorgen dat dat einde wel enige ruimte heeft.( mag dus met 1 enkele kogellager, eigenlijk noemen ze dat een diepgroeflager,)
[EDIT]
hier zie je een fixed side en een float side, dan wordt het misschien duidelijker.
http://www.goodluckbuy.com/1pc-bk12-and ... s-cnc.html
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 03 feb 2013 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Bikertje
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 aug 2012 10:32

Re: Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door Bikertje »

Een eerste ontwerp dat ik de afgelopen week heb gemaakt:

Afbeelding

Niet alle details zijn aanwezig, er moeten nog hier en daar nog boutjes en moeren komen...
Maar da's het globale plaatje van de cnc machine.
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door PaulBng »

Ik gok dat de algemene reactie zal zijn: dat portaal gaat heen en weer zwiepen...
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Bikertje
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 aug 2012 10:32

Re: Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door Bikertje »

Je bedoelt dat er eigenlijk aluminium balken tussen de twee zijkanten moeten zitten i.p.v. een aluminium plaat?
Dat zou ik eigenlijk nog makkelijk kunnen inwerken in dit ontwerp. Moet ik eens over nadenken inderdaad.
Zouden stalen hoekbeugels niet helpen tussen de zijkanten en middenplaat?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13525
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door Arie Kabaalstra »

Niet om je te ontmoedigen.. maar.. ik zou zeggen, maak een nieuw ontwerp.. da's makkelijker dan hier aangeven wat er allemaal niet zo handig is met dit ontwerp..

Kijk even rond hier, hoe anderen hun machine hebben gebouwd..
Bikertje
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 aug 2012 10:32

Re: Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door Bikertje »

Ik heb tijd om dit te hertekenen, no probs.
Er zijn zoveel ontwerpen dat je soms de bomen door het bos niet meer ziet.
Wat is er verder nog mis mee? Kwestie van alle punten te hebben vooraleer ik iets nieuws maak...

Arie, jouw ontwerp heb ik ook al gezien, met de twee steunbalken aan de zijkanten. Dat werkt natuurlijk alleen maar als je met aparte kogelomlopen werkt voor linker- en rechterzijde.
Ik zou graag met één centrale kogelomloop werken.
Laatst gewijzigd door Bikertje op 04 feb 2013 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Denktank voor eerste cnc machine, advies welkom!

Bericht door AnkoD »

Wat er bedoeld wordt, die platen gaan zwabberen. Begin als je dergelijke delen maakt maar te dejken aan minstens! 15mm dik materiaal.
Plaats reactie