Welke driver

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tweety
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 mei 2011 17:59
Contacteer:

Welke driver

Bericht door tweety »

Ik heb diverse kleine drivers gezien met specs als:

•Current adjustable from 1A to 3A effective. 1.4 to 4.2 A in 8 steps with DIP switches
•Motorvoltage 20-50 Volt

Maar volgens de gebruiksaanwijzing zijn dit de gegevens van mijn steppers:

Stappen Motor:
1. Step angle: 1.8 degree
2. Number of Phase: 2
3. Hold torque: 4.4 kg.cm
4. Rated current/Phase: 1.68 amps.
5. Phase resistance: 1.65 ohms
6. Voltage/Phase: 2.77 VDC

Een veel lagere voltage dus...

Ik wil eens kijken om over te stappen van mijn parallel port kaart, naar USB
maar weet dus niet welke drivers ik kan gebruiken,
kan iemand mij een hint geven waar ik op moet letten ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke driver

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb niet zoveel ervaring mat par poort of usb.
Maar logischerwijs is jouw parpoort kaart eigenlijk alleen een kaart met 3 drivers voor stappenmotoren en de puls en dir signalen komen van de par-poort.
Volgens mij maakt een USB board alleen puls en dir signalen, welke normaliter naar de drives gaan, maar die zou je gewoon naar de ingang van die parpoort kaart kunnen sturen om daar de drives van te gebruiken.
Dit is natuurlijk geen antwoord op je vraag, alleen een opmerking :P welke misschien een ander inzicht geeft.
Als eigenlijk af wilt van die drives aan je parpoort kaart heb ik niets gezegd.
Voor wat betreft die spanning, als de weerstand van de spoel 1.65 ohm is en de stroom wordt door de drive beperkt tot 1.5A, dan komt de spanning over die spoel dus ook niet boven U=IxR, 1.5 x 1.65= 2.475 volt uit.
Dat motorvoltage is dus eigenlijk meer de voedingsspanning van de drive.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tweety
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 mei 2011 17:59
Contacteer:

Re: Welke driver

Bericht door tweety »

bedankt voor je reactie,
ik zal er even bijzeggen dat ik momenteel een geïntegreerd systeem heb,
een doos met een parallel ingang waarin een controller zit met ingebouwde drivers die afgestemd zijn op mijn
stappenmotoren.
Ik gebruik nu Linuxcnc en wil o.a. een laserpointer gaan gebruiken, maar plugin's maken voor Linux vind ik te lastig, daarom het ik geprobeerd Mach3 te installeren op diverse PC's maar dat loopt bij mij niet erg best,
plus als ik een volledige licentie ga aanschaffen ben ik dik 150,- euro kwijt.

Daarom dacht ik dat ik beter een USB controller kaart kon gaan kopen, dan ben ik ook gelijk af van de LPT poort.

Dit is allemaal niet zo'n probleem, maar ik vroeg mij af als ik een paar stappenmotor-drivers zou kopen bij die USB controller kaart of deze mijn steppers wel zouden kunnen aansturen, omdat de spanning van 20~50 volt loopt,
en mijn stappenmotoren 2.7 volt nodig hebben.

Ik heb altijd geleerd dat als je ergens spanning opzet dat de weerstand bepaald hoeveel stroom er loopt.
Raar vind ik het dat je bij de drivers de stroom in kan instellen, ergens begrijp ik het niet.
(pff misschien iets te lang verhaal)
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Welke driver

Bericht door Floppy »

Die drivers regelen de stroom door de stappenmotor op de ingestelde waarde. Omdat een stappenmotor zelfinductie heeft gaat het veranderen van stroom lastig (tegen EMK). Om toch snel te kunnen stappen heeft die driver een hoge spanning nodig. Een vuistregel is dat de spanning op de driver 10-20x de spanning van de motor is.
tweety
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 mei 2011 17:59
Contacteer:

Re: Welke driver

Bericht door tweety »

De theorie neem ik aan, misschien moet ik het simpeler stellen, ik kan dus gewoon een driver nemen,
de spanning tussen de 2.7 X 10 = 27 Volt zetten of anders 2.7 volt X 20 = 54 Volt doe maar wat,
en de stroom laten begrenzen op 1.68 Amp en als dat niet kan het dichtbijzijnde amperage....
Het is trouwens een 4 draads aansluiting...
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Welke driver

Bericht door Floppy »

Ja, dat klopt. Maar ik zou er geen 54V op zetten, je drivers gaan maar tot 50V........
Plaats reactie