Moet je je draaibank waterpas zetten ?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

rwa
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 sep 2012 19:28

Moet je je draaibank waterpas zetten ?

Bericht door rwa »

Beste,

In de handleiding van de tweedehandse draaibank die ik kocht (2500 kg) staat omschreven dat je die waterpas moet zetten.
Onderaan het toestel zijn 4 bouten die je kan uitdraaien. Deze bouten moeten normaalgezien in metalen stukjes komen die je eerst in de betonvloer moet boren alvorens de draaibank te zetten. Ik had die metalen stukjes niet en de draaibank werd dan maar gewoon op de betonvloer gezet. (Kan die nu trouwens niet meer verzetten, 2500 kg ...) Vervolgens zou je volgens de handleiding een kleine bekisting moeten maken rond de draaibank na het juist afregelen en een voet gieten met beton.

Het waterpas stellen van de draaibank moet gebeuren met zo'n nauwkeurige digitale waterpas (heb ik niet, kost orde 200 euro ...). Ik stel mij de vraag waarom dit nu eigenlijk belangrijk is dat je draaibank 100% waterpas staat.
(ik denk trouwens dat die nu aan de ene kant orde 1,5 cm hoger staat dan aan de andere kant, draaibank is wel orde 3.5 m lang).
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Moet je je draaibank waterpas zetten ?

Bericht door ger »

Ja dat moet , en zeker als ie 3,5 meter lang is ;-)
Als hij niet pas staat staat je bed getordeerd en is je machine niet nauwkeurig en hij slijt ook extra .
Bij zo'n lange bank kan zelfs de vaste kop achterover hangen , je machine kan op zich mooi evenwijdig draaien , maar zodra je een lange as op 2 punten nul klokt zal hij aan het einde van de as boven of onder het center staan.
Misschien kan je er een lenen, de meeste machinefabrieken hebben er wel een ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Moet je je draaibank waterpas zetten ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

4 bouten op een machine van 3.5m lijkt me niet zo veel ( meestal 4 onder de spil en 2 onder de losse kop)
Geven ze ook op hoe nauwkeurig waterpas, toen er nog geen digitaal was waren deze http://www.hogetex.com/blok-as-waterpas ... -02mm.html goed genoeg.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Moet je je draaibank waterpas zetten ?

Bericht door PaulBng »

Als ie 3.5 m lang is denk ik dat je hem zelfs met een transparant stuk tuinslang over die lengte wel tot op 1 mm nauwkeurig kunt krijgen?
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Moet je je draaibank waterpas zetten ?

Bericht door rkr »

2500 kg niet kunnen verzetten? Pompwagen eronder en rijden maar.

Eventueel met koevoet of stootijzer een kant optillen en ijzeren pennen eronder, andere kant ook even, en je duwt hem zo aan de kant met je koevoet
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Moet je je draaibank waterpas zetten ?

Bericht door Swake »

Is er nergens een waterpas ingebouwd op die machine?
Het is misschien niet de gewoonte om zoiets te doen (kweet er eigenlijk niks van) maar zou dat wel normaal vinden. De meerkost bij productie klinkt me niet zo'n probleem gezien de prijs van een goede machine. En dan kan over langere tijd ook nagekeken worden of de machine nog goed staat. Om maar één mogelijk op te noemen: De vloer kan best wat inzakken hier of daar met die gewichten erop, ook al werd het initieel voorzien.
When it fits stop using the hammer.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Moet je je draaibank waterpas zetten ?

Bericht door Leeuwinga »

Daar heb je gewoon die machine water passen voor.
Al heb je 100 draaibanken kun je ze nog stellen met 1 waterpas.
Slim niet?
Cees
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Moet je je draaibank waterpas zetten ?

Bericht door deckel515 »

waar woon je , ik heb een stiefelmayer op 0.02mm/meter
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Moet je je draaibank waterpas zetten ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Om maar één mogelijk op te noemen: De vloer kan best wat inzakken hier of daar met die gewichten erop,
Klopt.. Ik heb in een gereedschapmakerij gewerkt waar de vloer van Stelconplaten was.. ze lijken onbuigbaar.. maar toch.. gemiddeld 4 keer per jaar.. liet ik een collega 't waterpas op het bed in de gaten houden, terwijl ik met een steeksleutel onder de bank kroop.. kwartiertje werk, en dan stond de bank weer binnen een honderdste recht.. voor 3 maanden..
toen we intern verhuisden naar een andere locatie in het pand, waar een veel dikkere betonvloer was gestort, hebben we alle machines één keer netjes waterpas gesteld, na een half jaar alles nog eens nagelopen.. en definitief recht gezet..

als je machine met een getordeerd bed staat. kun je onmogelijk lange passingen draaien.. over de lengte loopt de maat uit zijn tolerantiegebied.. 0.02mm op 80 mm lengte kwam voor.. heb je niets aan.. even de waterpas erop.. en je bent zuiver..
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Moet je je draaibank waterpas zetten ?

Bericht door deckel515 »

mijn machine heeft ooit scheef gestaan , krijg m nooit meer recht :cry:

ik moet m dus op lange stukken corrigeren met de hand om men werk recht te krijgen!
rwa
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 sep 2012 19:28

Re: Moet je je draaibank waterpas zetten ?

Bericht door rwa »

Bedankt iedereen.

Hugo, je hebt gelijk, onder de spindel zijn er 4 bouten.
Ik heb onmiddellijk met een standaard 'bouw' waterpas de draaibank zo goed mogelijk gezet.

Die stelbouten staan nu wel rechtstreeks op de betonvloer. Dit zal hier met verloop van tijd induwen.
Best onder elke stelbout een metalen plaat schuiven ? Plaat van 10*10cm, mm of 3-5 dik ?

Deckel 515, je hebt mij laten schrikken dat je je machine niet meer juist krijgt ... Hij stond al een maand, zonder te gebruiken, met een verschil van 1 cm aan de linkse poten. Heel sympathiek om je nauwkeurige waterpas even te laten gebruiken. Ik zie dat je van Utrecht bent en ik van Wevelgem, België...http://www.cnczone.nl/posting.php?mode= ... =44&t=7249#

In de handleiding staat dat in de lengte richting een fout van 0.02mm/m toegelaten is , in de andere richting 0.04mm/m. Als ik goed reken is dit 0.001 graad, en dit terwijl men zogenaamde bedwaterpassen verkoopt met een nauwkeurigheid van 0.1 graad.

Bedankt voor de tip, Hogetex, orde 70 euro. Is goede prijs maar vind ik eerlijk gezegd nog veel te duur daar je dit bijna nooit nodig hebt. Ik kocht mijn freesbank en draaibank tweedehands aan een heel goede prijs, maar zonder gereedschappen. ISO40 koppen, meetklokje, draaibeitels, machineklem, meedraaiend center, ... loopt allemaal toch serieus op...
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Moet je je draaibank waterpas zetten ?

Bericht door skillalot »

http://Www.stelvoetvoordeel.nl

Waarom niet een paar mooie stelvoetjes eronder dan ipv bouten?
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Moet je je draaibank waterpas zetten ?

Bericht door Leeuwinga »

Dat zijn voetjes voor buro,s of werktafels , niet voor een zware draaimachine.....
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Re: Moet je je draaibank waterpas zetten ?

Bericht door EyEleSS »

Ik neem aan dat de gaten voor je stel bouten door en door zitten.. Een lange bout op maat erin met extra moer en een stalen platje eronder van 100 x 100 x 10 mm.. Stellen op maat en goed ondersabelen.. Ben je als hobbyist al aardig het mannetje..Scheef staan is niet erg..Als ie maar niet getordeerd staat..Al staat de lengte van je bed 45 graden scheef maakt het nog niks uit.. als ie overhoeks maar gelijk staat..
Plaats reactie