weer die Pytron 65.500

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
seldom
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2008 08:47
Locatie: Heemstede
Contacteer:

weer die Pytron 65.500

Bericht door seldom »

Voor mijn testopstelling heb ik drie Pytron 65.500 stappen motoren gekocht. Nu draait de x en Y dankzij Boutje op ieder op een MSD 32.2.5 driver op 30V, maar de motoren hebben een enorm laag koppel. Bij een redelijk toerental +/-200- 300 omw/min is het zelfs bijna weg en verliezen ze de stappen( zelfs bij een minimale versnelling).

Ik heb datasheet opgevraagd en daar heeft de motor 0.95 Nm. Niet echt veel maar hij moet toch zeker 2000 toeren kunnen draaien. Wat doe ik fout, want hier krijg ik mijn testbankje niet eens meer rond. Ik heb de wikkelingen in serie, 2.5 amp, 30Vdc. Alles gemeten 4.8 ohm per fase.

Kan het zijn dat ik deze motor niet kan gebruiken ? Ik zag dat de opvlolger van deze motor ZSS (tot 57) op 100Vdc moet worden aangesloten. (Op een ander draadje zag ik dat stappenmotoeren voor hoge toerentallen dikkere windingen hebben en andere drivers nodig hebben)

datasheet is 880K dus dat kan ik niet posten.

Merci!
Gebruikersavatar
dirk w
Berichten: 261
Lid geworden op: 23 jan 2007 21:33
Locatie: Haasdonk (belgië)
Contacteer:

Re: weer die Pytron 65.500

Bericht door dirk w »

Een stappenmotor werkt zowat als een dynamo, als hij draaid wekt hij spanning op.
Deze spanning werkt tegen de voedingsspanning in, dus als een stappenmotor bij 200 RPM bijvoorbeeld 28V opwekt, heb je bij een 30V voeding maar 2V meer over om de motor aan te sturen.
M.a.w. Hoe hoger de voedingsspanning hoe hoger het maximum toerental van je stappenmotor zal zijn.
De wikkelingen in parallel zetten zou een beetje moeten helpen.
Een betere uitleg kan je hier vinden :
http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor ... lijnen.htm
Gebruikersavatar
seldom
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2008 08:47
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Re: weer die Pytron 65.500

Bericht door seldom »

Dirk w,

Dank je voor je reactie, ik kwam er bij het instellen van Mach ook achter dat het "500 stappen" motoren zijn ipv de normale 200 stappen. Als ik in het datasheet kijk zou de motor bij 90V makkelijk 1500 - 2000 omw/min. moeten kunnen maken op 50% van het koppel. Bij 30V houdt het echt op bij 200 omw/min.

Ik heb vandaag nog een mailtje gestuurd naar de importeur of die nog een paar oude 100V drivers heeft om me te helpen, anders wordt het echt andere motoren kopen. Post wel even een draadje in "gevraagd"

groet,
Gebruikersavatar
dirk w
Berichten: 261
Lid geworden op: 23 jan 2007 21:33
Locatie: Haasdonk (belgië)
Contacteer:

Re: weer die Pytron 65.500

Bericht door dirk w »

Misschien kan je met deze ook wel verder:
http://www.stappenmotor.nl/Datasheets/s ... -230-8.htm
Werkt vanaf 80v wissel.
Plaats reactie