Project Hybrid-CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Damic schreef:Ja dat heb ik ook gezien, maar zien de plaat ook bewegen, en dat is tijd verlies :D
klop, maar hij is ook nog lang niet af.
De plaat ligt nu slechts op twee hoekprofieltjes. als er straks een rooster onder zit dan is dat buigen afgelopen.
het nullen en snijden heeft ook flink te lijden onder het springen.
Een thc daar ga ik nog mee aan de gang maar dat is een project top zich, tot dan is dit de tussen oplossing

Sjuul
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Beste forumvrienden,

De volgende hobbel wordt de waterbak + rooster.
Ik heb leuke ideeën maar ik heb helaas niet de ervaring om op voorhand te kunnen zeggen of ik er echt wat aan heb.
Er zijn vast mensen die beter weten dus ik hoor het graag

Het idee is een bak met water met daar boven/in een rooster gemaakt uit strippen. Ik wil in de waterbak een soort dubbele bodem maken met daaronder een autoband (binnenband).
Door het opblazen van de autoband kan ik snel het waterniveau laten zaken en stijgen (zou zelfs met een ventiel gestuurd kunnen worden vanuit g-code)
Ik zie niet het voordeel van een waterreservoir onder de tafel. Als ik klaar ben gaat het de riolering in en als ik begin vul ik hem gewoon opnieuw.

De dubbele bodem wordt een plaat op pootjes, daarop kan ik dan een mat leggen waar al het snij residu op valt zodat ik dit makkelijk kan schoonhouden.

Ik hoor het graag
Sjuul
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Damic »

Dat word een water rekening, heb op youtube een andere video gezien waarbij het water een ander kleur is, dat is tegen het roesten zeker?
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door H@ns »

Wat ik in de praktijk gezien heb wat goed werkt, is een bak met daarin een 2de wat kleinere bak er op de kop erin. Duikerklok :idea: .

Door met een zijkanaal ventilator lucht in de omgekeerde bak te blazen, druk je het water eruit waardoor het niveau snel stijgt.

Gebruik een afblaas klep met een flinke diameter om het niveau te laten zakken.

Compressor levert niet voldoende volume, vandaar de zijkanaal ventilator.

Zorg wel dat het demontabel is, het vuil komt onderin de bak te liggen.

Succes

Ps. De veren bij de hoogteregeling kun je weg laten.
Het eigen gewicht lijkt me voldoende.
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Het duikersklok idee heb ik ook al van gehoord, ik wil mijn waterbak maar 12cm diep maken dan valt hij mooi in het frame. dan wordt zoon constructie al moeilijk
Het idee achter de dubbele bodem is om de ballon (binnenband) onderwater te houden.
Met de ballon wil ik dan snel, vlak voor het snijden het waterniveau een cm of 5 laten stijgen tot 1cm onder het werkstuk en erna weer laten zakken. waardoor ik niet met mijn handen in het water zit bij het erin leggen en eruit halen

Ik heb net even snel zitten rekenen en er gaat ongeveer 150l in mijn bak, vullen via de kraan duurt dan 15min, das eigenlijk te lang. Een vat onder druk zetten is ook een optie maar lijkt me wat gevaarlijk, een simpel dompelpompje brengt ook al 16m3 per uur dan zou de bak in een minuut vol zijn.
Als je het water gaat recyclen dan wordt dit wel behoorlijk ranzig/giftig en in mijn werkplaats vriest het als ik er in de winter niet bij ben.


Sjuul
H@ns schreef: De veren bij de hoogteregeling kun je weg laten.
Het eigen gewicht lijkt me voldoende.
klopt maar dan valt het meteen op dat de slede veel te lang is :lol: :lol: :lol:
ik heb het tevens een beetje onder spanning staan zodat het niet kan gaan rammelen er zit nl een beetje spelling in de bronze bussjes
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Damic »

Anti vries bij doen :D

Ik weet niet hoe de andere het doen, maar je kunt je water een aantal keer laten circuleren of zelfs filteren zodoende dat het toch wat langer mee kan gaan.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door skillalot »

Het water hoef je niet te vervangen. Zodra de machine vervangen wordt gaat normaal gesproken het water eruit, en verder niet voor zover ik weet.
En er wordt ook niks bijgedaan, gewoon normaal kraanwater volstaat prima.
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Dit weekend ging ik de rooster, waterbak en duikersklok even maken. Voor de veiligheid maar even het portaal heb ik van de basis afgehaald.
Niet alleen zijn mijn ogen altijd groter dan de mond, maar ook wat ik denk te kunnen doen in de tijd die ik heb :lol:
De rooster is af, ik heb strippen van 40x4 gebruikt met 4cm tussen ruimte. De strippen liggen in twee kokers die ik met de afkortzaag diagonaal half heb ingezaagd.
De basis is opgebouwd uit UNP120 de rooster/strippen liggen gelijk aan de bovenkant van de basis zodat ik ook plaatwerk kan laten oversteken. onder de rooster heb ik nog 8cm daar wil ik de waterbak + duikersklok in maken.
De duikersklok word +/- 8cm hoog op die manier kan ik de strippen tot op een cm onder water zetten als ik ga snijden.
Als bodem ga ik een 2mm plaat gebruiken met wat verstevigings ribben aan de onderkant, de klok maak ik ook van 2mm. de lucht toevoer en afvoer na de klok komt in de bodemplaat.
Hopelijk is dit na het volgend weekend allemaal klaar :lol:

6148
6149
6150
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Vandaag maar weer eens de hele handel afgebroken zodat ik de bodem erin kon lassen.
Ik heb er een staalplaat van 2mm in gelast, binnenkant met de mig, en aan de onderkant heb ik hem nog eens af getigd. Eerste lek-test ziet er goed uit, ik laat hem een nachtje trekken om er zeker van te zijn dat ie waterdicht is. Nu nog de afvoer, luchttoevoer en "duikersklok".
Ik heb een paar lokale adressjes in gedachten om de basis te laten stralen, als het niet te duur wordt en ik er op kan wachten ga ik dat deze week nog laten doen.


6169
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Huub Huub Barbatruc

6186

6187

Gisteren gebeld en vandaag terwijl ik er op kon wachten is ie gestraald
Heeft me maar 50,- gekost en een avondje kwasten
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Niels »

Hij gaat lekker zo!

Vooruitgang is zeker wat je mag zeggen!
Zou willen dat ik zo hard ging.... Heb 2 machines in de bouw en schiet geen kont op met wat ik nu aan het doen ben.
Moet nodig eens vrij nemen van werk en de boel af maken dat het gaat werken en resultaat maak :cry:

Top met wat je tot nu toe gemaakt hebt 8)
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Robo »

Zo even weg geweest... en wat een vooruitgang... Complimenten voor het werk !
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Tanx Robo, Ik steek er ook aardig wat uurtjes in elke week.
Hoewel hij nog lang niet af is ben ik al begonnen met het in de lak zetten van de machine, de temperatuur laat dat nog net toe en ik wil toch dat de komende winter alles in de lak zit.
Mijn werkplaats is niks meer dan een veredelde schuur, het is er vochtig en het vriest er.
Als ik hier en daar later iets moet bijwerken dan is dat maar zo.

Ik had alles in de menie gezet en vervolgens in hoogglans Hammerite, maar ik ben niet echt tevreden met het resultaat, de volgende laag word mat-zwart ik denk dat dat er veel beter uit ziet. ik heb de basis al opgeschuurd zodat ik hem morgen in de laatste laag kan kwasten.

Hoewel ik al was begonnen aan de "duikersklok" ben ik er ook weer mee gestopt, uiteindelijk maak ik hem wel af maar ik zie het meer als een extraatje wat leuk is om te bouwen als hij eenmaal af is en naar behoren werkt.
Ik moet ook dringend aan een onderstel gaan beginnen want ik wil mijn werkbank terug :lol:

Sjuul

6199

6200
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook deze week weer wat gedaan gekregen, ben het verven nu wel een beetje moe.
De kleuren zijn ook zo geworden als ik gehoopt had.
Ik heb gekozen voor zwart-geel, blauw is te mechmate en zwart-rood te torchmate dus dan bleef zwart-geel over.

Vanmiddag toen ik het verven moe was een proefopstelling gemaakt voor de energie rupsen.

Morgen de digitale hoekmeter en machine waterpas meenemen van het werk zodat ik hem mooi recht kan stellen. Het lijkt erop dat het tot een einde loopt maar de "to do" lijst groeit nog steeds.

Sjuul
Plaats reactie