3d scan software.

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

3d scan software.

Bericht door michel pet »

ik kwam net dit tegen 3d scan soft ware.

http://reconstructme.net/
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: 3d scan software.

Bericht door create »

ziet er wel leuk uit, maar ik begin er even niet aan anders ben ik daar weer mee bezig :lol:

dank je voor de tip!

greetz Create
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: 3d scan software.

Bericht door michel pet »

cam is besteld dus we gaan het zien.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3d scan software.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

michel pet schreef:cam is besteld dus we gaan het zien.
Met een beetje geluk hebben we 15 sept dus een demo :?: :P
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: 3d scan software.

Bericht door michel pet »

mijn gezond hijd laat het niet toe 15 er te komen dus zal het hier op het forum gebeuren.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 3d scan software.

Bericht door Rob65 »

Hm, mijn broertje (ondertussen ook al bijna 40 ...) heeft me eens aangeboden dat ik de Kinect van zijn werk mag lenen (ook gekocht voor het bouwen van een voetbalrobot). Toch maar eens harder zeuren en kijken of ik dat ding toch eens kan lenen. Leuk om mee te spelen.

Ik heb ooit getest met de David laser scanner maar dat is lang geleden. Ondertussen heb ik een NextEngine scanner staan, maar dat is meer iets voor kleine voorwerpen die je stabiel neer kan zetten. Reconstructme met een Kinect is een leuke aanvulling voor het grovere werk.

Hier een plaatje van een leuke scan-klus voor de film 'The Monster of Nix' samen met het origineel:
Afbeelding Afbeelding

Met de NextEngine scanner een flink aantal uren werk, met Reconstructme was dit een fluitje van een cent geweest.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
nolfke
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 nov 2009 18:33
Locatie: Zulte
Contacteer:

Re: 3d scan software.

Bericht door nolfke »

werkt niet met xp
Met vriendelijke groeten,

Nolfke
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: 3d scan software.

Bericht door Swets »

http://www.vi3dim.com/

hier net zo iets, maar dan met een gewone cam.....

die nieuwste versie heb ik nog niet mee gespeeld... wel die V2

en dat werkt wel.... al moet alles wel precies goed zijn... het licht, de hoek enz enz...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 3d scan software.

Bericht door Rob65 »

Swets schreef: en dat werkt wel.... al moet alles wel precies goed zijn... het licht, de hoek enz enz...
Ik denk dat dit voor iedere vorm van scannen geldt.
Ik merk het erg goed met mijn NextEngine scanner: zonlicht zorgt voor verstoring van de scan, scannen in een ruimte waar alleen gedempt licht is geeft het beste resultaat. UIteraard geldt bij zo'n camera scan juist dat je voldoende contrast moet hebben (maar ook weer niet te veel want dan mis je details).

Hoe zit het eigenlijk met de maatvoering van vi3dim? Kan je die ergens instellen of moet je naderhand naar het gewenste formaat schalen?
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: 3d scan software.

Bericht door didado »

AutoDesk 123D Catch is ook een optie.
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 3d scan software.

Bericht door Rob65 »

123D catch werkt verbazingwekkend makkelijk.

In de tuin zitten een paar van de leuke betonnen beeldjes, hier het resultaat van 10 foto's en een paar minuten wachten:


Het eerste stukje film laat zien hoe de scan eruit ziet met texture - dat is altijd mooier want het verbergt de echte mesh en laat schijnbaar meer details zien. Daarna is te zien hoe groot (klein) de mesh in werkelijkheid is.
Het beeld is van kop tot teen ca. 30 cm hoog.

Dit waren maar 8 foto's van links naar rechts en twee extra foto's van het gat tussen de armen. Met meer foto's krijg je ook meer details en ik denk ook een fijnere mesh.
Het beeldje staat tussen de planten en daar heb ik het gewoon laten staan, dus de scan is incompleet en zeker niet onder ideale omstandigheden gemaakt. Met een beetje meer aandacht en egalere belichting kunnen hier volgens mij heel bruikbare resultaten uit komen.

Oja: ik heb hier wel mijn google 'spam' account voor gebruikt want als je met je google account inlogt krijgt de applicatie niet alleen toegang tot mijn email adres maar ook tot mijn contacts :shock: Maar daar heeft AutoDesk natuurlijk niks mee te maken (ik vraag me trouwens af of ze er naar kijken maar Google geeft die mogelijkheid wel).
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: 3d scan software.

Bericht door michel pet »

ziet er niet verkeert uit.
het uploaden vind ik maar niks maar goed zo werkt het.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 3d scan software.

Bericht door Rob65 »

Oef...

afgelopen weekend me stuk zitten bijten op een (geleende) Kinect.
Reconstructme gebruikt openCL die blijkbaar alleen op een aantal speciale grafische kaarten werkt. Het begint met een melding dat de openCL.dll niet gevonden wordt. Na dit gefixed te hebben (gedownload van internet) blijft het programma hardnekkig de melding "no compatible devices found" geven en laat daarbij in het midden of het om een openCL device of een scanner gaat.

Zoeken op internet levert wel een aantal reacties van de makers van reconstructme op maar geeft geen oplossing.
Vaag probleem en dus na een paar uur knoeien mee gestopt.

Maar ... op zoek naar een oplossing werd ik attent gemaakt op Skanect. Op de website (http://manctl.com/products.html) staat een redelijk gedetaileerde installatiehandleiding en ik krijg het waarempel nog aan de praat ook. Het is traag maar mijn laptop is dan ook niet meer een van de jongste (hoewel ... 2.8 GHz Dual Core).
De eerste scan lijkt aardig, het programma scant, analyseert en probeert de scan aan het bestaande model toe te voegen. Na twee scans stopt het geheel echter en er volgt steeds een melding dat de scan niet aan het model toegevoegd kan worden.
Het resultaat dat ik zie is ook niet echt mooi. Een 3D printer gemaakt van ijslolliestokjes levert mooiere producten dan wat ik met skanect op beeld zie verschijnen.

Maar laten we eerlijk zijn - hier is een Kinect ook nooit voor gemaakt. De openNI library met voorbeelden is wel leuk speelgoed: ga voor je Kinect staan en kijk hoe 'stickman' op beeld je bewegingen na doet of hoe je met de andere voorbeeldprogramma's kan zien hoe je beweging kan herkennen.
Voor de programmeur die het leuk vindt een met zoiets te spelen biedt OpenNI mogelijkheden - maar als 3D scanner is het geheel mij te beperkt.

123D Catch is de beste oplossing die ik heb gevonden. Het is ook erg handig want een gewone fotocamera heb ik bijna altijd bij me en ik ben dus niet afhankelijk van een PC met aangesloten Kinect of ander scan-ding: gewoon buiten een mooi beeld zien, foto's maken en het dan thuis 3D printen.
(handdoekhaakjes en gootsteenstopjes koop ik wel gewoon bij de Gamma ;-) )
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: 3d scan software.

Bericht door michel pet »

ik krijg hem als het goed is morgen binnen dus dan kan ik me er eens in gaan verdiepen hoe en wat dus tot tot.
wordt een druk dagje router komt ook binnen en moet nog een werkblad bouwen er dus sweet me nu al rod voor morgen.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Plaats reactie