EMI - RFI

Moderator: Moderators

Plaats reactie
e.i. Genwys
Berichten: 196
Lid geworden op: 28 dec 2011 14:02
Contacteer:

EMI - RFI

Bericht door e.i. Genwys »

Zo 1-2-3 kan ik er nog geen apart topic over vinden...

Ik ben bezig om een nieuwe machine te bouwen:http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=5417 en heb nu wat vragen over elektro magnetische interferentie. Eerste wilde ik een besturingskast maken van hout , maar dit is vooral voor de EMI afgeraden en heb dan een metalen kast gebouwd.

Nu wordt het tijd om alle onderdelen erin te plaatsen , maar hoe zit het tussen de EMI van de onderdelen onderling.

In mijn elektronika kast komt o.a.:
-USB-cnc cpu4 platine
-2x 75V, 420 watt geschakelde voeding
-relais voor vacuum tafel
-voeding voor proximity switchen
-inverter voor spindel
-water pompje voor de watergekoelde spindel?? (weet niet of dit nodig is)
-Onderdelen van een Pentium 3 of 4 computer , (moederboard + voeding).
-drivers voor de stappenmotoren (4 stuks)

Moet ik onderling alles nog afschermen (gaas ivm kooi van faraday), is er een bepaalde volgorde of minimale afstand tussen al deze onderdelen?

Bedankt ,
Cor
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: EMI - RFI

Bericht door lelieveld »

Mijn idee hierover is
je inverter in een appart vak in je kast en een schot van ijzer er om .
CPU 4 op afstand van de bekabeling motoren en voeding of een schot er tussen
er is een topic over vlg mij ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
e.i. Genwys
Berichten: 196
Lid geworden op: 28 dec 2011 14:02
Contacteer:

Re: EMI - RFI

Bericht door e.i. Genwys »

Een schot ertussen, dat gaat genoeg zijn?
iemand een idee wat de "open" gaten tussen zo'n schot mag zijn om geen EMI door te laten? , of moet het vrijwel hermetisch zijn afgesloten?

Bedankt,
Cor
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: EMI - RFI

Bericht door wilfred1970 »

denk aan de kooi van Faraday....staat vast genoeg van op t net
e.i. Genwys
Berichten: 196
Lid geworden op: 28 dec 2011 14:02
Contacteer:

Re: EMI - RFI

Bericht door e.i. Genwys »

@ Wilfred: uiteraard staat er genoeg over op het internet. Maar ik zou graag de specifieke dingen hierover willen weten ivm CNC-toepassingen. Kan het worden afgeschermd met "gaas", of de stalen plaat van Lelieveld ertussen , als er een kier inzit is dat erg?, zo ja hoe erg? De plaatsing van de diverse onderdelen in de elektronika kast.

Het is denk ik veel nuttiger om er een topic over te openen op dit forum dan dagen achtereen te zoeken op het internet en zelf het wiel proberen uit te vinden..

Cor
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EMI - RFI

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik weet er net genoeg over om te weten dat ik er niets over weet :mrgreen:
Die gaten in de kooi hebben weer te maken met de aanwezige stoorfrequenties ( hoe hoger, hoe kleiner de gaten. Is logisch want dat heeft te maken met de maat van de golf. )
Schotten er tussen: denk dat het weinig scheelt, die draadje die van het ene compartiment naar het andere lopen, zijn allemaal antennetjes, die vangen het op en stralen het weer uit. Of je moet overal met ferrietkralen ( in de doorvoer) alle kabeltjes weer filteren.
EMC-EMI is natuurlijk geen onzin, maar heeft er iemand wel eens iets waargenomen van een effect van beinvloeding ?
Die stappen naar de stappenmotor worden allemaal met optocouplers gestuurd, daar loopt zo 20mA en verder reageert die driver niet op ultra korte pulsjes. Ben wel nieuwsgierig wat er wel eens gebeurd is. Meetsysteem wat spontaan staat te tellen ? of een gereedschaplengte meter / eindschakelaar ?
Dat is dan weer het voordeel dat het meeste spul best wel een beetje robuust is, dat als wij wat aanmodderen het meestal wel goed gaat.
Sorry als ik nu alle goede bedoelingen af sta te branden, die kast netjes bouwen is natuurlijk altijd nuttig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
e.i. Genwys
Berichten: 196
Lid geworden op: 28 dec 2011 14:02
Contacteer:

Re: EMI - RFI

Bericht door e.i. Genwys »

@ Hugo ;

Ook ik dacht er zo over ... tot een paar weken geleden. In mijn huis ben ik nu ip-camera's aan het aanleggen , o.a. eentje op een 100 meter afstand van de router. Deze camera wordt aangesloten via "powerlan" , dus netwerk via de elektriciteitsleiding ..... het werkte perfect toen ik mijn notebook 100 meter van m'n huis aansloot.
Een week later kwam de camera binnen , aangesloten ... niets werkte.
Om een lang verhaal wat korter te maken, uiteindelijk bleek dat de meegeleverde 5V adapter stoorde op de Powerlan adapter (3 cm van elkaar verwijderd) . Als ik deze 5V adapter een 15 cm van de powerlan verwijderde of een andere 5V adapter gebruikte was er niets aan de hand.

Dus.... Ik wil het zekere voor het onzekere nemen en het zo goed en zo kwaad als het kan alles inbouwen, om zo'n min mogelijke potentiële problemen te krijgen.
Schotten er tussen: denk dat het weinig scheelt, die draadje die van het ene compartiment naar het andere lopen, zijn allemaal antennetjes, die vangen het op en stralen het weer uit. Of je moet overal met ferrietkralen ( in de doorvoer) alle kabeltjes weer filteren.
Daar maak ik me dus wel wat "zorgen" over.


Cor
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EMI - RFI

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja Cor, je ziet dat als het zo dicht bij elkaar komt die invloeden wel groot kunnen zijn. ( die straling neemt af met de 3de macht van de afstand geloof ik ) Specifiek voorbeeld is altijd, je gsm in op het dashboard pal boven de stuur-electronica van de passagiers airback, en die gsm straal echt vermogen.....

In dit geval zou ik zeggen, 2 adapters, bedoelt om in een stopkontakt gestoken te worden zouden mekaar niet mogen hinderen. Ze voldoen dus beide niet aan de norm. Niet storen, en niet gestoord worden gaat het over. In jouw geval stoort de een, de ander wordt gestoord ( en nog iemand erbij :lol: ).
Maar goed, terug naar de kast. Als de kast zelf dicht is komt er niet uit. Wat daar binnen gebeurd boeit je niet zolang je er niets van merkt. Dus de 1e stap zou dan zijn uitgaande kabels afschermen ( aan de kast ) en dicht tot aan de motor. En eerst maar vertrouwen op de kwaliteit van de hardware.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: EMI - RFI

Bericht door henkzelf »

Misschien heb je wat aan mijn bijdrage van 18 jan 2011 in toppic : Aarding van machine en controller.
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=3 ... =14#p38331.
Samengevat: Afscherming naar aarde / 0V wat gevoelig is voor EMI, en voorkom dat je zelf in je kast straalt.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: EMI - RFI

Bericht door Mcgyver »

Ik heb zojuist een mooi documentje binnen gehad over dit onderwerp,

wellicht dat het je een beetje opweg helpt..

ik heb het in de knowledge base gezet:

http://www.cnczone.nl/knowledge/kb_show.php?id=73

;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie