Welke freezen heb ik nodig?

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Electron
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2011 14:58
Locatie: Leeuwarden

Welke freezen heb ik nodig?

Bericht door Electron »

Hoi,

Ik ben sinds kort aan het experimenteren met een cnc-machine. Op dit moment ben ik wat aluminium-plaatjes aan het uitfrezen met een z.g. schachtfreesje een tweesnijder. Bij het uitfrezen blijven bramenranden zitten en volgens mij moet je ook schoon kunnen frezen? Nu ben ik bij HBM aan het kijken of ik daar nieuwe freesjes kan bestellen maar ik zie, als beginner, door de bomen het bos niet meer. Kan iemand mij vertellen met wat voor type frees ik mooie schone snede's kan maken, dus twee, vier of zes snijders?

B.v.d.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welke freezen heb ik nodig?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor Freesjes om Aluminium te bewerken.. moet je niet bij HBM zijn.. niets ten nadele van HBM, maar de HSS freesjes die hij verkoopt, ze doen het prima in Messing, Brons, harde kunststoffen.. maar NIET in Alu.. daar zijn ze te ruw voor...

Nu heeft HBM ook wel VHM frezen.. maar die kosten een aardige duit, en ze hebben een TiAln coating.. en omdat die coating Aluminium bevat.. is dat ook niet de beste keuze voor Alu...

Op zich kun je met elke frees wel Aluminium bewerken.. maar dan moet je goed in de gaten houden dat ie koud blijft.. als Alu maar een klein beetje opwarmt bij het verspanen.. dan gaat het stropen, met de door jou beschreven en verfoeide bramen tot gevolg.. ook loop je het risico dat je frees volloopt.. oftewel dat het Alu aan je frees blijft plakken..

goede smering/koeling kan hier veel in helpen.. Lampenolie's the word.. WD 40 is ook prima te gebruiken , maar kost ongeveer zijn gewicht in GOUD vergeleken bij Lampenolie.. ( gewoon te vinden in de supermarkt op de hoek )

Kortom.. Frezen van Alu met HSS freesjes.. 't kan.. maar dan moet je goed koelen/smeren... en je frezen moeten een zo glad mogelijk oppervlak hebben.. dan glijdt het alu er beter langs.. en blijft het niet plakken..

't beste resultaat krijg je met VHM freesjes.. een stuk duurder.. maar zoveel beter resultaat..

Voorbeeldje:


zoals je in het filmpje kan zien.. gebruik ik HSSCo freesjes, en Solid Carbide (VHM ) Freesjes, doen het beiden prima, met minimale smering.. ( de HSS freesjes waren ook glad als een paling, en hadden een lichtgrijze coating.. geen idee wat dat voor coating is.. ik weet wel dat ze het goed doen in Alu, ze zijn van het merk Phantom )
Electron
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2011 14:58
Locatie: Leeuwarden

Re: Welke freezen heb ik nodig?

Bericht door Electron »

Arie,

Bedankt voor je adviezen. Zoals in jouw filmpje wil ik het ook hebben. Ik zal maar geen foto plaatsen van wat ik er van gebakken heb want dat komt er niet eens in de buurt van. Inmiddels heb ik deze gevonden. Daar ga ik er maar een paar van bestellen.

Voor de koeling heb ik een waterverdunbaar goedje van HBM gebruikt maar ik hoor over het koelen met vloeistof, bij het verspanen van alluminium, verschillende dingen. Zijn er ook eenvoudige voorzieningen met lucht in de handel?
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Welke freezen heb ik nodig?

Bericht door skillalot »

Niet iedere soort alu is goed te verspanen. Welke soort alu ben je in bezig?
Electron
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2011 14:58
Locatie: Leeuwarden

Re: Welke freezen heb ik nodig?

Bericht door Electron »

Skillalot,

Ik gebruik deze plaaten van 4mm dik 51ST.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Welke freezen heb ik nodig?

Bericht door Linki »

morgoverspanen_van_aluminium.pdf
Handig
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie