Deckel GK21 bruikbaar voor conversie??

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Deckel GK21 bruikbaar voor conversie??

Bericht door lucas »

Hallo,

ik kan voor weinig zo'n Deckel verkrijgen.
Het lijkt een zeer stevige copieer graveermachine met verschillende opties zoals een module voor graveren op cylinders, als graveermachine is ze blijkbaar niet veel meer waard.

Maar zou de basis kunnen dienen voor een conversie naar cnc freesbankje?

Ik heb het ding nog niet gezien en weet er verder weinig van, kent er iemand deze machine en is het mogelijk?

Het weinige wat ik ervan weet is van internet, hier staan een aantal foto's van zo ene:
http://www.benl.ebay.be/itm/DECKEL-GK-2 ... 519ed64a11

Bedankt,
Luc.
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 31 mei 2012 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link klikbaar gemaakt
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Deckel GK21 bruikbaar voor conversie??

Bericht door Mcgyver »

tja het is wel leuk, maar je zult wel heel veel moeten (ver)bouwen om daar iets van te maken...


er zit geen degelijke z-as op en ook geen degelijke spindle... nu is dat wel te maken naturlijk.. maar ook het kruistafeltje is wel wat klein


maar als je hem voor weinig kunt kopen dan heb je wel een mooi solide basis... en als je een klein bereik geen probleem vind dan kun je er een z-as op maken met een mooie HF spindle ofzo..


maar vergis je niet in de hoeveelheid energie en kosten je moet maken om dat ding leuk bruikbaar te maken
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Deckel GK21 bruikbaar voor conversie??

Bericht door lucas »

Bedankt,

die Z-as was onduidelijk, vandaar de vraag. Maar ik dacht dat de tafel in de hoogte verstelbaar is en dat deze zou kunnen dienen als Z met een vast gemonteerde spindle?

Het kleine bereik is geen probleem, plaats voor groter heb ik toch niet.

Veel werk zou er idd aan zijn, binnenkort heb ik er misschien genoeg, (pensioen)...

Van wat ik op internet gevonden heb lijkt het een solide en vooral precisie machine. Vooral die bijkomende module voor graveren op cylinders met een klauwplaat lijkt perfect om om te bouwen naar een 4de as.

Misschien moet ik dit weekend toch eens gaan kijken, blijkbaar ken je die machine en wat zou ze als basis nog waard zijn? De eigenaar zegt dat er geen interresse meer voor is als graveermachine maar er staan toch een aantal te koop op ebay voor veel dollars.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Deckel GK21 bruikbaar voor conversie??

Bericht door Mcgyver »

Dat er als graveer machine weinig interesse meer voor is komt door de cnc machines :lol: textje maken op de groene knop rammen en klaar is mcgyver ;-)


voor een panthograaf heb je een letterdoos nodig en vormpjes om te graveren... Op de MTS heb ik met zo'n ding gespeeld alleen dat het model een maatje kleiner... maar ook van deckel..


Opzich een leuke klus om dat oude gietijzer om te toveren naar iets moderns...


wat het waard is... pfff... ik zou de eigenaar maar zeggen dat je de oud ijzerprijs geeft.. gewoon slim onderhandelen hahhah npast precies bij wat de eigenaar zelf zegt..

De voet kn je idd laten bewegen... je moet alleen iets degelijks maken waar je een spindle aan kunt monteren... voor de rest heb ik geen idee wat het bereik is van de tafel.. maar das niet heel veel... maar ook dat is wellicht aan te passen..

Ik zeg.. leuk project als je maar over de middelen beschikt..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Deckel GK21 bruikbaar voor conversie??

Bericht door lucas »

Met "voor weinig" in de eerste post bedoel ik zelfs nog minder dan de oudijzerprijs :lol: .

Maar heb nu geen zin om tijd te verspelen en kosten te maken voor iets wat het niet waard is.
Die letterdoos zit er waarschijnlijk bij maar ben ik niks mee.

Bij nader toezicht is het "Deckel kwaliteit" klauwplaatje uit die cylinder optie alleen al de moeite waard om die klomp gietijzer op te halen.

Denk ook ergens gelezen te hebben dat die graveerspindel tot 20K RPM kan, hmmm... : even navragen of de collets erbij zijn, misschien is het toch de moeite waard.

Groeten en bedankt,
Luc.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Deckel GK21 bruikbaar voor conversie??

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou dan liever naar z'n kleine broertje gaan zoeken ( G1L ) http://www.practicalmachinist.com/vb/at ... ph_03p.jpg
dat is een 2D graveer machine met 3 assen. Bovenop een kopieer pantograaf die kan er makkelijk afgeschoven worden, en daarvoor in de plaats een freesspilletje ( hebben orgineel bestaan maar je ziet ze bijna niet, dus moet je zelf maken) Alleen zijn het wel allemaal zwaluwstaart geleidingen ( de GK21 ook ) en daar hoor ik altijd negatieve berichten over voor ombouw aktiviteiten.
Kost waarschijnlijk flink wat extra vermogen.
En als je aan een deckel GNC1 http://www.dialog5.com/Official%20Decke ... %20001.jpg
kunt komen heb je gelijk een hele cnc basis mechanica :mrgreen: eventuele orginele besturing is onbruikbaar of stuk, maar verder heb je een hele mooie basis. ( zitten rollen geleidingen en planeet-rollen schroefdraad spillen )
http://www.tracepartsonline.net/PartsDe ... 22222L.gif
Hembrug FR1 is ook een leuk machientje om om te bouwen, X en Y met rollen (afhankelijk van de uitvoering )
http://www.metalworker.eu/metaalwerk/pi ... ning1s.jpg
Succes met het komende vervolg. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: Deckel GK21 bruikbaar voor conversie??

Bericht door tuurbo »

Hee!
Die deckel G1L ,waar de eerste link naar verwijst,heb ik in mn schuurke staan!
Zonder pantograafam,alleen met de voorste tafel,waar het werkstuk op zit.
Als je daarvoor interesse hebt...mag gaan voor heeeel weinig.
Heb al een zelfgebouwde CNC frees met vergelijkbaar werkoppervlak.
Plaats reactie