Alweer weer een vraag over snijsnelheid

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Alweer weer een vraag over snijsnelheid

Bericht door Sven »

Bovenaan de lijst staat het topic van Erik waar Arie op in gaat over het berekenen van spindel-toerental en voedingssnelheid.

Daar wil ik mee aan de slag maar waar vind ik de snijsnelheden voor materiaal, in mijn geval vooral kunststof?

En is het een idee om dat topic te hernoemen naar zoiets als "Snijsnelheid, voedingssnelheid en toerental"?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
roger de poger

Re: Alweer weer een vraag over snijsnelheid

Bericht door roger de poger »

Ons aller Arie werkt al bijna twee jaar aan een rekenliniaal die dit probleem voor ons gaat oplossen. :P
We moeten gewoon nog fff geduld hebben tot hij over de brug komt met de uitwerking. :idea:
Wat in het vat zit, etc etc :roll:
:lol:
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Alweer weer een vraag over snijsnelheid

Bericht door assink »

Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Alweer weer een vraag over snijsnelheid

Bericht door abs02 »

@ assink
Het is even zoeken maar hier zullen meer mensen blij mee zijn met de gegevens over diverse kunststoffen..
Thanks :P
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Alweer weer een vraag over snijsnelheid

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Is het probleem nu hoe te berekenen, of welke technologie.
Die rekenlineaal die Arie zou maken, ik hoop die die z'n tijd aan iets beters besteed ;-)
Ik heb er hier ( even tellen ) 6 stuks liggen, uit het museum. Zijn natuurlijk allemaal niet geschikt voor jullie werk, aangezien ze stuk voor stuk verouderd zijn, en niet aangepast voor de doorsnee hobby machine.
En waarom liggen die in het museum ? Ik vermoed dat dat met de komst van de rekenmachine te maken heeft . :mrgreen: En tegenwoordig doen de fanatikelingen dit in excel. ( de formules heeft Arie al eens uitgelegd )
Ik denk dus dat het probleem technologie is, en dat is veel lastiger.
1. materiaal.
2. opspanning.
3. soort bewerking.

kunststof is geen kunststof maar: acrylaat (pmma), polycarbonaat (pc), polyprop(pp), hmpe, pvc en die ik even vergeten ben.
Elk van deze kunststoffen heeft eigen verspanings problemen.
Even grof zou ik een splitsing aan willen brengen bij harde (pmma,pvc,pc) en 'vette of zachte' (pp,hmpe)
kunststoffen. ( trespa is een verhaal apart, vind ik niet echt een kunststof )
Voor kunsstof moet je snijgereedschap echt scherp zijn, en voor de zachtere soorten nog scherper. :P
Warm worden en smelten, de hardere hebben daar sneller een probleem mee, liefts water anders met lucht koelen.
Bij diepere gleuven, zorgen dat de spaan zich niet ophoopt.
De zachtere soorten zijn gevoeliger voor de dunne spaan ( poetsen) dus hier zo hoog mogelijke voeding, maar wel wat de frees aankan, en dat is natuurlijk afhankelijk van de diameter, maar 0.01 tot 0.05*diameter van de frees per tand zou wel moeten kunnen ( afhankelijk van de lengte en stabiliteit van de frees )
Opspanning en soort bewerking loopt een beetje in elkaar over.
Sven z'n vorkje laatst, merkte dat diep niet zo lekker werkt, en als je een gleuf freest, trekt het door de spanning in het materiaal nog eens krom.
3D met een bolkopfrees heeft meestal geen spaanafvoer probleem, meer dat die plekken die met het centrum van de frees gefreesd moeten natuurlijk een veel te lage snijsnelheid hebben.
Al met al blijkt wel dat er toch enige experimenteer en leercurve nodig is, daarom hebben gereedschapmaker, en andere CNC verspaners ook een opleiding nodig. ;-)
Maar stellen jullie gerust je vragen, maar begrijp wel, als je niet exact omschrijft wat je wilt en wat je mogelijkheden zijn niemand het juiste antwoord kan geven. :shock: En dan nog, wij moeten in afwijkende gevallen ook altijd weer naar de juiste condities zoeken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Alweer weer een vraag over snijsnelheid

Bericht door Sven »

Ha, Kubra=ok :)

Nu fijn leren rekenen.

Edit:
Hugo schrijft terwijl ik ook!

Met alleen de basisgegevens kan ik een stuk sneller aan de slag. Ik weet inmiddels dat mijn frees met 5 meter per minuut met een 4 mm freesje door 10 mm spaanplaat kan (foutje), die snelheid wil ik beter gaan benutten maar dan zonder eerst in een aparte kamer te gaan staan om angstig op start te drukken :)

Oh, spaanplaat is geen plastic.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alweer weer een vraag over snijsnelheid

Bericht door clements »

offtopic. Kubra heeft de huisstijl van MCB maar is sinds 2010 van eriks. apart
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Alweer weer een vraag over snijsnelheid

Bericht door Sven »

Ontopic de off topic, ik zat er ook al naar te kijken...

Ontopic:

Zo, dat zijn interessante rekenarijtjes!

Met de getallen die ik voor kunststof gebruikte zat ik aardig goed, kom bij 4 mm 2 tanden uit op 29000 toeren uit op 2900 mm/minuut.

Ook even getallen voor spaanplaat opgezocht, Brrrr, dat is ENG!
PE en POM kunnen tot 500 meter per minuut gesneden worden, plaatmateriaal tot 6000 meter per minuut een aanzet tot 5 mm per tand voor grof werk. (als ik het goed het omgerekend)

Daar zijn vooral de snelheden die het portaal kan halen en het vermogen van de spindle een beperking. Met een 8 mm freesje op 29000 toeren zou ik een feed moeten/kunnen hebben van ong 6000 mm/minuut.

Dit laat me ook goed zien dat een hoogtoerige spindle best eens een interessante optie kan zijn als ik veel zou moeten gaan produceren.

Dank voor de feedback mensen, ik ben een heel stuk wijzer!

Edit:
Heb een spreadsheet geschreven, hier te downloaden als open document sheet:
https://www.dropbox.com/s/qe1xkw0p24q2r ... aanzet.ods
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Alweer weer een vraag over snijsnelheid

Bericht door hugo stoutjesdijk »

aanzet tot 5 mm per tand voor grof werk. (als ik het goed het omgerekend)
Altijd je gezonde verstand blijven gebruiken :!:
Als je een stukje van 5mm af denkt te hakken met een scherpe houtbeitel, denk je dan dat dat niet uitbreekt :?:
Volgens mij hebben die frezen nog steeds geen toverstaf :lol:
Spanen van 1mm dik zijn echt heel dik, kom je meer in de buurt van die machine die laatst bij die leuke youtubjes een frame kreeg

Vaak is iets theoretisch wel mogelijk, maar breken de stukken er uit wanneer je het in de praktijk brengt.
Wanneer je een beetje gaat zoeken op de sites van sandvik e.d. vind je interessante benaderingen hoe het materiaal in te lopen om zo min mogelijk schade aan werkstuk en frees te hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Alweer weer een vraag over snijsnelheid

Bericht door Sven »

hugo stoutjesdijk schreef:
aanzet tot 5 mm per tand voor grof werk. (als ik het goed het omgerekend)
Altijd je gezonde verstand blijven gebruiken :!:
Ja, tuuuuurlijk :)

Ik zie niet hoe een 5 mm eensnijder een spaan van 5 mm moet aankunnen. Een een tweesnijder al helemaal niet.

Die snijsnelheden voor hout komen uit een wat algemenere lijst, zitten ook zagen ed tussen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alweer weer een vraag over snijsnelheid

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jullie hebben gelijk.. ik moet weer eens wat met die rekenlineaaltjes gaan doen..
't probleem momenteel is.. de Beagle staat op mijn werk.. na de brand hebben we 'm daar even wat harder nodig dan ik em nodig heb in mijn schuurtje..

Feit is.. je hebt altijd te maken met Tabellen.. in die tabellen .. de verspaningsgegevens voor de materialen die je wilt gaan verspanen.. de snijsnelheden en voeding per snijkant.. en.. de Stepover en snedediepte waarden...

met die waarden, en een rekenlineaaltje.. of gewoon uit het hoofd.. zie ook de andere topics daarover reken je zo uit wat je moet weten..
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Alweer weer een vraag over snijsnelheid

Bericht door lelieveld »

Waarom programmeert hier niemand een PIC of een Atmel Arduino met Display :idea:
Ik heb hier een toerenteller uit 2003 ? voor de draaibank nr. 193 Onder Stoom
Bij het toerental geeft hij de diameter van je materiaal in Staal Brons Aum en Koper
Zoiets is toch ook voor Frezen te programmeren :roll:
De Arduino is HOT en heel de wereld is daar mee aan het prutsen
Voorbeeld programma,s te over op het Net en Forums maar voor het uitkiezen
Welke Nerd hier vind dat een uitdaging :mrgreen:
grt
Bert
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Alweer weer een vraag over snijsnelheid

Bericht door Sven »

Arie Kabaalstra schreef: 't probleem momenteel is.. de Beagle staat op mijn werk.. na de brand hebben we 'm daar even wat harder nodig dan ik em nodig heb in mijn schuurtje..
Off topic: Je hebt hen toch wel een papiertje laten tekenen t.a.v. eigendom en verzekeringen ed.? Als het goed gaat dan gaat het goed, maar als het slecht (faillissement om maar wat te noemen) gaat dan is ie zo verdwenen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Alweer weer een vraag over snijsnelheid

Bericht door wilfred1970 »

Heb wel eens bij gelegenheid een Atmel microcontroller geprogrammeerd onder Bascom; is erg eenvoudig prg. met genoeg mogelijkheden.
Laatste keer een AtTiny13 bordje gemaakt met een paar powerFETs eraan, puls/dir eraanhangen en ik had een el-cheapo stepperdriver!
Maar is weer een tijdje geleden, sinds ik bezig ben met de frees.
Plaats reactie