mee denken , pompje?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12052
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: mee denken , pompje?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja zo'n peristaltisch pompje heeft je pc een eigen harslag. :lol:
En zachte slang nemen natuurlijk :P
Ik zou dan wel de pomp het koelmiddel door je systeem laten zuigen, als er dan ergens lekkage is zuigt ie valse lucht, wordt de boel in ieder geval niet nat. ( maar misschien doet al die watergekoelde pc's dat al wel )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12052
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: mee denken , pompje?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vrees dat we afdwalen, Arjan wilde geloof ik een centrifugaalpomp maken, maar deze wil ik jullie niet onthouden http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... bewegt.gif
is wel erg atraktief vind ik zelf. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: mee denken , pompje?

Bericht door Damic »

Slijtig op de darm denk ik zo, maar moet wel lukken ;D

Edit: zo'n centrifugaal pompje (zoals in de startpost staat) heeft 1 groot nadeel: staat er teveel weerstand op heb je geen debiet meer. Terwijl zo'n schotten pomp altijd debiet geeft (tot er iets breekt natuurlijk) omdat ie altijd alles afsluit en een centrifugaal niet (toch niet die van de start post) of ik zien verkeerd.
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: mee denken , pompje?

Bericht door clements »

Verdringerpompen zoals een slangenpomp of schottenpomp
hebben een bekend debiet en meestal wat lagere toeren.
Nadeel van de slangenpomp is dat de slang (door het weer rond worden) de vloeistof
aanzuigt. Deze slang slijt dus en kan zonder waarschuwing breken

Een centrifugaal pomp regelt het debiet eigenlijk alleen maar door de
weerstand van de leidingen, en kan ook geen lucht hebben. Groot voordeel is dat ze
lang meegaan, simpel te maken en dus goedkoop zijn

Als je het zelf wil maken zou ik een centrifugaal maken met een gesloten waaier. Alles uit plexi, tussen de huisdelen
een o-ring en de asafdichting die tegen een beetje druk kan
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: mee denken , pompje?

Bericht door lelieveld »

Stuur bekrachtichings pompen zijn van die schotten pompen
Die schotten worden door de middelpuntvliedende kracht tegen het pomphuis gedrukt en sluiten zo geweldig mooi af
Dat maakt wel wat toeren maar draait wel allemaal in de olie
Misschien dat je op de autosloop een stuurpomp kan verkrijgen voor weinig ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Kees Moret

Re: mee denken , pompje?

Bericht door Kees Moret »

lelieveld schreef:Stuur bekrachtichings pompen zijn van die schotten pompen
Die schotten worden door de middelpuntvliedende kracht tegen het pomphuis gedrukt en sluiten zo geweldig mooi af
Dat maakt wel wat toeren maar draait wel allemaal in de olie
Misschien dat je op de autosloop een stuurpomp kan verkrijgen voor weinig ;-)
Compressor van een luchthoorn ook..
Maar die zal niet geschikt zijn om vloeistof te verpompen, maakt een beetje veel toeren..
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: mee denken , pompje?

Bericht door Swets »

is zo'n eheim pompje ook een centrifugaal pomp?

want ik las weer ergens dat een centrifugaal pomp gebogen bladen heeft... en dat de schoep in een slakkehuis uit de midden zit.... (en ook niet aansluit op de wanden)

en zo Eheim pompje , zit het schoepje in een gesloten huis... en ze zijn recht...

maar eerst maar eens met zo simpel ding beginnen... en het valt mij ook op dat al die waterkoeling projecten zo'n zelfde pompje hebben....

( zeg dat ook niet alles natuurlijk , er kunnen best wel betere pompje zijn.... )

wat mij ook op viel, is dat in dat eheimpompje de schoepen gewoon recht zijn..... ik heb ook wel gezien dat in de midden bij de as een uitsparing zit.....
zou dat beter zijn...?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: mee denken , pompje?

Bericht door Damic »

Heb wat getekend Arjan, zal het per mail sturen.

Simpele Animatie: http://youtu.be/s8ygaCqBQxM van de rotor.
Laatst gewijzigd door Damic op 27 mei 2012 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: mee denken , pompje?

Bericht door clements »

eheim en centrifugaal pompen werken hetzelfde. Ze slaan het water tegen de buitenwand aan, daar komt meer water dus meer druk. De uitvoer van een centrifugaal pomp zit dus aan de rand en in het midden zit de aanzuig. De waaier vorm doet het effectiever. Dus die kan meer druk leveren.
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: mee denken , pompje?

Bericht door Arie Kabaalstra »

zin en onzin over centrifugaalpompen..
grosso modo zijn er 2 typen centrifugaalpompen.. axiaal en radiaal, verder te verdelen in open waaier en gesloten waaier pompen..
de axiale dat zijn meestal meertrapspompen, met leidapparaten tussen de afzonderlijke waaiers, dit om het medium bij de volgende stage weer in het hart van de pomp te krijgen..
deze meertrapspompen hebben doorgaans gesloten waaiers, maar dat wil niet zeggen dat de radiale enkeltrapspompen daarmee allen een open waaier hebben.
veelal hebben enkeltraps radiale centrifugaalpompen voor de grotere capaciteiten inderdaad een slakkenhuis..
de vorm van de waaier an sich bepaalt in hoge mate het rendement van de pomp.
Hoge waaiers hebben vaak een hoog debiet, maar leveren minder druk, lagere waaiers leveren meer druk, het medium wordt immers meer gedwongen, maar het debiet is wel lager.
de dikte van de waaierschoep is ook bepalend voor het rendement van de pomp, immers, hoe dunner de waaier, hoe meer medium er per tijdseenheid door de pomp kan vloeien
de kromming is zeker in hoge mate bepalend voor de opbrengst en opvoerhoogte ( het totale rendement) van de pomp.. de radiale snelheid moet gelijkmatig zijn, derhalve loopt de kromming optimaliter zo dat de toename van de omtreksnelheid wordt gecompenseerd door de kromming van de schoepen, waarbij de fabricage en de materiaalsterkte meegewogen worden in het compromis om een rendabele pomp te creëren zowel in termen van maakbaarheid als in rendement.
een rechte schoep zal geen hoog rendement opleveren, omdat de toenemende hoeksnelheid van waaier het medium niet radiaal vervoert, maar meeneemt met de rotatie, waardoor het puur op middelpuntvliedende kracht naar buiten wordt bewogen.
voor een aquariumpompje is dit blijkbaar geen bezwaar... maar ik mag toch wel veronderstellen dat de gemiddelde hobby-CNC-er toch wel in staat zou mogen worden geacht een mooier ontwerp te poneren teneinde een behoorlijk rendement uit zijn zelfbouw pompje te halen..

(ochja.. ik heb hier gewerkt)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: mee denken , pompje?

Bericht door Swets »

dus , jij zeg, zo eheim pompje, maar dan gebogen bladen zou beter zijn?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: mee denken , pompje?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies.. je hebt wat dat betreft 2 opties.. of misschien wel meer.. je kunt een Eheim pompje kopen en het ermee doen.. er zal echt wel water uitkomen als je em aanzet..
je zou het simpele waaiertje kunnen vervangen voor een mooier exemplaar met gebogen schoepjes.. eventueel een dichte waaier ( dus met echte kanalen ) , of.. als je toch bezig bent.. maak je gewoon een hele nieuwe pomp..
zelf zou ik kiezen voor een peristaltische pomp.. geen geklier met afdichtingen.. makkelijk te maken.. je neemt een siliconen slang.. die zijn lekker soepel.. moeilijker hoef je het niet te maken.. en de electronica?.. daar kom je vast wel uit..
Ik wil zelf ook 2 peristaltische pompjes gaan maken.. maar dan met een trekkoord en een klokveer.. om mijn motorketting te smeren.. ik bouw em ergens op mijn motor... en als ik getankt heb.. dan trek ik bij het wegrijden even aan het koordje.. hop.. een paar drupjes olie op de ketting..

in medische apparatuur ( dialyse, hart-longmachine, plasmaferese ) worden deze pompjes ook gebruikt.. omdat ze niet kunnen lekken..
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: mee denken , pompje?

Bericht door Swets »

michel pet schreef:
hugo stoutjesdijk schreef:Is zo'n dompelpompje voor continue gebruik bedoeld ?
Ik zou eerder een vijverpomp oid nemen. http://www.conrad.nl/ce/nl/product/551129/

ik draai er mee op me spindel en de pomp staat op 5 volt dat stroomt al lekker door op 12 volt gaat het me te hard dan heb je een flinke straal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

fotos zeggen genoeg.
hoeveel watt is dat pompje? van die foto's
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: mee denken , pompje?

Bericht door michel pet »

de blauwe pomp is 12 volt 1 amp de zwarte heb ik geen id van staat ok niks op.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Plaats reactie