Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

Hey!

Ben nieuw op het forum hier en ben hier eigenlijk terecht gekomen door een post van Robo over zijn smeltoven voor aluminium.

Zelf heb ik ook zo'n aluminium smeltoven setup en maak al een hele tijd modellen met de hand in oftewel hout MDF of Poly-schuim.

Nu had ik al hier en daar gezien dat mensen malletjes maken in mdf of p-schium met zo'n CNC router die ze zelf in elkaar gestoken hebben. Dus heb ik al een hele tijd wat aant het zoeken geweest op het i-net over hoe ik zoiets zelf ook zou kunnen maken tot ik dan op dit forum ben terecht gekomen.

Ik speel al een tijdje met de gedachte om zoiets zelf ''proberen'' te maken zodat ik mss modellen kan maken in dunne MDFplaatjes van 12mm of p-schuim van 4cm dik.

Nu komt het... en heb eigenlijk ook al wel een vermoeden maar toch wil ik het eens vragen ...

Is het mogelijk om als complete LeeK in CNC zo'n machine te bouwen ?

Beetje info... : ik ben zelf een gewone schrijnwerker van beroep dus heb geen achtergrond / ervaring in mechanica,metaalfreeswerk,CNC-besturing(heb wel een jaartje cnc gehad op school met het programma WOODWOP maar dat was het dan) en ben ook geen expert in elektronica . Kan wel goed overweg met autocad en een klein beetje met inventor als teken/ontwerp programma .

qua snelheid hoeft het niet het allersnelste te zijn laten we zeggen 1cm/sec max? 3mm/sec mag ook of trager... (dan zet ik hem gewoon op en doe ik ondertussen iets anders ofzo) laten we zeggen dat ik het puur als hobby wil dus snelheid maakt nu nog niet zoveel uit net als de naukeurigheid... als ik op 1mm of 0.5 millimeter juist zit is het goed... denk toch niet dat dat overdreven is? qua budged... heb ik nog niet op de moment omdat ik er totaal ook geen prijs kan op plakken op wat zoiets kan kosten...met de middelen die ik heb laten we zeggen ... dat ik als bouwmateriaal MDF/aluminium zou willen gebruiken?...Oh ja en bereik hoeft niet meer te zijn dan 50cm x 50cm x-y-as en 10cm z-as ofzo :)

Misschien later als ik het onder de knie zou krijgen (als ik al 1 kan bouwen tenminste) misshien eentje maken die in staat zou zijn om aluminium te frezen , stukken die ik zelf giet dan bijwerken etc..

Ben zeker niet bang om nieuwe dingen te leren en proberen en gewoon een kant en klaar pakket kopen vind ik ni zelf maar niks , ik vind het leuker om zelf dingen te maken en geeft mij ook een grotere voldoening.

Mss een grote uitleg voor een simpel antwoord waarop ik al een vermoeden heb :p^^

Alvast bedank voor de moeite
o.O
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door audiomanics »

Iedereen hier is begonnen als komplete nitwit (....ooit).. Leren is een kwestie van doen.
Hier op het forum zie je de meest uiteenlopende soorten machines en daar mag je meestal gewoon de ideeen "pikken"
Als je zuinig aan doet ben je toch al snel 2000 euro kwijt.
Als de nauwkeurigheid niet zo heel groot hoeft te zijn kun je besparen op kogelomloopspindels en gewoon trapeziumspindels gebruiken. Net als de geleiding: ipv rails met wagens kun je een systeem als Drylin gebruiken bijvoorbeeld. Stepperdrivers zou ik niet teveel op bezuinigen. Die Leadshine-achtigen zijn al niet duur en hele prima drivertjes. Stappenmotoren zijn er ook zat voor niet al teveel geld.. Zou toch zeker minstens een Nema23 nemen.
Voor jouw toepassing zou een portaalfrees goed op zijn plek zijn.
En de besturing? Veel wordt er met Mach3 gewerkt waarbij de computer de stuursignalen rechtstreeks naar de drivers stuurt. Je moet alleen de software dan kopen (plus eventuele buffers/breakoutbordjes). Dat heeft zijn voor- en nadelen. Ook UsbCNC van Eding wordt hier veel gebruikt. Dan koop je een controller en de software.
Het aan elkaar knopen van al die draden is eigenlijk vrij eenvoudig.. Je kunt zelf waarschijnlijk wel bedenken dat je je netsnoer niet rechtstreeks op je motor moet aansluiten..

Verwacht ook niet dat je als beginner in een week even een machine ontwerpt, maakt en finetuned..
Overigens met een beetje normale onderdelen haal je toch minstens een meter per minuut.. Dat heb je voor hout ook wel nodig als je niet meteen van die verschroeide randen wil hebben..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door rkr »

helemaal mee eens. gewoon een "mantis" of iets dergelijks bouwen, frezen in schuim op 1 mm nouwkeurig dat red elke machine, ongeacht hoe slecht het ontwerp ook is.
goedkope spindels, goedkope geleidingen, en knappe motoren en drivers die eigenlijk iets te groot zijn, dan kun je deze naderhand nog overzetten op een grotere/zwaardere machine

en ter info, mijn simpele portaalfrees met standaard 12x3 trapeziumdraad met niet al te zware motoren haalt ook 1800 mm/min in ijlgang, dus 3 cm/sec is goed te doen
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door Oscar f1 »

Het is zeker te doen,
het is mij als fotograaf ook gelukt.
Verstandig is wel om bestaande ontwerpen als basis te gebruiken,
zelf het wiel uitvinden is te veel werk en geeft weinig bruikbare resultaten.
Ook aluminium willen frezen is wel van een andere orde,
de machine moet dan veel stijver en torsie vrij zijn.
Als je zoals ik instapt met VWO natuurkunde niveau moet je wel rekenen
op een vrij lange weg tot betrouwbare resultaten.
Van het bouwen van de machine en de electronica,
het begrijpen van alle software tot resultaten die in een keer goed lukken zat bij mij wel een jaar.

Ik heb zelf veel baad gehad bij de kennis en kits van zoltar: http://www.zoltar-cnc.nl
hij heeft ook nog een forum, kun je vragen stellen aan andere zoltar gebruikers.
http://www.zoltar-cnc.nl/forum/

Maar ik heb wel erg veel plezier gehad in het ontdekken van alle mogelijkheden van deze cnc machines.

Succes.
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door PaulBng »

Ook ik vind dat het goed te doen is.

Wat voor een groot deel de bouwtijd, en deels ook de prijs bepaalt is hoeveel je kant en klaar koopt, en hoeveel je zelf wilt maken (en welke mogelijkheden je daarvoor hebt; ik heb eerst een kolom boor/frees machine gekocht).
Waarschijnlijk kom je erachter dat de basis van je router uit aluminium profielen gaat bestaan.
Die, en ook lineaire geleiders, kun je op lengte laten zagen en bezorgen, met bevestigingsmateriaal erbij. Dan ben je na een weekendje schroeven al een heel eind. Maar de laatste 20% van de bouw zal wel 80% van de tijd innemen.

Het electronisch gedeelte is hoofdzakelijk een kwestie van keuze. Ik ben persoonlijk erg blij met USBCNC. Je hebt in een keer software en hardware, en hebt alleen nog maar drivers nodig.

Ik ben zelf van scratch begonnen met zoveel mogelijk uit de bouwmarkt. Dat werkt leuk om begrip te krijgen van het hele cnc gebeuren, maar ik kan het je niet adviseren, want je kunt er geen degelijk apparaat mee bouwen.
Ondertussen ben ik een jaar verder. Ik heb al wel eerder goede resultaten met MDF behaald, en met het snijden van zeil en papier. Maar voor aluminium moest ik de hele zaak verbouwen. Ik was toch te zuinig begonnen.

Doe je voordeel met alle voorbeelden op dit forum. Maak een ontwerp, en leg het hier voor voordat je begint met kopen en bouwen.
En vooral: foto's !!!

Succes

Paul
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Qua techniek was het voor mij als gereedschapmaker het "Spreekwoordelijke eitje" om de machine te bouwen.. gewoon een kopie gemaakt van de machine waar ik dagelijks mee werkte, maar dan kleiner..
stappenmotoren eraan geschroefd.. en toen begon voor mij het moeilijkste deel.. de aansturing.. dus.. dan wordt het zoeken.. gelukkig was ik toen hier al aangemeld, en heb ik in beginsel veel kunnen leren van diegenen die mij voorgegaan zijn in deze fascinerende wereld..

ik ben begonnen met een LTP-poort aansturing onder DOS met ZEUSCNC.. een goede controller.. maar erg beperkt.. heel even naar MACH gekeken, maar ook niet meer dan dat.. voor mij te rommelig.. dus USBCNC erop. en het aansluiten?.. ongeacht je besturing is dat niet meer dan de juiste Dropveters aan de componenten knopen..

wat het bouwen van een portaal machine betreft.. Ik heb een paar jaar geleden hier een ontwerp getoond, wat al een aantal malen met succes is nagebouwd, een portaal machine met een hoog portaal, stijf, stabiel, en (als ik dat mag zeggen ) Fraai

Feel Free to Copy!
Appel^
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 sep 2011 10:53

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door Appel^ »

Hey DpsKe,

Op dezelfde manier ben ik iets meer dan een jaartje geleden begonnen. Het maakte me niets uit of het 2 uur zou duren ipv 2 minuten. Totdat de machine staat en je daadwerkelijk gaat fresen!

Maak voor jezelf een budget, met wat je denkt kwijt te zijn aan materialen. Doe dat budget met letterlijk alle onderdelen etc. waar je maar rekening mee hebt gehouden, en doe dit bedrag maal 3. Dan weet je ongeveer wat je kwijt bent aan je machine. Koop sowieso goede steppendrivers en motoren! Dan kun je met dezelfde materialen een betere versie maken van je frees en hoef je alleen de geleidingen en spindels + frame aan te passen en niet het complete elektronische gedeelte. Hier gaat toch wel een groot gedeelte van het geld inzitten namelijk.

Ter vergelijking: ik heb nu een machine gebouwd die 1700 x 750 x 400mm kan fresen + 4e as die 1700 x 400 aankan. Ook heb ik een hoogfrequent motor (wel op krachtstroom). Om de juiste snijsnelheden te halen (in bijvoorbeeld hout) zonder dat het gaat verbranden (dit heb je helemaal snel in de wat duurdere multiplex soorten), moet je frees toch aardig snel kunnen bewegen... Bij mijn machine (ook zelfbouw) was het zo dat wanneer ik mijn bereik 1,7 x groter wilde maken, het maar 1500 euro meer koste. (op een totaalprijs van +- 20.000 euro (inclusief fresen opspantoestanden etc. etc.))

Nu ben ik lekker aan het fresen geslagen, en dan zie je alsnog dat het sneller kan... Hmmmm toch het frame maar wat aanpassen en stijver maken! (en ja, zo loopt de prijs steeds meer op :roll: ) Mijn tip; als je echt plezier wilt beleven, (naar mijn mening) spaar wat langer door en koop niet de allergoedkoopste rommel, want na verloop van tijd wil je toch nèt weer even betere spullen hebben omdat het net niet functioneert :roll: . Goedkoop = duurkoop.. (naar MIJN mening dan he! ;-) ) Je kent dat wel met spotgoedkope boortjes en bitjes/schroeven... Ben je net lekker bezig, ja hoor, 3x een boortje gebroken die weer vastzit in je werkstuk, je duwt een schroef in het gat, draait m aan en óf de kop breekt af, óf je bitje is gaar en je draait de kop van de schroef dol etc. etc. Dan toch maar weer terug en betere spullen kopen bij de Pramma :lol:

Wil je alu gaan fresen, koop dan een optimum freesbankje met een ombouw set zou ik zeggen!
Bijvoorbeeld http://damencnc.com/nl/machines/frees-machines/120
Ik gebruik zelf deskproto en USBCNC, als je met autocad kan tekenen kun je sowieso dxf of dwg bestanden maken
en inladen. Met deskproto kun je weer makkelijker dubbelgekromde vlakken fresen (die je met bijvoorbeeld inventor hebt getekend). Deze sla je in inventor op als STL en laad je in met deskproto. Je kan 30 dagen deskproto uitproberen op je pc. Dus wil je kijken hoe het werkt, download het en klooi een maandje met het programma en zie of je het onder de knie krijgt. ;-)

Succes en hou ons op de hoogte!
P.s als je nog een leuke beschrijving hebt van de alu-smeltoven hou ik me van harte aanbevolen! Als die (redelijk nauwkeurig) tot 950 graden kan helemaal! (ivm met hardingsprocessen ed. )
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

Ok alvast bedankt voor jullie leuke reacties allemaal.

Dus het is inderdaad wel mogelijk dan om als een totale leek zo'n CNC routertje te bouwen. Ik denk dat een portaalfreesje wel iets voor mij is( zoiets als dit voorbeeld? niet mijn ontwerp hoor, heb ik gezien vanop een ander forum), alleen weet ik nog niet goed hoe ik moet beginnen aan zo'n machine :p Dus zal ik al eens eerst beginnen met een ontwerpje te tekenen zodat jullie al eens kunnen kijken hoe het daar al mee zit. Eerst moet ik wat meer info zoeken over hoe en wat alles is... want ik zie hier al direct woorden zoals kogelomloopspindels en trapeziumspindels, stepperdrivers en stappenmoteren... ik weet nog niet eens wat het verschil daar tussen allemaal is en hoe ik ze dan ook zou moeten bevestigen , welke de beste zijn , ...etc

Alle raad is welkom ! Ik weet dat ik op het forum veel kan vinden daar niet van..., maar soms is het allemaal toch verwarrend om dat er gewoon TEveel info opstaat en verschillende mensen verschillende meningen hebben. In ieder geval zal ik eerst al eens aan het ontwerp beginnen :)
Bericht door Appel^ » 22 Apr 2012 13:45
P.s als je nog een leuke beschrijving hebt van de alu-smeltoven hou ik me van harte aanbevolen! Als die (redelijk nauwkeurig) tot 950 graden kan helemaal! (ivm met hardingsprocessen ed. )
Wat die alu-smeltoven betreft heb ik hier wat fototjes van men setup:
1
2
3
4
Voorbeeldje van wat ik zoal cast
heb hem vorig weekend gepolijst maar nog geen fototjes van

ik gebruik hem meestal alleen tijdens de zomer omdat ik dan wat meer tijd heb om te hobby'en :p hoe heet hij juist word weet ik niet omdat ik geen pyrometer heb maar kan er met gemak alu en geel koper met smelten en iets anders nog niet geprobeerd eigenlijk.
o.O
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door Sjuul »

Heel mooi oventje, kan al niet meer zonder nu ik hem gezien heb.
Een cnc machine is een mooie aanvulling voor zo'n oventje ook voor de nabewerking.

Welkom op het forum en in de cnc wereld
Sjuul
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 22 apr 2012 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd, gebruik aub de reageerknop
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je dat ding van dat plaatje wilt gaan bouwen.. bouw dan beter niets.. dat is geen freesmachine.. da's een plotter..
te slap.. slecht ontwerp..

niet om mezelf op de borst te kloppen.. maar ik heb een ontwerp dat veel stabieler is.. en die heb ik gebouwd in meerdere grootten. tot 1800x2500x450 mm.. en dat is inderdaad een joekel.. wordt dagelijks gebruikt om mallen te frezen.. nauwkeurige mallen..

Kijk eens in dit: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=5830 topicje.. VIP is een frees aan het bouwen volgens ongeveer dat ontwerp..

hier staat het oorspronkelijke ontwerp
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=1826
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

Ja dat "ding" op dat plaatje is idd niet het stevigste, maar ik bedoelde dat maar als voorbeeld over het principe/ soort model van router. Gewoon eentje met een vast bed en een bewegende bovenbrug is wat ik zou willen maken.
Ik heb zelf niet al teveel plaats dus grotere "bewerk" ruimte dan 500*500 heb ik voorlopig niet nodig, kan zijn dat het mss nog iets wijzigt , naargelang het budged en de totale omvang van de machine rond het bed.

Die machine dat vip aan het bouwen is ziet er heeeel mooi uit idd, het enigste wat mij precies mss wat stoort (maar wat het wss juist zo stevig maakt ) zijn die (vind ik) enorm dikke/grote profielen. Ondertussen heb ik zoal een Budget in mijn hoofd dat ik er aan wil uitgeven ongeveer, en dat ligt rond een 2000€ . Dus ga nog eventjes wat rondkijken qua materialen. Toch ook eens even vragen wat VIP zijn totale omvang is van zijn project.
o.O
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

Ik heb wat rondgekeken en ondertussen een ontwerp gemaakt in sketchup, mijn autocad gekoppeld met inventor hun licentie is al een tijdje verlopen en heb nog geen nieuwe aangeschaft.

Hier een paar pics !!! Ik hoor graag jullie mening hier over en eventueel wat tips en advies.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

specs:

-36mm MDF basis, eventueel vooraan ook verstevigd zodat het een mooie rechthoek word en onder de werktafel pootjes als opvanging.
-Aluminium plaaten 12mm dik + blokken voor spindels zou ik misschien kunnen laten maken door iemand die ik ken.
-Ben er nog niet uit of ik trapeziumspindels of kogelomloopspindels zou gebruiken
-Brug uit een MayTec 80x160 aluminium profiel (passen die Tnuts er ook in om de geleiders erop te monteren?)
-stappenmotors ben ik ook nog niet uit, ik moet eerst nog goed begrijpen hoe ze werken , waarin ze juist verschillen etc ...
-Drylin geleiders op x as en y-z assen HIWIN geleiders om dat die makkelijker op de alu brug te bevestigen zijn met tnuts? of lukt dat met die drylin ook?
-Freesmotor ben ik ook nog niet uit, ik denk één van die Kress series , kan de computer deze freesjes automatisch sneller/trager doen lopen? en welke heb ik nodig voor aluminium aan te kunnen ( in de toekomst dan )

Alvast bedankt!
grts
o.O
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door rkr »

leuk ontwerp

echter zou ik de X-as motoren aan de andere kant van je spindel monteren, en dan binnen je machine laten vallen, je freesmotor blijft dan ook mooi binnen je werkblad

die pootjes onder je machine zou ik vervangen door mdf schotjes en dan de bodem en voorkant dichtzetten met mdf plaat, zoals je hem nu hebt kan het frame een beetje torderen tot een parralellogram als je Y teveel kracht zet

hoe had je dat bedacht met een plaat van 36 mm? 1x36 of 2x18? bij 2x18 moet je wel oppassen met de schroeven van je geleidingen, als die precies tussen je platen komen, dan duw je de platen uit elkaar
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door audiomanics »

Bijna helemaal goed:
een paar kleine dingen die je misschien nog niet in je tekening hebt gebracht maar misschien ook nog niet aan gedacht hebt.
1: je stappenmotoren moet je niet rechtstreeks op je schroefspindels zetten. Alle krachten komen ook op je schroefspindels dus die moet je ten minste aan een zijde lageren zodat de krachten in de lengte richting opgevangen worden (iest met conische lagers of taatslagers enz.)
2: Je stappenmotoren moet je aan de schroefspindel koppelen met een "flexibele" koppeling, die overigens in de draairichting behoorlijk stijf hoort te zijn.
3: omdat de krachten op die schroefspindels best wel behoorlijk zijn kan ik je aanraden op die plaats waar jij die twee kleine plaatjes hebt zitten, minstens 1 lange plaat te maken.. Anders zul je zien dat die plaatjes in notime los komen van je MDF-frame.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie