Ombouw Chinese lasergraveer machine.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

rhogenberg
Contacteer:

Ombouw Chinese lasergraveer machine.

Bericht door rhogenberg »

Beste lezers,

Als eerder gepost heb ik een chinese lasermachine in een actie gekregen bij aanschaf van een grote laser tafel.
Om dat deze lasermachine met moshidraw controllerkaart was uitgerust heb ik besloten hem om te bouwen naar een volwaardige graveer tafel.
Moshidraw controller kaart is bagger als ik eerder had aangegeven.
De nieuwe controller is een awc608 kaart met lcd panel en lasercad 5.85 software, deze kaart is bij lightobject.com besteld. Ook de voeding, de steppercontroller komen bij hun vandaan.
De lasertube en de stappenmotoren, kast heb ik weer gebruikt.
Dit project heeft lang geduurd, ooit heb ik een elektrotechnische opleiding gehad, maar van de kennis was niet veel meer over. Na dagen alle documentatie / forumadviezen door te hebben gelezen ben ik 4 dagen bezig geweest om de oude te slopen en het nieuwe materiaal in te bouwen. Natuurlijk kan het veel sneller, maar de onwetendheid en de nerveusiteit om dit voor de eerste keer te doen kost veel tijd.
Uiteraard domme fouten, maar gelukkig zonder gevolgen.
Lastig was de stepperdriver waar pulse / dir / opto / ena op staan en ik maar drie kabels had pulse / dir / 5dcvolt, ja waar sluit je dan de 5dcvolt aan, na lang zoeken een chinees schema gevonden waar gelukkig bij opto 5dcvolt stond geschreven.
Een ander ding waren de steps per revolution, deze op 8 en dat ging daarna ook goed. Ook staat op de chinese stappen motoren geen informatie, maar met 0,68 ampere doet ie het goed en worden ze niet warm.
Over de noodstop had ik zowel plus als min doorgevoerd, dan gaat alles er in 1 keer af, dom want de ene kant sluit en de andere kant gaat open.. ja dom, ik kan erook om lachen.. naderhand..
De limit switch, normally open was net andersom gesoldeerd, ik hoefde ze niet te vervangen omdat de close poot erook aan zat, wel heel erg lastig om de x-as switch los te krijgen, wat een crime..

De machine doet het, nu nog finetuning.

De pulsedir die aangeeft hoeveel hij moet afleggen was makkelijk in te stellen, door een vierkant van 50mm te maken en te laseren kreeg ik een vierkant van 168mm, geinig is de instelling waarbij je alleen in hoeft te vullen dat het resultaat 168mm is en moet zijn 50mm, lasercad rekent dat dan zelf om.. makkelijk
Bij het graveren zag ik toch nog een zwak stuk.. of dat aan de lasertube ligt of aan de straal moet ik nog even uitzoeken. Ik zag ergens in de x-as een klein stukje metaal tussen gestopt en het kan zijn dat dit de hoek van de straal heeft beinvloed..

Hieronder het resultaat, morgen finetuning

oude kap binnen en nieuw binnen
5211
5352

oude paneel met het nieuwe paneel
5212
5354

en de bovenkant
5355

Naast deze ombouw heb ik het volgende plan opgepakt om een gehele nieuwe kast te maken.
Maar goed eerst deze fine tunen.

Groet Ruud
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 16 feb 2012 20:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: afbeeldingen zichtbaar gemaakt
Testa-Rossa
Contacteer:

Re: Ombouw Chinese lasergraveer machine.

Bericht door Testa-Rossa »

Ben benieuwd hoe die het gaat doen met z'n upgrades
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Bericht door Mcgyver »

hahah ook een nieuwe kast.. je had er bijna zelf 1 kunnen maken naar eigen ontwerp ;-).. erg leuk om te zien !
Zie je niet veel lasermachines :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
rhogenberg
Contacteer:

Hoi Mcgyver, Testa-rossa,

Nou compleet nieuw vond ik een stap te ver,en heb daar een mooie oplossing voor gevonden, dit door een complete assen stelsel te regelen. inclusief z en rotatie as.. 8) deze oplossing zorgt dat ik geen onderdelen zelf bij elkaar hoef te zoeken, dat is echt een brug te ver en dat bewonder ik dan ook aan de mannen die dat wel kunnen. Maar goed eerst deze converted chinees fine tunen als leer proces.

Qua software lasercad 5.85 en bios word regelmatig geupdated, daar hou ik wel van, dat heb je met lasercut niet waar mijn ander laser mee werk. trouwens dat is wel een top tafeltje..

Ruud
Mcgyver

Bericht door Mcgyver »

is dit nu echt specifiek een graveer machine of kan je er ook mee snijden?
Die 60 Watt moet toch wel wat kunnen lijkt me ;-)

wat ik nou niet kan zien is of je de hoogte van de laserkop of tafel kan instellen.. om een juiste focus op je materiaal te krijgen.. kan je dat en hoe regel je dat?

Kan je ook eens wat voorbeeldjes laten zien van snedes in acrylaat en graveringen.. ben wel benieuwd wat dat ding kan.
rhogenberg
Contacteer:

Hoi, Mcgyver,

Dit is een 40 watt en ik denk niet dat je er echt mee kunt snijden, maar ik ga morgen even testen, dat hoor je nog dan.
Hoogte is idd niet instelbaar dmv z as, de focus is daarmee een issue, als je de laserkop met x as eronder ziet hoe die is opgebouwd, kun je ook niet echt veel omhoog, maar goed hij werkt er wel om. Ik ga de laserkop vervangen met een luchtkopje.., door lucht te blazen zorg je dat de vlam wegblijft en dat je dieper kunt.
Weet ook niet precies hoeveel de afstand zou moeten zijn, 12mm?? bij de grote tafel zit een blokje die je er tussen doet en daarmee bepaal je de afstand, deze tafel heeft een z as van 30 cm.. :)
Misschien heb je een tip voor me...?

Ruud
Sjuul
Contacteer:

Bericht door Sjuul »

Hoi Ruud

Ziet er mooi uit, ben erg benieuwd naar het eind resultaat.

Ik dacht dat met de huidige hobby lasers enkel wat graveer werk haalbaar was maar heb al gezien dat licht snijwerk van bv MDF 5mm of plexiglas zeker binnen handbereik ligt van de hobbyist.
Is er een soort vuistregel wat betreft de prestaties van een laser naar gelang wattage?

Sjuul
Mcgyver

Bericht door Mcgyver »

het is meer ervaring naar prestaties...

een 60 wat met een goede focus zou tot 10 a 12 acrylaat moeten kunnen halen.. mdf zou ook moeten kunnen halen.. 40W ongeveer 8 a 10 mm...

Als het vermogen te laag is dan moet je erg langzaam snijden.. dus hoe meer vermogen hoe sneller je door het materiaal kan.... als het echt te traag is heb je zeer veel kans op brand..

Alk materiaal heeft ook met lasersnijden zijn eigen maximale snijsnelheid .. vermogen en snelheid zijn enkele variabelen hiermee..

de kwaliteit van de laserbron en de optiek geven ook duidelijk de kwaliteit van het werkstuk aan ..
rhogenberg
Contacteer:

Hoi Sjuul,

De vuistregels zijn eigenlijk de ervaring regels die menig laseraar heeft, ik hou bijvoorbeeld een lijstje bij
waarop materiaal, procentuele wattage en de speed bij voor het snijden en voor het engraven de gap oftewel de dpi om tot een goed resultaat te komen. Mijn lijst is nog niet zo lang, nog maar net idolaat geworden. :lol:
Voor de grote tafel heb ik een lijst gekregen waar vuistregels op staan maar dat zijn ook hun ervaringen, ik heb zelf acryl 6mm gesneden, nou daar kan ik niet tegen frezen en vasthouden..
geeft een nieuwe dimensie aan het maken van kleine onderdelen.. :)
Daarnaast is er ook de levensduur, een tube heeft verschillende levens fase begreep ik, elke fase verschilt in wattage en snelheid..

@mcgyver, lijkt me optimistich maar leuke uitdaging om te proberen.. 8)

ruud
Mcgyver

Bericht door Mcgyver »

Weet ook niet precies hoeveel de afstand zou moeten zijn, 12mm??

Dit ligt eraan wat je voor lens hebt..

In je specificaties zou er een beschrijving van de lens moeten zijn... meestal in inch maten... het focus punt is dus de afstand tussen de lens en het werkstuk.. bij het snijden van dun materiaal kan je het focus punt ongeveer op de bovenzijde van het materiaal leggen..

bij dikker materiaal moet je het focus punt verlagen... meer "in" het materiaal

voor snijden moet je dus een in hoogte verstelbare kop of tafel hebben..

is deze via software instelbaar kan je voor het snijden 1 hoogte ingeven en daar mee spelen..... maar dat je voor een beetje resultaat rekening moet houden met focus das HEEEEl erg belangrijk
audiomanics
Donateur
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Die controller van Lightobject lijkt precies op die van Thunderlaser, die ik heb.
Ook de software lijkt, voor zover ik het kon zien, erg op elkaar.. Ik ben benieuwd of dat LaserCad 5.85 ook samen werkt met mijn controller.. en wat nu eigenlijk de verschillen zijn.. afgezien van wat Chinese tekens zo hier en daar..Dat is misschien wel handig om te weten voor als ik vragen heb, of jij...
Ik ben nog niet zover dat ik er al leven in heb.. eerst wat mechanische dingetjes maken en dan electrisch wat gaan proberen.
Ik zou alleen wel even een beschermend randje maken bij thet toetsenbordje.. Die bandkabels zijn vreselijk fragiel..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
rhogenberg
Contacteer:

@Mcgyver

Nooit te oud om te leren, heb idd iets gezien in de doc hierover....
Ik ga eens neuzen morgen..

Zijn er al diy fibre lasertubes en voedingen verkrijgbaar?

Ruud
rhogenberg
Contacteer:

@Kees,

Als je een account aanmaakt bij lightobject.info kun je lasercad downloaden, at your own risk ofcourse..
Dank voor de tip, het is idd een beetje dun maar vooralsnog niet een probleem..

Ruud
Mcgyver

Bericht door Mcgyver »

haha dat laatste geen idee hahah..

De lens bepaald ook een beetje de dikte die je kan laseren.. 2 tot 3 inch lenzen zijn voor dun materiaal en graveren ... 5 "voor dikkere 7"voor nog dikkere...

kan ook best zijn dat je lens niet optimaal is voor snijden.. .. dat je beter een ander lensje kan aanschaffen waar je beter mee kunt snijden en graveren... heef allemaal te maken hoe breed de straal op 1 punt word gefocust... hoe langer de focus afstand hoe meer het vermogen word verspreid over de diepte van het materiaal... hoe kleiner word die diepte kleiner en word de focus neergelegd over een kleiner diepte oppervlak..... is een hele theorie.. maar heb pas uitleg gehad hahah
Plaats reactie