Als eerder gepost heb ik een chinese lasermachine in een actie gekregen bij aanschaf van een grote laser tafel.
Om dat deze lasermachine met moshidraw controllerkaart was uitgerust heb ik besloten hem om te bouwen naar een volwaardige graveer tafel.
Moshidraw controller kaart is bagger als ik eerder had aangegeven.
De nieuwe controller is een awc608 kaart met lcd panel en lasercad 5.85 software, deze kaart is bij lightobject.com besteld. Ook de voeding, de steppercontroller komen bij hun vandaan.
De lasertube en de stappenmotoren, kast heb ik weer gebruikt.
Dit project heeft lang geduurd, ooit heb ik een elektrotechnische opleiding gehad, maar van de kennis was niet veel meer over. Na dagen alle documentatie / forumadviezen door te hebben gelezen ben ik 4 dagen bezig geweest om de oude te slopen en het nieuwe materiaal in te bouwen. Natuurlijk kan het veel sneller, maar de onwetendheid en de nerveusiteit om dit voor de eerste keer te doen kost veel tijd.
Uiteraard domme fouten, maar gelukkig zonder gevolgen.
Lastig was de stepperdriver waar pulse / dir / opto / ena op staan en ik maar drie kabels had pulse / dir / 5dcvolt, ja waar sluit je dan de 5dcvolt aan, na lang zoeken een chinees schema gevonden waar gelukkig bij opto 5dcvolt stond geschreven.
Een ander ding waren de steps per revolution, deze op 8 en dat ging daarna ook goed. Ook staat op de chinese stappen motoren geen informatie, maar met 0,68 ampere doet ie het goed en worden ze niet warm.
Over de noodstop had ik zowel plus als min doorgevoerd, dan gaat alles er in 1 keer af, dom want de ene kant sluit en de andere kant gaat open.. ja dom, ik kan erook om lachen.. naderhand..
De limit switch, normally open was net andersom gesoldeerd, ik hoefde ze niet te vervangen omdat de close poot erook aan zat, wel heel erg lastig om de x-as switch los te krijgen, wat een crime..
De machine doet het, nu nog finetuning.
De pulsedir die aangeeft hoeveel hij moet afleggen was makkelijk in te stellen, door een vierkant van 50mm te maken en te laseren kreeg ik een vierkant van 168mm, geinig is de instelling waarbij je alleen in hoeft te vullen dat het resultaat 168mm is en moet zijn 50mm, lasercad rekent dat dan zelf om.. makkelijk
Bij het graveren zag ik toch nog een zwak stuk.. of dat aan de lasertube ligt of aan de straal moet ik nog even uitzoeken. Ik zag ergens in de x-as een klein stukje metaal tussen gestopt en het kan zijn dat dit de hoek van de straal heeft beinvloed..
Hieronder het resultaat, morgen finetuning
oude kap binnen en nieuw binnen
oude paneel met het nieuwe paneel
en de bovenkant
Naast deze ombouw heb ik het volgende plan opgepakt om een gehele nieuwe kast te maken.
Maar goed eerst deze fine tunen.
Groet Ruud