Kees+Laser=Käser

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Kees+Laser=Käser

Bericht door audiomanics »

Om niet meteen het topic van DirkW en MatD te willen jatten, zelf maar een topic gestart.
Ik wil dus zelf een laser maken van 60W, werkbereik ca 90 x 60 cm. Totaal formaat 140x80x45cm + een voet waarbij de hoogte totaal zo'n 85cm wordt.
Nu kan ik nog geen balkje tekenen in sketchup dus van die fraaie 3D-tekeningen zullen er niet snel komen. (ik heb toch al een paar uur zitten kutten met dat programma...)
Enfin, ik heb al aardig op papier staan hoe het moet worden maar heb nog wel een paar vragen:

de rook-afzuiging: Die woonhuis-afzuig-boxjes zijn leuk van formaat en niet al te duur en niet lawaaiig. Zuigen die wel hard genoeg? En als je nu ineens zoon 1000W slakkenhuis neer zet, zuig je dan je kast niet vacuum zodat je deksel implodeert.
waterkoeling: is 7 liter per minuut voldoende als doorstroming? lijkt me toch een redelijk straaltje, zeker omdat ik lees dat 5L nauwelijks warm wordt...(er komt ook zo'n radiatortje tussen de tank en de pomp)
Kan een 60W buis ook aan een 80W voeding hangen? of MOET dat vermogen hetzelfde zijn?
Als een 60W buis al 120cm lang is en een 150W buis in de richting van 180cm komt... hoe groot is een 1500W geval dan wel??
Zijn er mensen die al met de Thunder-laser DSP gewerkt hebben?

Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op 23 mar 2012 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Kees-Laser

Bericht door H@ns »

audiomanics schreef: ... hoe groot is een 1500W geval dan wel? Kees
Dat vermogen zal niet uit een Sealed buis kunnen komen, schat ik.
De 4000W CW waar ik aan sleutel heeft 12 ontladingsbuizen in serie. (6 + 6 buizen lengte c.a. 1.8meter)
Iedere buis heeft een hoogspannings unit c.a. 20KV.
Een frequentie geregelde turbine draait op c.a. een kleine 30.000omw/min om een mengsel van HE, N2 en CO2 rond te pompen.

Dus er komt iets meer bij kijken als bij een Sealed buisje. :mrgreen:

Voorbeeld van de 5Kw met 18 ontladingsbuizen http://www.prima-na.com/pages/21_cv.cfm

Hans
Gebruikersavatar
dirk w
Berichten: 261
Lid geworden op: 23 jan 2007 21:33
Locatie: Haasdonk (belgië)
Contacteer:

Re: Kees-Laser

Bericht door dirk w »

Wel, ik wens je veel succes met de bouw van je laser.
Hopelijk is die van u wat sneller af :lol:
Kwa waterkoeling heeft men mij bij stappenmotor verzekerd dat 1L/min. al voldoende was.
Dus mijn 1200L/h aquariumpomp zal wel voldoende zijn denk ik :mrgreen:
Voor de afzuiging heb ik aan de achterzijde van de machine verluchtingsgaten aangebracht zodat je aan de bovenkant verse lucht aanvoerd en aan de onderzijde de rook afvoerd.
Zo kan je de kast dus niet vacuum zuigen.
Ik heb geen idee van het debiet van mijn afzuiging, maar de motor is ongeveer 350W.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Kees-Laser

Bericht door Mcgyver »

Heb ik ook nog iets over de afzuiging... :lol:

Een badkamer ventilatortje is zeker niet voldoende...

Ik zou zeker gaan voor een degelijke slakkenhuis ventilator.. waarom?

Eigenlijk heel simpel... de ventilator is niet alleen bedoeld om dampen af te zuigen maar ook voor het doven van vlammen...

het is erg belangrijk dat je op je rooster de niet door het materiaal bedekte plekken afdekt met iets van karton of whatever... een paar gaatjes ergens om de bak niet volledig vacuum te laten zuigen kan best maar niet hele grote gaten...

Perslucht uit de nozzle en evt een opschroef dopje om deze gang te vernauwen werkt goed bij hout papier en karton. om de dampen door de snede heen te blazen... (scheelt brandplekken en een hoop rook)bij acrylaat moet die perslucht stroom juist niet te groot zijn anders krijg je een matte finish i.p.v een glanzende...

het truukje van het doven van de vlammen is eigenlijk simpel... de vlammen hebben een snelheid van een X m/s... (weet effe niet uit het hoofd welke snelheid dat is..) de truuk is om een veel hogere aanzuig snelheid te hebben zodat de vlammen geen kans hebben om het materiaal te ontbranden...

Wil er wel effe op hameren.. ga NIET zonder afzuiging of met een slecht afgedekte tafel werken zorg ALTIJD dat de afzuiging op de plaats van je werkstuk optimaal is... als je gaat snijden word de hoeveelheid valse lucht steeds groter dus een slechtere afzuiging...

De kans dat in een onbewaakt moment je werkstuk in brand gaat is erg groot... Believe me.. heb sinds kort ervaring :oops: .... mag me dus beschamend ervarings deskundige noemen...... schade leek mee te vallen.. maar blijkt de machine toch total loss.. :oops:.. zweet in mn handen..2,5 brandblusser leeggespoten, 3 vierkante meter 25mm px voor 80 procent weggefikt, gesmolten aluminium latten/rooster vervormde bak en kromme profielen waar de geleidingen/servo's encoders etc op zitten.... en dat te bedenken dat ik wel mn best heb gedaan om alles af te dekken maar toch ging er wat fout.. dus denk er niet te licht over ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Kees-Laser

Bericht door audiomanics »

Dat is duidelijk :shock: ..
Ik heb al een CO2 blusser gereserveerd.
Nu zal er vast veel lucht langs de tafel lekken omdat die met schroefspindels omhoog en naar beneden moet worden bewogen..
Laat ik er maar een goede gewoonte van maken om de laser niet in een onbewaakt ogenblijk te gebruiken..
Ik heb in ieder geval wel wat moeite gedaan om een heuse 3D-tekening te maken in Imagine (1995!!)

5255

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Kees-Laser

Bericht door Mcgyver »

om heel eerlijk te zijn .. zou ik NIET de tafel laten verplaatsen maar de uiteindelijke lens..

Je moet toch werken met spiegels om de beam naar de lens te transporteren... deze beam is enigszins lineair...

iets van 50mm wat de lens moet verplaatsen maakt niet heel veel uit.. is nog simpeler en goedkoper te maken ook.... 1 trapezium spilletje en 2 geleidingen.. de lens bepaald ook het focuspunt en de tafel is beter vacuum te trekken..... wil je ook dikkere werksukken eronder... geen probleem.. maak je bak zo dat je hem wel in hoogte kan verstellen... het uiteindelijke werkberijk hoeft niet groter dan 50mm te zijn...

Een bewegende tafel lijkt wel leuk.. maar je haalt je meer op de hals dan nodig is...

denk gewoon aan een standaard cheap built 3 assen routertje alleen dan met een laserkopje erop.. , je zou zelfs gewoon niet ondersteunde geleidingen kunnen gebruiken.. er komen toch geen krachten op....

In het midden van je bak kan je een paar 3mm alu stroken maken vertikaal geplaatst met wart zaagsneetjes erin.. haaks erop steek je wat dunnere alu platen en een honeycomb rooster .. je kan bijvoorbeeld alu roosters voor verlichting gebruiken...

Evt kan je i.p.v. dat acrylaat stroken gebruiken om je werkstuk op te leggen... moet je vaker vervangen maar bij acrylaat geen smeltplekjes... met de honeycomb /lichtroosters kan je kunststof puntjes insteken zodat je werkstuk van het rooster is opgetild.. krijg je ook geen szmeltplekjes..

je bak kan je wellicht het best maken van 3mm alu en zo dat je de plaat in het midden zet zodat je een schuin aflopende bak hebt... alu laten anodiseren of zwarte hitte bestendige spuitlak.. zo kan de beam niet direct terug reflecteren en word dus afgebogen...

maarre mooi getekend :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Kees-Laser

Bericht door audiomanics »

Mcgyver schreef: NIET de tafel laten verplaatsen maar de uiteindelijke lens..:
Ik zie eigenlijk alleen maar machines waarbij de Z-as geregeld wordt door de hele tafel te bewegen (die tafel staat niet op de tekening)
Kan ook wel een nadeel bedenken van een constructie waarbij de lens in-en uitgeschoven moet worden:
De massa van zo'n constructie zal de acceleratie enorm beinvloeden en dat moet natuurlijk zo snel mogelijk zijn.
Omdat de X-as (laat ik 'm zo maar noemen) bij foto's etc snel heen en weer moet bewegen heb ik de massa van die as beperkt op een Hiwin-wagentje een beugeltje en het spiegel-lens-nozzle-geval.
Bovendien hoop ik ca 20-25CM te kunnen halen
Ik zal eens denken over een afdichting..
:roll: Snijden zal ik misschien niet eens zo vaak doen.. ik heb ook nog een hele prima portaalfrees staan.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Kees-Laser

Bericht door Mcgyver »

als je eenmaal gewend bent aan een laser dan frees je niet heel veel meer hoor ;-) zeker voor standaard 2d spul .. het gaat zo makkelijk en snel..

De massa is idd een minpuntje.. maar de z-as hoeft geen zware constructie te zijn.... kan evt met 1 hiwin wagentje en een trapezium spil of omploopje..

en de lasers die jij bedoeld zijn vaak tabletop of kleine lasers.. ook vaak niet altijd van de beste kwaliteit ( tenminste die ik heb gezien ) maar toch hoe meer mechanica hoe meer er kapot kan gaan..... een beweegbare tafel is echt niet alles... maar dat zul je wel merken hahah

En de afzuiging heeft de prioriteit hahah


kijk maar eens naar deze laser:

http://www.seispa.com/eng/mercury1.html wel wat groter maar ook met een vaste tafel.... en dit is 1 van de betere lasers met een rofin laserbron... en dus 1 die ik heb gesloopt :oops:

wij hadden de 2000x1500 versie


Ik graveer wel op 110.000 mm/minuut (11000 cm /min) met zo'n ding. dus kan best wat hebben... en dan te bedenken dat de laserkop vast zit met een sterke magneet voor de veiligheid als je een foutje maakt met de z-as positioneren ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Kees-Laser

Bericht door audiomanics »

En dan te bedenken dat ik nu al tegen 1000 euro alleen al aan staal sta te hikken...
Of iemand denkt dit framepje voor de helft te kunnen maken.... (140 x 80 x 80 cm)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Kees-Laser

Bericht door Mcgyver »

hahah dat zeg ik.. gamma... :lol:


gewoon een simpel frame maken uit alu profiel net als een simpel portaal freesje... en met hitte bestendige zwarte lak spuiten... of zwart anodiseren. ook niet goedkoop. maar met wat creativiteit kom je een end...

Het hoeft allemaal niet zo zeer staal te zijn... wellicht kom je wat koker profiel tegen op marktplaats...

alu is immers lichter en weer handig als je wil graveren met flinke snelheden...

het hoeft immers allemaal niet zo super stabiel en stijf te zijn als bij een frees... wel stug genoeg om de massa verplaatsing van de portaal en laserkop op te kunnen vangen ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Kees-Laser

Bericht door audiomanics »

Mcgyver schreef: een simpel frame maken uit alu profiel
De prijs voor aluprofiel ligt niet veel onder dat van stalen buis (ca 7 euro/m). Daarbij komen dan nog bevestigingsmiddelen en staal kan ik gewoon laten lassen.
Het bewegende deel (de brug) wordt wel van aluminium profiel 20x40 gemaakt. Het zwaarste zal hier de rails zijn.

Zou deze ITHO K125 XL afzuiger met ca 350m3/h voldoende kunnen zijn als ik die rechtstreeks onder de bak monteer?
http://link.marktplaats.nl/525745883

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Kees-Laser

Bericht door Mcgyver »

Ik weet. Niet of dat ding genoeg lucht verplaatst... Ik zou toch gaan voor een slaggenhuis ventilator..mocht je onverhoopt toch teveel vacuum hebben zou je nog valse lucht kunnen maken door ergens een gat te maken.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Kees-Laser

Bericht door audiomanics »

Nog even een andere vraag:
is een 80W voeding voor een 60W laserbuis beter of juist niet..
Ik kan me zo voorstellen dat een 80W voeding niet zo op zijn tenen hoeft te lopen en daardoor stabieler kan zijn.
Aan de andere kant levert die voeding een paar kV meer ontsteekspanning en kan een paar mA meer stroom leveren... Gaat de buis dat redden of is het hier ook gewoon dat er niet meer stroom loopt dan dat de buis vraagt..
Als je de PWM op 100% instelt gaat de buis dan keurig 60W leveren of wordt ie over de rand geduwd..
Bij normale voedingen kun je niet groot genoeg nemen (binnen bepaalde maten natuurlijk.. Geen kerncentrale om je telefoon op te laden bijv..)

Ik heb het afzuig verhaal zo opgelost: de hele heftafel wordt een soort grote trechter en de slang gaat door de bodem naar buiten, komt dan in de draagtafel terecht en kan daar op de ventilator aangesloten worden.
In de tekening heb ik het rooster achterwege gelaten, voor de duidelijkheid.
Ik hoop dat dit voldoende luchtdicht te maken is dan..

5268

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
dirk w
Berichten: 261
Lid geworden op: 23 jan 2007 21:33
Locatie: Haasdonk (belgië)
Contacteer:

Re: Kees-Laser

Bericht door dirk w »

Hey Kees, dat is een goede oplossing.
Mag ik die even stelen van jou? :mrgreen:
Plaats reactie