Is dit niet erg handig als geleidingen ?

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vincenttor
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:00
Contacteer:

Is dit niet erg handig als geleidingen ?

Bericht door vincenttor »

Deze zullen waarschijnlijk niet sterk genoeg zijn voor een frees machine maar,
Ik zit al enige tijd te kijken om mijn laser bereik te vergroten want ik loop toch vaak "vast" met grotere materialen die erin moeten.

Nu kwam ik op ebay dit tegen , aangezien de laser amper krachten te verdragen krijgt vroeg ik me af is dit niet een nette / makkelijke oplossing ?

http://www.ebay.com/itm/Linear-bearing- ... 1c226cecec

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Of kan je beter denken aan deze oplossing,
en dan zelf met tandriemen wat maken ?
Afbeelding


Nu ben ik totaal nieuw in deze materie en wilde ook al een topic openen om wat informatie/tips/meningen te vragen hoe en wat het beste is om zelf te bouwen en waar allemaal aan te denken.

wil de machine een bereik geven van ongeveer 1200x900
GvB
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jan 2010 23:05
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Is dit niet erg handig als geleidingen ?

Bericht door GvB »

"this package not inculding slider,if need liner slider,then pls pay for extral 47.5usd for 1pc"
en 100 dollar verzenden...
dus 350 dollar voor een meter geleiding waar je niet zeker van bent hoeveel nauwkeurigheid en rek er is...
dus hmmm.
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Is dit niet erg handig als geleidingen ?

Bericht door Testa-Rossa »

Als dat geen laseroptiek kan verplaatsen weet ik het ook niet meer... ;-)
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
vincenttor
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:00
Contacteer:

Re: Is dit niet erg handig als geleidingen ?

Bericht door vincenttor »

GvB schreef:"this package not inculding slider,if need liner slider,then pls pay for extral 47.5usd for 1pc"
en 100 dollar verzenden...
dus 350 dollar voor een meter geleiding waar je niet zeker van bent hoeveel nauwkeurigheid en rek er is...
dus hmmm.

staat ook even verderop "combined shipping"
en idd van de lager sliders dat is wel even jammer.
maar het geheel ziet er wel strak uit vind ik dan, erg afgewerkt gelijk.

Moet natuurlijk wel goed functioneren, en wat testa-rossa zegt, het is de kracht/gewicht niet wat erop komt te staan :roll:

als je ziet hoe het nu zit , paar stukjes alu klein randriempje en de kop die beweegt, tja ;-)
maar goed ik weet er toch aardige dingen uit te krijgen.

Dus wat is wijsheid, zoals velen een portaal maken, of zoiets als dit aanschaffen.
neem aan dat verder niemand er nog ervaring mee heeft.
roger de poger

Re: Is dit niet erg handig als geleidingen ?

Bericht door roger de poger »

Twee tandriemen die in elkaar grijpen.
Minimale last van rek.
Bekijk de close up maar es goed.
Is ook goed zelf te maken en kost weinig.
Of, kost niet duur ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=T9QU3YQe-Sc
vincenttor
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:00
Contacteer:

Re: Is dit niet erg handig als geleidingen ?

Bericht door vincenttor »

Dat is inderdaad een mooi systeem,
ga een lijstje maken met onderdelen kijken hoeveel de kosten ongeveer zouden worden.
zal natuurlijk altijd wat onvoorziene uitgaven bij komen maar wel leuk om te weten waar ik een beetje op kan rekenen.
1 voordeel is dat het natuurlijk niet zo super stevig hoeft te zijn als een portaalfrees dat het allemaal net iets minder sterk qua materiaal kan.
bedankt voor de reacties.

Vroeg me wel nog af hoe zit het met de snelheids instellingen,
ik dacht dat het motor tuning heet in mach3
Het "probleem" is namelijk ik ga de aansturing gebruiken van de laser machine die ik al heb aangezien de graveer modus daar geoptimaliseerd is.
Alleen wil ik wel andere stappenmotoren gebruiken.
+<StepsPerInch> -
<MaxSteps>
<int>20000</int>
<int>15000</int>
<int>10000</int>
<int>1000</int>
<int>1000</int>
<int>1000</int>
</MaxSteps>
dit is de config list, ik moet dan gewoon het aantal steps instellen neem ik aan en de overbrenging omrekenen daarvoor naar de gene die ik ga gebruiken ?


Edit: had voor de gein eens een aanvraag gedaan wat of de kosten zouden worden.
hi,friend,first thank for your inquiry,now i willing quote the bellow items price to you.that total sell price for bellow items favorable price is 731usd. shipping cost is 195usd.

we will use wooden carton package delivery to you.and will use FED or EMS express service.


2 x 1200mm long + all the equipment and the slider
1 x 900mm long + all the equipment and the slider
Volgens mij toch best wel aan de prijs
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Is dit niet erg handig als geleidingen ?

Bericht door clements »

volgens mij hetzelfde systeem als in dit topic bij de .com vrienden
ASS-U-ME
vincenttor
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:00
Contacteer:

Re: Is dit niet erg handig als geleidingen ?

Bericht door vincenttor »

nu zie ik het pas goed, er loopt een soort gekartelde rails onder waar de tandriem netjes in valt weer.

Dit had ik namelijk niet goed gezien bij het vorige filmpje.



iig bedankt voor de link
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Is dit niet erg handig als geleidingen ?

Bericht door Testa-Rossa »

Gekantelde rails of gewoon de andere kante van de riem?

Gaat serieus vlot in ieder geval
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
roger de poger

Re: Is dit niet erg handig als geleidingen ?

Bericht door roger de poger »

roger de poger schreef:Twee tandriemen die in elkaar grijpen.
Minimale last van rek.
Bekijk de close up maar es goed.
Opvallend hoe vaak er slecht wordt gelezen...
Het is geen gekartelde rails maar een identieke riem die vastgelijmd zit in een soort van U-profiel.
Ik schreef nog: "Bekijk de close up maar es goed".

Enfin, nu je het licht gezien hebt, er zijn meer machines met dit principe te vinden op YouTube.
Leerzaam...
vincenttor
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:00
Contacteer:

Re: Is dit niet erg handig als geleidingen ?

Bericht door vincenttor »

Opvallend jouw reactie tegenover mij,
Ik kon het niet duidelijk genoeg zien en sorry dat ik niet het zelfde technische inzicht/kennis heb als jij en dat ik de rails gekarteld noem i.p.v. getand.

Op de close up kon ik niet helemaal voor me halen hoe het in elkaar stak noem mij maar dom en niet oplettend als je je daar beter door voelt . ( als je mijn reactie had gelezen dan zie je dat ik exact het zelfde schreef dat ik het niet goed had gezien dus wie leest er nu niet goed ? !)
Ik zag het andere filmpje en dat was net even iets duidelijker, in ieder geval bedankt voor de verwijzing naar deze optie vind het alleen een beetje jammer dat je me meteen zo afschuift.
Zo komt het in ieder geval wel over, Zeg roger, Hoe was je dag ? ;-)

Dus even goede vrienden, ik bedoel je niet af te kraken en waardeer de hulpmaar vind het alleen beetje jammer dat je gelijk zo een reactie neerzet.
Hebben we dat hopelijk weer de wereld uit geholpen.


Ontopic dan maar:

Ik dacht alleen wel het word redelijk zwaar en als ik wil graveren dan komt er een redelijke snelheid aan te pas.
Hoe zwaarder de kop word waar in deze manier ook de stappenmotor op rust des te steviger het hele frame moet zijn of zie ik dit verkeerd ?

Het frame moet namelijk open zijn onder aan omdat er een verstelbare tafel komt in hoogte om de laser te kunnen focussen, dan ben je gelijk al stevigheid kwijt natuurlijk zoals je krijgt bij een portaalfrees door de plank/plaat.

Afbeelding

Bij deze tekening bedoel ik daarmee de rode balken, deze kan ik niet toevoegen bij mijn ontwerp.
Er komt ook wel eens voor dat je bijv een koffer of iets met een speciale vorm wilt graveren of snijden dan zou het mooi zijn als er helemaal geen bodem in zit en de verstelbare plaat ook weg kan halen zodat het eronder kan liggen.

Maar ik zit in t verkeerde forum, zal een topic openen in het hiervoor bestemde gedeelte.
roger de poger

Re: Is dit niet erg handig als geleidingen ?

Bericht door roger de poger »

vincenttor schreef:Zeg roger, Hoe was je dag ?
Mwah, ben al dagen ziek, vol hoofd, lopende neus, kreisend kind op de achtergrond... Kom tot niets. Oh, da's niet waar... Het is me gelukt iemand af te zeiken zonder dat ik dat wilde. Soms ga ik wat te hard, ga ik ervan uit dat je dit onderwerp al vaker voorbij hebt zien komen op deze site, youtube hebt geraadpleegd etc. Dat hoeft dus niet zo te zijn.
Sorry, ik voel me soms (en structureel) niet goed en ben dan snel geïrriteerd. Kan dan beter besluiten de vouwcomputer uit te zetten.

Back on topic.

Alleen laseren? Gewoon deze oplossing namaken. Twee in elkaar gedrukte riemen werkt prima voor jou. Vertraging rond 2:1 > 5:1 Ondersteunde geleiding is een prima keuze. Loopt soepel en kan hoge snelheden aan. Probeer de gehele brug zo weinig mogelijk massa te geven. Denk ik stijve constructies (nee, niet die).
roger de poger

Re: Is dit niet erg handig als geleidingen ?

Bericht door roger de poger »

'k Zie opeens Alibaba in dat plaatje staan van je...
Beter koop je het dichterbij huis ivm rechtheid vs transport.
Harry (Stappenmotor) koopt het wellicht met de pallet tegelijk dus dat zal wel recht zijn.
Ik heb het ook ooit daar gekocht en bevalt prima.
Gaten zijn niet altijd even netjes geboord en ook het afzagen verdiende geen schoonheidsprijs.

Al met al beter voor jouw toepassing dan Hiwin en Drylin (eerste is duur, tweede te stroef).
vincenttor
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:00
Contacteer:

Re: Is dit niet erg handig als geleidingen ?

Bericht door vincenttor »

Ok is te begrijpen Roger, had al een flauw vermoeden ;-)
In ieder geval bedankt voor de info, ik vroeg me dit ook af omdat het hier voornamelijk over freesbuilds gaat en niet over lasermachines.

Nu heb ik het topic aandachtig zitten lezen van de co2 laser hier op het forum .
Kon alleen niet helemaal opmaken of deze persoon ook wilde gaan graveren met de machine,
Plaatje was zo 1 2 3 van google images afgehaald maar wilde inderdaad op ebay mijn kansen erop wagen.

Zal eens met harry contact opnemen, nogmaals bedankt
Vincent
Plaats reactie