Welke freestechniek?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Wessel

Welke freestechniek?

Bericht door Wessel »

Beste Allemaal,

Graag zou ik meerdere cirkels uit een houten plaat, afmeting rond de 2000 x 1000 x 10 mm, willen laten frezen.
Echter verschillende cirkels(cilinders) staan onder een hoek, zie hiervoor de bijgevoegde figuren.

Weet iemand of het mogelijk is met bijvoorbeeld een 5-assige cnc of andere machine cirkels(cilinders) die geroteerd zijn om hun, x-as, y-as of z-as, uit een plaat te frezen?
Ik ben student en zou het graag willen laten frezen, voor zover dit mogelijk is. Heeft er iemand een adresje?

Met vriendelijke groet,

Wessel
Untitled.pdf
GENDES WALL.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: Welke freestechniek?

Bericht door Arie Kabaalstra »

met een beetje mazzel hoeft dat niet eens met een 5-assige machine te gebeuren..
als je een Torusfrees kan gebruiken, dan kun je de gaten interpoleren..
Wessel

Bericht door Wessel »

Dank u Arie voor uw reactie.
Dus ik zou hiervoor een torusfrees of 5-assige frees voor kunnen gebruiken. Verder moet ik vermelden dat ik niet veel verstand heb van frezen zo ook niet over het interpoleren.

Maar zijn er adressen waar ik als particulier dit zou kunnen laten frezen?
Arie Kabaalstra
Contacteer:

als je de gaten in "laagjes"opdeelt, en het middelunt per laag opschuift dan kun je de omtrek van het gat per laagje "uitschillen", elke volgende laag heeft het middelpunt op een andere coordinaat liggen.. 't opdelen van de vector die de hartlijn van het gat voorstelt heet "interpoleren" in kleine stapjes benaderen van een functie zegmaar..

Ik heb zelf eens een programma gemaakt op een Heidenhain freesbesturing waarmee je een holte kon frezen met schuine kanten. door de vector van de schuine kant te interpoleren op de dieptestap van de frees..
voor deze "plank" zul je echter wel een elips moeten "verzinnen" omdat je de cilinder onder een hoek doorsnijdt.. of.. je moet het gat met 2 afzonderlijke helixen frezen, dat vergt wel wat rekenwerk, maar met de stelling van Pythagoras en Excell moet je een heel eind kunnen komen.
Wessel

Bericht door Wessel »

Oke, dank u voor uw reactie.
De geometrie wordt gegeneerd aan de hand van een script wat ik hiervoor heb geschreven. Het resultaat is een solid/geometrie in een 3d modeleer programma.
Deze geometrie heb ik laatst 3d laten printen op kleinere schaal, hierbij lever ik een .stl file aan. Maar als ik u geod begrijp moet ik een frees opnieuw programmeren voor het realiseren van de geometrie of kan ik net zoals bij een 3d printer een bepaalde file aanreiken?
Arie Kabaalstra
Contacteer:

die File moet gemaakt worden.. een Freesbank wil een G-Code File hebben, met daarin alle bewegingen en andere commando's zoals spindel start en stop, alsmede eventuele gereedschapswissels

als je handig bent met het schrijven van scripts, dan is het ook mogelijk om de geometrie voor de freesbank met een script te genereren.
buitermark
Contacteer:

Bericht door buitermark »

Kan je dit niet voor elkaar krijgen door eenvoudigweg je materiaal onder een hoek op je werkblad in te spannen en dan gewoon de betreffende gaten te frezen of boren ?

Of kijk ik er nu weer te makkelijk tegenaan ?
clements
Contacteer:

Bericht door clements »

je kan misschien ook je basisplaat opknippen in 10 dunne plakken, en die vervolgens in een CAM pakket laden.
Hoef je zelf niet te rekenen, dat doet dan je grote rekenmachine.
ASS-U-ME
Wessel

Bericht door Wessel »

@ clements
De geometrie is gegeneerd met Rhinoceros, wat ik nu wil gaan doen is met behulp van RhinoCAM het compatible maken voor een 5-assige cnc-frees. Dan kan ik volgens mij de geometrie zo laten zoals hij is, dan hoef ik het ook niet op te delen in 10 plakken.

@ buitermark
De platen kan ik niet onder een hoek zetten, de plaat is erg groot en niet alle cilinders staan onder dezelfde hoek.

Dank voor jullie reacties.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

zoiets heb ik wel eens gedaan
ik heb daar een foto van opgezocht
5051
( maar ik sta momenteel niet te springen om zoiets te gaan doen )

het is dus gelukt met de foto zoals je ziet, wel veel handelingen en je moet het even weten, bedankt voor de aanwijzingen
maar waarom kun je wel een pdf aanhangen en geen jpg ?
Laatst gewijzigd door keesfrees op 21 nov 2011 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Bericht door Mcgyver »

@ kees

om foto's te plaatsen lees dit eens:

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=41&t=1068

fotos moet je posten in je galerij en een link tussen de img-tags plaatsen om ze zichtbaar te maken.

als bijlage kan je alleen bestanden .doc, .zip .rar .pdf etc plaatsen
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
saxobarre

Bericht door saxobarre »

gewoon uw wst plat op de frees tafelspannen, uw freeskop onderhoek plaatsen
en dan de hoofdas loszetten ( indien je dit kan met je freesmachine) en de boorfunctie gebruiken
Plaats reactie