berekening kolom

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Mcgyver
Has thanked: 1 time

Re: berekening kolom

Bericht door Mcgyver »

Klopt omdat het een pdf is.. dat kan je niet direct zichtbaar maken door hem tissen IMG tags te zetten...

Kan alleen zoals je gedaan hebt als bijlage..... of omzetten naar JPG en dan uploaden naar je gallerij of upload archief
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
EyEleSS

Bericht door EyEleSS »

Ik heb hem.. Ik zal morgen is ff een berekening maken.. Zoals ze het vroeger gebouwd hebben lijkt het erop of dat het een hooizolder ofzo geweest is? dit is ook al erg zwaar..
Of draagt er nog iets op? volledige dak constructie? of staat die op de buitenmuren?
kitman
Donateur
Contacteer:

Bericht door kitman »

de tekening is zoals het wordt.
Er was eigenlijk eerst niets, je kan tot tegen de pannen kijken. Men heeft er vroeger achteraf voor de helft een zoldertje gemaakt.Eerder voor rommel en er was ook een duivenhok.
Er ligt nu in het midden een houten balk, eerder een boomstam, van 40x40cm die in het midden ondersteund is.Deze balk rust op de binnenmuur.
Daarop draagt nu aan weerszijden een dakspant.
Verder rust het dak met een balk (muurplaai) op de buitenmuur, alhoewel het een spouwmuur is.
De dakbalken rusten aan de buitenmuur echter wel op de binnenmuur.
Vroeger had men geen spouwmuren en toen ruste het dak op de enige muur, ook buitenmuur. Mischien is dit zowat een overgang systeem, dat men wel een spouwmuur had, maar met het dak nog steeds op de buitenmuur.
Wij gaan nu het dakspant op die nieuwe balk laten rusten en alles op de binnenmuur.
EyEleSS

Bericht door EyEleSS »

Oke zoals jij hem hebt getekend heb ik hem even in de simulatie gefrommeld.. Ik ben zo vrij geweest om er nog een houten vloer op te leggen van 18 mm om de druk te verdelen..
Ik heb in het midden 1000 KG (1 ton) erop gezet en alles buigt dan 0.185 mm door :shock:

Aangezien het rapport te groot is om hier neer te zetten heb ik hem ff op mijn eigen server gezet en is na te lezen op onderstaande link..
http://www.dekleinevreugde.nl/files/zolder.html

Aan het rapport kunnen op geen enkele wijze rechten worden ontleend en is alleen maar om aan te geven dat je je zolder mischien wat over bemeten heb en dat je jezelf aardig wat kosten kan besparen door het wat lichter te bouwen.. ;-)
kitman
Donateur
Contacteer:

Bericht door kitman »

Ziet er goed uit, maar ik snap hier dus niets van.
Wat betekent mass 20441,4 kgr?
Ik dacht een houten vloer te nemen om dusdanig het gewicht te verminderen.
Volgens het sg van hout kom ik dan samen met het dakgewicht, 2000 kgr op 4420 kgr.
Dit was houten balken om de 40 cm, ondervloer van 18mm en houten vloer van 15 mm.

Dus sorry, mijn vraag; wat is te zwaar bemeten?
De overspanning van 7m kan ik niet met een IPE doen, moet dus HEA zijn, alleen al van zijn eigen gewicht.
Of zie ik dat verkeerd.
Ik veronderstel dat de muren dan sterk genoeg zijn om de houten zolder te dragen?
EyEleSS

Bericht door EyEleSS »

Die mass van 20441 is het gewicht van het totale plaatje wat ik getekend heb.. Dus daar zitten de muren ook bij..

Ik denk dat de situatie voor mij niet helemaal duidelijk is.. Ik begrijp er uit dat je een vloer/zolder wil maken voor een kantoor of zoiets.. Als er verder op die vloer niets draagt van een kolom van het dak of zoiets dan is het overbemeten.. Als er op je stalen balk in het midden nog een kolom staat die je dakconstructie ondersteunt dan is je constructie nog aan de zware kant maar dan zou ik het zo houden en geen risico nemen dat je dak gaat verzakken..
kitman
Donateur
Contacteer:

Bericht door kitman »

Ik denk wel dat je juist zit.
Gewoon een bureel en op de uiteinden komt het spant te staan.
Ik kijk gewoon in mijn boekje voor een overspanning van 7 m en dan welk profiel er dan in moet.
Volgens mijn boekje kan ik dat met een IPE niet maken vanwege de lengte en eigen gewicht.
Mischien heeft iemand andere gegevens, 7meter overspanning en 4420 Kgr gewicht te dragen.
EyEleSS

Bericht door EyEleSS »

oke.. maar dan begrijp ik nog niet waar die 4420 kg op de balk en op de vloer komt te rusten? Ik heb snel een schetsje gemaakt voor de beeldvorming en hierbij gevoegt..
Afbeelding
kitman
Donateur
Contacteer:

Bericht door kitman »

Dit klopt bijna, het dak staat in de andere richting tov de balk.
Dus daar komt een spant op weerszijde van de balk, waar nu die kolommen staan.
Voor de rest 4 muren rondom.
Ik wou dat ik zoiets ook kon tekenen.
EyEleSS

Bericht door EyEleSS »

Oke zo dus.. En verder is je vloer vrij? dus ik bedoel dat er verder geen kolomen in het midden het dak ondersteunen.. Dus de balk doet dan alleen dienst om je muren uit elkaar te houden en je vloer suport te geven..

Jij bedoelt dus met die 4420 kg dat dat het gewicht is wat op je muren en op de uiteinden van je balk rust..

Als dit correct is dan kan je gerust wat lichter gaan bouwen want dan draagt de stalen balk alleen de vloer en zichzelf..En hij houd de muren op hun plaats..De kracht die er dan rechtlijnig op de uiteinden van de balk komen liggen recht boven de oplegging van de balk, Dus daar heb je voor je overspanning geen rekening mee te houden..
Als het is zoals de schets zegt dan is het constructief beter gezien om van een HEA naar een IPE over te gaan omdat die er juist voor zijn om de krachten over het lijf te verdelen.. Een HEA is om de krachten in de flensen op te nemen..
Afbeelding
kitman
Donateur
Contacteer:

Bericht door kitman »

De 4420 kgr is het gewicht van de vloer ZONDER de dwarsbalk, enkele de houten balken, vloer en dak.
Het gewicht van het dak weet ik van de mensen die de welfsels hadden berekend. Dus dat blijft hetzelfde.
Ik ga toch een betonnen draagstuk op de muren gieten op de plaats waar de balk komt.
Kwestie van de druk toch wat te verdelen.
EyEleSS

Bericht door EyEleSS »

Oke Laat maar ff weten hoe het is gelopen.. En die laatste 2 schetsjes heb ik gemaakt in Sketchup van Google.. gratis te downloaden en als je ff wat er mee stoeid kan je er gauw genoeg mee tekenen..
kitman
Donateur
Contacteer:

Bericht door kitman »

De kolommen staan en de dwarsliggers ook. Deze week komt de middenbalk.
Nu willen wij voor de gordingen Z profielen gebruiken.
De leverancier kan wel zeggen welk profiel kan dienen, maar ik had ook graag geweten wat die nu mogen dragen.
Opleglente is 3,30 m.Afbeelding
Bestaat er een standaard formule waar ik gewoon deze gegevens ingeef en dan een bruikbaar resultaat krijg?
klaas van gemerden

Bericht door klaas van gemerden »

voor het uitrekenen van de balk moet je ook de vloerbelasting meenemen!
en bij het dak iig ook wind en sneeuw en nog iemand die over het dak wandelt lijkt me.
Verder lijkt me dat je een minimale veiligheid van 1.5 nodig hebt.

Naast een sterkte eis heb je volgens mij ook een doorbuiging's eis vanuit de regelgeving.

spanning is gelijk aan M/W+N/A meen ik me te herinneren uit de schoolbanken. Zo'n Fem analyse lijkt leuk maar dat gaat de gemeente niet accepteren die willen gewoon NDM lijnen. Verder staat in je rapport geen elementen plot je hebt vermoedelijk gebruik gemaakt van volume elementen die zijn minder betrouwbaar waarschijnlijk is de doorbuiging en de spanning hoger dan hier weergegeven. En misschien is het handig om de schaal van de spanning af te kappen op bv. 235 en de spanningen in N/mm² weer te geven daardoor word het wat beter leesbaar.

Verder wil je niet dat bij brand het na 3 minuten gebeurd is, denk dat de eis iets van 15 minuten is.

Ik zal eens ff navragen wat je moet rekenen want dit is allemaal natte vinger werk.

Groeten Klaas.
Plaats reactie