iPhone hoekmeter app vergeleken met HBM hoekmeter

Moderator: Moderators

Plaats reactie
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

iPhone hoekmeter app vergeleken met HBM hoekmeter

Bericht door didado »

Het stikt van de waterpassen/hoekmeter apps voor de iPhone. Aangezien ik wel eens voor de gein wilde weten hoe nauwkeurig de iPhone 4 sensoren zijn in vergelijk met bijvoorbeeld een 39 euro kostende HBM digitale bedwaterpas hier een heel kort filmpje. De iPhone app kost 0,79 euro :-) (in het filmpje zeg ik dat de HBM 50 euro kost, dat klopt niet)

Ik heb ook nog wat andere hoeken gemeten en ze verschilden hooguit 0,1 graden van elkaar. Beiden overigens op het freesbed als referentie vlak genuld voor aanvang van meting op de machineklem. De HBM is met magneetjes in veel gevallen wel makkelijker. In de werkplaats is de iPhone 4 met vlakke zijkant aanzienlijk makkelijker te gebruiken als oudere iPhone modellen. Nu nog iemand die dit even test met een Android toestel. Toch leuk die smartphones als zwitserszakmes.




David
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: iPhone hoekmeter app vergeleken met HBM hoekmeter

Bericht door Roetsj »

Waar heb je zoiets voor nodig? Verbazingwekkend.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: iPhone hoekmeter app vergeleken met HBM hoekmeter

Bericht door Mcgyver »

om je machine waterpas te zetten... :lol:

is best lollig dat dat ook met je iphone kan hahah
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: iPhone hoekmeter app vergeleken met HBM hoekmeter

Bericht door Niels »

Met een Android app en een HTC Desire HD werkt het ook.
Ik heb Smart Protractor lite geprobeerd en werkt leuk. Enige is dat ie wel erg zenuwachtig is en enorme uitschieters heeft.
Mogelijk dat de betaalde versie dit niet heeft.
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: iPhone hoekmeter app vergeleken met HBM hoekmeter

Bericht door didado »

Roetsj schreef:Waar heb je zoiets voor nodig? Verbazingwekkend.
Soms wil je ook wel eens een werkstukje onder een hoek in je machineklem plaatsen. De wereld is niet alleen plat. Er blijken timmermannen te zijn die iets waterpas willen hebben of, in het ergste geval, zelfs iets onder een hoek willen plaatsen zoals een dak. Er blijken zelfs mensen te zijn die een afschot in hun badkamer vloer willen zodat het water naar het putje loopt. Loodgieters hebben daar ook last van. Die zeggen altijd: 'shit runs downhill...' :-)
Laatst gewijzigd door didado op 13 mar 2011 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: iPhone hoekmeter app vergeleken met HBM hoekmeter

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja.. maar ik zie de loodgieter toch echt niet een rioolpijp ophangen in een vochtige kruipruimte met zijn aaifoon in zijn klauwen.. daar pakt ie toch echt wel een waterpas voor.. (grote kans dat een beetje loodgieter zelfs extra merkjes op de libelles heeft gezet om alle buizen zoveel mogelijk in dezelfde hoek te monteren.. )
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: iPhone hoekmeter app vergeleken met HBM hoekmeter

Bericht door didado »

Gelijk heb je Arie. Met je iPhone in de kruipruimte is verre van ideaal maar het blijft leuk dat smartphones in korte tijd preciese instrumenten zijn geworden die met apps voor een habbekrats die ene keer dat je het nodig hebt uitkomst kunnen bieden.
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: iPhone hoekmeter app vergeleken met HBM hoekmeter

Bericht door didado »

Nu ik het net over precisie had. Hier nog even de bijna drie jaar oude video hoe een Macbook en vandaag de dag de iPhone en iPad met indrukwekkende cnc manufacturing gemaakt wordt. Je moet wel even door de marketing bullshit van de eerste 1,5 minuten heen en dan later nog meer. Dat is prachtig ontwerp dankzij CNC.

gixxer-harry
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2010 17:14

Re: iPhone hoekmeter app vergeleken met HBM hoekmeter

Bericht door gixxer-harry »

Cool.....je hebt vast niet zo veel aan de water pas in je foon maar tis wel heel cool
Zag ook eens dobbelstenen in een foon en dan kon je door met de foon te schudden de steentjes gooien....je hebt er niets aan maar is wel super cool
Ik heb ook mn foon vol staan met spelletjes die ik nooit speel gewoon omdat het kan

Whow wat een mooie comp.......beetje buiten mijn berijk maar wel heel erg mooi gemaakt en doordacht
Het is algemeen bekend dat ik heel vaak fouten maak
Gebruikersavatar
nolfke
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 nov 2009 18:33
Locatie: Zulte
Contacteer:

Re: iPhone hoekmeter app vergeleken met HBM hoekmeter

Bericht door nolfke »

Ik zou het kunnen gebruiken op mijn werk.
Ik moet dikwijls de helling van een bestaand dak opmeten om dan later de loods uit te breiden.
Met vriendelijke groeten,

Nolfke
Gebruikersavatar
Dwarsligger
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 feb 2011 19:20
Locatie: Woubrugge

Re: iPhone hoekmeter app vergeleken met HBM hoekmeter

Bericht door Dwarsligger »

Ik vind het netjes!

Voor frames inmeten en allerhande dingen meten heb ik dat HBM ding. als ik er wat nauwkeuriger mee moet meten gebruik ik een stukje geslepen staal wat vlak is, waar ie op magneet-kleeft.
Een tiende graad is eigenlijk best nauwkeurig voor de meeste dingen die je toch al met een hoekmeter kunt doen!

Dan een andere, kun je 'm aan je freesbank tapen, en loggen met hoeveel G je as accelereert?

Groet! Bart
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: iPhone hoekmeter app vergeleken met HBM hoekmeter

Bericht door didado »

Met de juiste app moet dat kunnen
Plaats reactie