Temperatuur stappenmotor

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Temperatuur stappenmotor

Bericht door Leo.D »

Ik heb mijn besturing zover dat ik beweging heb in mijn stappenmotor, linksom, rechtsom, sneller, langzamer, het gaat allemaal goed. Wat mij wel opvalt is dat na een poosje draaien de motor temperatuur oploopt tot zo'n 80-85 graden celcius. Bij langdurige stilstand met de spanning erop komt de temperatuur niet onder de 50 graden (slaapstand driver). In deze test situatie heb ik de motor gewoon los op een houten tafel liggen zondere andere metalen onderdelen eraan geschroefd die eventueel warmte af kunnen voeren.

Nu is mijn vraag, is dit normaal bij stappenmotoren of heb ik de verkeerde combinatie motor/driver toegepast.
Let wel, de driver is gekozen op basis van toekomst verwachtingen voor de besturing van een zwaarder machine.

Gegevens:
- motor qsh4218-51-10-49 (trinamic)
- driver HP 5056 ingesteld op 1A
- voedingsspanning 36V
Bij een voedingsspanning van 24V veranderd er weinig wat temperatuur betreft.

Groet, Leo
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: Temperatuur stappenmotor

Bericht door mlrs »

Het is normaal dat stappenmotoren warm worden. Eventueel kan je een koellichaam monteren of de stroom lager instellen. Bij sommige drivers kan je de ruststroom apart instellen.
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Temperatuur stappenmotor

Bericht door ger »

Ik weet niet of dat normaal is hoor , mijn stappenmotoren worden in het geheel niet warm, zelfs niet na 8 uur draaien.
Nou ja, na 8 uur continu draaien voel je wel dat ze gewerkt hebben , en voelen niet koud meer aan zoals metaal kan aanvoelen, maar dat is alles.
85 graden daar brand je je handen aan denk ik :shock:
Misschien dat de experts hier nog wat over kunnen vertellen :P
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Temperatuur stappenmotor

Bericht door lelieveld »

De Voeding spanning verlagen heeft geen zin
of je moet lager dan een paar volt gaan.
Bij een temp. 5o graden trek je snel je hand terug je vind dat niet lekker warm maar erg heet
Een goede driver regelt de stroom terug in stilstand na een 1 minuut of zo
Als hij dat niet doet is hij kapot of het zit niet in de specificatie,s van de driver
je kan dat gewoon meten met een ampère meter in een van de draden.

Als hij tijdens draaien 85 graden Celsius wordt zou ik water koeling toepassen :mrgreen:
( dit is natuurlijk niet serieus bedoelt )

Het meten van die stroom draaiend gaat niet.
Mogelijk staat die driver gewoon verkeerd ingesteld voor jouw motor
Kijk dat is na :!:
grt
Bert
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Temperatuur stappenmotor

Bericht door audiomanics »

Zo te zien aan de specs van die steppermotor ga je die niet gebruiken om een machine te besturen.. hij lijkt me wat klein.
Stappenmotoren moeten eigenlijk altijd gemonteerd zijn om warmte te kunnen afvoeren, maar ik denk, zoals Bert al schreef, dat je de stroom van de driver niet correct hebt staan en anders zou ik 'm gewoon op een lagere stroom zetten (indien mogelijk)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Lex
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 feb 2007 15:07
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Temperatuur stappenmotor

Bericht door Lex »

Ik heb precies hetzelfde gehad.
De motoren kon je niet meer aanraken.
Ik plaatste zo'n ventilator die je zomers bij een hitte golf gebruikt, boven mijn freesmachine.
Toen kon ik voor een “prikkie” andere stappenmotoren kopen, dezelfde maat dus zo om te zetten.
Verder heb ik niets veranderd.
Tot mijn verbazing werden deze niet eens lauw!

Dit is mijn ervaring.
Probeer er eens een te vervangen en kijk wat er gebeurt.

groeten,

Lex
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Temperatuur stappenmotor

Bericht door Leo.D »

Ik heb de instelling op de driver gecontroleerd, instelling op 1A (1A RMS = 1,4A peak), d.w.z. dipswitch 1, 2 en 3 op OFF. Automatische stroomreductie, schakelt in ongeveer 1s na de laatste stap pulse, staat ingeschakeld, dipswitch 4 op OFF. Aantal microstappen per omwenteling ingesteld op 1600.
Zoals aangegeven is voor de driver een minimale spanning van 20V vereist.
Volgens de specificaties van de motor kunnen deze belast worden tot 1A (RMS) en zijn geschikt voor microstappen.

Groet, Leo
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Temperatuur stappenmotor

Bericht door Barcosmurf »

Op basis van de specs denk ik dat dit normaal is voor deze combinatie.
De stappenmotor is 1A (RMS) en de laagste setting van deze drive is 1A (RMS) volgens specs heeft deze compensatie voor microstepping door 1,4A peak te gebruiken en deze drive heeft geen full step (RMS), de stroom is voor grote delen van de tijd dan >100% waarvoor deze berekend is.
Hiermee zit je op het randje, want een hogere stroom geeft snel veel meer warmte productie en ga je over fabriekslimiet van 90 C en max 10W van de motor.
Zet in ieder geval de nu gebruikte microstepping niet terug en schakel de sleepmode niet uit.

Wil je experimenteren zoek zo snel mogelijk een maatje grotere stappenmotor.
EMC2 gebruiker
henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Temperatuur stappenmotor

Bericht door henkzelf »

Je hebt gewoon een 'bijzonder' type stappenmotor (china?). Ze maken met meer wikkelingen van dunner draad een
even krachtig motor als concurenten.
Spec van jouw motor: weerstand R=5,3 Ohm, L=6,6 mH 0,49 Nm bij I =1 A
Vergelijke dit met een 0,5Nm motor van Stappenmotor.nl: R=0,76 Ohm L=0,75 mH bij I =1,25A
Aangezien de warmte ontwikkeling I x I x R is is dit bij jouw motor per wikkeling 5,3 Watt.
Bij die van stappenmotor.nl maar 1,2 Watt.
Nog beroerder is dat het hogere aantal wikkelingen ook zorgt voor een hogere zelfinductie (L).
Dit beperkt de snelheid.
Jouw motor is ontworpen om hem met een simpele schakeling (stroom aan of uit) en met een 5 Volt voeding aan te sturen. Immers 5V / 5,3 Ohm is bijna 1 A. Hij is dus voor trage toepassingen die goedkoop moeten zijn.
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Temperatuur stappenmotor

Bericht door Barcosmurf »

Niet negatief bedoeld, gewoonlijk is de redenering ook juist.
Het hoofd toepassingsgebied van deze toch wat bijzondere stappenmotor van een Duitse fabrikant die snel warm worden, is bedoelt voor in pandrive modules die voornamelijk op 24V/hogere microstepping (1/8 en 1/16) werken, met (positie)sensor en (anti)stall melding en deze kom je voornamelijk tegen in laboratorium, medische en biotechnologie apparatuur welke geen levens-support systemen zijn.
Langzaam zijn ze niet, 1000-1200 RPM halen deze stappenmotortjes soepel met de standaard stuurmodule die erbij hoort, koppel is een ander verhaal als ook de prijs per complete unit.

Nema23 units zijn ook met een extra optie beschikbaar, met belastingafhankelijk stroom regeling sensing, die heel toepasselijk "coolstep" wordt genoemd.
EMC2 gebruiker
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Temperatuur stappenmotor

Bericht door Markus »

85 Graden kan maar doordat warmte magnetisme verlies geeft zullen je motoren sneller zwakker worden.

Zelf zou ik 40 tot 55 graad een normale bedrijfstempratuur vinden, en overigens als je motoren koud blijven dan is dat ook niet normaal.

Maar het is heel simpel: als je motoren te warm worden dan gaat er teveel stroom doorheen,
Oplossing...minder stroom erdoor heen, heel simpel. Spanning doet bij bipolaire chopper drivers zoals deze er weinig toe, immers de stroom wordt continue geregelt.

Het kan best zijn dat de toleranties van de stroommeet weerstanden in deze driver er toe leiden dat er meer stroom doorheen gaat dan aangegeven wordt. Kan ook zijn dat in de driver een druppel soldeertin op de verkeerde plaats is gevallen. Je kunt met een preciesie meetweerstand met een hele kleine waarde in serie met een van de spoelen met een oscilloscoop de werklijke stroom meten.

Waar ik heel benieuwd naar ben is waarom je zo'n Joekel van een 4 Ampere driver met zo'n klein motortje gebruikt ?

Tis als het ware nitrogycerine in je Fiat Panda gooien en dan het ding vervolgens stationair laten draaien om um maar niet op te blazen.

Greezt,

Markus
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Temperatuur stappenmotor

Bericht door Leo.D »

Heren, bedankt voor jullie reacties.

Als ik het goed begrijp heeft het weing zin om zonder aanpassingen, zoals bijvoorbeeld koelribben, met nema17 stappenmotoren verder te gaan als ik de temperatuur ervan omlaag wil hebben. Ik heb even rondgesnuffeld en wanneer ik kijk naar de de uitkomst van de stroom in het kwadraat maal de weerstand dan zit ik bijna standaard zo rond de 5 watt bij motoren met een houdkoppel van 0,5 Nm.

@lex,
Wat was het verschil in specificaties van de oude met de nieuwe motoren die je hebt toegepast waarin de verklaring kan worden gevonden voor de temperatuursdaling.

@markus,
De driver is gekozen op basis van toekomst verwachting voor het aansturen van een zwaardere machine, dan hoef ik de besturing i.i.g. niet overnieuw te doen.
En wat betreft de Fiat Panda, ik zou eerder kiezen voor de inbouw van bijvoorbeeld een mooie small block V8 dan de nitro :lol: :lol:

Groet, Leo
Plaats reactie