Wil me eerst even voorstellen na bijna een jaar meegelezen te hebben.
Een jaar lang alles opgespaard, bedacht, weer aangepast, weer vergeten en opnieuw beginnen. En dat komt er nu allemaal uit omdat er van de week wat spannends gebeurde.
Ben je geen lezer, houd je van kort en bondig, stop dan hier.... dan is mijn ervaring, mijn eerste stapjes op cnc pad vast geen leuk verhaal of saai of denk je vast "Wat een prutser..."
Ik ben Dimitri, 37 jaar, druk met Lanparties, Lasers (shows) en interesse in CNC machines en Electronica (ook om straks kleine onderdeeltjes voor mijn lasers te kunnen maken). MTS electronica gedaan, werkzaam geweest in de televisiewereld als field engineer (videotechniek), sinds 1998 in de IT (wel minder zelf achter de knoppen).... Net als velen heb ik eerst een tijd meegelezen, ben toen materiaal gaan sparen om een zelfbouw machine te gaan maken (skateboard lagers, kabel rupsen) etc. Mijn interesse was gewekt toen ik een vriend op een lanparty zijn zelfgebouwde machine (met oude printer onderdelen en op keukenrail slides zag), wat een precisie hij daar uit haalde fascineerde me. Ook zijn zelfgemaakte auto z-as hoogte instellen met een voeler en een metalen blokje waren super interessant. Ik was verkocht toen ik de machine een spiegel zag graveren.... Liefde op het eerste gezicht.
Afgelopen tijd het forum in de gaten gehouden en toevallig kwam er vorige week op marktplaats een compacte machine voorbij die me wel wat leek. Een KM3 van Brinktechniek. Op het oog een cnc, maar eigenlijk meer een graveermachine (beperkt door software en manier van aansturing waarover later meer). Om te beginnen een goede basis leek me. Hier een link naar de machine:
http://www.brinktechniek.nl/product.php ... art_id=799
Het is een machine gemaakt voor het onderwijs, de software die erbij zit is standalone te gebruiken en heeft simpele tekenopties, tevens kan je vanuit een oudere versie van Autocad met een koppeling naar KM3 Win software de machine aansturen. Software is leerling proef, dus super simpel met een "docent" module om graveerdiepte in te stellen (zodat leerlingen niet meteen 6 mm diep proberen te graveren)...
Je maakt een tekening in autocad (plat,2D) en gebruikt de KM3 software als een plugin in Autocad. Vervolgens graveert de machine het pad, je kan dus alleen de diepte instellen. 1 diepte dus en niet variabel ofzo.
De vorige eigenaar gebruikte een proxxon motor van 250W en we hebben even een d-connector uit aluminium gefreesd (in 2 runs van 0,75mm diep). Ging prima.
Om de machine te leren kennen heb ik een heel simpele el cheapo dremel kloon in de machine geklemd die ik nog had (tja je wilt toch spelen, ken je dat ?) en al leuke dingetjes gegraveerd (0,5mm diep in trespa, met veel pijn en moeite....de dremelkloon is echt een heel licht dingetje), zie de foto
Heb meteen wat freesjes gekocht bij Damen CNC en via een mooie aanbieding een Kress 1050FME-1 spindle elders en mooie HPME500 kunststof blokken bij Wouter waarvoor allemaal dank !
De machine wordt via de seriele poort aangestuurd, hier een foto van de besturingsprint aan de onderkant van de machine:
De print rechts zit verbonden aan de seriele poort connector achterop de machine en is verbonden met de driver links middels een connector. Serieel dus en niet via parallele poort. Tevens zit er een relais op geknutseld om de spindle aan en uit te zetten. De stappenmotoren zijn Sanyo Denki Synstep 103G770-0645 (zie mijn andere topic in stappenmotoren). Hoeveel Nm ze zijn weet ik niet, 5.1V 1.0A dat weet ik wel, maar ik vermoedt niet meer dan 1Nm (misschien wel 0,5Nm?)
Hoe dan ook, ik wil nu de machine ombouwen, eerst met de huidige motoren, ik heb hem gezien met een proxxon 250W spindel (BF20 of BF40 ?) en dat ging prima en die woog ook wel wat mocht dat te licht zijn dan met een setje zwaardere. Dus met de bestaande motoren maar wel via "echte" cam software ipv de graveersoftware die er nu bij zit.
Ik wil er kleine werkjes in aluminium mee maken (frontplaten van mijn lasers graveren), kleine mountjes voor spiegels in mijn lasers, grondplaatjes voorzien van gaatjes, sleuven / "kuiltjes" in aluminium om peltier elementen in te stoppen, spiegels graveren, en mooie plexiglazen plaatjes graveren (voorbeelden gezien van Robo).
Geen hele motorblokken of dingen van 10 cm hoog ofzo
Ik wil dat doen met Mach 3. Nu dacht ik breakout board, drivers, en evt. nieuwe motoren, zodat ik het stap voor stap kan aanpakken. Eerst met de demo versie met 500 regel restrictie en als ik wat verder ben de licentie aanschaffen bij Leeuwinga.
Of is er wellicht iets aan te vangen met het originele driverboard ?
Heb de leverancier nu 2 keer gebeld om de technische man te pakken te krijgen, bel telkens net op verkeerde moment, ga morgen weer een poging wagen om eens wat meer info te krijgen. Wellicht is een driverboard aan de stuur print te hangen, daarop zijn zoals misschien een beetje te zien is de aansluitingen naar de stappenmotoren te zien. Het zijn 8 draads motoren, maar er komen maar 4 draden aan op de print. Even uitzoeken of ze parallel of serieel, uni of bipolair zijn aangesloten. De snelheid is iig niet denderend hoog, 450mm/min is het max op dit moment. Spindels zijn 10x3mm heb ik gemeten.
Probleem is dat ze bij de leverancier voor de ombouw van de machine naar "full 3D" 2600 vragen (en er dan USBCNC software erbij leveren, dus ik weet bijna zeker dat ze die kaart erin doen met wat drivers (of misschien wel niet eens en gewoon van die kaart de originele driver van Bectronic ?) aansturen. Maar daar is weer geen info van te vinden.
Dus tja, na een hele tijd meegelezen te hebben en dacht een eigen machine te bouwen kwam dit op mijn weg.
Een leuke basis om mee te starten en te leren over driverboards, software, stappenmotoren.
Heb MTS electronica (telematica) gedaan, knutsel mijn eigen RGB lasers in elkaar maar ben nu toch een beetje het spoor bijster.
Makkelijkst lijkt steppermotor driverboard en drivers, maar als ik straks zwaardere motoren nodig heb , wil ik niet naar zwaardere drivers moeten switchen (ik soms drivers tot 2,5A) en dan weer drivers vanaf 1 tot meer (3, 4.2, 5.6A). Maar de huidige motoren zijn maar 1A.
Mijn eerste plan was gewoon een driverboard uit china te kopen en daarmee te starten, gezien de ervaringen op het forum daarmee en het advies van mensen die er echt wat van snappen nu toch een beetje op terug aan het komen. Vooral de verhalen over motoren die niet lekker draaien etc. heb ik geen zin in.
Maar zo'n simpel driverboard is wel een makkelijke start als er een manier is de bestaande drivers aan te sturen, maar ja dat ziet er nog niet zo makkelijk uit.
Stappenmotor.nl zit hier om de hoek en even nederland doorcrossen voor mooie spullen vind ik ook geen probleem.
Ben regelmatig bij vrienden in het noorden van het land. Plus dat je dan ook meteen meer kennis opdoet (ik bedoel ik bouw de machine al niet van de grond op, laat me dan op zijn minst kennis opdoen van het vervangen van de electronica
Wat is nu wijsheid ? Zie een leuke aanbieding in de "te koop"-Sectie van een breakoutboard, dan heb je volgens mij iets degelijks wat gewoon uit nederland komt (bij Leeuwinga vandaan volgens mij).
Of kan ik wellicht een driverboard bij Stappenmotor.nl vandaan halen (nogmaals,lekker dichtbij).
Maar welke drivers zijn nu geschikt om de motoren op aan te sluiten maar waar ik straks OOK wat mee kan ?
Ik wil dus Mach 3 gebruiken.
Kortom, ik ben nieuw op het forum, heb een machine die ik wil ombouwen, heb met verbazing, plezier en bewondering jullie posts gelezen afgelopen jaar en kan nu advies gebruiken hoe nu verder
Met vriendelijke groet,
Dimitri