Voorstellen en eerste machine KM3 van Brinktechniek

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hobbybob
Contacteer:

Voorstellen en eerste machine KM3 van Brinktechniek

Bericht door hobbybob »

Hallo allemaal,

Wil me eerst even voorstellen na bijna een jaar meegelezen te hebben.
Een jaar lang alles opgespaard, bedacht, weer aangepast, weer vergeten en opnieuw beginnen. En dat komt er nu allemaal uit omdat er van de week wat spannends gebeurde.
Ben je geen lezer, houd je van kort en bondig, stop dan hier.... dan is mijn ervaring, mijn eerste stapjes op cnc pad vast geen leuk verhaal of saai of denk je vast "Wat een prutser..." :oops: Scroll dan helemaal naar beneden naar de laatste 2 regels voor een samenvatting ;-)

Ik ben Dimitri, 37 jaar, druk met Lanparties, Lasers (shows) en interesse in CNC machines en Electronica (ook om straks kleine onderdeeltjes voor mijn lasers te kunnen maken). MTS electronica gedaan, werkzaam geweest in de televisiewereld als field engineer (videotechniek), sinds 1998 in de IT (wel minder zelf achter de knoppen).... Net als velen heb ik eerst een tijd meegelezen, ben toen materiaal gaan sparen om een zelfbouw machine te gaan maken (skateboard lagers, kabel rupsen) etc. Mijn interesse was gewekt toen ik een vriend op een lanparty zijn zelfgebouwde machine (met oude printer onderdelen en op keukenrail slides zag), wat een precisie hij daar uit haalde fascineerde me. Ook zijn zelfgemaakte auto z-as hoogte instellen met een voeler en een metalen blokje waren super interessant. Ik was verkocht toen ik de machine een spiegel zag graveren.... Liefde op het eerste gezicht.

Afgelopen tijd het forum in de gaten gehouden en toevallig kwam er vorige week op marktplaats een compacte machine voorbij die me wel wat leek. Een KM3 van Brinktechniek. Op het oog een cnc, maar eigenlijk meer een graveermachine (beperkt door software en manier van aansturing waarover later meer). Om te beginnen een goede basis leek me. Hier een link naar de machine:
http://www.brinktechniek.nl/product.php ... art_id=799

Het is een machine gemaakt voor het onderwijs, de software die erbij zit is standalone te gebruiken en heeft simpele tekenopties, tevens kan je vanuit een oudere versie van Autocad met een koppeling naar KM3 Win software de machine aansturen. Software is leerling proef, dus super simpel met een "docent" module om graveerdiepte in te stellen (zodat leerlingen niet meteen 6 mm diep proberen te graveren)...

Je maakt een tekening in autocad (plat,2D) en gebruikt de KM3 software als een plugin in Autocad. Vervolgens graveert de machine het pad, je kan dus alleen de diepte instellen. 1 diepte dus en niet variabel ofzo.
De vorige eigenaar gebruikte een proxxon motor van 250W en we hebben even een d-connector uit aluminium gefreesd (in 2 runs van 0,75mm diep). Ging prima.

Om de machine te leren kennen heb ik een heel simpele el cheapo dremel kloon in de machine geklemd die ik nog had (tja je wilt toch spelen, ken je dat ?) en al leuke dingetjes gegraveerd (0,5mm diep in trespa, met veel pijn en moeite....de dremelkloon is echt een heel licht dingetje), zie de foto

4130

Heb meteen wat freesjes gekocht bij Damen CNC en via een mooie aanbieding een Kress 1050FME-1 spindle elders en mooie HPME500 kunststof blokken bij Wouter waarvoor allemaal dank !

De machine wordt via de seriele poort aangestuurd, hier een foto van de besturingsprint aan de onderkant van de machine:

4125

De print rechts zit verbonden aan de seriele poort connector achterop de machine en is verbonden met de driver links middels een connector. Serieel dus en niet via parallele poort. Tevens zit er een relais op geknutseld om de spindle aan en uit te zetten. De stappenmotoren zijn Sanyo Denki Synstep 103G770-0645 (zie mijn andere topic in stappenmotoren). Hoeveel Nm ze zijn weet ik niet, 5.1V 1.0A dat weet ik wel, maar ik vermoedt niet meer dan 1Nm (misschien wel 0,5Nm?)

Hoe dan ook, ik wil nu de machine ombouwen, eerst met de huidige motoren, ik heb hem gezien met een proxxon 250W spindel (BF20 of BF40 ?) en dat ging prima en die woog ook wel wat mocht dat te licht zijn dan met een setje zwaardere. Dus met de bestaande motoren maar wel via "echte" cam software ipv de graveersoftware die er nu bij zit.

Ik wil er kleine werkjes in aluminium mee maken (frontplaten van mijn lasers graveren), kleine mountjes voor spiegels in mijn lasers, grondplaatjes voorzien van gaatjes, sleuven / "kuiltjes" in aluminium om peltier elementen in te stoppen, spiegels graveren, en mooie plexiglazen plaatjes graveren (voorbeelden gezien van Robo).
Geen hele motorblokken of dingen van 10 cm hoog ofzo :lol:

Ik wil dat doen met Mach 3. Nu dacht ik breakout board, drivers, en evt. nieuwe motoren, zodat ik het stap voor stap kan aanpakken. Eerst met de demo versie met 500 regel restrictie en als ik wat verder ben de licentie aanschaffen bij Leeuwinga.

Of is er wellicht iets aan te vangen met het originele driverboard ?
Heb de leverancier nu 2 keer gebeld om de technische man te pakken te krijgen, bel telkens net op verkeerde moment, ga morgen weer een poging wagen om eens wat meer info te krijgen. Wellicht is een driverboard aan de stuur print te hangen, daarop zijn zoals misschien een beetje te zien is de aansluitingen naar de stappenmotoren te zien. Het zijn 8 draads motoren, maar er komen maar 4 draden aan op de print. Even uitzoeken of ze parallel of serieel, uni of bipolair zijn aangesloten. De snelheid is iig niet denderend hoog, 450mm/min is het max op dit moment. Spindels zijn 10x3mm heb ik gemeten.

Probleem is dat ze bij de leverancier voor de ombouw van de machine naar "full 3D" 2600 vragen (en er dan USBCNC software erbij leveren, dus ik weet bijna zeker dat ze die kaart erin doen met wat drivers (of misschien wel niet eens en gewoon van die kaart de originele driver van Bectronic ?) aansturen. Maar daar is weer geen info van te vinden.

Dus tja, na een hele tijd meegelezen te hebben en dacht een eigen machine te bouwen kwam dit op mijn weg.
Een leuke basis om mee te starten en te leren over driverboards, software, stappenmotoren.
Heb MTS electronica (telematica) gedaan, knutsel mijn eigen RGB lasers in elkaar maar ben nu toch een beetje het spoor bijster.

Makkelijkst lijkt steppermotor driverboard en drivers, maar als ik straks zwaardere motoren nodig heb , wil ik niet naar zwaardere drivers moeten switchen (ik soms drivers tot 2,5A) en dan weer drivers vanaf 1 tot meer (3, 4.2, 5.6A). Maar de huidige motoren zijn maar 1A.

Mijn eerste plan was gewoon een driverboard uit china te kopen en daarmee te starten, gezien de ervaringen op het forum daarmee en het advies van mensen die er echt wat van snappen nu toch een beetje op terug aan het komen. Vooral de verhalen over motoren die niet lekker draaien etc. heb ik geen zin in.
Maar zo'n simpel driverboard is wel een makkelijke start als er een manier is de bestaande drivers aan te sturen, maar ja dat ziet er nog niet zo makkelijk uit.

Stappenmotor.nl zit hier om de hoek en even nederland doorcrossen voor mooie spullen vind ik ook geen probleem.
Ben regelmatig bij vrienden in het noorden van het land. Plus dat je dan ook meteen meer kennis opdoet (ik bedoel ik bouw de machine al niet van de grond op, laat me dan op zijn minst kennis opdoen van het vervangen van de electronica ;-)

Wat is nu wijsheid ? Zie een leuke aanbieding in de "te koop"-Sectie van een breakoutboard, dan heb je volgens mij iets degelijks wat gewoon uit nederland komt (bij Leeuwinga vandaan volgens mij).
Of kan ik wellicht een driverboard bij Stappenmotor.nl vandaan halen (nogmaals,lekker dichtbij).
Maar welke drivers zijn nu geschikt om de motoren op aan te sluiten maar waar ik straks OOK wat mee kan ?
Ik wil dus Mach 3 gebruiken.

Kortom, ik ben nieuw op het forum, heb een machine die ik wil ombouwen, heb met verbazing, plezier en bewondering jullie posts gelezen afgelopen jaar en kan nu advies gebruiken hoe nu verder ;-)

Met vriendelijke groet,
Dimitri
lelieveld
Contacteer:

Re: Voorstellen en eerste machine KM3 van Brinktechniek

Bericht door lelieveld »

hoi Dimitri
ik ben in april begonnen met CNC
een BF30 gekocht en omgebouwd naar CNC
ik wist er niks van en nu een beetje.
ik ben met mach 3 begonnen en na wat pc problemen overgestapt op iets wat via usb werkt
USBCNC al Rap kwam ik er achter dat de spanning die je op de driver aansluit belangrijk is voor snelheid dus ik ben van 48 naar 75 volt gegaan
Dan heeft een stappen motor een beetje power op snelheid En acceleratie kracht!
En dat is eigenlijk nog belangrijker dan snelheid.
En accelratie kost kracht
Dus ik heb 3 motoren ,iets van 4.5 NM , uit sloop spul (uit een drukkerrij machine)en 1 12NM van Damen CNC
maar 6,4 had ook goed geweest
De geleidingen bepalen wat je er mee kan
Met een slecht afgestelde geleiding presteerd de 12NM slechter als een 4,5M met goed afgestelde geleiding
Als beginner zeg ik usbcnc het was voor een leek als ik al snel te begrijpen
en belangrijk Geinstalleerd en het werkte onmiddelijk.
en dat gaf mij vertrouwen waar ik N
mee bezig was
Ook dat hardware en software uit de zelfde toko komt in nederland
Bert Eding CNC of DamenCNC
Dat getop dat het niet werkt en dat je tussen wal en schip komt bij en helpdesk in USA dat het niet kan werken en leverancier van weinig woorden in eigen land zegt van wel wil ik niet meer maken
Nou leuk dimitri suc6 grt Bert
tis bedtijd en ga pitten

en die kress is een goede keuze
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
skillalot
Donateur
Contacteer:

Bericht door skillalot »

Hoi,

wat voor besturing je ook wilt gebruiken, als je huidige via de seriele poort werkt, dan zul je dat stukje electronica hoe dan ook moeten vervangen.
Als je met mach3 wilt gaan experimenteren, waarom zou je dan niet zo'n goedkoop driverbordje van ebay halen? Als je even zoekt krijg je voor een tientje of 4 zo'n 3 assig bordje thuis. Hier in nederland betaal je voor een redelijk simpel breakoutbord met optocouplers alleen al dat bedrag. De voeding kun je misschien hergebruiken, als de spanning genoeg is, die bordjes op ebay werken meestal met 12-36v, dus iets dicht bij die 36 is prima.
Heb je voor weinig geld iets wat werkt. Zal niet de allerbeste kwaliteit zijn, maar als je toch lichte motoren hebt, zal dat heus wel aardig werken.

Maar, heb je al eens gekeken naar cnc-usb? Op http://www.planet-cnc.com staat daar meer over, leeuwinga is hiervan leverancier in NL. Het leuke van cnc-usb is ook dat je daarop ingangen hebt voor drukknoppen, om te joggen. Precies van die knoppen die op de zijkant van jouw machine zitten, die zou je op cnc-usb zo weer aan kunnen sluiten. En cnc-usb (licentie + hardware ) is ongeveer even duur als een mach3 licentie alleen.
w.rusman

Bericht door w.rusman »

skillalot schreef:Als je met mach3 wilt gaan experimenteren, waarom zou je dan niet zo'n goedkoop driverbordje van ebay halen? Als je even zoekt krijg je voor een tientje of 4 zo'n 3 assig bordje thuis. Hier in nederland betaal je voor een redelijk simpel breakoutbord met optocouplers alleen al dat bedrag. De voeding kun je misschien hergebruiken, als de spanning genoeg is, die bordjes op ebay werken meestal met 12-36v, dus iets dicht bij die 36 is prima.
Heb je voor weinig geld iets wat werkt. Zal niet de allerbeste kwaliteit zijn, maar als je toch lichte motoren hebt, zal dat heus wel aardig werken.
Mijn ervaring met het bordje is dat het zonde van je geld is... die 36v is de theoretische korte maximale spanning van de chip, in realiteit houdt het op bij ongeveer 24v...

Ik zou meteen voor losse drivers gaan kijken, desnoods kun je die eerst aan elkaar knopen zonder break-out board om te proberen...
De meeste losse drivers hebben ingebouwde optocouplers, dus een break-out board is eigenlijk puur voor aansluitgemak, eventueel een spindel-relais en eventuele ingangen van end-switches
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
draadjelos
Contacteer:

Bericht door draadjelos »

Hoi Dimitri,

allereerst welkom op het forum,

in je andere post heb ik je de gegevens van de motoren alvast gegeven.

dan heb je alvast wat meer info om je driverkeuze op te baseren.

De aansturing in jouw machine bestaat uit 3 printen, een seriele communicatie, een voedingsprint en een driverprint.

op de voedingsprint na (gelijkrichter met elko en ringkern) kun je de originele printen niet gebruiken met de gangbare step-dir software als usbcnc en mach3 enz

dus je hebt in dat geval minimaal 3 drivers (of een 3-voudige) en een interface (usb of parallel) nodig.

De motoren zijn sterk genoeg, die drukken de machine makkelijk uit model, naast TR10x3 is er ook 12mm met 3mm spoed trapeziumdraad gebruikt.

succes!
So many things, so little time
mosoft
Contacteer:

Bericht door mosoft »

Hallo,

Ik heb de desbetreffende machine in mijn lokaal en die heb ik omgebouwd naar mach3 dus geen RS232 meer zoals daar oorspronkelijk op zit.
Omdat de software knullig is en weinig mogelijkheden omgebouwd naar mach3 die een graveer optie heeft.
Alle elektronica er uit gehaald en een kaartje met de TB6560 er in gestopt.
De homesensoren veranderd en ook weer aangesloten.
Het bedienings paneel er uitgehaald en dat gat afgedekt met een nieuw afdekplaatje.

Hou je er een mooi machientje aan over alleen als ik hem voor mezelf zou houden zou ik er wel goede spindels inzetten en daar is de kwaliteit nou net te min voor. dus als je het niet zo nauw neemt met de nauwkeurigheid kan je volstaan door alleen de elektroinica te vervangen maar verwacht er geen wonderen van.
Je mag gerust eens op school komen kijken hoe het een en ander is gedaan als je wilt natuurlijk stuur maar een PB naar me voor gegevens.

Jan
hobbybob
Contacteer:

Bericht door hobbybob »

Jeetje wat een ontvangst allemaal ! Heel erg hartelijk dank aan iedereen voor de gegeven adviezen en zelfs uitnodiging (jan). Ben heel erg benieuwd om een omgebouwde KM3 machine te zien. Zal je PM"en voor een afspraak.

Natuurlijk is alles upgradebaar en beter te krijgen, vooralsnog vind ik het al superleuk dat de machine aan te sturen is met de simpele software. Nu wil ik toch snel "echt" gaan werken, zodat ik ook kleine werkstukjes kan maken.

Ik vind de tip van zowel cnc-usb als ook het goedkope driverboardje nuttig.
Beiden hebben voor en nadelen. Ik heb de machine werkend gezien met een proxxon 250W spindel erop en de motoren waren in staat door aluminium heen te frezen. Dus motoren en precisie zijn (op dit moment) goed voor mij.
Dan is zo'n kaartje erg aantrekkelijk, drivers zitten erop, de stroom door de spoelen die in serie staan (dankjewel Draadjelos) is 1A, dat kan zo'n board aan (1,5A continue 2,5A max zie ik op veel sites).
Dan heb ik alles op 1 kaartje. Ben ik wel de mooie jogknopjes kwijt.
Snap alleen nog steeds niet hoe je zoveel spanning op een motor kan zetten waarop staat 5.1V.
Men spreekt van min. 4 en max. 20 a 25x als max. spanning. Maar waar liggen de grenzen en gaat het echt goed als ik er een 24V voeding aan zou hangen ?
Ik zal eens meten (of Draadjelos) lief aankijken, hoeveel spanning er uit de voeding komt die er nu op zit.

Ga ik voor CNC usb kan ik die knopjes wel aansluiten, kan ik gebruik maken van USB poort, dus wellicht ook een laptopje gebruiken voor de aansturing (is het zaakje eventueel ook een keer mee op een hackerspace/lan vakantie mee te nemen zodat ik tijdens mijn vakantie lekker mooie dingetjes kan maken voor anderen of mezelf ;-)
Echter heb ik dan wel separate drivers nodig, voor de motoren die erin zitten: 5,1V 1.0A 0.43Nm houdkoppel.
Maar ik wil indien nodig ook kunnen upgraden naar 1 of 1,5Nm. Vind dat echt super dat die jog knopjes dan weer werken (echt super handig zo even bij de machine staand de boel kunnen besturen).

Welke drivers zouden dan een goede keuze zijn om te gebruiken met CNC USB ? Ik ben namelijk wel gecharmeerd van het bordje, maar zou natuurlijk ook stapsgewijs kunnen werken: dus eerst TB nogwat boardje, kennis opdoen en dan switchen (als het geld ook iets ruimer is....) naar een CNC USB met 3 losse drivers en evt. meteen andere motoren. Maar dan is het wel slim om vast voor te bereiden wat dan mooie betaalbare drivers zijn met oog op mijn wensen.

Ik zal nog wel 1001 vragen hebben , maar stap voor stap kom ik er wel.
Dank voor de warme ontvangst en geboden hulp.
skillalot
Donateur
Contacteer:

Bericht door skillalot »

hobbybob schreef:Ga ik voor CNC usb kan ik die knopjes wel aansluiten, kan ik gebruik maken van USB poort, dus wellicht ook een laptopje gebruiken voor de aansturing (is het zaakje eventueel ook een keer mee op een hackerspace/lan vakantie mee te nemen zodat ik tijdens mijn vakantie lekker mooie dingetjes kan maken voor anderen of mezelf ;-)
cnc-usb werkt inderdaad ook gewoon op een laptop, Andrej, de maker hiervan doet niet anders.
hobbybob schreef:Welke drivers zouden dan een goede keuze zijn om te gebruiken met CNC USB ?
Als je toch bij Leeuwinga cnc-usb wil bestellen, zou je daar ook je drives kunnen bestellen. Wellicht is een Gecko G251 iets voor je. Die zijn 50Vdc en 3,5A max. Dan heb je nog wat capaciteit over voor zwaardere motoren later, en ze zijn maar 42x38x15mm groot, dus inbouwen wordt geen enkel probleem.
http://www.geckodrive.com/product.aspx?i=14471

Voor wat betreft de voeding zou ik dan op ebay een 48v geschakelde voeding nemen.
http://cgi.ebay.com/48V-DC-7-3A-350W-Re ... 255c29144c bijvoorbeeld heb je voor 30-35 euro thuis, en deze is ruim voldoende.

Gr Sascha
hobbybob
Contacteer:

Bericht door hobbybob »

Wow, die Geckodrive 251 is echt heel mooi, lekker klein en supercompact, en goede spanning en stroom die hij kan schakelen. Tevens heb ik op planet-cnc gekeken, maar op de site van Leeuwinga kan ik niets over usbcnc terugvinden, of kijk ik ergens overheen ? Zijn de prijzen op planet-cnc dezelfde als bij leeuwinga ?
Lijkt me handig om tzt alles bij Leeuwinga te bestellen. ben over een maand of 1,5 jarig.

Verder vraag ik me het volgende af: de spoelen van de motoren staan nu in serie, 1.0A dus per spoelenpaar.
3 motoren, 2 spoelenparen per motor is totaal 3x2x1A dus 6A. Dat kan prima met 7.3A
Maar als ik nu straks de spoelen parallel wil schakelen, dan kom ik dus op 2A per spoelenpaar, dus 4A per motor, dan kom ik toch op 12A totaal uit als alle motoren tegelijk maximaal zouden draaien.
Ik snap dat dit niet gebeurd maar dan lijkt 7.3A wat krap ?

Beide spoelenparen worden toch bekrachtigd als de motor draait ? En als hij andersom moet draaien andersom gepoold. Of is 1 spoelenpaar voor beweging linksom en 1 paar rechtsom (zo heb ik het niet geleerd...) ?
Of is er een bepaalde "gelijktijdigheids factor" die je op een CNC machine los kan laten zo van totaal kom je op 12 Ampere maar dan neem je een factor 60% want niet alle motoren draaien allemaal tegelijk op topsnelheid en dan kom je op 7.2A uit, hee dat pas net ?

Nou ik hoop dat je me kan volgen, want ik wordt weer redelijk vaag volgens mij ?
draadjelos
Contacteer:

Bericht door draadjelos »

ook al staat een stepper stil, dan loop ter nog steeds de maximale stroom door de spoelen. Anders zou je nl. geen houdkoppel hebben, sterker nog, hoe harder ze draaien hoe minder stroom er uiteindelijk zal kunnen lopen door de tegen-EMK

(uitgezonderd zijn de drives die bij stilstand hun houdstroom verlagen)
So many things, so little time
lelieveld
Contacteer:

Bericht door lelieveld »

http://www.damencnc.com/tools/man/Stepp ... pplies.pdf

kijk hier maar eens als je ongeveer je powersupply wilt berekenen
maar op de site van Leeuwinga kan ik niets over usbcnc terugvinden, of kijk ik ergens overheen ?
leeuwinga en USBCNC zijn goede conculeagas, :mrgreen:

groet
Bert
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
wetronic
Contacteer:

Bericht door wetronic »

je hebt usbcnc van bert eding http://www.edingcnc.com
en je hebt cnc-usb van planetcnc dat verkoopt leeuwinga. http://www.planet-cnc.com

usbcnc is door een nederlander gemaakt en ontwikkeld. zou zeggen kijk eens op de sites.

*corrigeer me als ik nu namen door elkaar heen haal of verkeerd schrijf ;)
H@ns
Donateur

Bericht door H@ns »

hobbybob schreef:3 motoren, 2 spoelenparen per motor is totaal 3x2x1A dus 6A. Dat kan prima met 7.3A
Je telt de motor stromen op, om de voeding te bepalen. Maar das nie goe.
Je moet de stroom nemen die iedere drive verbruikt, en dat is een stuk lager.

Gokje 1A per drive.
Afhankelijk van de motor die aan de drive hangt en de daarbij horende stroominstelling.
En uiteraard je voedingsspanning.
hobbybob
Contacteer:

Bericht door hobbybob »

Dank voor je uitleg. Dan zal 7.3A wel genoeg zijn.
Eerst ga ik de bestaande 32V voeding gebruiken, later (als ik de Geckodrives ga gebruiken) zal ik ook de voeding vervangen.
Plaats reactie