l297 in combinatie met SLA7026

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

l297 in combinatie met SLA7026

Bericht door vip1980 »

Goedendag,

Aangezien ik net nieuw ben, maar al een ''klein'' ervaring heb met elektronica heb ik een vraag over het volgende.

Ik ben bezig met het bouwen van een ''kleine'' cnc frees machine, nu heb ik op mijn werk diverse stappen motoren kunnen bemachtingen met de drivers.De motoren komen uit printers met de daarbij behorende drivers.Echter zitten er op de drivers heel veel kabels waardoor je de bomen door het bos niet meer ziet.Nu zitten er wel 3X sla7026 op via google erachter gekomen dat het om 2-Phase Stepper Motor Unipolar Driver ICs gaat.Nu heb ik diverse sites gekeken maar niets gevonden om deze aan te sluiten op een L297, mijn technische achtergrond red het niet om deze 2 aan te sluiten, als het wel mogelijk is. Heeft-kan iemand een tekening van deze 2 ic´s maken.Het lijkt mij dat dit geschikte drivers zijn voor de motoren, aangezien het zo aangesloten zat in de printer.

Alvast bedankt !!

ps hierbij de links ( als ze het doen.)

http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... 7026.shtml

http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... L297.shtml
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: l297 in combinatie met SLA7026

Bericht door Markus »

Hoi,

Wat je moet doen is de toestand-volgorde tabbelen naast elkaar leggen. Op Blz 21 van de SLA7026 datasheet en blz 5 van de L297 datasheet vindt je deze. Enig probleem is dat de tabel van de L297 90 graden gedraaid is en niet is weergeven met "0" en "1" maar met een lijntje op en neer. Maar goed das makkelijk om te zetten naar nulletjes en eentjes.

Als je dat gedaan hebt kun je kijken welke input tabel van de SLA7026 het beste past bij de (door jouw omgezet naar 0 en 1tjes) tabel van de L297.

Maar goed dan kun je alleen maar half en full steppen, en das een beetje ouderwets. Microsteppen is tegenwoordig de trend, het maakt het geluid aangenamer, geeft je veel meer stapjes per omwenteling en meer kracht bij hogere toerentallen waardoor je Frees sneller gaat.

Kijk daarom eens naar chips zoals de SLA7052M, deze heeft als het ware een L297 al intern zitten (translator) en doet aan microsteppen


http://www.allegromicro.com/en/Products ... /index.asp

In princiepe zijn alle IC's op bovenstaande pagina die 3Ampere kunnen outputten en intern een "translator" hebben hetzelfde als de SLA7026 + L297. Met als super voordeel dat deze moderne chips kunnen microsteppen.


Greezt,

Markus
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: l297 in combinatie met SLA7026

Bericht door vip1980 »

Markus schreef:Hoi,

Wat je moet doen is de toestand-volgorde tabbelen naast elkaar leggen. Op Blz 21 van de SLA7026 datasheet en blz 5 van de L297 datasheet vindt je deze. Enig probleem is dat de tabel van de L297 90 graden gedraaid is en niet is weergeven met "0" en "1" maar met een lijntje op en neer. Maar goed das makkelijk om te zetten naar nulletjes en eentjes.

Als je dat gedaan hebt kun je kijken welke input tabel van de SLA7026 het beste past bij de (door jouw omgezet naar 0 en 1tjes) tabel van de L297.

Maar goed dan kun je alleen maar half en full steppen, en das een beetje ouderwets. Microsteppen is tegenwoordig de trend, het maakt het geluid aangenamer, geeft je veel meer stapjes per omwenteling en meer kracht bij hogere toerentallen waardoor je Frees sneller gaat.

Kijk daarom eens naar chips zoals de SLA7052M, deze heeft als het ware een L297 al intern zitten (translator) en doet aan microsteppen


http://www.allegromicro.com/en/Products ... /index.asp

In princiepe zijn alle IC's op bovenstaande pagina die 3Ampere kunnen outputten en intern een "translator" hebben hetzelfde als de SLA7026 + L297. Met als super voordeel dat deze moderne chips kunnen microsteppen.


Greezt,

Markus

@ Markus,

Alvast dank voor je snelle reactie, zoals je het beschreven heb, heb ik inderdaad al gedaan alleen mis ik wat.Van de L297 kan ik al vinden dat de de abcd op de inputs van de SLA7026 komen maar de rest......zover had ik er dus geen kaas van gegeten..... :( ik zal eens kijken of ik die SLA7052M kan bemachtigen 3 stuks zou dan genoeg moeten zijn ...? x-y-z as ) neem aan dat ik die gwoon aan de LPT poort kan hangen en gaan.... :idea:
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: l297 in combinatie met SLA7026

Bericht door Markus »

Ik had blijkbaar iets te vluchtig gekeken vanochtend, De SLA7062M die doet aan microsteppen, de SLA7052M niet.

Greezt,

Markus
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: l297 in combinatie met SLA7026

Bericht door vip1980 »

Markus schreef:Ik had blijkbaar iets te vluchtig gekeken vanochtend, De SLA7062M die doet aan microsteppen, de SLA7052M niet.

Greezt,

Markus
:roll: hahah ik zat al te kijken , maar kan jij ook een schema aangeven hoe ik eventueel van de L297 op de SLA7026 moet aansluiten...eigelijk meer welk poortje op wel poortje....
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: l297 in combinatie met SLA7026

Bericht door Markus »

Niet zomaar even snel, dat zou me een mischien wel een uur kosten om dat precies uit te zoeken en het werk hier heeft voorang

Greezt,

Markus
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: l297 in combinatie met SLA7026

Bericht door vip1980 »

Markus schreef:Niet zomaar even snel, dat zou me een mischien wel een uur kosten om dat precies uit te zoeken en het werk hier heeft voorang

Greezt,

Markus
Heeft geen haast :lol: ben ook nog bezig met het frame, zou het wel zeer op prijs stellen......... ;-) uiteraard gaan je eige dingen voor....
AbSat
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 feb 2007 23:55
Locatie: Bloemendaal

Re: l297 in combinatie met SLA7026

Bericht door AbSat »

Hallo VIP1980.

Ik heb eens even getest met de combinatie L297 SLA7024/26.

Als je in Eagle werkt kan ik je de .sch file sturen. Anders stuur ik het in jpg formaat. In dit schema heb ik gebruik gemaakt van de chopper in de SLA en niet die van de L297. Ik heb even kort een motor laten lopen en dat zag er goed uit, maar ik heb geen belastingstesten gedaan en ik heb de signalen niet op de scoop bekeken.
PM mij maar even voor het schema Misschien kun je er wat mee.

AbSat.
Plaats reactie