Piepschuim 5-assige machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

allesdoen
Contacteer:

Re: Piepschuim 5-assige machine

Bericht door allesdoen »

Ok, ik ben aan het denken welke motion controller + servo drives ik ga gebruiken.
Is dit een mogelijke situatie en zijn mijn beweringen waar:

KMotion (http://dynomotion.com/) als motion controller.
Deze wordt aangesloten op de PC via USB.
Deze heeft PID-closed_loop controle (+software) aan boord om de servo's perfect af te stellen

KMotion maakt verbinding met SnapAMP om de servo's te voorzien van power. (zo heb ik er 6 nodig, 2voor X, en 1 voor Y,Z,A,C)
SPECS voor aansluiten aan brushless servo-motor:
- max 80v
- peak 25A
( zijn deze waarden hoog genoeg voor stevige servo-motoren?)

Mach3 wordt geïnstalleerd en verbonden via USB met de Kmotion. De closed loop systeem werkt feilloos met de motion controller. Mach3 gaat 100% simultaan mijn 5-assige G-code vertalen naar de Kmotion.

Een aparte frequentieregelaar wordt aangekocht met een spindlemotor, waarvan de aansturing via I/O van de KMotion gebeurt.

Zo, is dit een werkend geheel, zodat ik closed loop heb op de servo motoren en simultaan 5-assige kan werken?

Mvg
veteq
Contacteer:

Bericht door veteq »

De vragen die gesteld kunnen worden:
- Wat vind je stevige servomotoren? (gewicht brug, acceleratie, snelheid)
- gaat mach je g-code uitvoeren? (postproccessor)
- Snapamp, wordt die gevoed door de kflop? (nee, aparten voorziening)
- Kan ik een aparte VFD aansluiten? (mits je zelf de programmatuur schrijft in de Kflop)

Een vraag van mij:
-Ga jij voor de klant de machine ontwerpen? (...niet haalbaar binnen 2 jaar....)

begrijp me niet verkeerd, ik val je niet aan, maar mijn inziens is je kennisniveau echt te laag om aan de gestelde eisen omtrent de machine te voldoen.
Dit kan je uiteraard leren, maar niet in een paar maanden.
allesdoen
Contacteer:

Bericht door allesdoen »

1) 2 jaar heb ik inderdaad de tijd maximaal om de machine te bouwen.
2) Mechanisch gezien heb ik veel minder moeite om dit aan te pakken, dan elekronisch gezien.

Mijn kennis omtrent dat onderwerp is inderdaad ondermaats, daarom dat ik het hier wil opkrikken.

- De portaal gaat iets van een 200kg wegen welke de X-motoren (2x) moeten aansturen, dit gaan dan ook tevens de zwaarste motoren moeten zijn. Als ik mij baseer op deze motoren, komen de andere ook wel goed.
- Idd als mach3 ze moet uitvoeren, moet het CAM-programma ook een nodige postprocessor hebben van mach3.

Mvg
Laatst gewijzigd door Erik op 24 okt 2010 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

persoonlijk denk ik dat je helemaal de verkeerde kant op denkt..

1 Rail, 1 Robot met een freeskop..KLAAR!..

zoiets dus..
allesdoen
Contacteer:

Bericht door allesdoen »

Dit was mijn allereerste gedacht, maar de prijs is iets wat tegenhoudt. Kent iemand prijzen van zulke robots?

Mvg
veteq
Contacteer:

Bericht door veteq »

allesdoen schreef: Mijn kennis omtrent dat onderwerp is inderdaad ondermaats, daarom dat ik het hier wil opkrikken.
Tuurlijk, lijkt me ook logisch, daar is dit forum ideaal voor.
Onderschat alleen niet de leercurve, die is behoorlijk steil en hoog.

Die Kflop bv. is een prachtig product, alleen niet de makkelijkste.
Zelf zou ik ook dolgraag een mooie 5 asser maken, alleen de postproccessor kom ik maar niet uit.
Heb hier echt meer dan 100 uur in zitten...
allesdoen
Contacteer:

Bericht door allesdoen »

De simpelste oplossing zal wrs zijn : dure controller-kaart en software en dure gelicencieerde 5axis CAM pakket met postprocessor ervoor. Maarja, het is die kost die in de weg ligt wrs voor jou?

mvg
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

je kunt zo'n robot toch ook zelf bouwen?... qua materialen is dat veel goedkoper dan een hele portaalbank...
hessel_swart
Contacteer:

Bericht door hessel_swart »

hoe groot moet de machines bereik zijn ?

kijk hier eens;
http://www.cnczone.com/forums/diy-cnc_r ... build.html
allesdoen
Contacteer:

Bericht door allesdoen »

Dat heb ik al doorlezen, echt een fantastische bouw.
Maar zoals vermeld, 65.000€ inc werkuren, opgebouwd met stappenmotoren en mach3.

Misschien is het economisch zelf beter om zo een Kuka-robot te kopen, op hun website bieden ze zelfs gereviseerde 2dehands toestellen aan! Werken met een draaitafel, en inderdaad klaar is kees.

Wat betreft het zelf bouwen van zo'n robot? Daar zie ik mij persoonlijk niet direct in staat om dat te doen. Volgens mij zijn dat gewoon goed opgebouwde armen met goede lagering, servo's, en dan een goede controller en VEEL software schrijven om alles aan elkaar te knopen.

Verder geloof ik wel in het principe van die robots, weinig constructie, neemt weinig plaats in beslag, compact...

ZEKER het denken waard mijn gedacht!!!!!
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 24 okt 2010 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: ONNODIGE QUOTE VERWIJDERD GEBRUIK AUB DE REAGEERKNOP!!!
veteq
Contacteer:

Bericht door veteq »

allesdoen schreef:De simpelste oplossing zal wrs zijn : dure controller-kaart en software en dure gelicencieerde 5axis CAM pakket met postprocessor ervoor. mvg
Dit is uiteraard de simpelste.
Alleen zit je dan al snel aan het bedrag dat ik eerder noemde alleen voor software/controller.
allesdoen
Contacteer:

Bericht door allesdoen »

Even duidelijk maken, dit project is geen hobby, maar puur om in een fabricage-omgeving te zetten.
Ik heb ondertussen prijzen gezocht van 2dehands kuka's (€8000-30000€) Deze hebben eigenlijk alles aan boord om een perfecte schuim-frees productie op te zetten, en luisteren gehoorzaam naar ingegeven G-code. Plus neemt zo een robot kwasie GEEN plaats in beslag. Het enige nadeel , je zit gebonden aan de DURE software zowel controller-software van kuka en een DUUR CAM-programma met postprocessor ervoor. Maar zoiets zal zichzelf uiteraard snel terugverdienen, dus dat verdient de fixe investering. Ik denk dat deze voordelen niet op kunnen tegen het zelf bouwen van een portaalfreesmachine met een 5de as. Als je bedenkt dat die Bi-rotating-heads al bijna even veel kosten als een kuka, en die zijn dan nog eens minder sterk en dynamisch bovenop!!!

Laat me weten wat je denkt van mijn stellingen aub
Barcosmurf
Contacteer:

Bericht door Barcosmurf »

Voor robots zijn er ook programma's CAD/CAM/postprocessors zoals bijv Robotmaster
Ik heb alleen geen idee of deze ook functioneren zonder bijv mastercam, anders is de prijs van de software het dubbele van een 2e handse robotarm
EyEleSS

Bericht door EyEleSS »

Als dit een bedrijfsmatige aankoop is zou ik zeker gaan voor een kant en klare Kuka , al dan niet 2de hands .. Is dit een zelfbouw voor eigen hobby zou ik nog is nadenken..
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 24 okt 2010 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verqijderd, gebruik aub de reageerknop
Plaats reactie