contourfrezen vanuit een stl

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

contourfrezen vanuit een stl

Bericht door w.rusman »

Ik ben nu enige tijd bezig om in alibre te tekenen, en dit lukt tot nu toe aardig (bedankt voor de korte tutorial Arie :lol: )

Het meeste wat ik teken is 2.5D, maar soms met vlakken of verdiepingen in 3D.
Nou zou ik het liefst deze tekeningen in cambam omzetten naar g-code, maar het lukt me tot nu toe alleen om via cambam toolpaths te genereren waarbij via een lijnenraster over het werkstuk gaat hij steeds induikt op het moment dat het materiaal verwijderd moet worden (3d frezen)

het liefst zou ik een toolpath genereren waarbij hij de contouren van het werkstuk volgt, net zoals bij het inlezen van een DXF (en dan dus ook zonder alle tekeningen opnieuw te moeten maken in een ander CAD pakket :roll: :mrgreen:

Doe ik iets verkeerd, ziet ik iets over het hoofd, of is dit uberhaupt niet mogelijk in cambam ?
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: contourfrezen vanuit een stl

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dus.. als ik het goed snap, wil je de contouren van een STL model projecteren op een vlak, om holtes in je model uit te frezen?

Als je eigenlijk alleen maar 2½D werk hebt, kun je het projecteren van je geometrie beter in Alibre doen..

je maakt gewoon een tekening aan in Alibre.. dat doe je als volgt: je saved je 3D model, en dan rechtsklik je op de naam van het gewenste onderdeel in je "feature explorer", en kies je de optie> make drawing of this design.
dan kun je je aanzichten kiezen, en een "platte tekening" Maken van je onderdeel, en die Exporteer je als DXF

die DSF kun je dan weer inladen in CamBam.. je zet em even op een nette plaats neer, selecteert de contouren, en Presto.. binnen de kortste keren heb je een G-Code bestandje..

Ook wel iets om een Tutorialletje aan te wijden geloof ik.. moest ik binnenkort maar wat aan doen..
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: contourfrezen vanuit een stl

Bericht door w.rusman »

ah, de optie om een vlak uit je 3d tekening in alibre te exporteren als DXF had ik al aan zitten freubelen, alleen was het me nog niet gelukt...

Ik zal dit eens proberen, bedankt voor de tip ;-)
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: contourfrezen vanuit een stl

Bericht door w.rusman »

Arie, ik lees het nogmaals, en begrijp nu dat je de "bouwtekening" aanmaakt voor een part en deze exporteert naar dxf.
het lijkt er helaas op dat deze functie niet aanwezig is in de xpress versie
Kan iemand vertellen of deze functie in andere versies wel aanwezig is ?
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: contourfrezen vanuit een stl

Bericht door Arie Kabaalstra »

van wat ik op de Site kan zien, en wat ik zelf in mijn Personal-edition heb, moet je gewoon tekeningen aan kunnen maken..

als je het "main-Console" van Alibre bekijkt, dan moet je daar als het goed is ook een Icoontje hebben voor het aanmaken van tekeningen..

ook linksboven in je toolbar moet een icoontje voor tekeningen staan in de Fly-out..
wat heb je immers aan een 3D tekenpakket als je geen platte DXF's kan aanmaken?..
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: contourfrezen vanuit een stl

Bericht door w.rusman »

die optie is in de express editie inderdaad uitgeschakeld, ook in het hoofdscherm.

Dus dan toch maar voor die €100- editie gaan :lol:
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: contourfrezen vanuit een stl

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb die editie ook.. en laten we eerlijk zijn.. da's geen geld voor een echt professioneel pakket..

Ik heb er bij DamenCNC ook al de ontwerpen mee gedaan, 't is gewoon een ontiegelijk goed pakket..
Momenteel ben ik mijn Draaibankje aan het "Digitaliseren" en de CNC ombouw aan het ontwerpen..

heb ik straks toch mooi een compact CNC bankje voor "weinig"..
Plaats reactie