CamBam Tutorial 3D STL

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 3D STL

Bericht door Arie Kabaalstra »

Geen idee hoe zoiets eruit ziet.. maar als je een reeks coordinaten hebt, waar een bepaalde Curve doorheen moet, dan moet je een Bezier Curve trekken door Sketch nodes die op die coordinaten staan..

Afbeelding

bedoel je dus?.. als je daar getallen in invult, dan komen er ook getallen uitrollen... als je die getallen vervolgens in Alibre gebruikt als Sketchnodes, dan kun je er een Bezier-Curve doorheen trekken, met interpolatie punten..

als je over de lengte van de curve een vast aantal punten gebruikt, dan kun je dat mogelijk in een Excell bestandje gooien, en daarmee je sketchnodes op de goede plek zetten..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 3D STL

Bericht door Sven »

Aha! Die scetch nodes, die kende ik nog niet! Maar dit is goeie info, ga ik lekker mee stoeien.

En een nacaprofiel zit dicht bij wat je getekend hebt, alleen is ie iets platter aan de voorkant.

Jemig, wat heb ik veel werk opgeworpen in de afgelopen 24 uur... CNC is een heel stuk leuker geworden, en ik was er al zo blij mee ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
roybakker
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jan 2011 16:13

Re: CamBam Tutorial 3D STL

Bericht door roybakker »

hallo cncers

sinds kort heb ik een cnc machine tot mijn beschikking. het is een Isel machine de besturing was echter niet meer compleet dus heb ik hem omgebouwd naar turboCNC bestring. dit lijkt tot nu toe naar behoren te werken. vandaag de hele dag bezig geweest met een 3D stl met behulp van CamBam om te zetten naar g-code om zo een 3d product te frezen. het probleem waar ik nu tegen aan loop is dat camBam een G64 in zijn programma zet wat niet door turboCNC word herkent. Als ik deze code uit het programma verwijder draait het in het begin goed. hij maakt netjes een contour die lijkt op waar ik om gevraagd heb. maar dan gaat hij een stap naar beneden en dan lijkt het of het nulpunt over de Y as verschuift. het contour lijkt dan weer goed maar hij freest door het eerder gemaakt contour. hoe verder het programma vordert hoe beroerder het word (waterline Rough gebruikt).

als ik verticaal gebruik en wederom de G64 verwijder en dan de machine start maakt het netjes de contour zoals bedoelt.

ik heb het programma toegevoegd. is er iemand die mij kan vertellen waarom de waterline Rough niet werkt bij mij? doe ik iets verkeerd? of zit het probleem in cambam of turbocnc?
Iemand die mij hierin verder kan helpen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 3D STL

Bericht door Arie Kabaalstra »

G64 is een pad-controle functie... G64 heeft vooral invloed op hoe de machine de "bochten afsnijdt" om snelheid te houden..

dat kun je missen in de Code..en dan nog moet er een goed producht uitkomen..
echter.. Ik heb de NC Code even in USBCNC geladen.. en dat ziet er vooralsnog niet vreemd uit.. 't lijkt me een soort "vorkje" met een Oog eraan.. ongeveer 11 Cm lang 8 Cm breed.. 33 mm diep gefreesd..

Ook CamBam laat geen gekke dingen zien met de Code.. ziet er allemaal degelijk uit.. je hebt zo te zien "level first" gekozen in de bewerkingsstrategie... goede keuze..

Ik wijs voorlopig met de beschuldigende vinger naar Turbo CNC.. een ouder systeem dan dat had je niet kunnen kiezen.. Ik heb het ook op mijn machine gehad.. om te testen.. maar toen ik de boel op wilde gaan bouwen liep Turbo vast.. kreeg het niet meer geinstalleerd. en ben toen overgestapt naar Zeus CNC.. daar heb ik menig CamBam werkje zonder problemen mee gefreesd...

Ik zou je willen vragen.. post de STL en het CB bestand hier even.. dan kunnen we het even "Door de molen" trekken
roybakker
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jan 2011 16:13

Re: CamBam Tutorial 3D STL

Bericht door roybakker »

Het CB bestand heb ik niet meer. ik heb toen van alles zitten testen en dit programma werkte bij mij niet en heb het later overschreven. Het vreemde is dat het verticaal wel goed gaat. Ik ga woensdag avond weer verder. ik zal dan eens testen of waterlining finish wel werkt.

dat turboCNC een oud programma is weet ik maar betere alternatieven heb ik nog niet gevonden. Ik heb helemaal geen cnc kennis en minimale frees evaring (niet meer dan 10 jaar terug op school).Dit is puur een project om kennis op te doen. kijken wat de mogenlijkheden zijn en uitzoeken hoe ik dit kan toepassen. Een alternatief zou usb cnc kunnen zijn maar dan zit ik vast aan de USBcnc hardware en kan ik niet lekker zelf wat experimenteren en testen. via de LTP poort heeft voorlopig mijn voorkeur. Voor de LTPpoort zijn ook zelf nog wel simpel programs voor te maken om later eventueel andere zaken aan te sturen. dat word via de USB lastiger. ZeusCNC is dan nog een optie maar voor als evaluatie versie kan die maar 500 regels heb ik begrepen. Dat is voor 3D werk niet erg veel. Maar ik zal zeusCNC ook eens installeren om te kijken of het daar in wel werkt. Ik heb wel het STL bestand toegevoegd van wat het had moeten worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 3D STL

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja!,, nou zie ik het.. dacht ik eerst nog aan Startrek.. nee.. 't is een Unimog Logo.. de "ossekop".. Gaaf!!.. hoe kom je daar zo aan?.. of heb je em zelf getekend?..

Zeus CNC is een "ECHTE" CNC besturing onder DOS, ik heb er zelf mee gewerkt voor ik overstapte naar USBCNC, en als USBCNC niet zou bestaan, dan zou ik nog altijd met Zeus werken..

Aansturen via USB lastig?.. Ik heb onlangs een Pokeys gekocht. een keyboard emulator en IO Kaartje.. en ik denk er toch stevig aan om er nog een te kopen voor de besturing van mijn modelspoorbaan, via een VB applicatie
't is werkelijk kinderlijk eenvoudig om daarmee outputs te genereren voor het schakelen van vanalles en nog wat.. inputs zelfde laken een pak.. gewoon een Key-down event afvangen.. :) of met een timer naar de poorten kijken en detecteren wat waar en wanneer binnenkomt.. maargoed.. dat is besturen.. het ging hier om Cam Bam en de STL

Ik trek em morgen wel even door de software om te zien of ik er degelijke code uitkrijg..
roybakker
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jan 2011 16:13

Re: CamBam Tutorial 3D STL

Bericht door roybakker »

het Unimog logo had ik even getekend. Ik moest even wat simpels hebben om mee te experimenteren.

Morgen avond ga ik nog wat met CB in turboCNC experimenteren en ik wil eens kijken of ik EMC2 geinstalleerd krijg om te kijken hoe dat werkt en hoe die met CB code om gaat.
Die Pokeys ziet er wel intressant uit. maar goed eerst de rest naar wens maken dan op na de volgende stap.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 3D STL

Bericht door Erik »

Het probleempje van Roy is naar een nieuw onderwerp afgesplitst; http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6 ... 101#p39101
Gr.

Erik
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 3D STL

Bericht door PaulBng »

Gaaf tutorial.
Ik heb dit gevold met een part dat ik in Alibre Design heb gemaakt.
Dus eerst part gemakt, geexporteerd naar een STL file, en die in CamBam geopend.
Verder het tutorial gevold. Maar wanneer ik het toolpath wil genereren krijg ik de foutmelding "Warning! Can not convert Surface to region or polyline".

Hoe los ik dit op?

gr

Paul

Edit: Herstel, ik heb het "al" gevonden, op een frans CamBam forum (duurde dus iets langer :mrgreen: ).
Gewoon het surface selecteren en 3D Profile knop (Dat bruine cylindertje).
USBCNC is nu druk aan het simuleren.
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 3D STL

Bericht door PaulBng »

Ha. Meeste antwoorden uitgeplozen...
Alibre:
5130
CamBam:
5131
USBCNC:
5133
Resultaat in MDF:
5132

Nu nog wat details uitpluizen als
- niet overbodig frezen omdat er geen stock is
- tabs toevoegen zodat ik de zaak kan omdraaien voor de onderkant
- Frezen met endmill en afwerken met een bolletje
- zaken uitzoeken als Depth increment en cut feedrate voor alu met 4mm 4-flute (fout?) frees

Ben wel beetje trots da'k nu al zover gekomen ben :mrgreen:
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Emmanuel Van Hoof
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jan 2010 18:55

Re: CamBam Tutorial 3D STL

Bericht door Emmanuel Van Hoof »

Thx Arie!!!
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 3D STL

Bericht door PeterNl »

Mooie en zeer bruikbare tutorial, Arie !

Ik vraag me af of het ook mogelijk is om een bestaande STL in CamBam te voorzien van tabs.
Bij bijvoorbeeld Profile kun je deze wel selecteren.

Of moet je die al opnemen in het ontwerp?

Peter
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 3D STL

Bericht door Arie Kabaalstra »

Even uit mijn hoofd.. nee.. ik geloof niet dat je Tabs kan toevoegen in de 3D cycli..
maar.. als je zelf ee 3D vorm kan tekenen, dan zijn Tabs ook geen probleem natuurlijk..

er is geloof ik wel een "workaround" voor, maar dan zou je even op het CamBam forum moeten kijken..
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 3D STL

Bericht door PeterNl »

Bedankt Arie.

Bij deze het linkje voor mensen met dezelfde vraag :

http://www.cambam.co.uk/forum/index.php ... 50#msg4250

Peter
Plaats reactie