Boorcycli probleem

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vandy
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2007 23:36
Locatie: Zichem Belgie
Contacteer:

Boorcycli probleem

Bericht door vandy »

Best Cncers,

Ik werk met Winpc-nc op een BZT P1500 en genereer Gcode met Cambam , beroep orgelmaker!
Als we in een winlade gaten (gemideld 650gaten) van verschillende diameter in enkele stappen (z as) frees is dit geen !
Maar zodra ik een 400 tal gaten wil boren gaat het al mis bij een 60 tal gaten dan gaat de z as al niet meer door het hout van 12mm? Ik denk niet dat het aan men gcode kan liggen maar aan de snelheid van men z as die in het hout gaat maar heb die ook al vertraagd dan gaat het iets beter (pas na 80 gaten)?

Voorbeeld van Gcode;

G00 X10 Y20
G01 F10 Z-12
G00 Z2
G00 X10 Y30
G01 f10 Z-12
G00 Z2

Wat kan ik hier aan doen?
Mvg. Alain
Gebruikersavatar
hessel_swart
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 mei 2010 23:39
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Re: Boorcycli probleem

Bericht door hessel_swart »

Kan je niet met "G83 G91 Z2 I-2 J6 F20" werken deze gaat vanaf de Z2 met stappen van -2 en hij doet 6 stappen.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Boorcycli probleem

Bericht door Linki »

vandy
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2007 23:36
Locatie: Zichem Belgie
Contacteer:

Re: Boorcycli probleem

Bericht door vandy »

Hij bedoelt G81 maar winpc-nc kent deze en veel andere g-code niet!!!!!!!!

mvg.Alain
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Boorcycli probleem

Bericht door Linki »

Mogelijk stappenverlies. (indien aandrijving met stappenmotor)
Verschuift je boor/frees niet in de gereedschapshouder?
Een tandriemwiel of koppeling niet vast genoeg?

Eerst maar eens controleren.
vandy
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2007 23:36
Locatie: Zichem Belgie
Contacteer:

Re: Boorcycli probleem

Bericht door vandy »

Daar dacht ik ook aan maar verkoper zegt dat het zeker niet aan de machine ligt maar aan het programma dat de g-code genereerd???? Maar met die g-code kan toch niets mis gaan???? Ik dacht misschien aan computer zelf???? Dat is een oudere Compaq xxx met Xp op???

Bedankt alvast voor het medeleven! :lol:
Alain
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Boorcycli probleem

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je Z-as verloopt tijdens bewerkingen?.. dan heb je zeker een mechanisch/electrisch probleem.. Stappenverlies staat op nummer 1 in de "CNC-ellende top 10"..

feit dat je besturingssoftware nou ook niet bepaald een hoogvlieger is, doet daar niets aan af..
als je je boor 10 mm naar beneden stuurt, en vervolgens 10 mm naar boven.. en dat een paar honderd keer.. dan moet de boor na al die keren nog steeds even hoog komen als na de eerste keer..
vandy
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2007 23:36
Locatie: Zichem Belgie
Contacteer:

Re: Boorcycli probleem

Bericht door vandy »

Na lange tijd dacht ik het gevonden te hebben de koppeling slipte!!!!!!!
Alle koppelingen goed vast gezet en terug getest dacht het is gedaan maar niets is minder waar het is wel vele beter maar nog altijd stappenverlies en dit enkel met boren !!!!!
Als ik frees heeft ie het niet zou het kunnen dat als de z as zakt en dan freest dan is het niet als een boorcyclus zakt en direkt terug omhoog ?
Zal ik eens proberen te laten boren en dan op diepte even te wachten 200ms ofzo en dan terug naar boven???

Mvg. een wanhopige orgelmaker. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Boorcycli probleem

Bericht door Barcosmurf »

Mijn eerste reactie om het gehele programma te lucht-boren, geen materiaal er onder.

Als de Z-as niet verloopt tijdens die 400 gaten lucht frezen, moet je eens proberen met meer toeren te boren of de feed naar beneden te verhogen.

Code: Selecteer alles

G00 X10 Y20
G01 F20 Z-12
G00 Z2
G00 X10 Y30
G01 F20 Z-12
G00 Z2
etc
Als de frees bij terugtrekken met ijlgang stappen zou verliezen dan gaat de boor steeds dieper bij elk gat, als het stappenverlies is, dan gaan die verloren bij het naar beneden gaan.
Als de feed te hoog is voor de toeren waarmee je boort moet er al eerder problemen komen met de verhoogde feed, dan wordt het zoeken naar de juiste feed of gaten frezen met een kleinere freesdiameter i.p.v. een boor
zeeschuim

Re: Boorcycli probleem

Bericht door zeeschuim »

Z as smeren, kogelomloopspindel droog? kogeltjes knerpen door de moer smeren, invetten!
gr, Cees
vandy
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2007 23:36
Locatie: Zichem Belgie
Contacteer:

Re: Boorcycli probleem

Bericht door vandy »

Lucht boren heb ik ook geprobeert ook dan stappenverlies (luchtboorgat wordt ondieper)
Voor dat ik deze tests gedaan had heb ik alles nog eens grondig gesmeert??

alvast bedankt voor het mede denken naar een oplossing

mvg. Alain
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Boorcycli probleem

Bericht door Barcosmurf »

Pfff, dat is merkwaardig, het verlies treedt op bij de naar beneden gaande beweging bij de langzaamste feed gevolgd door de hoogste snelheid.
Ik dacht dat WINPC geen trajectory planner heeft, in iedergeval kent deze geen G61 of G64
Naar mijn beperkte kennis zijn er 2 manieren om daar achterkomen.

De terughaal snelheid verlagen met 50% van G00 Z2 naar bijv iets als G01 F300 Z2 of het eindpunt dubbelen om met zekerheid een G61 te hebben. (F300 is een aanname, ik ken de ijlsnelheid G00 niet)

Met eindpunt verdubbel bedoel ik het volgende

Code: Selecteer alles

G00 X10 Y20
G01 F10 Z-12
G01 F10 Z-12
G00 Z2
G00 X10 Y30
G01 F10 Z-12
G01 F20 Z-12
G00 Z2
Daarna lucht boren en kijken of luchtboorgat ondieper wordt, iets beters schiet mee niet zo snel binnen

*) Een cambam G-code file kun je editen in bijv. wordpad en dan steeds de extra regel erachter pasten.
Edit: Volgens de link eerder in het topic kent WinPC wel G4, een voorgestelde dwell time van 200 ms heeft het zelfde effect als eindpunt dubbelen
vandy
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2007 23:36
Locatie: Zichem Belgie
Contacteer:

Re: Boorcycli probleem

Bericht door vandy »

pffffffffffer heb het nu allemaal geprobeert!!!
Alle test in de lucht geboordt!
Lage snelheid normaal max 75mm/sec verlaagd tot 10mm/sec .
Voor en na zakken z as 200ms wachten .
Dubbel eindpunt z as .
En dan ook nog alles samen .
Resultaat na +- 600 gaten van -12mm gaat die verdomde z as 5mm omhoog (laatste gaten zijn maar +-7mm diep)

Ik zal nog maar eens proberen bij de leverancier te klagen zeker ?

Ik weet het ook niet meer!

Nogmaals bedankt mede denkers!
Mvg. Alain
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Boorcycli probleem

Bericht door Barcosmurf »

Voorleggen aan de leverancier met alles wat je getest hebt met NC-file.

Ik heb nog even Winpc-nc pro manual V2van I-net gehaald voor nwe ideeën, met doorbladeren kwam ik een automatische G-code herkenning in de NC-file tegen (gaat dat goed?) en een boorcycli functie voorin de NC-file die start met % voor het stuk G-code voor boren waarbij de verdere parameters diepte en repeats plunge depth in het toolmanagment zitten (geen G83, maar heeft wel een vergelijkbare werking, zoek op `Z-axis feed correction`) Alleen zal deze NC-code file lastig met cambam te generen zijn.

Succes
Wil
Plaats reactie